Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3372
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Hyvältä näyttää. Ajelut kauniina kesäpäivänä yleisön hymyillessä ja sormella osoitellessa saa unohtamaan projektivaikeudet. Varaudu pappojen jutusteluun: "Mulla oli joskus tällainen..."
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Nyt on korin sisäpuoli on maalattu epoksilla ja kaikki saumat on kitattu.
Korin paklaus on käynnissä ja pintamaali on ostettu. Paljon on pienessäkin autossa hommaa. Tavoite on että mihinkään ei tule yli 1mm pakkelikerrosta, mutta katsotaan miten käy...

Pintamaalin värikoodi on Seatin "Amarillo Man'O War". Aikaisempi maali ei ollut aivan oikea sävy, vaan tipunkeltaisempi.
Nyt tulee kunnon 70-lukulainen suttukeltainen :) Päädyin Akryylimaaliin koska alunperinkin maali on kaiketi ollut akryylia. Ei myöskään tarvita lakkaa.

Entisöinnin ilohan on yksityiskohdissa. Teetin mallin perusteella uusia värikooditarroja kirjapainossa. Mitähän muita tarroja Seatissa on uutena ollut, moottoritilassa, akkukotelossa ym?
Jos jollain on kuvia, voisin näistä yrittää teettää.
Liitteet
WP_20160618_17_21_54_Pro.jpg
WP_20160618_17_21_54_Pro.jpg (155.89 KiB) Katsottu 7582 kertaa
WP_20160618_17_21_32_Pro.jpg
WP_20160618_17_21_32_Pro.jpg (172.3 KiB) Katsottu 7582 kertaa
WP_20160528_16_11_30_Pro.jpg
WP_20160528_16_11_30_Pro.jpg (163.08 KiB) Katsottu 7582 kertaa
WP_20160629_22_24_44_Pro.jpg
WP_20160629_22_24_44_Pro.jpg (187.92 KiB) Katsottu 7585 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Pohjatöiden teko ja paklaushan ovat niitä kaikkein työläimpiä ja pikkutarkimpia hommia, ja minä antaisin nämä hommat mieluusti jonkun muun tehtäväksi. Mutta eipä auta kuin itse pulata. Nyt tosin ollaan jo voiton puolella. Puolet autosta on tasoitettu ja pohjamaalattu epoksilla.
Ihmettelen että helman ja kyljen liitoskohdasta tuli kerralla näin hyvä. Lieneekö aloittelijan vai moukan tuuria...

Kuvissa näkyy helman työstö alusta lähtien. Leikkaus - Pokkaus - rei'itys - hitsaus - tinaus - paklaus -pohjamaalaus.

Lopputulos herättää toiveikkaan olon, että ehkäpä se Cabriolettikin vielä onnistuu! Tämä kuusiainenhan on se harjoitteluprojekti, jalompaan päämäärään valmistautuessa. Eipä silti, tämäkin tehdään hyvin.
Liitteet
helma1.jpg
helma1.jpg (169.03 KiB) Katsottu 7519 kertaa
helma2.jpg
helma2.jpg (179.4 KiB) Katsottu 7519 kertaa
helma3.jpg
helma3.jpg (168.6 KiB) Katsottu 7519 kertaa
helma4.jpg
helma4.jpg (128.84 KiB) Katsottu 7519 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Edistystä taas. Sain pohjat tehtyä, päälle Temacoat GPL-S epoksia pohjamaaliksi, ja sitten Bossauton hiomaväri. Pakko kehua että ensimmäiseksi projektiksi älyttömän hyvää jälkeä.... No, pintaväri antaa lopullisen tuomion.

Aloin myös maalaamaan etuluukkua ja sisätiloja pintaväriin. Sävy ainakin näyttää hyvältä. Tässä kuva valmiista etuluukusta ja tankista, sekä hauska yksityiskohta värikooditarrasta ennen / jälkeen.
Liitteet
vanhatarra.jpg
vanhatarra.jpg (148.59 KiB) Katsottu 7422 kertaa
uusitarra.jpg
uusitarra.jpg (149.82 KiB) Katsottu 7422 kertaa
ronkki.jpg
ronkki.jpg (141.21 KiB) Katsottu 7422 kertaa
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Tulipa maalattua. Ensimmäinen auto jonka olen tehnyt, ja pinnasta täytyy olla tosi tyytyväinen. Mitä nyt mäkäräisparvi liimautui pintaan, mutta eiköhän ne saa kiilloteltua piiloon.
Pellin päälle tuli siis paklaus, sitten Temacoat gpl-s 2-komponentti epoksi, sitten Bossauton 2-komponentt hiontaväri ja päälle akryylimaali. Maalin nimi on Amarillo Man O'war, joten tästä lähtien pikku Möpöä kutsuttaneen Sotalaivaksi (Man O'war on espanjalainen suuri sotalaivatyyppi jossa taitaa olla kanuunoja kolmessa kerroksessa päällekkäin molemmilla sivuilla). Sotalaivaahan tämä ei juuri muistuta muskeleiltaan...

Nyt armoton kasaus päälle. Onneksi olen jo pulverimaalannut, kiillottanut ja fiksannut melkein kaiken aikaisemmin, ja moottorikin on tehty. Mukava ja siisti kasata puhtaista osista. Ainoa mikä askarruttaa, on että miten saan pyöräkulmat kohdalleen... Olisiko mitään patenttikonsteja tiedossa?

Ja näköjään liitetiedostojen maksimiraja tuli vastaan, joten täytyy poistaa turhempia... paitsi että eihän noita aikaisempia voikaan enää muokata...
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Noniin. Nyt on kone kiinni apulaitteineen ja sähköineen, ja sain otettua ensimmäiset savut ulos. On se aina hieno hetki! Sytkää joutui hetken säätämään, mutta eiköhän se nyt ole kohdallaan. Jos oikein muistan, vakio 770 kuutioinen kone ei kai koskaan käy ihan tasaisesti tyhjää..?

Seuraavana vuorossa kattoverhoilun liimaus ja lasien asennus.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Noissa koneissa kun on lyhyt jakajan akseli, niin se on ainakin herkkä klappaamaan vanhemmiten ja sytkä vaeltelee, josko liittyisi asiaan. Yhtä ei ainakaan saatu käymään kunnolla vaikka kaasutin oli kunnossa, sytkä heittelee 5 asteen alueella. Siinä voi tosin olla moottorikin jo vähän rempan tarpeessa tai ainakin männänrenkaat jumissa.
En usko etteikö moottoria sinänsä saisi käymään kuin kello, kun osaset on kunnossa. Saksasta näkyi saavan esim. koko virranjakajaa.
Esim. 133:ssa on pitkä akseli jakajassa ja se hyrräs tosi nätisti tyhjäkäyntiä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Kiitti.. Tuo vaeltelu on säännöllisen syklistä, ja ajoituslamppu ainakaan ei paljoa vaeltanut. Voisiko sitten olla kaasarissa ongelma? Entäs sytytysennakon keskipakosäätö? Voisiko esim jousten kuoleentuminen oireilla noin? Eli ei epäsäännöllistä vaeltelua, vaan kierrokset sahaa ylös alas.
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Tyhjäkäynnin huonouden syyksi paljastui tukkeutunut tyhjäkäyntisuutin. Se puhdistamalla tuli paljon parempi, mutta ei ihan täydellinen. Auto sai leiman viikko sitten ja pari sataa kilometriä takana. Ovien istumisessa on sanomista ja penkkejä täytyy vielä fiksata. Muuten alkaa olemaan museotasoa. Varsinkin maalipinnan onnistuminen yllätti amatöörimaalarin positiivisesti. Onnistunut projekti!
Teemu L
Viestit: 111
Liittynyt: 28.10.2014 13:30

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Teemu L »

Kuukauden ehdin ajamaan, ja sitten laitettiin pikku Sotalaiva talviteloille.
Kävin jo näyttämässä museomiehelle, ja muutama pikkuhomma täytyy vielä korjata kevväämmällä:
-Kuskin oven ovipahvi vääntyillyt
-Kaikki penkit oltava samasta sarjasta
-Ruosteinen penkin runko kunnostettava
-Tavaratilan matto puuttuu
-peltipakosarja ja äänenvaimennin asennettava kuten alkuperäisenä

Kaikki projektikuvat löytyvät tuolta:
https://1drv.ms/f/s!AqqZ3WMhA2u2iNBn_wNideAog0xErQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Seat 600 -73 ensimmäinen projektini

Viesti Kirjoittaja Eejii »

:D Perhana kun on hieno! Työkaveri käveli ohi ja ihmetteli että mikäs se noin leveän hymyn näin maanantai aamuna on saanut aikaan.

Hyvää työtä kerta kaikkiaan :thumb:
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Vastaa Viestiin