127 tekniikan päivitys
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.08.2011 19:20
- Paikkakunta: Etelä-Savo
127 tekniikan päivitys
Töttöröö
Tekeillä siis pieni päivitys mk2 127:aan.
Tuli tuo seiska hommattua viime keväänä ja syksyllä alkoi olla moottori ja vaihteistokin hieman käytetyn oloisia.
Talliin haalittu lähes kokonainen mk2 128, vain kori puuttuu
Tämmöistä siis suunnittelin:
-1116cc moottori ja laatikko kasista
-tukivarret joka kulmalle kasista
Eteen laitoinkin jo kokeeksi 128 etutolpan tukivarsineen paikoilleen ja heti näyttää etupyörän sijainti paremmalta
Onkos muut kyseisen muutoksen tehneet muuttaneet iskarin alapään kiinnitystä jotenkin, vai onkos tuo camberin muuttuminen suurikaan ongelma? Vai peräti toivottavaa...Pienellä muutoksella tuohon iskarin alapään kiinnitykseen saisi renkaalle vielä vähän lisää tilaa. Yläpään siirtäminen meneekin liian työlääksi noissa tiloissa.
127 tukivarrella
128 tukivarrella
Samalla tuli keiteltyä irroitettuja osia elektrolyysi-altaassa ja lopuksi vielä fosforihapossa, muuttui hieman erinäköiseksi
Alempi kuva otettu kesken elektrolyysin, ennen hapotusta.
Vetareitakin pitäisi alkaa askartelemaan...
Tekeillä siis pieni päivitys mk2 127:aan.
Tuli tuo seiska hommattua viime keväänä ja syksyllä alkoi olla moottori ja vaihteistokin hieman käytetyn oloisia.
Talliin haalittu lähes kokonainen mk2 128, vain kori puuttuu
Tämmöistä siis suunnittelin:
-1116cc moottori ja laatikko kasista
-tukivarret joka kulmalle kasista
Eteen laitoinkin jo kokeeksi 128 etutolpan tukivarsineen paikoilleen ja heti näyttää etupyörän sijainti paremmalta
Onkos muut kyseisen muutoksen tehneet muuttaneet iskarin alapään kiinnitystä jotenkin, vai onkos tuo camberin muuttuminen suurikaan ongelma? Vai peräti toivottavaa...Pienellä muutoksella tuohon iskarin alapään kiinnitykseen saisi renkaalle vielä vähän lisää tilaa. Yläpään siirtäminen meneekin liian työlääksi noissa tiloissa.
127 tukivarrella
128 tukivarrella
Samalla tuli keiteltyä irroitettuja osia elektrolyysi-altaassa ja lopuksi vielä fosforihapossa, muuttui hieman erinäköiseksi
Alempi kuva otettu kesken elektrolyysin, ennen hapotusta.
Vetareitakin pitäisi alkaa askartelemaan...
Re: 127 tekniikan päivitys
Mielekiintoista!
Menikös tuo 1116cc sohc tuonne kivuttomasti vai pitikö kuskin runkoaisaa muuttaa? Vai tuliko ongelma vasta Ritmon 5v vaihdelaatikolla?
Menikös tuo 1116cc sohc tuonne kivuttomasti vai pitikö kuskin runkoaisaa muuttaa? Vai tuliko ongelma vasta Ritmon 5v vaihdelaatikolla?
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.08.2011 19:20
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: 127 tekniikan päivitys
Tarkoitus on käyttää tuota 128:n 4v laatikkoa, ja sen kanssa tuo paketti menee vielä koria puukottamatta paikoilleen. Ei kai autossa viittä vaihdetta tarvi
Aika tarkka sovitushan tuo kyllä on.
Aika tarkka sovitushan tuo kyllä on.
Re: 127 tekniikan päivitys
Pitääkös sinun nyt vaihtaa myös hammastanko/raidetangon sisäpäät 128:sta?
Koska pidemmillä tukivarsilla olkavarsi siirtyy ulommas, ettei jouston qikaiset pyörän aurauskulmat mene pieleen?
En tiedä, aivopieru joka tuli saunassa, eikä nyt just ole 127/128 korjauskäsikirjoja saatavilla että asiaa voisi tutkia.
Koska pidemmillä tukivarsilla olkavarsi siirtyy ulommas, ettei jouston qikaiset pyörän aurauskulmat mene pieleen?
En tiedä, aivopieru joka tuli saunassa, eikä nyt just ole 127/128 korjauskäsikirjoja saatavilla että asiaa voisi tutkia.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.08.2011 19:20
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: 127 tekniikan päivitys
Juurikin 128:n raidetangon päitä ajattelin käyttää, on nuo ainakin vähän pitemmät.
Pitää tehdä muutenkin vähän mittauksia vielä, niin tarkastan samalla nuokin.
Onkos 127 /128 etutolpat muuten samanlaiset, ilmeisesti ei pitäisi olla. Jostain syystä nuo 128:sta puretut ja 127:n alla olevat on täysin samanlaiset?
Tälläistä tämä on rakentelu, kun tekniikan luovuttajassakin on osia ties mistä laitteesta. Traktorin osia ei vielä ole tullut vastaan
Pitää tehdä muutenkin vähän mittauksia vielä, niin tarkastan samalla nuokin.
Onkos 127 /128 etutolpat muuten samanlaiset, ilmeisesti ei pitäisi olla. Jostain syystä nuo 128:sta puretut ja 127:n alla olevat on täysin samanlaiset?
Tälläistä tämä on rakentelu, kun tekniikan luovuttajassakin on osia ties mistä laitteesta. Traktorin osia ei vielä ole tullut vastaan
Re: 127 tekniikan päivitys
Mittaat sen raidetangon pituuden ja vertaat.
Kyllä minusta tolppien pitäisi olla samanmoiset. Alatukivarret edessä/takana erilaiset ja ohjauslaitteet.
Pointtini tuossa rt-sisäpään vaihdossa oli, että raidetangon sisäpään nivelkohdan pitäisi olla samalla kohtaa kuin alatukivarren nivelpiste suoraanajaessa. Tällöin ohjauslaitteiden ja pyöräntuennan geometria on likimain samanlainen (ohjauskulman muutos kasvattaa eroa). Pidemmät sisäpäät tukevat tätä ajatusta.
Paljonkohan tuo 127/128 raideleveyden ero oli edessä/takana? Takapäästä voi tulla erikoinen 128:n tukivarsilla (ainakin itsellä oli jo seiskan vakiotukivarsilla melko miehekäs negatiivinen camberkulma kuoleentuneen lehtijousen kanssa takapäässä)..
Kyllä minusta tolppien pitäisi olla samanmoiset. Alatukivarret edessä/takana erilaiset ja ohjauslaitteet.
Pointtini tuossa rt-sisäpään vaihdossa oli, että raidetangon sisäpään nivelkohdan pitäisi olla samalla kohtaa kuin alatukivarren nivelpiste suoraanajaessa. Tällöin ohjauslaitteiden ja pyöräntuennan geometria on likimain samanlainen (ohjauskulman muutos kasvattaa eroa). Pidemmät sisäpäät tukevat tätä ajatusta.
Paljonkohan tuo 127/128 raideleveyden ero oli edessä/takana? Takapäästä voi tulla erikoinen 128:n tukivarsilla (ainakin itsellä oli jo seiskan vakiotukivarsilla melko miehekäs negatiivinen camberkulma kuoleentuneen lehtijousen kanssa takapäässä)..
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 127 tekniikan päivitys
Seiskan tolppa on lyhyempi ja siinä on jousilautanen alempana.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.08.2011 19:20
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: 127 tekniikan päivitys
Tänään koitin hetken tallissa pyöriä, mutta pakkanen ajoi porsaan kotiin.
No sain minä noita tukivarsia mittailtua.
Alapallosta vakaajaan molemmissa 75mm, pituusero on pelkästään vakaajan ja korikiinnityksen välissä.
127 210mm ja 128 240mm. Mitat siis keskeltä reikää-keskelle reikää.
Pieni ero kulmassa vakaajan kiinnityksen kohdalla, mutta tuo ei taida kovinkaan ratkaisevasti vaikuttaa mihinkään.
Myös korikiinnityksen reikäkoossa eroa, ainakin 128 tukivarsia löytyy nettikaupoista erikokoisella korikiinnityksen reiällä.
Tuo tukivarsien vaihtaminenhan ei tuo ainakaan renkaalle yhtään lisää tilaa, koska etunapa ja etutolppa pysyy keskenään samassa asennossa. Kääntyy koko paketti vain vinoon ulospäin. Tuolle iskarin alakiinnitykselle pitäisi siis keksiä jotain...joku välipalahässäkkä navan ja iskarin väliin?
edittiä...Ei riittänyt huumorintaju alkaa leikkimään noitten katoilevien kuvien kanssa, laitoin linkin kuviin allekirjoitukseen
No sain minä noita tukivarsia mittailtua.
Alapallosta vakaajaan molemmissa 75mm, pituusero on pelkästään vakaajan ja korikiinnityksen välissä.
127 210mm ja 128 240mm. Mitat siis keskeltä reikää-keskelle reikää.
Pieni ero kulmassa vakaajan kiinnityksen kohdalla, mutta tuo ei taida kovinkaan ratkaisevasti vaikuttaa mihinkään.
Myös korikiinnityksen reikäkoossa eroa, ainakin 128 tukivarsia löytyy nettikaupoista erikokoisella korikiinnityksen reiällä.
Tuo tukivarsien vaihtaminenhan ei tuo ainakaan renkaalle yhtään lisää tilaa, koska etunapa ja etutolppa pysyy keskenään samassa asennossa. Kääntyy koko paketti vain vinoon ulospäin. Tuolle iskarin alakiinnitykselle pitäisi siis keksiä jotain...joku välipalahässäkkä navan ja iskarin väliin?
edittiä...Ei riittänyt huumorintaju alkaa leikkimään noitten katoilevien kuvien kanssa, laitoin linkin kuviin allekirjoitukseen
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.08.2011 19:20
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: 127 tekniikan päivitys
Hieman taas jotain saatu tehtyä...
Etunavat putsailtu, laakeroitu ja vedetty vähän "arjen harmautta" pintaan.
http://s447.photobucket.com/user/mikonr ... z.jpg.html
Etu-tukivarsien ja raidetankojen kanssa mittailtu ja raavittu pipoa. Raidetangon sisäpäät samanpituiset 127/128. Ulkopäissä n.30mm pituusero. Samalla mietitty miten tuohon etupäähän saisi renkaalle enemmän tilaa ja korjattua vähän tuota rajusti muuttuvaa Camberia.
Tuosta ideoinnista piirtelin ammattitaitoisesti paintilla hienon kuvankin
http://s447.photobucket.com/user/mikonr ... t.jpg.html
Eli siis etutolpan kiinnityksen sisään umpipala tukemaan ja ulkopuolelle molemmin puolin hieman koneistettu levy, koko paketti läpipulteilla kasaan.
Pitää varmaankin tehdä mallikappaleet ja käydä konttorilla kysymässä kantaa tuohon. 30mm muutoksella etutolppa kääntyisi alkuperäiseen asentoonsa.
Saisi samalla tehtyä jonkunlaisen säädönkin tuolle Camberille?
Tai sitten pitää alkaa kyselemään jotain mittatilaus tolppia.
Etunavat putsailtu, laakeroitu ja vedetty vähän "arjen harmautta" pintaan.
http://s447.photobucket.com/user/mikonr ... z.jpg.html
Etu-tukivarsien ja raidetankojen kanssa mittailtu ja raavittu pipoa. Raidetangon sisäpäät samanpituiset 127/128. Ulkopäissä n.30mm pituusero. Samalla mietitty miten tuohon etupäähän saisi renkaalle enemmän tilaa ja korjattua vähän tuota rajusti muuttuvaa Camberia.
Tuosta ideoinnista piirtelin ammattitaitoisesti paintilla hienon kuvankin
http://s447.photobucket.com/user/mikonr ... t.jpg.html
Eli siis etutolpan kiinnityksen sisään umpipala tukemaan ja ulkopuolelle molemmin puolin hieman koneistettu levy, koko paketti läpipulteilla kasaan.
Pitää varmaankin tehdä mallikappaleet ja käydä konttorilla kysymässä kantaa tuohon. 30mm muutoksella etutolppa kääntyisi alkuperäiseen asentoonsa.
Saisi samalla tehtyä jonkunlaisen säädönkin tuolle Camberille?
Tai sitten pitää alkaa kyselemään jotain mittatilaus tolppia.