Re: Wellun käyttis-Bravo
Lähetetty: 03.12.2016 00:54
Mutten tosiaan moista viritystä ole tekemässä, koska tuolloin on olemassa riski ettei pelkkä termostaatin avatuma riitä moottorin jäähtymiseen lämpimissä keleissä. Enkä luota tuohon lämpömittariinkaan kuin viitteellisesti, olisin jo asentanut tarkemmat veden lämpötila-anturin ja latausjännitteen mittarin, mutta Bravon kojelautaan on hiukan hankala keksiä siistiä asennusta (inhoan vanerilippis-mittarivirityksiä yli kaiken, eikä nyt ole mahdolista investoida halpaan näyttöön joka kertoo kaiken tarpeellisen).
Jos termostaattia ei löydy, täytyy vain auton keula tukkia huolellisesti. Eli pohjapanssaria, joka yltää apurungon alle/takapuolelle asti (tietenkin rako ilman poistumista varten) ja koko puskuri niin tukkoon kuin saa. Viimetalvena (ei pohjapanssaria) kun pakkanen kiri yli 25:n, ei maantienopeudessa moottorin lämpö enään pysynyt halutussa jos lämpöä pyyti kabiiniin puhallin kolmosella lämmöt täysillä. Ellei ajanut nelosella, tai 130km/h jatkuvasti.
Tosin täysin sallittua, ei tuolla kulutuksella (viimetalvenakin pääsin maantiellä kohtuu helposti alle 6l/100km) voi mahdottomia vaatiakkaan. Vielä kun pieni moottori joka killuu konehuoneessa joka on avoin, kyllä se jäähtyy. Sinällään tämä Bravo on hämmentävän lämmin auto. Ylivoimaisesti tehokkain "vakio" lämmityslaite, mitä olen etuveto-fiateissa kohdannut. Kyllä Tempra/Tipo on myös lämmin, muttei ihan noin kuumaa puhalla mitä tämä. Mirafiori on tosin vieläkin lämpimämpi. Jotain kertoo sekin, kun tuossa 2-3 viikkoa sitten istui kyydissä 50km:n matkan ajan pitkän linjan Volvomies (takavetovolvoilla ajanut jo +1.5 miljoonaa kilometriä tjsp) ja totesi Bravon olevan kuuma auto.
Oikeastaan ainoa negatiivinen asia lämmityslaitteessa on lämmitysilman hitaahko kuumaksi muuttuminen. Lämmintä alkaa tulemaan kohtuullisen nopeasti, mutta moottori saa olla useamman minuutin jo "normaalilämpöinen", ennenkuin alkaa sisälle tulemaan sitä lopullista "kuumaa". Saman ilmiön olen tosin huomannut monessa muussakin 2000-luvun autossa, joten epäilen "vian" johtuvan muovilaadusta. Eli kojelaudan ilmakanavilla kestää aikansa lämmetä.
127:ssa sai sairaan kuumaa sisälle, kun lämmityslaitteen kennon korvasi Panda45:n kennolla (tai volvo 240, mutta tällöin täytyy letkujen reitit muuttaa), eristi kennolle menevät letkut "solumuovilla", poisti hanan (ei rajoittanut veden kulkua) ja vaihtoi 92° termostaatin. Tosin, tuolloin tuli jo liian kuuma. -15°C piti ajaa tupakki-ikkunat raollaan, muutoin oli tuskaisen kuuma.
Jos termostaattia ei löydy, täytyy vain auton keula tukkia huolellisesti. Eli pohjapanssaria, joka yltää apurungon alle/takapuolelle asti (tietenkin rako ilman poistumista varten) ja koko puskuri niin tukkoon kuin saa. Viimetalvena (ei pohjapanssaria) kun pakkanen kiri yli 25:n, ei maantienopeudessa moottorin lämpö enään pysynyt halutussa jos lämpöä pyyti kabiiniin puhallin kolmosella lämmöt täysillä. Ellei ajanut nelosella, tai 130km/h jatkuvasti.
Tosin täysin sallittua, ei tuolla kulutuksella (viimetalvenakin pääsin maantiellä kohtuu helposti alle 6l/100km) voi mahdottomia vaatiakkaan. Vielä kun pieni moottori joka killuu konehuoneessa joka on avoin, kyllä se jäähtyy. Sinällään tämä Bravo on hämmentävän lämmin auto. Ylivoimaisesti tehokkain "vakio" lämmityslaite, mitä olen etuveto-fiateissa kohdannut. Kyllä Tempra/Tipo on myös lämmin, muttei ihan noin kuumaa puhalla mitä tämä. Mirafiori on tosin vieläkin lämpimämpi. Jotain kertoo sekin, kun tuossa 2-3 viikkoa sitten istui kyydissä 50km:n matkan ajan pitkän linjan Volvomies (takavetovolvoilla ajanut jo +1.5 miljoonaa kilometriä tjsp) ja totesi Bravon olevan kuuma auto.
Oikeastaan ainoa negatiivinen asia lämmityslaitteessa on lämmitysilman hitaahko kuumaksi muuttuminen. Lämmintä alkaa tulemaan kohtuullisen nopeasti, mutta moottori saa olla useamman minuutin jo "normaalilämpöinen", ennenkuin alkaa sisälle tulemaan sitä lopullista "kuumaa". Saman ilmiön olen tosin huomannut monessa muussakin 2000-luvun autossa, joten epäilen "vian" johtuvan muovilaadusta. Eli kojelaudan ilmakanavilla kestää aikansa lämmetä.
127:ssa sai sairaan kuumaa sisälle, kun lämmityslaitteen kennon korvasi Panda45:n kennolla (tai volvo 240, mutta tällöin täytyy letkujen reitit muuttaa), eristi kennolle menevät letkut "solumuovilla", poisti hanan (ei rajoittanut veden kulkua) ja vaihtoi 92° termostaatin. Tosin, tuolloin tuli jo liian kuuma. -15°C piti ajaa tupakki-ikkunat raollaan, muutoin oli tuskaisen kuuma.