Wellun käyttis-Bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, onpa niitä sairaampiakin kamppeita myynnissä uutenakin, ja joita ihmiset ostavat ihan autoliikkeistäkin.. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ja nykiminen eikun pahenee... :(
Edelleen siis kiihdyttäessä "heijaa" ja tasakaasulla 2000rpm nykii (jättää palotapahtuman välistä sillointällöin). Pitänee tutkia ja hutkia, ehkä nollata ruisku.

Mutta tuli tämä pestyäkin nyt:
Kuva
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja arpati »

Vikaa voipi varmaan ensin hakea kaasuläppähimmelistä ja sytkäpuolelta. Kaasuläpän säätömoottorilta kun katkoo piuhat niin saa kaikkia mielenkiintoisia oireita - yritin joskus tuota saada katsastukseen kun omassa oli päällä se jumppausmoodi ja kyllä sen katsastukseen sain sen verran toimimaan kun katkaisi moottorilta johdot ja patterin kanssa rukkas läpän sopivaan asentoon mutta ajosta ei tullut mitään kun boksi katkoi käyntiä. Mulla oli toinen palikka johdoissa siis sillä aikaa ettei vikavalo pala.

Puolat on se toinen vikapaikka
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Puolat ja sytkäosat ok (uudet).

Tosin, syssyllä sain luettua vikakoodit: katkos tyhjäkäyntisäätimen piirissä. Voisiko tässä ollakkin vastaus? Ainoastaan kylmänä joskus käy noin 1000rpm sillai "brumbrumbrumbrum" nopeatahtisesti 950-1050rpm.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

ai-jaih... Ajatus tällä lumppariin tulosta on nyt tilapäisesti katkolla.

Kytkin alkoi pitämään sellaista pärinää, että on lähinnä ajasta kiinni milloinka painelaakeri/käpälä räjähtää pitkin kytkinkoppaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jahas, perjantaina alkoi taas 1/2 osakaasulla puputtamaan kolmella satunnaisesti. Viikonloppuna otin akunkengän irti ja putsailin tulpanjohdot (oli taas kakkossylinterin johto hapettunut). Kenkä kiinni ja "ohjelmointiajoa", ihailtavasti tuo 1.2 16V moottori vetää toimiessaan.

Heitetäänpäs tännekkin haja-ajatuksia. Tullut tässä mietittyä koko talvi erilaisten etuveto-autojen talviajo-ominaisuuksia. Tykkään verrata Bravoa Unoon ja Tipoon, molempia kun on tullut ajettua.
Uno oli vakioalustalla ilmiömäisen nautinnollinen niin ajaa kuin leikkiä talvikeleillä. Etupää on Unossa ilmeisesti senverran pehmeämpi (+vakaajan puuttuminen 60s mallissa), että ko. kampe etenee hangessa eikä vauhdikkaassa mutka-ajossa etupää menetä töyssystä pitoaan.
Tipo on myöskin vakioalustalla ihailtavan rauhallinen ajaa. Ei niin ketterä kuin Uno, vaatii enemmän vauhtia "leikkeihin", mutta vastaavasti tarkemmin ajettavissa ja neutraalimpi kuin Uno.

Bravo on kuin Tipo (alusta samanlainen), mutta ilmeisesti alusta on vakionakin jo senverran jämäkämpi, ettei etupää tahdo saada kevyellä 1.2 moottorilla pitoja? Tämän huomaa mm. siitä, että Bravolla jäät sutimaan jo 15-20cm hankeen paikoilleen, kun Tipo/Uno vielä mennä porskuttaa eteenpäin. Samaten Bravolla on hiukan vaikeuksia lähteä sutimatta liikkeelle jäisestä risteyksestä. Osin moottorin alahengettömyyden vuoksi, mutta osin senkin takia että pito murtuu aika terävästi etupäästään.

Mielessäni on käynyt, että jos joskus vain jaksaisi, niin voisi vaikka jääradalla tms. mitata kierrosajat etuvakaaja kiinni/irti. Unossa ei ole etuvakaajaa (paitsi Turbo), onhan se keula pehmoinen mutta sillä pystyy "vedättämään". Vai onkohan minulla vain etuiskarit jotenkin huonot? Arvoiltaan hyvät eikä jäädy/kolise/hyllyä.

Onkos jossain päin internettiä sivustoa, josta näkisi autojen akselimassat ilman kuormaa? Maksimikuormalla Bravon painojakauma on ainakin 50/50, mutta mitenköhän lie ilman kuormaa?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kyl toi bravo on kiva vetää pitkää mutkaa hyvällä sotketulla muttei jäisellä lumipinnalla. Vähän kun väliin sitoo vasemmalla jalalla ja pitää kaasun pohjassa niin pysyy ajolinjalla. Uraisella vesijäällä tuosta omasta karkailee perä väliin vähän ikävästi. Syytä on varmasti renkaissakin mutta voi olla jo vähän välystä taka-akselin laakeroinneissakin vaikkei katsastuksissa mitään ole huomattu.

Yllättävän hyvin tolla ohikin pääsee noista köröttelijöistä kun lykkää kolmosen tupaan ja lapun lattiaan :thumb:

Uno on varmaan kivampi pikkusyherössä...

EDIT: Jos se puputus ilmenee varsinkin kylmänä tai on vaikeata saada käyntiin, niin kansipahvikin voi hikoilla ja kastella tulpan vaikkei vuotaiskaan vielä kunnolla.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Minusta tuntuu että nuo -07 Gislavedit ovat menettäneet viimeisen kuukauden aikana vähäisetkin pitonsa. Sutii ja puskee yms. pööpöilee ihan ihmeellisesti. Tosin, kovemmilla pakkasilla ei ole jousitusta (joka nurkka jäätyy), joten voipi iskaritkin olla ja tattisjamoro.

Puputus ilmenee yleensä kuumalla koneella kosteassa kelissä. Niin, että joko tyhjäkäynniltä/hyvin kevyiltä kierroksilta kun lyö kaasun pohjaan, yskäisee, papapapapapruuuuuuuuuuummmm....
Kakkosen tulpanjohto (joka on aina sillointällöin irronnut) on ilmeisesti päästään viallinen (ei naksahda kunnolla).

Tosin, puolapaketistakin tykkää kaksi tulppaa aina hapettua. Nooh, näillä mennään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jaa no rengastus on sitten aika samaa ikäluokkaa - mulla on takana -05 marangonit ja edessä jotkut karvan verran uudemmat champirot. :mrgreen:

Ihan joka kelillä ei oo pitoja, voin kertoo :mrgreen: No pidon mukaan ajetaan... ;)

Kyl toi sitten sytkäpuolen vialta vähän haiskahtaa...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tossa nyt kiihdytysvideo kuorma päällä lievään ylämäkeen:
https://youtu.be/JLnB-qz0nTA" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tarkasti kuuntelee ja seuraa kierroslukumittaria, niin huomaa että juuri ennen 5500rpm moottori ikäänkuin "miettii" mennäkkö vaiko eikö mennä. Sitten taas jatkuu veto ja mennään tuonne 6500rpm asti.
Hieman laiskahkosti tuossakin videolla kiihtyy. Suurin selitys on tosiaan että kuorma päällä (perhe + työkalut) ja lievä ylämäki, mutta muutoinkin tuon videon kuvaushetkellä (kuten koko päivänä) on tuntunut hieman nuhaiselta. Samaten imuäänet ovat olleet laimeat, silloin kun menohaluja on, kuulee Bravon kilometrin päähän ja sisällä korvissa soi.
Pahimmillaan tuo "miettiminen" voi tapahtua kierrosvälillä 4000-6500rpm, kone ottaa kierroksia "heijaten" (mennään, ei mennä, mennään, ei mennä, mennään...), kun taas parhaimmillaan vetää oikein raivokkaasti rajoittimelle asti (ratissa tutisee vielä kakkosella ja imuäänet ovat todella rouheat)

Ja ei, kytkin ei luista (sutii) eikä lämmöt ole koholla (mittarissa kylmäjuotos)! :mrgreen:

Mutta minusta tuo tuntuu (tai vaikuttaa) sytkäennakoiden sekoilemiselta. Ennakot vaikuttavat imuääneen, samaten menohaluihin. Joskus tuo yskäisee imusarjaan nopeasti kaasua painaessa pitkän moottorijarrun jälkeen. MAP anturivika voi tehdä kaiken tuon, joten katsotaan kun saan parempikuntoisen anturin paikoilleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

No nyt sitten katos tyhjäkäynti.

Pyörii ihan normaalisti noin 1200 ja lähtee hiljalleen laskemaan, kunnes alkaa rötääminen, kierrokset tippuu alle 500 ja koko kone yskii, kunnes taas nousee sinne 1200 ja lähtee hiljalleen tippumaan...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja arpati »

Toi nyt taas kuulostas enemmän siltä kaasuläppähimmelin sekoamiselta. Ite vaihdoin toimivasta autosta koko kaasuläpän ja sen säädin/potikkahimmelin kun muistaakseni nimimerkki "mikah" kertoi että on tarkka sen kaasuläpän säädöstä...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

arpati kirjoitti:Toi nyt taas kuulostas enemmän siltä kaasuläppähimmelin sekoamiselta. Ite vaihdoin toimivasta autosta koko kaasuläpän ja sen säädin/potikkahimmelin kun muistaakseni nimimerkki "mikah" kertoi että on tarkka sen kaasuläpän säädöstä...
Voi hyvinkin olla. Minulle oli uusi tieto, että kyseisen himmelin sekoilu sekoittaa myös menohaluja kaasu pohjassa.

Tänään nimittäin oli 110km/h jotenkin tuskaisen tuntuisen työn takana vitosella. Kyllä se vauhdin piti, muttei kyllä kiihtynyt mihinkään.

Huomenna akku irti tunniksi, sitten totutuskäynti, sammutus ja tennaria.

Hitto kun -01 Puntossa ei taida olla samanlainen (bosch) säädin?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mun bravo alkoi kulkea ihan eri tavalla kun vaihdoin nuo em osat ja tyhjäkäyntijumppa loppui. Jos ecu huomaa että jotain on pielessä niin rykii ihan ajossakin eli lyö väliin yhtäkkiä vedot poikki. En siis onnistunut saamaan huijaamalla sekä tyhjäkäyntiä että toimivaa ajokampetta kun tuo jumppasi sitä tyhjäkäyntiä. Piti silloin hankkia se multiecuscan mutta sain tuon osia vaihtamalla toimimaan, niin en sitten ostanut lisenssiä.

EDIT: kyl se jumpatessa silti ihan ok kulki mutta vedot loppui 5000 rpm.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

arpati kirjoitti:EDIT: kyl se jumpatessa silti ihan ok kulki mutta vedot loppui 5000 rpm.
No voi vittu...

Lompakkoparkaa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu