Wellun käyttis-Bravo
Re: Wellun käyttis-Bravo
Kiitos tarjouksesta, hain uuden akun tänään biltemasta.
Tuosson neljä vuotta takuutakin, eli suomennettuna akku jää käyttöön kun aika autosta jättää.
Tuosson neljä vuotta takuutakin, eli suomennettuna akku jää käyttöön kun aika autosta jättää.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Akku uusittu ja sama vaiva jatkuu. Eli seuraavaksi startti vaihtoon.
Öljyt tuli kuitenkin vaihdettua.
Öljyt tuli kuitenkin vaihdettua.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Ota startti alas, auki ja putsaus mikäli hiilipölyä ja muuta pas*aa kertynyt + silmämääräinen tarkistus,kattoo ettei ota ankkuri kiinni = puslat väljänä, kollektorin välit voi rassata auki, ovat kuitennii kuparia/hiiltä täynnä. ei maksa kuin vaivan kun uus startti maksaa kuitenki sen 149e
Edit: alennusvaihteeseen myös putsaus ja uudet voiteet
Ittelle tuli projektiksi monivikainen stilo, mm. hivenen samat oireet ku sulla, pelaa ok kun starttaa samana päivänä mutta pyörittää huonosti huomenna. akkujännite karvan päälle 12v, lataus jännite 13.9v valot + puhallin päällä tai pois. antaa myös mitä erilaisimpia failureita startatessa.
kun lataa verkkovirtalaturilla akun täyteen niin ei ongelmaa, laturi myös näyttää akun "tyhjäksi".
Aattelin ekan että akku moro mutta taitaa työkalut suuntautua laturin puolelle...
Edit: alennusvaihteeseen myös putsaus ja uudet voiteet
Ittelle tuli projektiksi monivikainen stilo, mm. hivenen samat oireet ku sulla, pelaa ok kun starttaa samana päivänä mutta pyörittää huonosti huomenna. akkujännite karvan päälle 12v, lataus jännite 13.9v valot + puhallin päällä tai pois. antaa myös mitä erilaisimpia failureita startatessa.
kun lataa verkkovirtalaturilla akun täyteen niin ei ongelmaa, laturi myös näyttää akun "tyhjäksi".
Aattelin ekan että akku moro mutta taitaa työkalut suuntautua laturin puolelle...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Noh, onneksi tuossa 12m päässä olevassa varastossa on varamoottori, josta ajattelin nyt viikonlopun aikana repästä startin ja laturin pöydälle.
Laturissa ei edelleenkään pitäisi olla mitään vikaa. Tai siis, olisipahan ensimmäinen auto ikinä, jossa ei laturilta riitä 14V akun varauksen pitämiseen.
Mutta kylläpä se vanha akku kuitenkin oli väsähtänyt. Ainakaan ei valot himmene enään ihan samanlailla, vaikka startti laiskana pyörittääkin, mitä vanhalla akulla. Ja vaihtoonhan se olisi jokatapauksessa pitänyt viimeistään kovilla pakkasilla laittaa.
Minun muuten piti tänään lisätä moottorille "lisämaa" startin pultin alta suoraan akun - navalle ja samaten "lisäplussa" startille asti, mutta meni viimeinen 30 minuuttia työmaalla aivan päin helvettiä (ovista ja ikkunoista asiakkaita kyselemään tyhmiä ja meillähän ei kukaan saa jäädä minuutiksikaan työajan jälkeen tekemään mitään), joten ei ehtinyt.
Semmosen asian pistin nosturilla merkille, että etujouset ovat aika pirun isot! Isoilla tarkoitan nyt koko kierrejousen "kiepin halkaisijaa", en langanvahvuutta tms. Tässähän on omasta mielestä ihmeen jäykkä keula ja muutaman kolleegaharrastajan mielestä keula on myös ihmeen alhaalla (yksi kommentti: kuin HGT). Kierrejousi mahtuu nippanappa sisälokasuojan "kolosta" nousemaan ylälautaselle.
Langanvahvuuskin piti mitata, muttei kerennyt.
Laturissa ei edelleenkään pitäisi olla mitään vikaa. Tai siis, olisipahan ensimmäinen auto ikinä, jossa ei laturilta riitä 14V akun varauksen pitämiseen.
Mutta kylläpä se vanha akku kuitenkin oli väsähtänyt. Ainakaan ei valot himmene enään ihan samanlailla, vaikka startti laiskana pyörittääkin, mitä vanhalla akulla. Ja vaihtoonhan se olisi jokatapauksessa pitänyt viimeistään kovilla pakkasilla laittaa.
Minun muuten piti tänään lisätä moottorille "lisämaa" startin pultin alta suoraan akun - navalle ja samaten "lisäplussa" startille asti, mutta meni viimeinen 30 minuuttia työmaalla aivan päin helvettiä (ovista ja ikkunoista asiakkaita kyselemään tyhmiä ja meillähän ei kukaan saa jäädä minuutiksikaan työajan jälkeen tekemään mitään), joten ei ehtinyt.
Semmosen asian pistin nosturilla merkille, että etujouset ovat aika pirun isot! Isoilla tarkoitan nyt koko kierrejousen "kiepin halkaisijaa", en langanvahvuutta tms. Tässähän on omasta mielestä ihmeen jäykkä keula ja muutaman kolleegaharrastajan mielestä keula on myös ihmeen alhaalla (yksi kommentti: kuin HGT). Kierrejousi mahtuu nippanappa sisälokasuojan "kolosta" nousemaan ylälautaselle.
Langanvahvuuskin piti mitata, muttei kerennyt.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
katto startin hammaspyörien koko, bravx tarteissa on ollut 2 kokoista rissaa, eron näkee selvästi kun startit vierekkäin. oiskohan ollut 2 hammasta eroa. en osaa sanoa missä mallissa erilaiset, mutta kannattaa tsekata enneku ruuvaa paikalleen.
Re: Wellun käyttis-Bravo
Juu ja kaiken lisäksi tuo on Punton kone.uk350 kirjoitti:katto startin hammaspyörien koko, bravx tarteissa on ollut 2 kokoista rissaa, eron näkee selvästi kun startit vierekkäin. oiskohan ollut 2 hammasta eroa. en osaa sanoa missä mallissa erilaiset, mutta kannattaa tsekata enneku ruuvaa paikalleen.
Mutta kuitenkin otan startin varakoneesta ja tarkastan. Mikä käy paikoilleen, antaa mennä. Jos ei käy, niin pitää vain purkaa ja tarkastaa nykyinen.
Aika monessa purkamassani startissa ollut päätyholkki kulunut hammaspyörän päästä. Pari starttia tuli hyvään kuntoon uusimalla päätyholkki.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Voi höh...
Varamoottorin laturi on 75A mallinen, mutta ilmeisesti kuljetuksessa ottanut kipeää. Runko halki ja akseli jumissa...
Startin sentään sain irti. Kerännyt kivan pintaruosteen kylmässä varastossa, mutta pitää töissä paloitella ja tarkastaa kunto.
Tänään veivattu kylmiltään käymään pariin otteeseen. Virtaa kyllä riittää, mutta tosiaan startti pyörittää leiskasti sille päälle sattuessaan...-
Varamoottorin laturi on 75A mallinen, mutta ilmeisesti kuljetuksessa ottanut kipeää. Runko halki ja akseli jumissa...
Startin sentään sain irti. Kerännyt kivan pintaruosteen kylmässä varastossa, mutta pitää töissä paloitella ja tarkastaa kunto.
Tänään veivattu kylmiltään käymään pariin otteeseen. Virtaa kyllä riittää, mutta tosiaan startti pyörittää leiskasti sille päälle sattuessaan...-
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Varatermostaatista otin elementin irti ja kävin parissa varaosaliikkeessä. Yhdessäkään ei suostuttu asiaa tarkemmin tutkimaan ja vain yhdessä kolmesta suostuttiin pikaisesti katsomaan patruunan kokoa.
Etsinnässä siis 92° termari. Vielä on kaksi mahdollisuutta ja biltema, mutta jos ei löydy niin saa olla vanha 87°...
Etsinnässä siis 92° termari. Vielä on kaksi mahdollisuutta ja biltema, mutta jos ei löydy niin saa olla vanha 87°...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Vanhassa cdi-Mersussa nuo termarit oli jokasyksyistä hommaa jos ei palella halunnut. Yksi kikka oli taivuttaa sitä bimetallijousta pitävää slirdaa hitusen ja noin suurempi esijännitys. Nosti vähän lämpöjä. Jos patruunoita sekoittelee, niin kannattaa katsoa että tosiaan käyvät ristiin. Itse tuohon kasiin kasasin termarin irto-osista ja tuo humppasi lämpöjä 70-80-70-80.. Oli kotelossa sen istukan poraus sylinterimäinen ja aiheutti tuon humppaamisen. Sitten siirsin termarin toiseen koteloon jossa tyypillisempi istukkapinta ja nyt lämmöt pysyy tasaisina.
Mersussakin noita sai sekoitella kun 92:n sai vain sellaisessa kotelossa mikä ei tuohon omaan käynyt. Mutta kun osti käypäisen 87:n ja saman merkkisen toiseen malliin tarkoitetun 92:n niin nuo pystyi sekoittamaan..
Mersussakin noita sai sekoitella kun 92:n sai vain sellaisessa kotelossa mikä ei tuohon omaan käynyt. Mutta kun osti käypäisen 87:n ja saman merkkisen toiseen malliin tarkoitetun 92:n niin nuo pystyi sekoittamaan..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Wellun käyttis-Bravo
Jep.
Jos sopiva patruuna löytyy, niin ajattelin kattilassa testata koko keksinnön.
Periaatteessa patruunan "tappia" lyhentämällä saisi avautumislämpötilaa nostettua, mutta tällöin jää myös maksimiavautuma pienemmäksi (mikä ei ole hyvä asia)
Jos sopiva patruuna löytyy, niin ajattelin kattilassa testata koko keksinnön.
Periaatteessa patruunan "tappia" lyhentämällä saisi avautumislämpötilaa nostettua, mutta tällöin jää myös maksimiavautuma pienemmäksi (mikä ei ole hyvä asia)
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Eipä taida näin olla. Termari ei "tiedä" onko tappia lyhennetty. Se toimii vain sille viritetyn lämpötilan mukaan. Maksimiavautumasta olet oikeassa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Wellun käyttis-Bravo
Rakenteen vuoksi jos tappia lyhentää, niin liikeradan alkuvaihe "ei tee mitään", koska tappi ei pääse pohjaamaan kotelon runkoon.Nipa kirjoitti:Eipä taida näin olla. Termari ei "tiedä" onko tappia lyhennetty. Se toimii vain sille viritetyn lämpötilan mukaan. Maksimiavautumasta olet oikeassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Varsinaiseen termarin toimintaan en ole perehtynyt. Jokin lämpötilasta reagoiva elementti siinä on. Se toimii vain ja ainoastaan lämpötilan mukaan. Jos siihen kytketty venttiilin avautumista säätävä käyttötanko on lyhennetty, moottorin käytön alkuvaiheen lämpötila saavutetaan nopeammin kun lämpöelementti liikuttaa olematonta. "ottaa tyhjät pois" eli liikkuu tapin lyhennyksen verran. Kun tappi on saavutettu ja venttiili alkaa avautua termari toimii siinä lämpötilassa mihin se on viritetty. Maksimiavautuma on tapin lyhennyksen verran pienempi.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Wellun käyttis-Bravo
Nimenomaan. Lyhennetyllä tapilla vain tuota "tyhjää" on muutaman asteen ylemmäs. Tosin riskinä edelleen ylikuumentuminen maksimiavautuman kärsiessä.Nipa kirjoitti:Varsinaiseen termarin toimintaan en ole perehtynyt. Jokin lämpötilasta reagoiva elementti siinä on. Se toimii vain ja ainoastaan lämpötilan mukaan. Jos siihen kytketty venttiilin avautumista säätävä käyttötanko on lyhennetty, moottorin käytön alkuvaiheen lämpötila saavutetaan nopeammin kun lämpöelementti liikuttaa olematonta. "ottaa tyhjät pois" eli liikkuu tapin lyhennyksen verran. Kun tappi on saavutettu ja venttiili alkaa avautua termari toimii siinä lämpötilassa mihin se on viritetty. Maksimiavautuma on tapin lyhennyksen verran pienempi.
Termostaatin rakenne on yksinkertainen. On kotelo, joka on kahdella pultilla kannen päässä ja siinä on ylävesiletkun lähtö. Lähdön sisällä on "jalka", johon termostaatin tappi pohjaa. Termostaattielementin "lautanen" sulkee letkulähdön, mutta lämpötilan noustessa alkaa elementin tappi työntymään pihalle ---> työntää "lautasen" raolleen jolloin vesi pääsee kiertämään "lautasen". Moottorin puolella ei ole muuta kuin jousi, joka painaa termostaattielementtiä termostaattikoteloa kohti (niin heikko jousi, ettei mitään tekemistä minkään aukeamislämpötilan kanssa).
Eli asian voisi ajatella työntötankona ja venttiilivälyksenä. Venttiilivälys 0 -- > välittömästi työntötangon liikkuessa alkaa venttiili avautua. Venttiilivälys 1mm --> työntötanko saa liikkua 1mm, ennenkuin alkaa venttiili avautua. Tismalleen sama periaate.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Wellun käyttis-Bravo
Juuri näin
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.