Wellun käyttis-Bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Lukittu
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Stefa »

wellu kirjoitti: Stefaltahan tulikin oikein kunnon eepos. :lol: Kiitos siitä, luonteeseen vain kuuluu että kyseenalaistan kaiken "tämä on näin" ja haluan nähdä perusteet.
On näitä itsekin tullut mietittyä. Kannattaahan nuo selvittää miksi jokin on kuten on. Selviää sitten moni asia kun alkaa ymmärtää perusteita. Tuo pakosarjakaava on aika helppo johtaa itsekin ihan peruskoulumatematiikalla kun kaivat vaan pulssin keskimääräisen nopeuden. Sitten aukeaa thermotecit jne myös.. Se "3" on muuten sitten pakokanavan pituus kannessa tuumina. Suurimmassa osassa kansia on melko liki. Jos lontoo taipuu, niin noista löytyy aika syvääluotaaviakin artikkeleja ja mulla voisi olla jossain tallessa jokunen kotimainenkin päättötyö tai vastaava.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Palatakseni taas koneen sopimis asiaan, niin kyllä sieltä punton 1.2 16v koneesta löytyy ne kiinnityspulttien reiät ja on outoa jos ei löydy :shock: .
Bravon ruisku myös toimii punton antureilla, eli sama anturi kuin 8v punton firessä. Suoraa bravon anturi paikoilleen punton koneesee ja punton hihnapyörä kampuraan ja se on siinä, toimii testatusti, laturin hihnalinja ja se onhajustehostin asia tulee aiheuttamaan sen varsinaisen ongelman sinulle, eli itse varmaan porailisin siihen bravon hihnapyörään semmoiset uudet reiät että toimii suoraa punton koneen öljypumpumpussa =)
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eihän noissa moottorinkorvan pulteissa ole se, että valu on, muttei välttämättä siihen porattu reikiä? Eikös esimerkiksi vino-TC:ssä ole vähän noin jos kääntää takavetoasennukseen. Jollekin tuo voi tarkoittaa, ettei käy koneet ristiin, mutta jonkun mielestä ei ehkä kovin suuren maininnan arvoinen ongelma.

Mutta parhaitenhan nuo erot selviää kun laittaa koneet rinnan ja alkaa vertailla. Viimeistään sitten selviää viimeiset erot kun sovittelee sitä konetilaan tai käyntiin yrittää :P
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Lé problemo on kampiakselin anturin linja. Puntossa on hihnapyörän päässä (ei ohjaustehostimen pumpulle hihnapaikkaa), Bravossa hihnapyörän juuressa. Eli anturilla on "korkeuseroa" akselin suuntaisesti apulaitehihnan verran ja anturin pesä on öljypumpun rungossa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Monta asiaa yhtäaikaa.

En ole asiaa kovin tarkasti tutkinut, voisiko ot-pumppua siirtää sivulinjassa senverran, että saisi yhdellä hihnalla kaikki pyörimään. Todennäköisesti ei...

Enkä ole mistään saanut ketään tekemään pakosarjan laippaa. Paikallinen ammattikoulu menee kiinni viikon päästä, joten eivät enään tee mitään (ja muutoinkin viisi vuotta sitten tilaamani punton laippa on edelleen tekemättä). Kaveri taas ei ehdi/pysty töiden ohessa tekemään, joten hyvin vahvasti jää nyt kaikki pakosarjat yms. vipostelut tekemättä.

Pitänee hommata ne kansipahviremonttiin tarvittavat rojut valmiiksi pikkuhiljaa, ennenkuin alkaa tekemään, ettei ole sitten kuukausitolkulla levällään. Jos nyt teen ihan perus kansiremontin, niin pitänee koeponnistaa kansi samalla mahdollisten halkeamien varalta. Samalla ajattelin vaihtaa kaikki venttiilivarren kumit ja läpätä/hioa venttiilit.

Kuitenkin minusta hiukan "tyhmää" tehdä nopeasti pelkkä pahvin vaihto, jos kansi on irti, ei maksa vaivaa/valuuttaa liikaa tehdä kerralla kunnolla.

Samalla jos kansiremontiksi menee, niin samalla on helppo vaihtaa punton koneesta startti tähän. Vinkkejä kuinka huoltaa startti? On jo niin kauan (10-15 vuotta) siitä kun viimeksi olen startin huoltanut, ettei voi muistaa enään. :? Perus purku&putsaus?


Muutoin toiminut Bravo vielä hyvin. Yhden kerran oli töistälähtö hiukan vaikeaa, kun oli seissyt kaksi viikkoa. Piti viitisen minuuttia herkutella tyhjäkäyntiä, ennenkuin lopetti "puputtamisen" ja alkoi käymään kaikilla neljällä. Kaasun polkaisu sai aikaan imelän tuoksun auton takapäässä, joten kyllä, kannentiiviste vuotaa. :lol:
Jänniä oireita antaa tuo vuotava tiiviste. Välillä Bravo kulkee "normaalisti", eli ei nyt mikään hirvittävä raketti. Välillä taasen on ne imuäänet kateissa ja 120km/h on työn ja tuskan takana. Toisinaan taas kaasupoljin on niin yliherkkä, että on vaikea ajaa kaupungissa ja kone kirmaa kuin kiimainen gebardi! :lol:
Yksi päivä viime viikolla otin liikennevalolähdön kaverin Volvoa vastaan ja yllätys oli suuri, kun ykkösellä ei tehnyt muuta kuin jauhoi tyhjää (siis ihan kaasulla) ja kakkosellakin vielä yritti jäpöstellä. Eihän ne etuiskarit/renkaat mitkään parhaat ole, mutta eipä ole minulla mikään auto ikinä ihan tuollai alkanut tyhjää lyömään. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jahas, oikean etupyörän laakeri rutisee taas. Eli se sama joka vaihdettiin syys/lokakuussa.

Täytynee etsiä kuittia, josko menisi takuuseen. Jos ei löydy, niin täytyy etsiä käytetty napa ehjällä laakerilla.

Tosin, napa taitaa olla susi, koska syö laakereita (viimeisen kuuden vuoden aikana kolmas laakeri, tuona aikana noin 60-70tkm).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tänään tilailin kannentiivisteen ja yläpään tiivisteet.

Nyt sitten kaikki vinkit/ohjeet on tervetulleita. 8V Fireen tekee tiivisteenvaihdon plaanauksineen muutamassa tunnissa, mutta 16V ei ole koskaan tullut tehtyä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tässä nyt googlaillut ja mietiskellyt, niin ilmeisesti ei tarvitse kannenpultteja uusia. Kannen kyllä käytän koneistamolla, kansi plaanataan ja samalla katsotaan/hiotaan venttiilit varmuuden vuoksi (kokonaiskuluissa pieni summa).
Ainoastaan 100% varmuus puuttuu kannen asennuksesta. Onko kampiakselilla jokin oma lukitus/asento jossa sen täytyy olla kantta asentaessa? Jostain luin, että kaikki männät samalle tasalle, toisaalta taas että vauhtipyörältä voi lukita.

Vaihtoon siis menee:
- Kannen tiiviste
- Yläpään tiivistesarja
- Venttiiliohjurien kumit
- termostaatti

Vaihdelaatikon/kytkimen suunnalta kuuluu peltinen "räminä" veto päällä noin 2500-3000rpm. Ääni muistuttaa erittäin paljon vaihteiston ja moottorin välissä olevan pellin räminää. Minua edeltänyt omistaja, auton minulle myynyt "asentaja" oli aikoinaan säveltänyt laatikon kanssa runsaastikkin ja muistelisin että kytkintä vaihtaessa viime syksynä oli tuon peltikäikäleen kanssa jotain ongelmaa saada se istumaan paikoilleen (vääntynyt, murjottu tai jotain).

Katsotaan, mutta en minä tätä vaihtoonkaan halua antaa. :twisted: Tuli käytyä viikonloppuna "mökillä" 130km:n päässä Volvolla ja voin sanoa, että samalla bensalla olisi Bravolla ajellut ouluun ja takaisin Jyväskylästä käsin. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Saako tuohon 1.2 16V mottiin mistään 92° termostaattia?

Kaikkialla vain 82/88 lämpöisiä. Tuo 4° tekee yllättävän paljon, kun kuitenkin tälläkin tarkoitus liikkua pakkasella.
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Samaa tuskailin aikoinaan Rovaniemellä asumisvuosinani, Unskiin olisi tuo tehnyt terää. En kumminkaan silloisissa muinoisissa ei-internet-aikaisissa seikkailuissa päässyt puusta pitkään, mutta nykyään Hellan kuvastossa on tuollainen irto-osa 92 astetta, eiköhän se Bravossakin ollut FIRE-koneissa kotelon sisällä, ja kaikki koteloidut taitavat kehvelit olla vain sitä kasikasia. Termostaatti lähtee kumminkin kohtalaisen helpolla sieltä jousen alta, joten jos tuo kuumempi vaan löytyisi, niin vanhaa koteloa voisi hyödyntää:


VT297.92
2MT-002646-021
92 °C
Gasket
GM | FIAT | OPEL

Tällä linkillä näet kuviakin, voihan sieltä löytyä myös ihan jonkun muun auton termostaatti, jonka sisukset passaisivat kätevästi Fiattiin:

http://www.hella.com/hella-za/assets/me ... e_LRes.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joskus olen tuon FIREn termostaatin elementin mitannut ja oli aikalähelle "stanukoko", jota on todella moni pikkuautojen valmistaja käyttänyt (Toyota, Opel, Nissan, Ford, Renalt, Shitröän, Pögöö yms...).

Niin hölmöltä kuin tuntuukin "vain neljän asteen tähden" vaivata moisella päätään, niin kyllä sillä on ihan havaittava ero sisätilojen lämmityksen puolesta. Vaimon Volvo on viileä/haalea 87° termarilla, 92° termarilla pääsee kelillä kuin kelillä T-paitasillaan ja shortseissa.
Saman huomasin aikanaan 127:ssa. 87° Termostaatti ja koko koppi oli kuin jääkaappi vaikka kenno oli karkeasti nelinkertainen orginaaliin nähden. 92° tilalle, niin tuskastuttavan kuuma... :lol:

Paskinta koko hommasta tekee se, että koska kyseessä on "käyttöauto", ei ole aikaa ottaa termaria irti ja lähteä juoksemaan pitkin Jyväskylän varaosaputkia etsiessä sopivan kokoista termostaattia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Taas ihmetellään.
Melkein kaksi viikkoa ajellun nyt melko nätisti, koettanut bensaa säästellä. Toiminut todella hyvin, ei mitään isompia.

Kuitenkin äsken päätin illansuussa hiukan tennaria antaa. Ei jaksanut taaskaan kiihtyä mihinkään ja yli 5000rpm syttyi ruiskun merkkivalo.
Ajattelin, että varmaan alkaa pumppu olemaan tankissa jo aika finaalissa, mutta kotipihaan kun pysähdyin (juuri ennen kotipihaa raju kiihdytys ylämäkeen 6500rpm asti vaihteilla 1 ja 2), auton ympärillä haisi todella voimakas noki.

Eli onko tuo nokeentunut nätistä ajosta tukkoon ja nyt palaa karstat veke? Nimittäin "oireet" alkoivat jo hiukan hellittämään ennen kotipihaa.

Jännä vekotin. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Pakopuoli ahdistaa? Oireet ainankin täsmää.
Katti ottanut itseensä sytkäongelmista?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jaa, mene ja tiedä.

Välillä miettinyt, onkohan tuo kevyt nyppiminen ja kaasu pohjassa "fuel-cut" nakutusta. Pitäisi koettaa 98:lla, mutta pihi olen enkä usko sen vaikuttavan mihinkään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin, nyt ei vaihde päällä jaksa enään vetää kunnolla yli 4500rpm. Alkaa puutumaan ja jossain vaiheessa syttyy se ruikkarin merkkivalo.

Tilasin tossa VAG-COM piuhan. Katsellaan nyt kansiremppaan asti, jos ei tokene parin anturin vaihdolla ja kannen aukasulla, pitää vaihtaa pa-pumppu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu