Sivu 17/18

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 10.07.2018 11:34
Kirjoittaja wellu
Seisoo edelleen, mutta tässä joutessa takajarruja mietiskellyt ja makustellut.

Rumpujen tiedän olevan aika huonot. Ovat ottaneet jossain vaiheessa lämpöä ihan tosissaan (isoja ruosteklunsseja lähtee meisselillä rapsuttelemalla) ja toinen rumpu jarrutettu rautakengällä urille.

Katselin, niin autodoc:n kautta olisi mikälietarvike-rummut + Brembon kengät ~11€ halvemmat, kuin motonetin listahinnat. Mielestäni tuo ero ei kannata, ellei sitten se motonetin listatuote ole joku LPR-brakes tai muu vastaava paska.

Täytyy soitella motonettiin jahka alkaa jarruja tekemään. Voi äkkiä olla edukkaammat kun pyytää tiettyä merkkiä. Näin oli volvon kanssa, kun motonetin oma, kiinalainen merkitön tarvikeiskari oli kalliimpi, kuin Bilsteinin B4. :mrgreen:

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 10.07.2018 23:55
Kirjoittaja hankala
Motonet myy paljon LPR:n kamaa

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 11.07.2018 00:37
Kirjoittaja wellu
hankala kirjoitti:Motonet myy paljon LPR:n kamaa
Juu, semmoset siellä on nyttenkin. Ei tule enään...
Kengät Brembo tai Bosch.

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 13.07.2018 23:19
Kirjoittaja Wesulius
wellu kirjoitti:
hankala kirjoitti:Motonet myy paljon LPR:n kamaa
Juu, semmoset siellä on nyttenkin. Ei tule enään...
Kengät Brembo tai Bosch.
Brembonkin tuotteet alaknu tulla kiinasta , melkosta kuraa alkanu olee.

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 17.07.2018 09:36
Kirjoittaja wellu
Noniin. Viimeyö tuli riehuttua tallissa ja lopputuloksena on paikoilleen asennettu Fiat Tipon putki (vanhakoppanen kaasutinkoneinen siis).

Vanhan putken kun sai autosta irti, niin seuraavat osat olivat aivan läpilahoja:
- Jousto-osa
- Putki katalysaattorilta taaksepäin
- "penkinalus" vaimennin
- katalysaattorin laippa

Eli ei siellä ollut käyttökelpoista, kuin putken etukäyrä ja katalysaattori. :mrgreen: Katalysaattoriin kun hitsasi 300mm suoraa putkea jatkoksi, niin tuo Tipon takaosa "kävi suoraan" paikoilleen (päässä ollut muhvi piti vaihtaa, koska kyseessä tarvikeputki ja muhvin mitat oli oudot). Ainoa ero Tipo/Bravo putkessa on, että takapenkin alla oleva vaimennin on Tipon putkessa hiukan matalampi ja taaimmainen vaimennin tulee alemmas (näkyy auton takaa ja nyt putki tulee takapuskurin helman ali, ei jää piiloon). Katalysaattori oli hyvä (kennosto ehjä, puhdas eikä kolissut), niin päätin vain hitsata etulaipan ympäriinsä kiinteäksi ja jatkaa sitä "häntää".

Kun sitten tuli hetki lähteä koeajolle, niin ei moitittavaa. Ei enään Braavo pörise, mutta hyvin_hyvin hentoinen terävänlainen suhiseva pärinä kuuluu kovilla kierroksilla kiihdyttäessä. En usko, että yksikään hitsaus-saumoista vuotaisi, vaan että on tuon Tipon tarvikeputken "ominaisuus". Nimittäin erään kanssa-foorumilaisen Tipon tarvikeputki suhisee ja pärähtelee ihan samanlailla, vaikkei ole reijän reikää missään.
Voi myös olla, että orkkisputkessa oleva pieni vaimentimen näköinen juttu putkessa katalysaattorin jälkeen on juuri tuon pärinän takia. Minäkin meinasin ensin laittaa sinne auton alle 400mm läpivirtaavan vaimentimen, mutta kun huomasi miten lähelle sopiva Tipon putki oli, en halunnut alkaa säätämään enempää.

Kuvia ajattelin ottaa, mutta eipä siinä ehtinyt kuvia ottamaan. Itseasiassa ihmettelen, miten yleensäkään kukaan ehtii mitään kuvia ottaa mistään "käyttöautoremontista", ei siinä kauheasti ehdi lepäilemään kun riehuu apinanraivolla kaverin tallilla keskellä yötä. :mrgreen:

Voin silti tänään yrittää ottaa jokusen kuvan auton alta ja vanhasta putkesta.

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 19.07.2018 10:12
Kirjoittaja wellu
Kyllähän se vähän matalalla ja ulkona sojottaa:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Täytyy tuota takavaimentimen päätyä koettaa vielä nostaa. Ongelma vain, että Tipon putken päässä on kiinnityslenkki "poikittain", kun Bravossa taitaa olla "pitkittäin". Piti sitten semmoinen hiukan liian löysä ja pitkä kumi laittaa siihen --> roikkuu hiukan alempana ja heiluu.

Vanha putki oli täysin mätä, kuten sanoin:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuo vaimennin rutisi ja painui läjään kuin sipsipussi, kun sen päälle meni tallustelemaan, sisällä helisi ja kolisi paljon jotain. Muutenkin etupään muhvi paperia, "pikkuvaimentimen" saumat täynä pistereikiä... Eikös tuotteen tehokas loppukäyttö ole ekologista? :mrgreen:

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 19.07.2018 13:07
Kirjoittaja hankala
Rälläkällä päästä pätkä pois ja hyvältä näyttää taas :)

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 19.07.2018 15:12
Kirjoittaja Sämpy
Olikosse jotenki niin, että katalysaattoriliitos on vanhemmassa TIpo-Temprassa putkien päällekkäisliitos ja uudemmissa vastakkaiset laipat? Jotenkin muistelen siirtäneeni pulttilaipan vanhemman TIpon putkeen että sopi -95 Tempraan, muuten putki oli sama. Eikö Bravossa sitten ole laipoilla vai oliko joku sen jo vaihtanut?

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 19.07.2018 15:41
Kirjoittaja wellu
Sämpy kirjoitti:Olikosse jotenki niin, että katalysaattoriliitos on vanhemmassa TIpo-Temprassa putkien päällekkäisliitos ja uudemmissa vastakkaiset laipat? Jotenkin muistelen siirtäneeni pulttilaipan vanhemman TIpon putkeen että sopi -95 Tempraan, muuten putki oli sama. Eikö Bravossa sitten ole laipoilla vai oliko joku sen jo vaihtanut?
Taitaa näin olla.

Ainakin -94 1.6 i.e. Tipottimessa on kolmiolaipallinen tuo katalysaattori-takaputki liitos. -89 DGT 1.6:ssa on muhviliitos. Tässä Bravossa oli orginaaliputki vielä, muhviliitoksella. Katalysaattorin etupuolella on kolmiolaippa (jonka muuten hitsasin ympäriinsä tiiviiksi), mikä on tavallaan harvinaista, että näinkin "uudessa" autossa on katalysaattori vain itse katalysaattori ja 20cm pakoputkea. Katin voi siis vaihtaa erikseen, vaihtamatta muita putkiston osia.

Muhviliitos on hyvä paikassa, jonne ei tule vetorasitusta.

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 21.07.2018 21:30
Kirjoittaja wellu
Vajaa tuhat kilometriä tullut nyt kilometrejä taas, kun saatiin putki kuntoon.

Vanhan putken keskivaimennin oli varmaan sortunut kasaan tai jotain, koska tuo tuntuu menevän maantiellä ihan naurettavan pienellä kaasulla 80km/h. Sataseen saa jo vähän enempi painaa kaasua, muttei mitenkään ihmeellisesti "1.2:lta isolohkolta".

Bensiinikään ei tunnu maantiellä kelpaavan, trippimittari nollattu kun käyty tankkaamassa korkkia myöten:
Kuva

Mittari alkoi laskea (täyttöputki ajettu tyhjäksi) noin 120km:n ajon jälkeen.


Aurauskulmat ovat hitusen pielessä. Eilen käänsin aavistuksen lisää haritusta eteen, kun tuntui kumi vinkuvan vähän joka mutkassa turhan herkästi ja maantiellä joutui ohjausta pikkuisen "paimentamaan", kun tykkäsi "haaveilla" vähän kaistalla. Ei poukkoilua/vetelemistä, vaan semmoista epävarmuutta.
Parani paljon, mutta vielä pitää ihan aavistus kääntää haritukselle, niin uskoisin olevan siinä.

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 22.07.2018 11:10
Kirjoittaja wellu
Yksin "chättäilyä" mutta liittyy autoon.

Eiliseltä jäi yksi tilanne kertomatta, joka hiukan säikäytti. Jouduin tekemään yhden turhan tiukan ohituksen (wolkkari alkoi kirittämään savun määrästä päätellen), jossa nopeus nousi hiukan turhan korkeaksi ja jouduin jarruttamaan sitten rekan perään hetkeksi köröttelemään.

Noh, hävisi jarrut siinä. Nesteet, levyt ja palat on vaihdettu 15tkm/10kk sitten ja "ovat hyvät". Jarrutuksessa siihen rekan perään tosiaan ensin näkyi peileissä hiukan savua (palat?), jonka jälkeen polkimen sai painaa kaikin voimin kohti lattiaa että sai hidastumaan. Tuntuma on tuon jälkeen ollut hiukan omituinen.


Olen kyllä tiennyt ettei näissä mitkään kaksisen jarrut ole vakiona. Aikanaan isän ohjelmoitua (ECU:n tarran mukaan) 1.6 Bravoa kokeillessa 180km/h nopeudesta kun polkaisi jarrua, piti ne ehkä 60-80m jonka jälkeen hävisivät kokonaan, mutta tällä kipolla ei edes pääse niin kovaa.


Täytynee kattoa, josko olisi lähipäivinä keli sopiva, että käyttäisi etujarrut auki. Takajarrut nyt ovat mitä ovat, mutta jarruttavat kyllä (perä niiaa).

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 23.07.2018 09:18
Kirjoittaja Stefa
Taannoin omaan 1,6:een laitoin jäähdytetyt laikat ja mintexin palat. Tuntuma napakoitui kummasti. Muissakin kamppeissa huomannut, että pala se suurin tekijä on. Perus tarvikekamalla jarrut on helpolla aika kumiset. Kasissa olen suorastaan yllättynyt mihin vakiojarrut huolleittuina Ferodon fast street paloin oikein kykenevät.

Ensin lie kannattaisi kurkata etteivät palat/levyt ole mitään kylpyä saaneet (öljyä, jarrunestettä?) ja sitten koittaa ilmata. Jos ei auta, niin joku tiiviste lie antautunut. Freemontista hävisi toinen etujarru huolella kun iskari tuuppasi öljyt pyöränkoteloon. Savu voisi viitata johonkin tuollaiseen. Tosin jos on pitkään hissuteltu niin helposti jarrut vähän pölläyttävät kun niitä kuormittaa. Alfa on ollut vähän liian kevyellä ajolla ja keväämmällä ennen leimaa kävin sillä muutaman jarrutuksen polkaisemassa. Otti useamman reilun jarrutuksen ennenkuin kuivalla asfaltilla alkoi taas kumi vikistä. Jarrut oli normiajossa ihan ok, mutta äkkitilanteessa olisi kyllä saattanut jännänkakka tulla. Hyvä jos pito oli 50% siitä mitä se oli muutaman reilun jarrutuksen jälkeen. Mitään muuta nuo ei siis kaivanneet kun käyttöä.

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 23.07.2018 18:09
Kirjoittaja wellu
Savu pöllähti molemmista etusista ja kyllä säikäytti.

Täytyy vilkaista. Jos suoraan sanon, vähän romahti motivaatio tämän härvelin kohdalla, ainakin hetkellisesti. Kuskin penkki on taas jälleen paskana (kolmas jo) ja selkä on 150km ajon jälkeen täysin yhtä puuta. Vituttaa... Mareasta keskikonsoli + penkki, niin olisi juhlaa istua, mutta sitten katsuri sanoo haisthuilu, kun ei kippaa...

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 23.07.2018 18:18
Kirjoittaja wellu
Mikä olisi edullisin keino päivittää etujarrut? Marean levyt ja satulat + palat?

Takajarrutkin silloin kannattaisi päevittää, mutta liekkö kunnon kengät, uudet rummut ja huolellinen kehintä auttaisi.

Re: Wellun käyttis-Bravo

Lähetetty: 23.07.2018 20:14
Kirjoittaja Neverth
Täällä bravasta löytyy 1.6 viikonlopun jarrut alta (edes jäähdytetyt ja takana isomman halkaisijan rummut, vaihdoin koko takarungon remontin yhteydessä).
Edessä samat kuin 1.8 bravX/ marea konttiperästä löytyvät.
Tuossa 1.2 ainankin on takana vielä pienemmät rummut takana kuin 1.6 bravassa.

Eteen helppo homma, toisin en tiedä 1.2 pääsylinteristä miten on mitoitettu.

20v jarrut on seuraava askel, mutta vaatii liikaa hommaa kun pitää vaihtaa pääsylinterit ja vähintään 15" renkaat.