127 tekniikan päivitys

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
N.O.Hääppönen
Viestit: 8
Liittynyt: 26.08.2011 19:20
Paikkakunta: Etelä-Savo

127 tekniikan päivitys

Viesti Kirjoittaja N.O.Hääppönen »

Töttöröö

Tekeillä siis pieni päivitys mk2 127:aan.
Tuli tuo seiska hommattua viime keväänä ja syksyllä alkoi olla moottori ja vaihteistokin hieman käytetyn oloisia.

Talliin haalittu lähes kokonainen mk2 128, vain kori puuttuu :lol:

Tämmöistä siis suunnittelin:
-1116cc moottori ja laatikko kasista
-tukivarret joka kulmalle kasista

Eteen laitoinkin jo kokeeksi 128 etutolpan tukivarsineen paikoilleen ja heti näyttää etupyörän sijainti paremmalta :D
Onkos muut kyseisen muutoksen tehneet muuttaneet iskarin alapään kiinnitystä jotenkin, vai onkos tuo camberin muuttuminen suurikaan ongelma? Vai peräti toivottavaa...Pienellä muutoksella tuohon iskarin alapään kiinnitykseen saisi renkaalle vielä vähän lisää tilaa. Yläpään siirtäminen meneekin liian työlääksi noissa tiloissa.
Kuva
127 tukivarrella
Kuva
128 tukivarrella

Samalla tuli keiteltyä irroitettuja osia elektrolyysi-altaassa ja lopuksi vielä fosforihapossa, muuttui hieman erinäköiseksi :o
Alempi kuva otettu kesken elektrolyysin, ennen hapotusta.
Kuva
Kuva

Vetareitakin pitäisi alkaa askartelemaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 tekniikan päivitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mielekiintoista!

Menikös tuo 1116cc sohc tuonne kivuttomasti vai pitikö kuskin runkoaisaa muuttaa? Vai tuliko ongelma vasta Ritmon 5v vaihdelaatikolla?
Minkä huollan, sen korjaan...
N.O.Hääppönen
Viestit: 8
Liittynyt: 26.08.2011 19:20
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 127 tekniikan päivitys

Viesti Kirjoittaja N.O.Hääppönen »

Tarkoitus on käyttää tuota 128:n 4v laatikkoa, ja sen kanssa tuo paketti menee vielä koria puukottamatta paikoilleen. Ei kai autossa viittä vaihdetta tarvi :lol:
Aika tarkka sovitushan tuo kyllä on.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 tekniikan päivitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pitääkös sinun nyt vaihtaa myös hammastanko/raidetangon sisäpäät 128:sta?
Koska pidemmillä tukivarsilla olkavarsi siirtyy ulommas, ettei jouston qikaiset pyörän aurauskulmat mene pieleen?

En tiedä, aivopieru joka tuli saunassa, eikä nyt just ole 127/128 korjauskäsikirjoja saatavilla että asiaa voisi tutkia. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
N.O.Hääppönen
Viestit: 8
Liittynyt: 26.08.2011 19:20
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 127 tekniikan päivitys

Viesti Kirjoittaja N.O.Hääppönen »

Juurikin 128:n raidetangon päitä ajattelin käyttää, on nuo ainakin vähän pitemmät.
Pitää tehdä muutenkin vähän mittauksia vielä, niin tarkastan samalla nuokin.

Onkos 127 /128 etutolpat muuten samanlaiset, ilmeisesti ei pitäisi olla. Jostain syystä nuo 128:sta puretut ja 127:n alla olevat on täysin samanlaiset?

Tälläistä tämä on rakentelu, kun tekniikan luovuttajassakin on osia ties mistä laitteesta. Traktorin osia ei vielä ole tullut vastaan :?
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 tekniikan päivitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mittaat sen raidetangon pituuden ja vertaat.

Kyllä minusta tolppien pitäisi olla samanmoiset. Alatukivarret edessä/takana erilaiset ja ohjauslaitteet.

Pointtini tuossa rt-sisäpään vaihdossa oli, että raidetangon sisäpään nivelkohdan pitäisi olla samalla kohtaa kuin alatukivarren nivelpiste suoraanajaessa. Tällöin ohjauslaitteiden ja pyöräntuennan geometria on likimain samanlainen (ohjauskulman muutos kasvattaa eroa). Pidemmät sisäpäät tukevat tätä ajatusta.


Paljonkohan tuo 127/128 raideleveyden ero oli edessä/takana? Takapäästä voi tulla erikoinen 128:n tukivarsilla (ainakin itsellä oli jo seiskan vakiotukivarsilla melko miehekäs negatiivinen camberkulma kuoleentuneen lehtijousen kanssa takapäässä)..
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 127 tekniikan päivitys

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Seiskan tolppa on lyhyempi ja siinä on jousilautanen alempana.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
N.O.Hääppönen
Viestit: 8
Liittynyt: 26.08.2011 19:20
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 127 tekniikan päivitys

Viesti Kirjoittaja N.O.Hääppönen »

Tänään koitin hetken tallissa pyöriä, mutta pakkanen ajoi porsaan kotiin.
No sain minä noita tukivarsia mittailtua.

Alapallosta vakaajaan molemmissa 75mm, pituusero on pelkästään vakaajan ja korikiinnityksen välissä.
127 210mm ja 128 240mm. Mitat siis keskeltä reikää-keskelle reikää.
Pieni ero kulmassa vakaajan kiinnityksen kohdalla, mutta tuo ei taida kovinkaan ratkaisevasti vaikuttaa mihinkään.
Myös korikiinnityksen reikäkoossa eroa, ainakin 128 tukivarsia löytyy nettikaupoista erikokoisella korikiinnityksen reiällä.

Tuo tukivarsien vaihtaminenhan ei tuo ainakaan renkaalle yhtään lisää tilaa, koska etunapa ja etutolppa pysyy keskenään samassa asennossa. Kääntyy koko paketti vain vinoon ulospäin. Tuolle iskarin alakiinnitykselle pitäisi siis keksiä jotain...joku välipalahässäkkä navan ja iskarin väliin?

edittiä...Ei riittänyt huumorintaju alkaa leikkimään noitten katoilevien kuvien kanssa, laitoin linkin kuviin allekirjoitukseen
N.O.Hääppönen
Viestit: 8
Liittynyt: 26.08.2011 19:20
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 127 tekniikan päivitys

Viesti Kirjoittaja N.O.Hääppönen »

Hieman taas jotain saatu tehtyä...

Etunavat putsailtu, laakeroitu ja vedetty vähän "arjen harmautta" pintaan.
http://s447.photobucket.com/user/mikonr ... z.jpg.html

Etu-tukivarsien ja raidetankojen kanssa mittailtu ja raavittu pipoa. Raidetangon sisäpäät samanpituiset 127/128. Ulkopäissä n.30mm pituusero. Samalla mietitty miten tuohon etupäähän saisi renkaalle enemmän tilaa ja korjattua vähän tuota rajusti muuttuvaa Camberia.

Tuosta ideoinnista piirtelin ammattitaitoisesti paintilla hienon kuvankin :oops:
http://s447.photobucket.com/user/mikonr ... t.jpg.html

Eli siis etutolpan kiinnityksen sisään umpipala tukemaan ja ulkopuolelle molemmin puolin hieman koneistettu levy, koko paketti läpipulteilla kasaan.
Pitää varmaankin tehdä mallikappaleet ja käydä konttorilla kysymässä kantaa tuohon. 30mm muutoksella etutolppa kääntyisi alkuperäiseen asentoonsa.
Saisi samalla tehtyä jonkunlaisen säädönkin tuolle Camberille?
Tai sitten pitää alkaa kyselemään jotain mittatilaus tolppia.
Vastaa Viestiin