81` 127 special
81` 127 special
jospa nyt aloittas projekti topicin ennen kuin auto valmistuu. tuon 133:sen kanssa kävi niin että auto valmistui ennen kuin kerkesin aloittaamaan projekti topiccia
https://www.dropbox.com/sh/6cvcmf07si50 ... 4ZPNa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla kuvia tuosta 133:sta. päivittelen joku päivä lisää kun löydän lisää kuvia..
eli toissa sunnuntaina noudin tampereelta seiskan tuon toisen fiiun kaveriksi ettei sillä olisi niijn yksinäistä noiden mun foorttien keskellä. kriteerit oli että pitää olla katsastettu ja kohtuu hyvä koppa koska hitsattavaa löytyy hallilla parin vuoden tarpeiksi jo ennestään.
itse ostotilanne oli hieman hätäinen koska myyjä oli lähdössä illalla armeijaan, eli hartolasta sukka suorana tampereelle 15min kaupankäyntiä joka sisälti myös koeajon. autosta maksoin 650€+ uuden unon etupuskurin.
paikanpäällä todetut viat olivat odotetunlaisia. ovessa ja konepellissä reijät, maali pinta aivan järkyttävä, venttiilinvälykset säätämättä, renkaat huonot. etupenkeissä repeämiä.
koska kori on terve/hitsailematon niin kaupat tehtiin ja suhailin onnelisena 200km kotiin tuoreella ostoksellani.
ideana oli hakea auto jonka voisi museorekisteröidä ja johon löytyy itseltäkin osia kun noita 903 tekniikanosia on jäänyt tuohon 133:seen osia haaliessa.
noh, ei taida museointi olla tämän auton kohtalo. hieman ehkä noloa mutta kun ajelin ostoksen hallille tutkiakseni tarkemmin mitä tuli ostettua niin n.0.2sek konepellin avauksesta tuli semmoinen mitähän v*ttua fiilis kun hoksasin ostaneeni 1050 koneella varustetun yksilön.
muutos on tehty oletettavasti ennen vuotta 2003 koska konepellissä on nokkahihnan vaihto tarra, mutta auto on edelleen papereissa 900.
jos jollain on mitään tietoa tämän auton historiasta niin olisin erittäin kiinnostunut tämän historiasta.
jostain syystä naamapelti+keulakehikko on vaihdettu mutta siististi.
tarkoitus olisi tämä kesä ajella ja mahdollisesti ensi talvena tehdä peltityöt ja maalata kunnolla.
auto toimi mainiosti koko matkan tampereelta hartolaan lukuun ottamatta jarrujen puoltamista. seuraavana päivänä emäntä siirti auton hallille ja kuskinpuolen etujarru jumi eli omistajuus alkoi jarruremontilla. muuten jarrut uusittu mutta oli jätetty satulat huoltamatta. tänään saapui tilatut männät ja tiivisteeet niin saa huomenna takas ajoon.
kuvia:
https://www.dropbox.com/s/dtlcfu6txw95a ... 1.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/hl61vzxlo5uc4 ... 5.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/tuu71k0i80ovf ... 0.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/sh/6cvcmf07si50 ... 4ZPNa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false; tuolla kuvia tuosta 133:sta. päivittelen joku päivä lisää kun löydän lisää kuvia..
eli toissa sunnuntaina noudin tampereelta seiskan tuon toisen fiiun kaveriksi ettei sillä olisi niijn yksinäistä noiden mun foorttien keskellä. kriteerit oli että pitää olla katsastettu ja kohtuu hyvä koppa koska hitsattavaa löytyy hallilla parin vuoden tarpeiksi jo ennestään.
itse ostotilanne oli hieman hätäinen koska myyjä oli lähdössä illalla armeijaan, eli hartolasta sukka suorana tampereelle 15min kaupankäyntiä joka sisälti myös koeajon. autosta maksoin 650€+ uuden unon etupuskurin.
paikanpäällä todetut viat olivat odotetunlaisia. ovessa ja konepellissä reijät, maali pinta aivan järkyttävä, venttiilinvälykset säätämättä, renkaat huonot. etupenkeissä repeämiä.
koska kori on terve/hitsailematon niin kaupat tehtiin ja suhailin onnelisena 200km kotiin tuoreella ostoksellani.
ideana oli hakea auto jonka voisi museorekisteröidä ja johon löytyy itseltäkin osia kun noita 903 tekniikanosia on jäänyt tuohon 133:seen osia haaliessa.
noh, ei taida museointi olla tämän auton kohtalo. hieman ehkä noloa mutta kun ajelin ostoksen hallille tutkiakseni tarkemmin mitä tuli ostettua niin n.0.2sek konepellin avauksesta tuli semmoinen mitähän v*ttua fiilis kun hoksasin ostaneeni 1050 koneella varustetun yksilön.
muutos on tehty oletettavasti ennen vuotta 2003 koska konepellissä on nokkahihnan vaihto tarra, mutta auto on edelleen papereissa 900.
jos jollain on mitään tietoa tämän auton historiasta niin olisin erittäin kiinnostunut tämän historiasta.
jostain syystä naamapelti+keulakehikko on vaihdettu mutta siististi.
tarkoitus olisi tämä kesä ajella ja mahdollisesti ensi talvena tehdä peltityöt ja maalata kunnolla.
auto toimi mainiosti koko matkan tampereelta hartolaan lukuun ottamatta jarrujen puoltamista. seuraavana päivänä emäntä siirti auton hallille ja kuskinpuolen etujarru jumi eli omistajuus alkoi jarruremontilla. muuten jarrut uusittu mutta oli jätetty satulat huoltamatta. tänään saapui tilatut männät ja tiivisteeet niin saa huomenna takas ajoon.
kuvia:
https://www.dropbox.com/s/dtlcfu6txw95a ... 1.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/hl61vzxlo5uc4 ... 5.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/tuu71k0i80ovf ... 0.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea
Re: 81` 127 special
tullut nyt tehtyä pieniä huoltoja tuohon että että uskaltasis ajella kesällä vähän pidempiäkin reissuja. esim jakopään hihna on jo 13v vanha.
tehtävää/puutteita mitä on löytynyt:
jostain pitäisi bensatankki löytää kaiken varalle kun nykyinen ei ole kovin luottamusta herättävässä kunnossa.
vetoakselien sisemmät kumit pitäisi uusia mutta motonet listaa 23mm ja 25mm akseleille ja tuossa on 26mm akselit.
moottorin alakannake.
bensaletkuja
venttiilien säätö, kunhan tiivisteet saapuu niin uskaltaa kopan avata ja mittailla palojen tarpeen.(mistä näitä saa?)
kaikki sytkän hilut.
ehkä b-pumppu varmuuden vuoksi.
vaihteen siirto mekanismia on joku sepittänyt itse, mutta toimii ja kaikki pykälät löytyy nätisti.
onkohan tuo kuvassa oleva vaihteen siirtäjä tanko jonkun omaa tuotantoa vai seiskan originaali?
https://www.dropbox.com/s/985tmog4j7dap ... 4.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
tehtävää/puutteita mitä on löytynyt:
jostain pitäisi bensatankki löytää kaiken varalle kun nykyinen ei ole kovin luottamusta herättävässä kunnossa.
vetoakselien sisemmät kumit pitäisi uusia mutta motonet listaa 23mm ja 25mm akseleille ja tuossa on 26mm akselit.
moottorin alakannake.
bensaletkuja
venttiilien säätö, kunhan tiivisteet saapuu niin uskaltaa kopan avata ja mittailla palojen tarpeen.(mistä näitä saa?)
kaikki sytkän hilut.
ehkä b-pumppu varmuuden vuoksi.
vaihteen siirto mekanismia on joku sepittänyt itse, mutta toimii ja kaikki pykälät löytyy nätisti.
onkohan tuo kuvassa oleva vaihteen siirtäjä tanko jonkun omaa tuotantoa vai seiskan originaali?
https://www.dropbox.com/s/985tmog4j7dap ... 4.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea
Re: 81` 127 special
Moottorin alakannakkeita saa uusia korjakumilta, eikä ole sama 903 <-> 1050
Venttiilin säätöpalat on samat kun volvo b19, samara, tc jne...
Ja tuo kepin alapää on sepitetty itse, mutta todennäköisesti toimivampi kun alkuperäinen...
Venttiilin säätöpalat on samat kun volvo b19, samara, tc jne...
Ja tuo kepin alapää on sepitetty itse, mutta todennäköisesti toimivampi kun alkuperäinen...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 81` 127 special
italian ebaystä olen katsellut tuota kannaketta ja suht järkevään rahaan löytyy. korjakumin asiakaspalvelu on ainakin omin kokemuksien perusteella sillä tasolla etten viitti edes kysellä sieltä.
pykälät löytyy todella hyvin ja keppi on jämäkkä joten ihan ok sepitys.
tuli ihan kivasti lisää vetoja kun vähän huolti/sääti. en ois arvannu että tuo on noinkin pirteä, hakumatkalla satanen oli työn ja tuskan takana.
ostoslistalle täytyy lisäillä takaiskarit, toimii mutta toinen vuotaa ja molemmat kolisee.
tänään otin tuon 133 halliin sisälle ja täytyy vähän elvytellä sitäkin jotta pääsee sillä kiertelemään taas kesän tapahtumia. 127 saa toimia nyt työmatka ajokkina.
pykälät löytyy todella hyvin ja keppi on jämäkkä joten ihan ok sepitys.
tuli ihan kivasti lisää vetoja kun vähän huolti/sääti. en ois arvannu että tuo on noinkin pirteä, hakumatkalla satanen oli työn ja tuskan takana.
ostoslistalle täytyy lisäillä takaiskarit, toimii mutta toinen vuotaa ja molemmat kolisee.
tänään otin tuon 133 halliin sisälle ja täytyy vähän elvytellä sitäkin jotta pääsee sillä kiertelemään taas kesän tapahtumia. 127 saa toimia nyt työmatka ajokkina.
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea
Re: 81` 127 special
Oho, silloin kun sinne itse olen asioinut niin olen ollut todella tyytyväinen palveluun, sattunut vissiinkin eri myyjä linjalle...m_pajula kirjoitti:italian ebaystä olen katsellut tuota kannaketta ja suht järkevään rahaan löytyy. korjakumin asiakaspalvelu on ainakin omin kokemuksien perusteella sillä tasolla etten viitti edes kysellä sieltä.
pykälät löytyy todella hyvin ja keppi on jämäkkä joten ihan ok sepitys.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 81` 127 special
seisominen kostautuu, tiivisteet ottaneet itseensä. tänään ajeltiin harto-mikkeli-jkl-hartola lenkki niin alkoi tiputella öljyä alleen. 133 seisoo hallilla saman vaivan takia ja maanantaina saan puuttuvat stefat laatikkoon niin pääsee sen niputtamaan ajoon.
mikkelin rompetorilta jäi weber 34 dmtr käsiin, jostain täytyy katsella imusarja tuolle
nyt jotain 1500km ajellu tällä ja ei vielä ole kaduttanut ostos..
mikkelin rompetorilta jäi weber 34 dmtr käsiin, jostain täytyy katsella imusarja tuolle
nyt jotain 1500km ajellu tällä ja ei vielä ole kaduttanut ostos..
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea
Re: 81` 127 special
Seiska tiputtelee aina laatikkoöljyä vetarien sisäpään kumeista...m_pajula kirjoitti:alkoi tiputella öljyä alleen.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 81` 127 special
ei tule vetarilta kun just uusin kumin ja näytti olevan vielä kuiva. kampuran taka stefaa veikkaisin, mutta en oo vielä kerennyt tutkimaan.
tankki asiakin on hoidossa kun kävin purkamassa nyt jo paaliin menossa olevasta seiskasta jolla tuli opeteltua autolla ajamista 17v sitten kaverin mökillä. samaisesta tuli purettua muutakin ja haalittua kaikki seiskan osat tontilta mitä oli muista peltokikkareista jäänyt. oli vaan päässy jo huonoon kuntoon tuo purkuauto kun ollut monta vuotta ilman laseja ja harjoiteltu ammuntaa kiväärillä ja haulikolla.
133:kin alkaa kasautumaan ja sillä olisi tavoite ajella lahteeen reilun viikon päästä, jos ois konttori auki lauantaina niin ois voinu jo jyväskylän vappuajoihin ajella.
tankki asiakin on hoidossa kun kävin purkamassa nyt jo paaliin menossa olevasta seiskasta jolla tuli opeteltua autolla ajamista 17v sitten kaverin mökillä. samaisesta tuli purettua muutakin ja haalittua kaikki seiskan osat tontilta mitä oli muista peltokikkareista jäänyt. oli vaan päässy jo huonoon kuntoon tuo purkuauto kun ollut monta vuotta ilman laseja ja harjoiteltu ammuntaa kiväärillä ja haulikolla.
133:kin alkaa kasautumaan ja sillä olisi tavoite ajella lahteeen reilun viikon päästä, jos ois konttori auki lauantaina niin ois voinu jo jyväskylän vappuajoihin ajella.
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea
Re: 81` 127 special
133:lla tullut nyt ajeltua enimmäkseen ja hyvin on toiminut jo +2000km(kukonkoivu,classicmotorshow ja jokimaan rompetori+työmatkat) ainoastaan bensapumpun yritti ravistella irti tänään oli mr tarkastajan kanssa juttua että mitä vaatis jos haluaisi museoida, vielä vähän ajatustasolla kun ympärivuotiseksi ajokiks tehty tää 133..
127 vuotaa öljyä kannen välistä, vasemman vetarin kumista kostuu ja oikeasta vähän reilummin ,venakopasta, huohottimen laipasta ja ehkä kampuran takastefasta. kaikista vähän mutta sen verran että länttiä jättää alleen.
kukahan myi seiskan peltiosia viimevuonna kukonkoivussa? tänä vuonna ei ollut rompetorillakaan ei oikeen ollu seiskan osia vaikka viime vuonna oli. takavalot+kytkinpaketti jäi kuitenkin tuolta jokimaalta mukaan.
127 vuotaa öljyä kannen välistä, vasemman vetarin kumista kostuu ja oikeasta vähän reilummin ,venakopasta, huohottimen laipasta ja ehkä kampuran takastefasta. kaikista vähän mutta sen verran että länttiä jättää alleen.
kukahan myi seiskan peltiosia viimevuonna kukonkoivussa? tänä vuonna ei ollut rompetorillakaan ei oikeen ollu seiskan osia vaikka viime vuonna oli. takavalot+kytkinpaketti jäi kuitenkin tuolta jokimaalta mukaan.
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea
Re: 81` 127 special
133:ssa meni öljyt ja nesteet sekaisin viimeviikolla.. saas nähdä milloin jaksaa laitella kuntoon.
autoilu vahvalla pohjalla kun legnumissa jarrut jumii, sierrassa kytkin/painelaakeri, seiska vuotaa öljyä, fiestasta porsii kohta poskilaakerit ja nyt tämä 133.. vielä hetki sitten oli 5 kunnossa olevaa auto
autoilu vahvalla pohjalla kun legnumissa jarrut jumii, sierrassa kytkin/painelaakeri, seiska vuotaa öljyä, fiestasta porsii kohta poskilaakerit ja nyt tämä 133.. vielä hetki sitten oli 5 kunnossa olevaa auto
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea
Re: 81` 127 special
Jatkuvaa työtähän se monen tällaisen auton kanssa on.. mutta ei parane päästää hommia kasaantumaan liiaksi, itteä vaan niskasta kiinni ja jostain on aloitettava. Siinä vaiheessa kun joka autossa on 2kk remontti edessä, ei enää kykene edes aloittamaan.
Välistä tulee sitten niitä aurinkoisia hetkiä, kun kaikki laitteet toimii.
Ja nytkin voisi olla 30 astetta pakkasta
Välistä tulee sitten niitä aurinkoisia hetkiä, kun kaikki laitteet toimii.
Ja nytkin voisi olla 30 astetta pakkasta
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 81` 127 special
eihän siinä sinällään oo ongelmaa kun omat romut leviää mutta kun pitäs muidenkin autoja laittaa
133 meni seisontaan, tässä loman aikaan puran vielä koneen pois ja täytyy sitten katella mitä tekee. jos vaikka korjais tuon maalipinnan ja laittas muutenkin siistiin kuntoon ja MR seuraavaksi.
pitäisi käydä yksi 127 lisää hakemassa osiksi tuosta ihan hallin kulmilta, mutta sekin on sen verran hyvä että saas nähdä malttaako paloitella
ja ettei tekeminen loppuisi kesken kävin yhtä mätää mutta vähän ajettua kasipuokkiakin katsomassa. koppa aika finaalissa mutta priima sisusta ja kaikki orkkisosat paikallaan 21v seisonu. samalla myyjällä oli 120 skodakin joka kiinnostaisi kunhan perikunta keksisi hinnan.
ja alle 10tkm ajettu 03` punto ois myös kuulemma tulossa myyntiin, toisen puolen kupeessa ruttua kun on ollut ahdas autotalli+vanhempi kuski.
133 meni seisontaan, tässä loman aikaan puran vielä koneen pois ja täytyy sitten katella mitä tekee. jos vaikka korjais tuon maalipinnan ja laittas muutenkin siistiin kuntoon ja MR seuraavaksi.
pitäisi käydä yksi 127 lisää hakemassa osiksi tuosta ihan hallin kulmilta, mutta sekin on sen verran hyvä että saas nähdä malttaako paloitella
ja ettei tekeminen loppuisi kesken kävin yhtä mätää mutta vähän ajettua kasipuokkiakin katsomassa. koppa aika finaalissa mutta priima sisusta ja kaikki orkkisosat paikallaan 21v seisonu. samalla myyjällä oli 120 skodakin joka kiinnostaisi kunhan perikunta keksisi hinnan.
ja alle 10tkm ajettu 03` punto ois myös kuulemma tulossa myyntiin, toisen puolen kupeessa ruttua kun on ollut ahdas autotalli+vanhempi kuski.
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea
Re: 81` 127 special
päivitelläänpä tännekkin. alkaa otsikko olla vähän hakoteillä kun muistakin kirjoittelen kuin tuosta special 127:sta
seiskan leimasin kuukausi sitten ilman isompia murheita. leimalle laittelin 3x tupakkiaskin kokoiset paikat(ensimmäiset koko autossa), takaiskarit, vetarin kumia,alatukivarren, sen alimman kannatin kumin kun sekin restaurantapäivltä sattui löytymään ja tietty pesin moottorin enne leimaa puhtaaksi pahimmista öljyistä.
ehkä ensi leimalla täytyy hoitaa tuo muutoskatsastuskin.
näyttää siltä ettei tästä seiskasta nyt vielä varsinaista projetia tule lähiaikoina kun toimii näinkin ja on palvellut hyvin työmatka autona.
pelti+ maalaushommia jos vähän tekisi talven aikaan ja tilkitsisi tuota moottoria.
viimeviikolla otti itseensä kun oli vähän reilumpaa nimismiehen kiharaa, tyhjäkäynti katosi ja jää kyllä käymään tyhjäkäyntiä jos hetken kierrättää mutta jos suoraan ajosta painaa kytkimen pohjaan niin sammuu. tällä hetkellä hallilla odottaa että kerkeisin tutkimaan.
ja viimeisin varaosa autoksi hommattu seiska on kuitenkin sen verran hyväpeltinen etten vielä ainakaan raaskinut paloitella
perikunnaltalta ostetut 850 ja skoda kotiuitui pari viikkoa sitten hallille ja tuo 850 kone on ruostepuuroa täynnä ja vaatisi käytännössä niin paljon peltiä ettei kannata, harmi sinällään kun autolla on ajettu vasta 25tkm ja sisusta+monet muut osat kuin uudessa autossa tämä varmaan menee osiksi ja 133 sopimattomat osat menee myyntiin.
skodan mittarissa oli 14300 ja ei vaadi kuin pikkuhipistelyä mr leimaan.
133 odottaa edelleen motivaatiota ja aikaa, voi olla että en edes yritä saada ajoon ensi kesäksi kun kaksi muutakin tulokasta tulossa ajoon ensi kesänä.
yhden fiestankin kerkesin ostaa lisää joten ei vapaa ajan ongelmia hetkeen...
seiskan leimasin kuukausi sitten ilman isompia murheita. leimalle laittelin 3x tupakkiaskin kokoiset paikat(ensimmäiset koko autossa), takaiskarit, vetarin kumia,alatukivarren, sen alimman kannatin kumin kun sekin restaurantapäivltä sattui löytymään ja tietty pesin moottorin enne leimaa puhtaaksi pahimmista öljyistä.
ehkä ensi leimalla täytyy hoitaa tuo muutoskatsastuskin.
näyttää siltä ettei tästä seiskasta nyt vielä varsinaista projetia tule lähiaikoina kun toimii näinkin ja on palvellut hyvin työmatka autona.
pelti+ maalaushommia jos vähän tekisi talven aikaan ja tilkitsisi tuota moottoria.
viimeviikolla otti itseensä kun oli vähän reilumpaa nimismiehen kiharaa, tyhjäkäynti katosi ja jää kyllä käymään tyhjäkäyntiä jos hetken kierrättää mutta jos suoraan ajosta painaa kytkimen pohjaan niin sammuu. tällä hetkellä hallilla odottaa että kerkeisin tutkimaan.
ja viimeisin varaosa autoksi hommattu seiska on kuitenkin sen verran hyväpeltinen etten vielä ainakaan raaskinut paloitella
perikunnaltalta ostetut 850 ja skoda kotiuitui pari viikkoa sitten hallille ja tuo 850 kone on ruostepuuroa täynnä ja vaatisi käytännössä niin paljon peltiä ettei kannata, harmi sinällään kun autolla on ajettu vasta 25tkm ja sisusta+monet muut osat kuin uudessa autossa tämä varmaan menee osiksi ja 133 sopimattomat osat menee myyntiin.
skodan mittarissa oli 14300 ja ei vaadi kuin pikkuhipistelyä mr leimaan.
133 odottaa edelleen motivaatiota ja aikaa, voi olla että en edes yritä saada ajoon ensi kesäksi kun kaksi muutakin tulokasta tulossa ajoon ensi kesänä.
yhden fiestankin kerkesin ostaa lisää joten ei vapaa ajan ongelmia hetkeen...
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea
Re: 81` 127 special
127:sta purin tekniikan pois ja kannen irtioton jälkeen tulin siihen tulokseen että sama vaihtaa tuoreempaa tekniikkaa kun tämä huutaisi porautusta+mäntiä ja kun ei kuitenkaan ollut edes muutoskatsastettu tälle moottorille.
hain 133tkm ajetun 1.1 punton elintenluovuttajaksi.
puntoissa kaiketi erilaisia moottorin vaihteiston kiinnnikkeitä, mitkähän olisi helpoiten sovellettavissa?minkälaisia muissa samalla moottorilla olevissa? toki rälläkkää ja hitsia pääse näyttämään että tuo tuonne istahtaa
hain 133tkm ajetun 1.1 punton elintenluovuttajaksi.
puntoissa kaiketi erilaisia moottorin vaihteiston kiinnnikkeitä, mitkähän olisi helpoiten sovellettavissa?minkälaisia muissa samalla moottorilla olevissa? toki rälläkkää ja hitsia pääse näyttämään että tuo tuonne istahtaa
seat 133 79`, 600, muutama 127, alfa 159 ja marea