Wellun käyttis-Bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 12.05.2018 10:59

Pikkulinnut piipittivät kirpputorilöydöstä, joten pitihän käydä tarkistamassa ja tuote poistamassa.

Alkuperäinen Grundiq AD182H kokonaisella kahdella eurolla. :mrgreen:

Kuva

Muutoin toimii ihan mainiosti ja ehkä ihan hivenen on dynamiikkaakin enempi, kuin tuossa AD182M mallissa (tai sitten osui säädöt sokkona kohdalleen), mutta ongelma on näytön kanssa.

88.00MHz:
Kuva

102.50MHz:
Kuva


Koetin googlella etsiä, josko joku olisi tästä aiheesta näiden radioiden kanssa kirjoitellut, kun tuntuu olevan aina enemmän/vähemmän ongelmaa tuon näytön kanssa. Edellisessä mankassahan jos halusi nähdä kaiken näytöstä, täytyi näytön kulmaa hennosti painaa sormella, tässä tosin ei auta sekään.
Google kuitenkin ehdotteli vain Samsung Galaxyn näytön vaihtoja halvalla sijainnissa X, ihan sama miten googletti jos hakusanoissa oli "display". :x


Onko täällä kenelläkään kokemusta? Avaanko tuon itse ja katson, näkyykö mitään poikkeavaa? Näytössä ei näy mitään varjostumia tms. edes polarisoiduilla laseilla katsellessa, joten fyysistä vammaa se ei ole ottanut. Tuossa yksi pien-elektroniikkaa enemmän harrastava sanoi, että vika voisi olla näytön piirikorttiliitennässä (hapettumaa) tai sitten itse näyttökalvossa. Näyttökalvoa ei kyllä heti alkanut epäilemään oireiden perusteella.

Jos joku osaa antaa neuvoa tai vinkkiä, sitä otetaan vastaan. Miettinyt myös, voisikohan vanhasta vaihtaa näytön tähän...? Käsittääkseni tähän H-malliin voisi sen AUX:n tehdä, vaikkei olekkaan H2/H3 (ainakin cd-vaihtajan "aux" pinnit löytyvät takapuolelta, mitkä "ämmästä" puuttuvat).
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja 75 ELX » 12.05.2018 11:55

Luukuttoman radion näytöissä on ollut huonoja tinauksia mitkä korjaamalla näkyy kaikki merkit
Avatar
75 ELX
 
Viestit: 286
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 13.05.2018 00:24

75 ELX kirjoitti:Luukuttoman radion näytöissä on ollut huonoja tinauksia mitkä korjaamalla näkyy kaikki merkit

Eiollut tässä.

Otin radion pöydälle, kahdeksan ruuvia ja neljä klipsiä, niin etupaneelin sai raotettua auki.

Siellä taisi olla 6kpl niitä "lattaliittimiä", isompia ja pienempiä, joiden liikevara oli naurettavan pieni. Otin paneelin irti, vilkaisin "joo ei pureta". Melkoinen nippelinappeli-viidakko.

Näytön lattajohdoissa näkyi toisessa ihan selkeät katkokset. Kasatessa jäänyt panelin kuoren ja rungon väliin, hinkkautunut sitten puhki.


Eipä tuo haittaa. Etitään ajan kanssa ehjenpi. 6 radiopaikkaa ja valaistus toimii, niin kelpaa minulle.


Enkä suosittele tasan kenellekkään. Itellä paksut sormet eikä sopivia pihtejä, niin niiden liittimien paikoilleen leipominen siitä 2cm:n välistä oli yhtä helwettiä. :evil:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja Neverth » 13.05.2018 08:12

Olen korjannut kahdesta radiosta (H2 eli siitä uudemmasta mallista).
Näytön kolvaukset näyttää ehjiltä, mutta eivät ole. Toisin siinä on näyttö kiinni suoraan siinä etupaneelin piirilevyssä ilman välijohtoja. Saa avattua aika helpolla ja koko etupaneeli taittuu auki.

Tuo toinen H2 on ylimääräisenä ja se oli vain varalla kun rakensin toisen kasettisoittimen tilalle SD/USB/BT palikan mikä tottelee ohjauspyörän kaukosäätimen namiskoja.
Tarjolla myös Grundig MCD36 6 CD vaihtaja ja välijohto jos on tarvetta, toisin suosittelen YATOUR pakettia jos haluaa parempaa.
Neverth
 
Viestit: 291
Liittynyt: 03.11.2012 15:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 13.05.2018 09:03

Joo. Tässä ihan puhtaasti ne lattakaapelit vammautuneet. Onkohan yhdessä 9tai10 johdinta ja niistä neljä poikki.

Pietään H2 mielessä.


Mikä on YATOUR?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja Neverth » 13.05.2018 21:32

https://www.ebay.de/itm/172377787585 <--- esim. Menee suoraan siihen CD soittimen liitäntään. Bluetooth versioitakin on.
Halvin on AUX piuha jonka saa rakennettua itsekkin, mutta se tarttee liittää johonkin.
Neverth
 
Viestit: 291
Liittynyt: 03.11.2012 15:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 21.05.2018 09:46

Eilen tuli tehtyä elämässä kolmannen kerran sama virhe, avaimet pussihousujen taskussa uimarannalle...

No, tunti myöhemmin hakattiin apukuskin oven lukkoa pas2. :mrgreen: Hetivälittömästi, kun oven pelti oli kärsinyt ja lukko auennut, löysi poika avaimet uimarannalta. :lol:

Joten paikoillaan nyt varaosabravan kahva, jossa väärä lukkopesä. On niin kettumainen irroittaa ko. kahva (johtuen asennusreijän vaurioista), etten taida jaksaa sarjoittaa lukkoa, vaan täytyy harkita kauko-ohjauksen asentamista.

Pakoputki on ihan tattisterve. Pörisee kylmänä ja kuuluu esim. töyssyn yli ajaessa "nirsknarsk". Jospa tuo nyt vielä 1-2kk kestäisi, niin sitten ehkä voi asialle jotain tehdä. Valmiit putkistot (jopa thyynig tarvikkeet) maksavat minusta hiukan liikaa, joten täytynee pohtia voisiko jossain tehdä itse. Hitsiä ei ole, mutta joku ratkaisu on keksittävä. 150-kennoinen kisakatti löytyy jo hyllystä, joten ei periaatteessa tarvitse kuin kolme vaimenninta, parisen metriä suoraa putkea, muutaman 90° mutkan, muutaman 60° mutkan ja jousto-osan.


Mutta on tämä hämmentävää. Mökkireissu, ylikuormaa kyydissä kulutus 6.7l/100km eikä takuulla säästelty yhtään ainakaan ohituksissa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 25.05.2018 17:08

Jahas, enpäs ole aikoihin kuullut nakutuksen ääntä. :shock:

Tänään tuon kuulin. Jyrkkä ylämäki, kolmosvaihde 3100rpm moottorissa ja sopivasti kaasua painamalla sai kuulumaan tutun "mäntäpistiäisen sirinän". Ihan samanlainen ääni, kuin Y10 FIRE:ssä kun sytytystä haki korvakuulolla.
Tuon sopivasti pumppailun kun toisti kolmesi, muuttui moottorin ääni selvästi "vaikeaksi" ja menohalut loppuivat siihen. Auttoi vasta kun nosti kaasun ylös ja painoi uudestaan, eli ilmeisesti jonkinlainen suojamode meni päälle (epäilisin nakumyöhäkkö + nakurikastus).

Mikä lie sitten aiheuttaa. Onhan nyt todella kuuma keli, tuossakin oli 20 minuuttia 20km/h matelua takana. Eikä 95:nen varmasti auta asiaa yhtään.


EDIT:
Lisäharmina syylärin pääty, joka vuotaa. :lol:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 17.06.2018 08:01

wellu kirjoitti:...enpäs ole aikoihin kuullut nakutuksen ääntä...

Vahvasti luulen tuon olleen jokin tilapäinen häiriö. Tuon jälkeen päätin ottaa kaasuläpän tarkasteluun, hommana varsin simppeli:

Konepelti auki ja näkymä on likimain tämmöinen:
Kuva

Kun moottorin päälisuojan poistaa, näkyykin jo kaasuläppä tuossa imusarjan vieressä:
Kuva

Irroitin imuilman muoviputken ja olihan se läppä jo todella likainen:
Kuva

Puhdistin hammasharjalla ja WD-40:llä, lopuksi vielä brakecleaneria ja puhdasta rättiä.
Ennen:
Kuva

Jälkeen:
Kuva
Kuva

Koeajolla ensin ei meinannut millään kulkea sopuisasti. Mooasi ja nyki, mutta tasoittui pikkuhiljaa sitten. Päätin nollata ruiskun sopeutumat ja opettaa kaasuläpän uusiksi, mutta minun 3pin-16OBD piuha on teillä tietämättömillä, joten tilasin uuden. Tehdään sitten kun saapuu.

Pakoputki päätti päivänsä, perjantaina kävin kaupassa ja kaupan pihalla alkoi pärisemään. Varovasti kotia ajaen ja pärinä koveni kokoajan, kotipihassa kuulosti jo ihan ruohonleikkurilta.

Korjataan ku keretään, seisköön nyt siihen asti.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja MultiplaJTDmies » 18.06.2018 16:39

Täällä olisi jouten isävainaan kakkossarjan Golfista kahdet kelvot äänenvaimentimet (jos olisi käyttöä ns. omatekemää putkea varten, kuten edellä tuumailit). Vaihtuu vaikka osaaviin käsiin, kun Unskin/Pandan jarruja auon.......
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Ritmon, Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
 
Viestit: 490
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 20.06.2018 18:46

Ei aukea pakosarjan/etuputken laippaliitoksen pultit... :evil:

Viikon verran työntänyt irroitusöljyä siihen laippaliitokseen päivittäin ja äsken kokeilin, niin ei sitten mihinkään.


Pitänee pikkutoholla yrittää kuumentaa ja vettä perään tai jotain.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja viiat » 20.06.2018 22:18

Eikö ole ihania nuo faking laipat pultteineen pakoputkessa :D
Omasta tiposta tuota vuotavaa laippaa rassattu jo ihan liian monta kertaa, vaihdettu pakosarja katkenneiden pinnapulttien takia, kokeiltu tiivisteellä ja ilman, mällillä ja ilman, jne, ja pöpötys jatkuu.. Nyt ollaan pisteessä, että pörisköön jos leima nabisee, ihan sama, ei maksa vaivaa kuitenkaan.
Jos sen ehjänä irti haluat (ilman katkenneita pultteja), niin mites jos irrottasit koko pakosarjan? Rassaa sitten sitä pinnapulttia jossain muualla kuin lohkon ja konehuoneen/matkustamon välisen pellin välissä. Joudut sen pakosarjan irroittamaan eniveis jos pultti katkeaa...
Tosin, ukko on ihme fakiiri noiden parkkipaikkaremonttien suhteen, joten varmaankin kaivelet sen katkenneen pultinkin sieltä pois jotenkin olipa ne romut kiinni autossa tai ei :mrgreen:
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Avatar
viiat
 
Viestit: 274
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 23.06.2018 17:06

viiat kirjoitti:Tosin, ukko on ihme fakiiri noiden parkkipaikkaremonttien suhteen, joten varmaankin kaivelet senpultinkin sieltä pois jotenkin olipa ne romut kiinni autossa tai ei :mrgreen:

Niinkö? :mrgreen:

Irtion! IKH:n pieni kaasupoltin oli taikasana. Jokaista pulttia sen viitisen minuuttia kun lämmitti ja kerralla nykäisi liikkeelle, heti perään ruosteenirroitinta ja nytkyttelyä.

Nyt täytyy kehitellä keino tehdä "bolt-on" putkisto autosta irrallaan, metritavarasta ja mahdollisimman halavalla. Vaihtoon menee etukäyrän 90° mutka, jousto-osa ja putki katalysaattorista takapuskuriin ja automallin mukaisia varaosia tosiaan ei käytetä, vaan mutkia, suoria ja vaimentimia... :roll:

Bergele kun jostain löytyisi esim. takavaimentimen mitat. Olen tässä nyt hiukan kahden vaiheilla, koetanko tehdä takapenkin alle ison vaimentimen tilalle väliseinällisen kammiovaimentimen, vai otetaanko siitä sivusta linjaten suora linja yhdellä pienellä läpivirtaavalla pöntöllä. Taakse jokatapauksessa mahdollisimman iso kammiovaimennin, en halua sitä teinipärinää kuunnella enään ollenkaan.

Periaatteessa siihen takapenkin alle mahtuisi semmoinen "epäsuora" ovaalivaimennin, mutta tällöin pitää tehdä toiseen päätyyn todella tiukka 180° mutka. Riski kasvaa aina siinävaiheessa, kun osat ovat autosta irrallaan eikä voi sovittaa paikoilleen... :oops:

Täytyyköhän topicin otsikko muuttaa, "Wellun budged-sport"? :mrgreen:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja Neverth » 23.06.2018 19:23

Takapöntön paikalle ainankin saa bilteman 91-7996 kun lyhentää lähtöä, muuten on samankokoinen. Äänikin säilyy 1:1 verrattuna tarvikeputkistoon.
Rakensin varaosaviikonloppumarean alkupäästä (lähes ruosteeton) ja tuosta Bravaan putkiston kun edellisetkin paikkaukset alkoivat tippumaan.

Katin perään joku vaimennin tunneliin ja suoraan takapöntölle jättäen penkin alla olevan pois?
Neverth
 
Viestit: 291
Liittynyt: 03.11.2012 15:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 23.06.2018 20:48

Neverth kirjoitti:Takapöntön paikalle ainankin saa bilteman 91-7996 kun lyhentää lähtöä, muuten on samankokoinen. Äänikin säilyy 1:1 verrattuna tarvikeputkistoon.
Rakensin varaosaviikonloppumarean alkupäästä (lähes ruosteeton) ja tuosta Bravaan putkiston kun edellisetkin paikkaukset alkoivat tippumaan.

Katin perään joku vaimennin tunneliin ja suoraan takapöntölle jättäen penkin alla olevan pois?

Kiitos tiedosta! Tuo on vielä vitosen halvempi, kuin volvon pönttö. :mrgreen:

Katin perään tunneliin kattelen jonkin sopivan läpivirtaavan. Täytyy koettaa kattoa mahdollisimman pitkä, mutta myös semmoinen jossa sisäputken reikäpinta-ala on riittävä että vaimentaa. Siitä lähtee takapöntölle, todennäköisesti yhden pienen läpivirtaavan kautta ja sitten loppuun se sopiva iso vaimennin. Tai näin olen päissäni funtsinut.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3742
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä