Wellun käyttis-Bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Lukittu
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Muistan yhden traktorin akun, latausjännitettä löytyi ja laturi puski virtaa.
Yhden startin aina jaksoi eikä edes kuulostanut pahalta. Pidemmän ajon jälkeen ei ongelmaa, jännitteetkin ihan hyvät akussa.
Mutta jotenkin 105Ah akussa ei vain ollut kapasiteettia. Ei ottanut virtaa vastaan alun jälkeen.

Toinen volvon akku (kuormaaja) oli ilmeisesti tuhonnut yhden kennon, jännitteet vähän alhaiset mutta startatessa veti lähes nollaan. Ei antanut virtaa lävitse.

Mareassa oli solenoidin ja startin välinen (3cm) kaapeli hapettunut paskaksi, akuissa/laturissa ei vikaa. Jännitettä startin liittimissä mutta ei moottorissa.
1.6 ja 2.0 menee plussa laturilta startille ja sieltä akulle, olen vetänut suoran kaapelin laturilta akulle avittamaan ja toisen kaapelin vaihteiston kiinnityspultteihin miinukselta.
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja jonik »

akussa ainakin vikaa, voi olla laturissakin. Osta suoraan agm-akku, kaikki omat kestäneet uutta vastaavina vähintään 5 vuotta. Ite käytän nykyään vaan Optiman akkuja, tällä hetkellä Puntossa 5kpl 75ah Yellow Top.
Viimeksi muokannut jonik, 03.11.2016 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

uk350 kirjoitti:mun mielestä noi alle 14v latauslukemat on alakanttiin, laturi rikki?
Vai vähätehoinen?
Kuitenkin pelkät keulan valot vievät 440W, tähän vielä lisäksi
+ puhallin täysillä
+ takalasin ja peilien lämmitys päällä
+ penkinlämmittimet päällä
+ pyyhkijät päällä
+ radio päällä

Minusta tuo ei voi johtua laturista ja "alilataamisesta", koska edm. tilannetta ei koskaan ajotilassa tule. Normaalit sähkölaitteet päällä oli 14.15V
Minkä huollan, sen korjaan...
Lankyra
Viestit: 210
Liittynyt: 15.12.2005 10:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Lankyra »

jännitteensäädin rikki laturista.
---Viiat Brava 1.6 jotakin---
---Hiljaa hyvä tulee---
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Lankyra kirjoitti:jännitteensäädin rikki laturista.
Kui?
Minkä huollan, sen korjaan...
Lankyra
Viestit: 210
Liittynyt: 15.12.2005 10:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Lankyra »

Ei se latausjännite sais pudota jonkun 13.7voltin alle tyhjäkäynnilläkään.
---Viiat Brava 1.6 jotakin---
---Hiljaa hyvä tulee---
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Lankyra kirjoitti:Ei se latausjännite sais pudota jonkun 13.7voltin alle tyhjäkäynnilläkään.
Juu, eihän se putoakkaan "normaalilla" kuormalla. Tuon laturin kyvyt ei vain yksinkertaisesti riitä täydelle kuormalle (65A)
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja uk350 »

akun nimellisjännite n.12.7v, jotta latausilmiö tapahtuu tulee latausjännitteen olla 1.5 - 2v suurempi, eli tarttis olla 14.3-14.7 ja ei tarttis tippua kovinkaan paljon tyhjäkäynnillä.
pienemmällä jännitteellä ladatessa jää varaus vajaaksi vaikka akun jännitettä mittaamalla näyttäisi täyttä.

tarttikin toki voi olla hiilipölyä täynnä tms. niinkuin tuossa jo mainittiin, mutta noitten jännitearvojen mukaan jos ois oma niin tsekkaisin laturin ekana.
Zetor
Viestit: 17
Liittynyt: 30.07.2016 16:14

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Zetor »

Oisko helpoin ostaa uusi akku talvea varten. Satasella saa jo hyvän akun.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Okei, katsotaan laturi seuraavaksi. Minulla on tuossa varaosa-laturi hyllyssä, josta voisi katsoa hiilien kunnon yms. Muistaakseni siihen on ne vaihdettu hetki ennen ko. moottorin auton mälläämistä.

Akkukin kyllä vaihtuu, jos iliman kävelee parempi vastaan. Tuo akku on syväpurettu kahdesti. Ensimmäisen kerran neljä vuotta sitten, 5.5V oli jännite ja keli -20°C kun jäi kontin valo palamaan. Toinen kerta kaksi vuotta sitten, kun oli sisätilavalot päällä viikon putkeen, tuolloin oli napajännite 0.5V, mutta auto lämpöisessä. Akulla on ikää jo noin kymmenen vuotta.

Että hyvinkin arvelisin sen olevan akku, ainakin osasyyllinen. :lol:


Laturilta akulle jännitehäviöt olivat senverran pienet, että jos nuo arvot ovat kerta raadin mielestä liian pienet, niin kait se laturi voisi olla jotenkin vammautunut. Edelleenhän latausjännite ei "romahda" tyhjäkäynnillä, jos ilman kuormaa tai ajovalot päällä tulee se 14.15V. Ainoastaan täydellä kuormalla (aivan kaikki mahdollinen sähköä kuluttava täysillä) tippuu ja rajusti, tosin silloin valittaa laturin hihna ja laturikin (kierroksilla oikein viheltää).
Omasta mielestä nuo yli 14V menevät jännitearvot mitattuna akun navoilta ovat ok. Varsinkin, kun "normaali kuorma" ei tiputa jännitettä.


Startti muuten mitattiin juuri sen 3cm:n kaapelin "juuresta", eli jos on paska niin sitten on paska sen kaapelin ja hiilien väliltä. Tosin, tuon testin aikana tehtiin noin kymmenkunta starttausta, osa pidempiä ja osa todella lyhyitä (koetin starttia rasittaa, josko tulisi jotain ilmi) ja starttasin myös vaihde päällä jalka jarrulla lyhyitä "jumeja", yhdessäkään testauksessa ei virtamäärä tai jännite noussut/tippunut merkittävästi.

Ainoastaan, kun auto ei jaksanutkaan lähteä käymään (akun napajännite 12.65V), vaan startti niipinnaapin pyöräytti konetta, kyykkäsi akku kuormitustestissä 4-5V tuntumaan noin 3-4 sekunnin jälkeen. Startatessa 10.9V ja ilmeisesti hetkittäin alhaisempanakin (nollaantui radio). 12.75V akussa, niin startti pyörittää niin perkeleesti (koko auto ihan hytkyy jos starttaa niin ettei kone lähde käymään).
Älykäs "korjaamolaturi" muuten latasi akkuun 13.6V, mutta heti laturin irroitettua oli jännite 13.1V.

Erään paikallisen akkuliikkeen (AkkuNeliö) entinen työntekijä arvioi, että akussa on yhden kennon neste huono tai itse levyssä jotain vikaa (veikkasi yhden kennon kiehuvan suuremmassa rasituksessa).


Viimetalvena jos pakkanen oli yli -20°C niin käynnistyminen ilman lohkolämppäriä oli todella vaivalloista. Jos pakkanen oli yli -25°C, niin käynnistyminen oli tämmöistä:
https://www.youtube.com/watch?v=XdBY2hAteXw" onclick="window.open(this.href);return false;

Tällähetkellä starttaus on samanlainen kuin videolla, jos akun napajännite on 12.65.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja uk350 »

paljon mahollista että sulla ois akkukin lopuillaan mutta tuo 12v kuorma päällä ei lataa uuttakaan akkua täyteen.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Auto seissyt noin vuorokauden, jota ennen ajoa 130km maantietä.
Viimeyönä -7, nyt -4.
"wwouu....wwoouuwwouwouwou" ja käymään. Sekunnin kaksi pidempään jos olisi startannut, olisi akku loppunut.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja uk350 »

ota seuraavan ajon jälk. akunkenkä irti. jos seuraavassa startissa vielä vou vou niin akku paskana.

toi laturi juttu, jos saat käsiin ilmastoidun mallin laturin niin siinä lienee 10 A enempi paukkuja, tai 1.6 tai isommissa on vieläkin enempi ämpäreitä, muistelisin että toi 1.6 laturi passaa pikkukoneiseen heittämällä(saatan kyllä muistaa väärinkin)...
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

1.2 koneeseen näyttää normi A115I laturia, 65A. Ilmastoitun versioon väittää 90A, mutta on A127I eri kiinnityksillä.
1.6/1.8 ilman ilmastointia löytyy A115I 75A. Tai uudemmat Boschin 80A mötikällä (ilman ilmastointia) menee suoraan, Boschissa varmaan sama kiinnitys?
Kirjan mukaan virta 1800 kierroksen paikkeilla n. 45A noilla isommilla, alkuperäiselle 38A.

Stilon latureista en osaa sanoa ovatko isompia, mutta sieltä voi kans löytyä sopivia jos hihnatpyörät täsmää.
Zetor
Viestit: 17
Liittynyt: 30.07.2016 16:14

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Zetor »

Jos se akku on 10v vanha niin helpoin uusia. Säästää laturiakin pitkän päälle. Ite vaihdan uuden akun 5v välein niin ei tarvii tuskailla ja jännittää lähteekö käyntiin.
Lukittu