Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Moikka vaan kaikille. Tällä hetkellä olen kahden projektin loukussa. Aloitin syksyllä 2014 korjaamaan 10 vuotta perheessä ollutta Seat 600:aa. Olin ostanut sen alun perin keskeneräisenä projektina, jossa kori oli hitsattu ja maalattu. Työ oli kuitenkin tehty hätiköiden ja huonosti, esim apukuskin ovi ei istunut, lattia oli tilkkutäkki ja pakkelia oli reilusti. Meinasin että laitetaanpa museokuntoon, kun tämä on meille mieluinen auto. Siinä vaiheessa kun olin saanut kuusiaisen purettua, löytyi työkaverin kautta Fiat 1500 Cabriolet halvalla, ja pakkohan sekin oli ostaa. Möpö (600:nen) sai jäädä talliin työn alle, Cabriolet meni puuliiteriin ja polttopuut ulkosalle. Prioriteetit täytyy pitää mielessä.
Tässä ketjussa kerron 600:sta. Cabrille on oma ketjunsa. Teen Cabrin tekniikkaa ja pisteosia samaan aikaan kun Möpön korityöt ovat käynnissä. Kuvissa on lähtötilanne. Näyttää kaukaa katsottuna ihan hyvältä, mutta maali on väärää sävyä ja ruoste alkaa irrottamaan pakkeleita. Tämä on ensimmäinen kokonainen koriprojekti. Meinasin että teen tämän yksinkertaisemman projektin ensin, ja sitten Cabrin korin kimppuun.
Liitteet
600_3.jpg
600_3.jpg (180.35 KiB) Katsottu 14064 kertaa
600_2.jpg
600_2.jpg (179.13 KiB) Katsottu 14064 kertaa
600_1.jpg
600_1.jpg (208.47 KiB) Katsottu 14064 kertaa
Viimeksi muokannut Teemu L, 22.03.2016 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 harjoitteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Homma alkoi purkamisella. Tämä on siitä helppo projekti että osia ei ole paljon, nostelu on kevyttä ja kori kulkee tavallisella peräkärryllä. Tässä oli kiinni maksimimittoihin porattu 600:en lohko, 850:n kansi, 127:n kaasari, Abarth putkisto ja vapaavirtaussuodatin. Pysyy ihan hyvin liikenteen mukana, joskin ääni on kamalan kova. Nyt laitetaan vakiomoottori. Korista löytyi alkuperäinen maalitarra jonka tietenkin otin talteen. Siitä tehdään kirjapainossa kopioita jonka laitan sitten oikeaan värisävyyn maalattuun koriin. Tämä nykyinen värisävy on "sinnepäin" eikä sisätiloja ole maalattu samaan sävyyn. Purkutyössä kesti pari päivää ja koriin ei jäänyt ainoatakaan osaa jonka olisi voinut vielä irrottaa.
Liitteet
600_7.jpg
600_7.jpg (161.28 KiB) Katsottu 14057 kertaa
600_6.jpg
600_6.jpg (148.59 KiB) Katsottu 14057 kertaa
600_5.jpg
600_5.jpg (124.8 KiB) Katsottu 14057 kertaa
600_4.jpg
600_4.jpg (137.99 KiB) Katsottu 14057 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 harjoitteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Seuraava vaihe oli lattian vaihto. Lattia ei ollut mätä, mutta oli pullistunut alaspäin niin että penkit eivät enää liikkuneet kiskoillaan. Myös apparin puolen kynnyskotelo oli taipunut sisäänpäin, ilmeisesti lattian pullistumisesta johtuen. Alkuperäisen lattiapaneelin tilalle hitsattu suoraa peltiä, mikä ei tietenkään museomiehille kelpaa. Hitsisaumat olivat luokkaa pikkurillin paksuisia. Varmasti kestäviä mutta eivät nättejä.
Uudet lattiapaneelit ovat säälittävän ohutta peltiä, ja niissä on väärät penkkikiskot. Jouduin siis ottamaan kiskot vanhasta lattiasta. Muutama iso ruostepaikkakin löytyi pakkelin alta. Päätin siis vaihtaa molempien puolien kynnyskotelot ja lattiapalat.
Liitteet
600_8.jpg
600_8.jpg (176.18 KiB) Katsottu 14049 kertaa
600_9.jpg
600_9.jpg (173.04 KiB) Katsottu 14049 kertaa
600_10.jpg
600_10.jpg (162.87 KiB) Katsottu 14049 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 harjoitteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Kuskin puolen kynnyskotelo oli mitoissaan, joten jätin sen paikalleen pohjalevyn vaihdon ajaksi, jotta varmasti tulee oikeaan paikkaan. Ensiksi levy kiinni itseporautuvilla ruuveilla, jotta saa vielä säädettyä jos jostain ei istu. Kun asento oli kunnossa, hitsaten kiinni. Tämän jälkeen leikkasin koko kynnyskotelon irti. Sehän on tehty kahdesta palasta jotka on pistehitsattu ala- ja yläosistaan kiinni. Oli pelottava kokemus irrottaa kotelo. Se painoi ehkä kilon. Ei ihme että näitä kuusiaisia kutsuttiinkin saksassa Fiat 600 "Selbstmörder" -nimellä, ja Ruotsissa näitä ei saanut myydä. Uudet palat ovat vielä ohuempaa peltiä. Toivottavasti kori kestää ajoa.
Ulompi helma liittyy kylkeen näkyvällä paikalla, joten uuteen osaan täytyi tehdä pokkaus hydraulipuristimella. Pokkaus menee alkuperäisen pellin taakse ja hitsataan muutamalla pisteellä yhteen. Sitten tinalla sauma piiloon ja lopuksi max 1mm pakkelia. Kun helma on auki, on hyvä tilaisuus maalata peltipinnat ruosteensuojamaalilla. Toki tuonne kotelosuojakin aikanaan ruiskutetaan. Penkin kiskot oli hyvä mallata lattiapeltiin kun pala oli vielä irti. Ensin ensimmäinen kisko hitsaten kiinni. Sitten penkki paikalleen toinen kisko mukanaan, joka sitten hitsataan kiinni siihen mihin penkin mukana sattuu putoamaan.
Liitteet
600_11.jpg
600_11.jpg (183.1 KiB) Katsottu 14038 kertaa
600_12.jpg
600_12.jpg (156.25 KiB) Katsottu 14038 kertaa
600_13.jpg
600_13.jpg (171.23 KiB) Katsottu 14038 kertaa
600_14.jpg
600_14.jpg (157.93 KiB) Katsottu 14038 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 harjoitteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Kun helmat ja pohja oli vaihdettu, oli aika viedä kori hiekka/soodapuhallukseen. Tuossa viimeinen kuva ennen puhallusta ja sitten puhalluksen jälkeen. Sooda on siitä hyvä että se ei ollenkaan kuluta alla olevaa peltiä. Soodapuhalluksen jälkeen ehjä pelti on kuin vasta valssaamosta tullut. Lisäksi soda jättää kerroksen peltiin joka estää ruostumista. Ennen maalausta pinta täytyy neutraloida etikalla jotta maali tarttuu kiinni.
Sooda ei pure paksuun massaan, korikittiin tms, joten perinteistä hiekkapuhallusta täytyi käyttää pohjaan, pyöräkoteloihin tms.
Liitteet
600_16.jpg
600_16.jpg (172.97 KiB) Katsottu 14028 kertaa
600_24.jpg
600_24.jpg (126.07 KiB) Katsottu 14028 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 harjoitteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Tämän jälkeen alkoivat sitten ne ikävimmät hommat, eli ruostereikien ym. korjaus. Pahimmat paikat helmojen ja pohjan jälkeen olivat pyöräkotelot edessä ja takana, tuulilasin ja takaikkunan alareunat, tavaratilan kyljet bensatankin alla ja etuhelma. Hitsaukseen muuten käytän halpaa täytelanka MIG muuntajaa ja 0,6mm lankaa. Kaikki näitä haukkuu, mutta naapurin mies joka on auttanut tässä sanoo että ihan hyvä muuntaja peltihommiin. Hän on kuitenkin hitsauksen opettaja ammattikoulussa, joten paras uskoa. Toimii tallissa hyvin kun on pienet tilat.
Liitteet
600_26.jpg
600_26.jpg (154.72 KiB) Katsottu 14013 kertaa
600_20.jpg
600_20.jpg (145.41 KiB) Katsottu 14013 kertaa
600_21.jpg
600_21.jpg (174.82 KiB) Katsottu 14022 kertaa
600_19.jpg
600_19.jpg (159.38 KiB) Katsottu 14022 kertaa
Viimeksi muokannut Teemu L, 22.03.2016 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 harjoitteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Koritina on sitten mainio aine. Nykyäänhän ammattikorjaamoissa sen käyttö on kielletty koska siitä irtoaa raskasmetalleja, lyijyä tms. myrkkyä työstövaiheessa hengitysilmaan. Se on kuitenkin ainoa aine jota voi laittaa paksumman kerroksen pelkäämättä että se rapsahtaa ensimmäisessä kuopassa irti. Pohjustukseksi sivellään pohjustusainetta joka poltetaan kosaanilla kiinni. Sen jälkeen tina tarttuu koriin. Naapurin mies opetti minua tässä vaiheessa. Kerrassaan hienoa jälkeä.
Liitteet
600_23.jpg
600_23.jpg (179.4 KiB) Katsottu 14017 kertaa
600_18.jpg
600_18.jpg (157.32 KiB) Katsottu 14017 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 harjoitteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Kunhan kori on saatu hitsattua loppuun lähipäivinä alkaa pohjamaalaus, saumojen kittaus ja pohjan pinnoitus. Pohjamaaliksi laitan valkoista 2-komponentti epoksimaalia, jonka päälle saumoihin ja sisälokarin hitsauksiin jne. korikitti. Lopuksi pohjaan ulkopuolelle ruiskutan paksun kerroksen korikittiä. Pyöräkotelot saavat myös mustan korikitin pintaansa. Massaa tähän autoon ei laiteta ollenkaan.
Tuo korikitin ruiskutus tapahtuu niin, että erityiseen pistooliin kierretään ihan normaali korikittipatruuna. Pistooli painaa tuubista paineilman avulla palkoa ulos, johon suuttimessa sekoitetaan paineilmaa niin että sieltä lentää röpelöä. Lisäilman määrää voi säätää sen mukaan minkä näköistä pintaa haluaa tehdä. Tuo toimii myös normaalina prässinä. Eipä tarvitse kättä rasittaa prässiä pumpatessa.
Liitteet
600_28.jpg
600_28.jpg (172.89 KiB) Katsottu 14010 kertaa
600_27.jpg
600_27.jpg (188.79 KiB) Katsottu 14010 kertaa
600_22.jpg
600_22.jpg (191.18 KiB) Katsottu 14010 kertaa
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja RHR »

Mahtavaa jälkeä. Omaa 600:n odottaa samaa käsittelyä kun vain sais 127:n eka liikenteeseen. Missä käytit sooda puhalluksessa?
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Uudenmaan Soodapuhdistus Pornaisissa teki puhalluksen. Tekee myös pulverimaalausta
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Noniin, taas päästy eteenpäin. Sain hitsaukset valmiiksi viikonloppuna ja sitten on alustan maalauksen vuoro. Pohjaan meni kolmisen litraa harmaata 2K epoksimaalia. Maalia 4 osaa, kovetetta 1 osa ja tinneriä 2 osaa. Sitten ruiskuttamaan. Ei mikään unelmaduuni kun auto ei ole vartaassa, vaan reilusti kallellaan lattialla. Uskon kuitenkin että JOKAINEN sopukka tuli käytyä läpi riuiskun kanssa. Seuraavaksi käyn saumat läpi korikitin kanssa, ja lopuksi ruiskutan pohjaan korikittikerroksen. Osaako muuten kukaan sanoa minkälainen viimeistely pohjassa oli kun kusiainen tuli tehtaalta? Pelkkä maaliko vain?
Liitteet
WP_20160411_20_26_28_Rich_LI (1).jpg
WP_20160411_20_26_28_Rich_LI (1).jpg (94.65 KiB) Katsottu 13332 kertaa
WP_20160411_20_26_18_Rich_LI.jpg
WP_20160411_20_26_18_Rich_LI.jpg (145.56 KiB) Katsottu 13332 kertaa
WP_20160411_20_26_13_Rich_LI.jpg
WP_20160411_20_26_13_Rich_LI.jpg (123.17 KiB) Katsottu 13332 kertaa
WP_20160411_20_23_52_Rich_LI (1).jpg
WP_20160411_20_23_52_Rich_LI (1).jpg (143.29 KiB) Katsottu 13332 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Dinitrol 410UV oli sitten liian paksua tavaraa ruiskutettavaksi. Onko kokemuksia notkeasta "korikitistä" 310ml muovituubissa?
Wurthin Koriakryyli? Soudal korikitti?
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Taas on päästy eteenpäin. Soudalin korikitti tai spray gun mikälie tuli hyvin ruiskusta ulos. Koko pohja ja pyöräkotelot on nyt käsitelty sillä. Vaikuttaa asialliselle aineelle vaikkakin väri olisi saanut olla musta. Massaa tähän autoon ei tule ollenkaan, joten pohja ja kotelot jäävät harmaiksi. Ei haittaa. Tämä on myös kokeilu, että kestääkö pinta hyvin käyttöä. Seuraava projekti on arvokkaampi ja nämä kokemukset sitten määrittelevät kuinka Cabrioletin kori aikanaan tehdään.

Nyt on vuorossa akselistojen asennus. Tarkoitus on että auto maalataan pyörillään. Tämä toki tarkoittaa että pyöräkotelot, pulverimaalatut tukivarret jne. täytyy suojata hyvin. En halua niihin maalisumua. Tätä on mukava kasata kun kaikki on puhdasta. Shimmilevyt on valitettavasti laitettu aivan näppituntumalla, joten pyöräkulmista ei ole hajuakaan... täytyy katsoa sitten myöhemmin. Onkohan kukaan koskaan ottanut asiakseen säätää kusiaisen pyöräkulmia? On ehkä hulluutta tehdä halpaa autoa näin pieteetillä, mutta tämäpä on samalla opettelua, ja kuusiaisesta on sitten pidempään iloa.
Liitteet
WP_20160417_19_24_03_Pro.jpg
WP_20160417_19_24_03_Pro.jpg (193.7 KiB) Katsottu 13052 kertaa
WP_20160417_19_24_16_Pro.jpg
WP_20160417_19_24_16_Pro.jpg (200.46 KiB) Katsottu 13052 kertaa
WP_20160416_19_00_26_Rich_LI.jpg
WP_20160416_19_00_26_Rich_LI.jpg (137.98 KiB) Katsottu 13052 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Nyt on Möpö pyörillään ensimmäistä kertaa melkein kahteen vuoteen! Yläkerran varastoakin saan nyt tyhjennettyä kun tukivarret, jousipakka, ym. veivät auton pienestä koosta huolimatta aika paljon tilaa. Ruuveja ja pultteja lukuun ottamatta kaikki tähän mennessä kasattu on joko uutta tai uutta paremmaksi kunnostettua. Jarruosat löytyivät vielä Motonetistä, mutta viimeisiä taidetaan viedä. Onneksi Internetin maailmasta löytyy kaikkea vielä kotimaisten varastojen ehtymisen jälkeen.

Seuraava vaihe on laittaa ohjaus kuntoon että koria pääsee siirtelemään helpommin. Myös jarrut pitää laittaa toimintakuntoon koska autotallistani lähtee jyrkkä mäki. Olisi ikävää rullata kori lepikkoon siinä vaiheessa kun pohjat on tehty ja korin siirto maalaamoon on käynnissä. Kun nämä on tehty, on vuorossa sisäpuolen saumojen kittaus ja epoksimaalin suihkutus pohjalevyyn. Olikos näissä uutena bitumimattoa muualla kuin keskitunnelin päällä?
Liitteet
WP_20160422_11_12_22_Pro.jpg
WP_20160422_11_12_22_Pro.jpg (183.2 KiB) Katsottu 12893 kertaa
WP_20160422_16_42_23_Pro.jpg
WP_20160422_16_42_23_Pro.jpg (202.61 KiB) Katsottu 12893 kertaa
WP_20160422_16_42_38_Pro.jpg
WP_20160422_16_42_38_Pro.jpg (159.6 KiB) Katsottu 12893 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Nyt on tehty pari iltaa jarruja. Yksi 5m kela jarruputkea riitti koko autoon. Liittimiä taisi mennä 13 kpl. Kaikki hilppeet on uusia, mukaan luettuna pääsylinteri.
Kun kaikki oli asennettu, ilmaamiseen meni 2pv. Sitten tajusin että jarrukenkien asennussarjassa oleva vahvempi jousi pitää laittaa alakiinnikkeeseen, ja heikompi jarrusylinteriä lähemmäs. Muuten käy niin että vahva jousi vetää jarrukenkien automaattisäädön aina kiinni, ja kengät heiluvat tyhjää rummussa. Myös pari jarruputken liitosta tihkui, ja liittimiä sai vääntää tosi tiukalle ennen kuin tihkuminen loppui. Lopputuloksena tuli kuitenkin jarrut tehtyä. Samalla tuli korjattua käsijarrun mekanismia. Ajan saatossa linkusta oli kulunut metallia pois, ja kahva nousi ääriasentoon ja säädöt tapissa. Hitsasin vähän lisää metallia mekanismiin. Ks. Kuva ennen/jälkeen. Seuraavana vuorossa sisäpuolen lattian epoksimaalaus, ja sitten hitsisaumoihin Dintitrolin 410UV.
Liitteet
WP_20160430_17_28_49_Pro.jpg
WP_20160430_17_28_49_Pro.jpg (173.25 KiB) Katsottu 12725 kertaa
WP_20160430_17_27_29_Pro.jpg
WP_20160430_17_27_29_Pro.jpg (191.27 KiB) Katsottu 12725 kertaa
WP_20160501_19_12_31_Pro.jpg
WP_20160501_19_12_31_Pro.jpg (135.98 KiB) Katsottu 12725 kertaa
WP_20160501_19_06_10_Pro.jpg
WP_20160501_19_06_10_Pro.jpg (141.33 KiB) Katsottu 12725 kertaa
Vastaa Viestiin