Wellun käyttis-Bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja arpati »

No eiköös noita nyt maailmasta löydy - tai no en ole kyl vuoteen seurannut nettiautoa että ovatko jo kaikki paalissa. Mulla ei ny ole enää ylimääräisiä kun pitää omaankin kinneriin pitää yksi ehjä ruutta setti varalla :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aamulla resetointi, mapin puhdistus, tyhmäkäyntimoottorin puhdistus ja tulpanjohtojen uusinta (10kk vanhat johdot ja oli se hatun ydin ns liian kaukana).
Tadaa! Tämän jälkeen tehty "kaikki tai ei mitään" sopeutusajo ja kulkee ja toimii, mutta...

Kakkossylinterin tulpanhattu pompannut TAAS! Jostain syystä kakkosen hattu pomppaa aina niin korkealle kuin suojamuovi antaa myöden. Sylinteri ei havaittavasti vuoda painetta kyseiseen poteroon, mutta jokuhan tuon tekee?

Mielessä käynyt, että voisiko rasva tms. kuumetessaan höyrystyä ja työntää hatun pois paikoiltaan? Anyhow, hatun "kumiterska" lentää nyt vittuun jotta johdon saa paikoilleen ja pääsee täältä jumalan selän takaa kotia.

Pitää käyttää tulppa vielä irti kun kone jäähtyy, vituttaa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Siellä olikin ilmeisesti tulppa löysällä! :shock: Syksyllä kun tuo yski reilummin kokoajan ja pomppaili kakkosen hattu (viallinen johto tuolloin), niin käytin tulpan auki kymmeniä kertoja. Muistan kuinka pelolle kirin tulpan kanteen, ettei kierteet kärsi. Oli sitten jäänyt ilmeisesti löysälle, meni puolisen kierrosta vielä kiinni... :roll:

Mutta nyt tosiaan ajettu viikon verran maantietä ja kaikki kiihdytykset siten miten Fiiatilla ne kuuluu tehdä - vähintään 3/4 kaasua ja 5500-6000rpm ennenkuin vaihtuu isompi vaihde. Kummasti piristyi tämäkin kikotin. :shock: Nyt on taas semmoinen, että valoista lähtiessä alle 2000rpm meinaa yskäistä ja sammua, yli 2000rpm tuppaa sutimaan. :lol: Samaten jonossa ryömiessä ei kaasuun saa koskea, hyökkää ihan samointein edessä menevän perseeseen! :lol:

Mutta mielummin tämmönen kuin tasaisen laiska. Kierroskoneet on ihania. :twisted:


Mutta tuossa torstaina lykkäsin koulusta kohti kotia ja muutama kilometri kotoa olevaan risteykseen aloin jarruttamaan. Tasainen "kruh kruh kruh kruh" kuului etupäästä, poljin täristi ja ratissa myös.
Pikaisesti katsottuna etupään kaikki jarrupalat raudalla, eli ainakin satulat toimivat! :D Se kulumisvaroitin on jostain elokuusta lähtien välillä ilmoitellut olemustaan, mutten ole asiaa murehtinut. Etulevyt olivat kuitenkin jo auton vuosi sitten ostaessani niin heikkokuntoiset, että uusiksi menisi jokatapauksessa. Ihme ettei katsastuksessa pompannut (alamittaiset).
Nyt on tasaisesti sorvaantuneet molemmin puolin levyt edessä. Tuossa katselin, Alvadi.ee/fi maksaisi Bosch levyt + ABE palat jotain ~85€. Työpaikan kautta tilattuna Bosch levyt + NF Parts palat 90€, motonetin merkittömät levyt ja palat 73,xx€.

Taidan tilata töistä. Motonetin kanssa minulla on nyt viimeisen vuoden aikana mennyt yli 500€ edestä varaosia takuupalautuksina enkä yksinkertaisesti osta sieltä enään yhtään varaosaa, jos ei ole pakko. Tuo 20€ ero ei merkkaa mitään.
Pitänee soitella esimiehelle että tilailee valmiiksi osat ensiviikolla. Pitää tuossa parkkipaikalla varmaankin vaihdella ne, tai jossain. Kovin pitkään ei rautapaloilla viitsi/voi ajaa, ettei käy kuten isäukolle aikanaan (mirafiorista pyörä lukkoon kun pala tippui levyn ja satulan väliin).

Tälläkin viikolla tullut reipas 750km ajamista. Enään en tankattua bensamäärää muista, mutta kun kulutuksen laskin, niin tasan seitsämän. Mielestäni ihan kohtuullisesti, kun ottaa huomioon että 420km tuosta ajettiin nuhaisella moottorilla (joku vika päällä) ja loput nilkka suorana arvoja opettaen (resetoinnin ja antureiden putsauksen jälkeen).

Jatkamma...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Noniin, sunnuntaina tuli tasan vuosi täyteen tämän vehkeen kanssa. Minähän ostin tämän 13.03.2015 perjantaina, 500m koeajon jälkeen. :mrgreen: ~30tkm takana eikä nyt suuremmin valittamista. Välillä tunteet kuohuu, mutta tämäpä ei olekkaan Toyota...

Eilen tuli sitten vaihdettua eteen jarrulevyt/-palat ja asennussarja näille. Tilasin lopulta koivusen kautta, hintaa kertyi 82,35€.

Minua edelleen ahdistaa tämän foorumin kuvien rajoitettu koko (säälittävä), joten pelkkiä linkkejä jakelen.

"Herne" nosturilla ja työ alkamassa:
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... l0nlho.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämän näköinen oli vanteen takaa paljastunut paketti. Melko homeisen näköinen levy, kuten myös palat. Toiseen kuvaan editoin paintilla värit jarrumäntä/ -pala/ -levy. Melko loppu oli palat, jokaisessa palassa näkyi jo "rautaniitti" ja yksi oli ihan raudalla:
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... 3vigw3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... rxscmw.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... bpmknm.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... ziem9v.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja lopputulos uusilla paloilla, levyllä ja asennussarja (satuloiden välille tuleva jousi):
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... y7ova5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Pahoittelut huonosta kuvalaadusta. Kamera meni ja hajosi, joten kuvausvälineenä toimii Samsung Peruna Xcover2

Samalla tuli lisättyä nesteitä ja tarkistettua öljyt. Pissapoika oli tyhjä, öljyä ei hukkaa (5tkm matkalla ei ole tarvinnut lisätä ollenkaan), mutta jäähdytysvettä häviää kyllä. Ei paljoa loppupeleissä kiinnosta minne häviää, hävitti jo vuosi sitten. Pikkuisen haisee sisällä imelä ja vuosi sitten järjestelmään kaadetulla paikka-aineella pääsi kerralla juhannukseen asti. Siitä pääsi syyskuuhun asti jne jne... Nyt on taas alkanut tuhnu haisemaan ja nestettä häviää.
Pitää kaataa taas paikka-aine järjestelmään. Ei napostele alkaa kennoremonttia nyt juuri tekemään ja voihan se olla että esim. kannentiiviste aavistuksen vuotaa (ei tee painetta, mutta mistä sitä koskaan näiden kanssa tietää). Ajetaan kunnes jotain fataalia ilmaantuu.

Tuli myös ostettua -02 Punton 1.2 16V moottori varalle tähän, joten nyt voi huoletta huudattaa eikä pelkoa huomisesta. Jos räjähtää, vaihdetaan kone. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jatketaan yksinpuhelua...

Ilmeisesti etuiskarit ovat menneet talven aikana. Keula nypyttää ja "nostaa tassua" asfalillakin kohtuu herkästi. Auto jää aivan mitättömälle lumipöperölle jumiin (5-10cm) ja jos kiihdyttäessä pito on "nihkeää" alkaa vetävät pompottamaan ja koko auto hakkaa.

Mistä saisi "perusiskaria" paremmat iskunvaimentajat edullisesti eteen? Ei väliä vaikka joutuisi ulkomailta tilaamaan melkoisella odotusajalla. Budjetti on melko rajallinen (mielellään ei perusiskareita kovin paljoa kalliimmat).

Onko joku havainnut jonkin iskarin toimivaksi Bravossa? Isän Bravaan vaihdettiin joskus vähän käytetyt Boget ja auto muuttui aivan erilaiseksi ajaa (heitot olivat hallittuja ja autolla pystyi esim. soralla "syöttämään" mutkaan ilman pelkoa keulan sekoilemisesta).

Kuitenkin jos autoa meinaan pitää, nuo iskarit lähtevät vaihtoon.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Stefa »

http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 15#p254845

Tuollahan noista on hiljan ollut juttua. Isompikoneisen on lie vähän tukevammat. Sitten yhtään paremmat kyllä kiipeää tuonne reiluun satkuun kappaleelta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 15#p254845

Tuollahan noista on hiljan ollut juttua. Isompikoneisen on lie vähän tukevammat. Sitten yhtään paremmat kyllä kiipeää tuonne reiluun satkuun kappaleelta.
Joo olen tuonkin topikin kahlaillut läpi, siellä haetaan vähän muuta mitä minä haen. Tuolla mietitään alustaa radalle, minä mietin alustaa käyttikseen. Inhoan kovaa alustaa ja tuo Bravokin saisi olla hitusen korkeammallakin. Eniten silti ärsyttää, ettei tuommoinen pompottavan kova alusta "löydä pitoja" esmes lumella tai soralla. Asfaltilla nyt taittuu vaikka merikontilla jossa on pyörät...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jaaha, mikähän tälle taas tuli...

Torstaina kävin tankilla ja lähdin painelemaan 130km:n päähän mökille. Ei tuntunut oikein kulkevan taaskaan mihinkään ja imuäänet kateissa.
Tein "resetoinnin" eli akku irti ~vuorokauden, jonka jälkeen totutusajo. Ei kulje edelleenkään mihinkään. Mökkikamat + perhe kyydissä ei tarvitse ajatella ohittelemista 80km/h vauhdissa. Sama kun kotia äsken tultiin, eräs tuttu valoristeys ylämäkeen, ei tahtonut jaksaa lähteä valoista liikkeelle. Kaasu ihan pohjassa kytkintä "pumpaten" luistattamalla pääsin valoista lähtemään. Alavääntöä ei ollenkaan, keskikierrosten tehoa laimeasti ja 4000rpm jälkeen moottori vain huutaa ja kelaa todella astmaisesti vauhtia.

Alkaa vituttamaan tämmöiset viat. Sais kerralla levitä koko paska, vaikka tulla kanki lohkon kyljestä pihalle niin olisi paljon selvempi vika korjata. Tämmöiset perkeleen puutuilut ilman mitään syytä (ei pala ruiskun merkkivalo eikä ole vikakoodeja) on todella ahdistavia.

Jos joku kiinnostunut ostamaan pois, laittakaa YV.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Katti romahtanut tukkoon?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

MES/FES kiinni ja vilkaise että moottorinohjain näkee kaasuläpän asennon.

Lambdan liitin irti testaukseks? Jos seokset on täysin pielessä niin luulisi valon syttyvän mittaristossa jos lambda on kunnossa.

Bensapaine kateissa kun tuossa on vain pumpun oma suodatin?

Tuskin sytkäennakkokaan on täysin pielessä esim rikkinäisen nakusensorin takia. Tietokoneella arvojen kattelu on varmaan helpon tapa löytää jotain.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pitääpä kattella ja tilailla jostain se fiatin oma johto jotta voi kahtella mitä tapahtuu.

Sytkäennakko on aivan varmasti pielessä, kun ei kulje mihinkään eikä imuääniäkään ole.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kelien kuivuttua kulkee taas. "hauska" vekotin.

Mutta tiistaina ajoin petolliseen routareikään. Ajossa ei tuntunut mitään ihmeellistä heti osuman jälkeen, mutta nyt 300km myöhemmin tuo on aika vaarallinen ajella uraisella tiellä 100km/h.
Apukuskin etupyörässä (joka reikään osui) on noin 2-3cm klappia ja rajusti kiihdyttäessä tempoo urissa niin että hiki tulee pitää kippo kaistalla. Tänään meinasi livetä vitelikkoon koko laitos, kun moottoritiellä vaihdoin kaistaa.

Maanantaina aika korjaamolle jossa tarkastavat asian (nelipyöräsuuntaus, alustan tutkiminen). Huomenna ajattelin soitella kaupungille asiasta, vaikka ehkä jo myöhäistä katua. Jotain on kuitenkin pahasti pielessä, jos 6kk sitten on vaihdettu kaikki etupään nivelet ja tukivarret, sekä apukuskin etupyörän laakeri.

Aavistuksen keljuttaa nyt. Perheen toinen auto leimattava kuukauden kuluessa (siinä perä solmussa ja ABS rikki) ja jos tuo Bravon vointi huononee tätä tahtia, viikon päästä ei pysty autolla ajamaan.


Jotain positiivistakin. Eräs Tipo -harrastaja otti auton lainaan päiväksi ja soitti juuri kehuakseen moottorin luonnetta. Kuulemma käsittämättömän herkästi parkaisee 1.2 16V kunhan kierroksia on ja jalkaa suoristaa. :mrgreen:
Allekirjoitan. En edelleenkään ole niin ihastunut ollut mihinkään turbomoottoriin, kuin "herkkään" vaparikoneeseen (eikä tuo superfire ole edes herkkä). :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Viikko sitten tuli heitettyä 200km:n päiväreissu tällä, yhden kerran vilautti ruiskun merkkivaloa (tasakaasu, 90km/h, kuiva keli, vitonen päällä). Tuon lisäksi ei mitään havaittavaa "ongelmaa" menemisessä, eikä kyseinen riessu näkynyt bensamittarissa mitenkään (ehkä viisarin neulan leveyden laski). :mrgreen:

Muttamutta, suattaapi olla harmeja tulossa. Tuossa pari viikkoa sitten ajoin nosturille tarkastamaan vauriot routareikään ajamisesta. Etualatukivarsi, pyöränlaakeri, rt-sisäpää ja rt-pää ottaneet kipeää. Auto pitäisi omaan piikkiin korjauttaa jossain ja kuitteja vastaan voi vaatia rahoja takas (juuei, korjaus korjaamolla useamman satasen). Onneksi kulkee suoraan eikä laakeri vielä huuda.

Mutta, nosturilla kun starttasin että ajan pihalle, alkoi konehuoneesta kuulumaan erittäin kovaääninen "NAPNAPNAPNAPNAPNAPNAPNAPNAP!!!", joka kiihtyi kierroksien mukana "sirkuttamiseksi".
Ilmeisesti kytkimen käpälä taas jotenkin nyrjähtänyt, ääni hiljeni perinteisellä "ajetaan vika pihalle tennari tulipellissä" -metodilla. Tosin, vedättäessä rapsahtelee edelleen satunnaisesti, joten epäilenkin että kytkinakselissa olisi klappia tjsp. josta ääni kuuluisi (käpälä jos on solmussa, ei rasituksen pitäisi vaikuttaa ääneen). Ja nyt kelien lämmettyä on kepin tuntuma mennyt karheaksi ja vaihteet aavistuksen pistävät vastaan. Samaten kepissä tuntuu sivuklappia esim. nelonen pesässä (voi toki olla, että vaijerit ottaneet itseensä silloin -34°C pakkasessa, kun väkisin runnoin pykäliä pesään että sai hinattua käymään ja töihin).

Eilen tarkastelin nesteet ja öljyt yms. perusjutut ja tein "ikävän" havainnon. Moottoriöljyä on nyt viimeisen 1000km:n matkalla kadonnut mittatikun viivojen väli (noin litra). Epäilen, että syypää on kylmäkäynnistykset (ei ole ollut lämmössä, yöpakkasia ja tuohon 1000km:iin mahtuu kymmeniä kylmäkäynnistyksiä). Ei savuta, pöllytä tai huohota. Eikä vuodakkaan. Jäähdytin oli melkein tyhjä, eli nestettä häviää melkoista tahtia (1-2l/1000km).

Kesärenkaat pitäisi nyt löytää. Vahva MuTu, että jahka perheauto (Vålvå) saadaan kuntoon, tämän kohtalo menee mietintälistalle. Ajetaanko niinkauan, kuin kulkee ja liikkuu, vai käytetäänkö kantta auki yms. perinteistä. Periaatteessa haluaisin pitää tämän liikenteessä, menee niin pienellä ja kopaltaan terve (mitänyt toinen helma lutussa).

Pakoputki on aikalailla "loppu", nouseekohan äänet häiritseviksi, jos heittäisi orig. putkiston kuuseen ja korvaisi omavalmisteisella? Ideana 4-2-1 pakosarja, 2,5-3" rööri, 2,5l vitoskoneessa ollut "race" -katti, takapenkin kohdalle yksi läpivirtaava vaimennin ja taka-akselin jälkeen isohko "kiertovaimennin" (eli kaasu törmää poikkipeltiin, jonka kiertääkseen pakokaasun täytyy tehdä U-lenkki vaimentimen takaosassa ennen ulosmenojen sisäpäitä).
Teinituning-pärinää en halua, mutta kaasun helpompi virtaus on aina plussaa. Nuo alkuperäiset vaimentimet ovat vain niin ryökälemäisen isoja, että liekköhän vaimenee ollenkaan "perusvaimentimilla"? Kun nyttenkin etenkin kylmänä käydessä (kylmäkäynti ennakot yms. pelissä) pakonuotti on melko raaka röpötys ja kuuluu ehkä hivenen liikaa ympäristöön.


Mutta olihan mukava hakea pojat tarhasta, kun vastaan käveli tarhan lähettyvillä ala-luokkalaisten lauma koko tien leveydellä. En jaksa tuota rattia painella, niin annoin vapaalla (ryömin kävelyvauhtia) koneen käväistä rajoittajassa. Heti tuli tilaa ja lasten ohi ryömiessä kuulin ikkunasta "TUO ON SE RALLIAUTO JOKA KUULUU KAUAS!". 8-)
Helmaläpät ovat siis maahan asti, autossa lievä etukeno, lisävalot ja todella kumea imuääni. 8-)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tänään tuli työmaalle vaihdossa sopivia kesärenkaita, joten pikajumppana puoleen tuntiin vaihdettiin työkaverin kanssa talvirenkaiden tilalle kesärenkaat vanteille. Kuvia piti ottaa, mutta luule vain että muistin...

Taas töistä lähtiessä muistin, kuinka suuri ero on ohjaustuntumassa kesä vs. talvirengas tässä autossa. Taas on namia ajella.

Postissa saapui obd-johto, jota ehkä ensiviikolla kerkeän firman testerillä (Bosch esitronic) testaamaan. Ebayn kautta.

Vettä häviää, lämppärissä lorisee ja tyhjäkäynnillä tuppaa jo nostelemaan lämpöjä. Yritetään nätisti ajelemalla (=täysiä) päästä kesäkuun alkuun, jolloin tarkoitus laittaa seisontaan moottorin vaihtoa/kansiremonttia varten.


Käsijarrun kireys ei pidä. Jarruja kun kehii/rumpuja naputtelee, niin hetken on käsijarru napakka, kunnes keppi taas nousee ylös. Takajarrut kuitenkin "kihnaavat" hiukan kun nosturilla kokeilin, että kyllä kengät riittävän lähellä rumpua kulkee.
Noh, pääasia että jarrut pelaa. :P
Minkä huollan, sen korjaan...
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Harmi jos kone kajahtaa tästä, mutta toisaalta ompahan hyvä syy laittaa parempi kone paikoilleen, jos sinulla kakkoskoppaisen punton 16v fire on siis odottamassa. Siinähän on tukavampi alakerta alumiinikehto laakeripukilla. Suosittelen laittamaan kuitenkin nykyisestä koneesta sen nokka-akselikannen kun tuossa vanhemmassa 16v firessä pitäisi olla härskimmät nokat, ainakin brittipuolella kaikki punto 2 harrastajat ovat niiden perässä 16v fireä parannellessaan.
Lukittu