Wellun käyttis-Bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mutten tosiaan moista viritystä ole tekemässä, koska tuolloin on olemassa riski ettei pelkkä termostaatin avatuma riitä moottorin jäähtymiseen lämpimissä keleissä. Enkä luota tuohon lämpömittariinkaan kuin viitteellisesti, olisin jo asentanut tarkemmat veden lämpötila-anturin ja latausjännitteen mittarin, mutta Bravon kojelautaan on hiukan hankala keksiä siistiä asennusta (inhoan vanerilippis-mittarivirityksiä yli kaiken, eikä nyt ole mahdolista investoida halpaan näyttöön joka kertoo kaiken tarpeellisen).

Jos termostaattia ei löydy, täytyy vain auton keula tukkia huolellisesti. Eli pohjapanssaria, joka yltää apurungon alle/takapuolelle asti (tietenkin rako ilman poistumista varten) ja koko puskuri niin tukkoon kuin saa. Viimetalvena (ei pohjapanssaria) kun pakkanen kiri yli 25:n, ei maantienopeudessa moottorin lämpö enään pysynyt halutussa jos lämpöä pyyti kabiiniin puhallin kolmosella lämmöt täysillä. Ellei ajanut nelosella, tai 130km/h jatkuvasti.

Tosin täysin sallittua, ei tuolla kulutuksella (viimetalvenakin pääsin maantiellä kohtuu helposti alle 6l/100km) voi mahdottomia vaatiakkaan. Vielä kun pieni moottori joka killuu konehuoneessa joka on avoin, kyllä se jäähtyy. Sinällään tämä Bravo on hämmentävän lämmin auto. Ylivoimaisesti tehokkain "vakio" lämmityslaite, mitä olen etuveto-fiateissa kohdannut. Kyllä Tempra/Tipo on myös lämmin, muttei ihan noin kuumaa puhalla mitä tämä. Mirafiori on tosin vieläkin lämpimämpi. :lol: Jotain kertoo sekin, kun tuossa 2-3 viikkoa sitten istui kyydissä 50km:n matkan ajan pitkän linjan Volvomies (takavetovolvoilla ajanut jo +1.5 miljoonaa kilometriä tjsp) ja totesi Bravon olevan kuuma auto. 8-)
Oikeastaan ainoa negatiivinen asia lämmityslaitteessa on lämmitysilman hitaahko kuumaksi muuttuminen. Lämmintä alkaa tulemaan kohtuullisen nopeasti, mutta moottori saa olla useamman minuutin jo "normaalilämpöinen", ennenkuin alkaa sisälle tulemaan sitä lopullista "kuumaa". Saman ilmiön olen tosin huomannut monessa muussakin 2000-luvun autossa, joten epäilen "vian" johtuvan muovilaadusta. Eli kojelaudan ilmakanavilla kestää aikansa lämmetä.

127:ssa sai sairaan kuumaa sisälle, kun lämmityslaitteen kennon korvasi Panda45:n kennolla (tai volvo 240, mutta tällöin täytyy letkujen reitit muuttaa), eristi kennolle menevät letkut "solumuovilla", poisti hanan (ei rajoittanut veden kulkua) ja vaihtoi 92° termostaatin. Tosin, tuolloin tuli jo liian kuuma. -15°C piti ajaa tupakki-ikkunat raollaan, muutoin oli tuskaisen kuuma. :D
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Mulla on tuollainen: https://www.youtube.com/watch?v=JPlLYGX41xI" onclick="window.open(this.href);return false;
Takaluukusta otettuun muovinpalaan liimattu ja sitten kakspuoleisella teipillä kiinni ettei jää jälkiä (molex microfit jos haluaa pois/takaisin, jätin koska tuon oma öljynpaineanturi jumittaa enkä ole jaksanut vaihtaa vaikka uusi on ovitaskussa).
Video on kun testasin variaattoria (paineet laskee kun kaasua painaa variaattorin ottaessa öljyä + moottori säksätti käynnistettäessä, vääränmerkkistä öljyä).

Vedenlämpötilan saan ajotietokoneeseen jos haluan, viikon tais olla imuilman lämpötila kun yhteys ilmastoinnin tietokoneeseen ei toiminut (huono kun imuilma oli aina pari astetta lämpimämpi).
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tänään vaihtui starttimoottori.

Punton koneen startti oli sopiva, vaikkakin noin 3cm pidempi ja hiukan paksumpi. Tosin vanha startti oli senverran pienen kokoinen, että muistelisin Y10:ssä olleen samanlaisen. Vanha startti oli korjauskelvoton, akseli pilalla, laakerit pilalla, kehä pilalla (ankkuri sutinut metallilla), hiilet halki ja kuparipinnat syvillä urilla ja siniset. Ei mikään ihme, että startti oli aivan tulikuuma vielä viisi minuuttia startin jälkeen... Vain bendix-pyörä oli hyväkuntoinen. Heitin koko komeuden roskiin.

Jännä huomio, vanhasta startista en löytänyt merkintöjä kuin "rebuilted in ukraine". Vanha startti oli vain kahdella verrattain pienellä hiilellä, kun taas uudempi startti neljällä melko isolla hiilellä. Uudemman startin teho tarran mukaan 1.0kW, ainakin pyörittää kuin singeri.

Kuvia:
Aloitin projektin viikko sitten purkamalla varastartin pöydälle palasiksi. Tarkastin yleiskunnon, huolellinen puhdistus ja laakereiden rasvaus. Ei moittimista.
Kuva
Kuva

Kuva auton alta vanhasta startista vielä paikoillaan. Punaisella viivalla piirsin kuvaan kohdan, johon uuden startin takaosa ylettyy...
Kuva

Vanhan startin hiilet, akseli, ankkuri ja kehä:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Samalla tuli lisättyä ylimääräiset plussa ja maa suoraan startille (maa startin kiinnityspultin alle). Kun muuta ei ollut saatavilla, niin lisämaakaapelin virkaa toimittaa KEVi, tuo yksi "erisuuntaan lähtevä" punainen on startin lisävirta.
Kuva


Kunhan pakkasia taas tulee, niin koetan ottaa videota miten starttaa. Tähänasti ollut viimeisen 2kk jopa lämpimällä koneella aika nihkeää käyntiinlähtö, josta on vertailuvideo otettu.

Keskiviikkona saapuu kaasuläpän säätöpalikka ja toinen kaasuläppä. Toivottavasti ovat oikeanlaiset, kun "joutui" sokkona ostamaan. Vaihdan ne hetimiten ja koetan saada MES:n toimimaan jotta voi nollata koodit. Pääsisi tämänhetkisestä 10l/100km kulutuksesta ja nykimisestä eroon...

Tosin, en tiedä onko plasebo-vaikutus vai tykkäsikö seisoa lämpimässä hallissa neljä tuntia, mutta tuntuisi toimivan paremmin nyt kun moottorin maa on varmasti kunnossa. Mitatessa ei häviöitä havaittu maa-puolella, mutta akunkengälle tullut alkuperäinen kaapeli oli aika pitkältä matkaa hapettunut kuoren sisältä (sai ottaa 2-3cm pois ennenkuin tuli puhdasta kuparia vastaan).


Jos joku miettii samaa operaatiota itse tähän moottorimalliin, niin auton altakäsin työ pääasiassa suoritetaan. Ainoastaan startin päälimmäinen/etummainen pultti irroitetaan yläpuolelta kennolta tulevan letkun takaa. Pieni räikkäsarja, näppärät kädet ja hylsykoot 10mm, 13mm niin homma onnistuu.
Viimeksi muokannut wellu, 06.12.2016 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kadehtien katselen kuinka paljon tilaa tuolla koneen takana on...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Kadehtien katselen kuinka paljon tilaa tuolla koneen takana on...
Tuo on kyllä totta. Aika harvassa etuvetoautot ~2000 -luvulta, joissa mahtuu minunkin kädet koneen ympärille haliotteeseen hartioita myöten. :lol:


Äsken tuli kokeiltua, -9°C pakkasesta kylmiltään käymään. Ihanan pirteästi pyöri, kuin juhannuksena konsanaan! 8-)
Eli todennäköisesti paskan startin vuoksi viimetalvena kolmen sylinterin hydrot kantamaan ja kannentiiviste pas2...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo o.
Kuten toisaalta on voitu lukea, olen tässä kokeillut ehjästä autosta (oletettavasti) otettua kaasuläppäkoteloa + säädintä. No eihän se toiminut sitten sinne päinkään, kun en saa edelleenkään läppäriä keskustelemaan ECU:n kanssa ja tehtyä "opetusta" moottorinohjaukselle.

Mutta, lukemani perusteella moottorinohjaus on ilmeisen tarkka kaasuläpän säätimen "nolla-asennosta" ja sen paikkaansa pitävyydestä. Tuon säätimen sisällähän on askelmoottori, joka kierreruuvin välityksellä kääntää kaasuläppää ja pieni määrä elektroniikkaa. Olen tuon vanhan ja melkein toimivan (ajoittaista pätkimistä) purkanut aivan palasiksi ja kasannut uudestaan, määrittäen silmämääräisesti säätimen asennon mielestäni oikein. Ja toimii hyvin, mitänyt välillä tosiaan katoaa signaali.

Nyt mennään MuTu -linjalle; uskoisin "vieraan" säätimenkin toimivan ilman opettelua, jos sen saa kasattua ns. "oikeaan asentoon". Eli pura, säädä, kasaa, aja, pura, säädä, kasaa, aja...

Katsoo nyt jaksanko sitä tehdä. Kun saan aikaa järjestymään, kokeilen vielä tuolla omalla läppärillä päästä ECU:n sielunelämään käsiksi. Jos ei onnistu, niin kokeilen koulun koneilla. Jos ei onnistu, kokeilen vaimon koneella (win. 8.1). Jos ei vieläkään onnistu, heitän Vistalla saturnuksen renkaita ja kokeilen Win7:lla. Jos ei toimi sittenkään, saa olla.

"Uudella" säätimellä moottori tuntui ottavan aika äkäisesti kierroksia ja moottorin äänikin oli jotenkin siistimpi. Ainoastaan tyhjäkäynti humppasi välillä 600-1200rpm, osakaasulla ei tuntunut vetävän mitenkään siististi, vapaalle vaihdettaessa kierrokset jäivät "leijumaan" pitkäksikin aikaa laskien esim. 5000rpm hitaasti noin 1000rpm eikä kylmänä meinannut lähteä mitenkään käymään. Aamulla otti neljä minuuttia jäädä käymään: https://youtu.be/49QdZTcp4jg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ennen videota ehdin noin neljä minuuttia starttailemaan. Kaasuun koskeminen sai moottorin heti tukehtumaan.



Mutta tästä on hyvä jatkaa. Nyt on vanha osa taas paikoillaan, huolellisesti putsattuna. Akku oli ~2h irti, että ainakin ruiskun sopeutumat ovat nollaantuneet. Tuntuisi ajoittaista pätkimistä lukuunottamatta toimivan aika hyvin taas ja lähtee hyvin käymään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vanha VAG-COM-piuha on aika herkkä säädettävä vähänkään uudemmassa koneessa, suosittelisin jotain muuta piuhaa siihen hommaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:Vanha VAG-COM-piuha on aika herkkä säädettävä vähänkään uudemmassa koneessa, suosittelisin jotain muuta piuhaa siihen hommaan.
Kuten? Mikä siinä tökkii?

Ongelmaan ei siis auta yhtään minkään asetuksen säätö. Jokainen mahdollinen "vaihtoehto" on kokeiltu sekä windowsin, että MES:n puolelta (paitsi vanhempia ohjelmistoversioita). Vahvasti veikkaan ongelman olevan tietokoneessa, koska olen saanut kahdesti kunnon yhteyden aikaiseksi. Kun kone on päivittänyt itsensä, ei ole enään suostunut keskustelemaan (ajurit ok). :roll:


Oli äsken lähellä mennä lunastukseen koko keksintö. Joku teinirassi tuli paikallisen marketin lähistöllä vastaan minun puolella jakajaa tappisladissa. Jäi ehkä 5cm kiinni... :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

VAG-COM/KKL on vain sarjaportteja suoraan moottorinohjaimeen. FES/MES tekee kommunikointiprotokollan ohjelmistolla, joten esim pienet viiveet/väärä puskurointi voi aiheuttaa yhteysvirheitä.

Linux + XP virtualboxissa on toiminut itsellä. Windows 8.1 kanssa en koskaan saanut toimimaan.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja uk350 »

wellu kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Vanha VAG-COM-piuha on aika herkkä säädettävä vähänkään uudemmassa koneessa, suosittelisin jotain muuta piuhaa siihen hommaan.
Kuten? Mikä siinä tökkii?
ELM adaptereissa on oma prossu joka keskustelee ecun kanssa, KKL(vagcom) keskustelee suoraan mes kautta eculle, jos on esm. paljon tausta ohjelmaa käynnissä katkomassa keskustelua niin saattaa periaatteessa haitata. myöskin usb muuntimet ja usb ajurit saattavat olla "viallisia".
Vanha kunnon sarjaporttiin liitettävä diy KKL vagcommi toimi pomminvarmasti lähes aina, sarjaporttia ei vaan tahdo enää nykyläppäreistä löytyä.

Ite huomannu että kokeilee molempia, elm saattaa toimia autossa x ja kkl autossa y mutta ei toistepäin, yleensä kuitennii molemmat on toimineet.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo. Harmittaa vain kovin, kun ei tiedä missä vika on. Onko kaapelissa, läppärissä vai autossa. Pitänee varmaankin taas palauttaa tuo läppäri ja kokeilla uudestaan ilman päivityksiä.
Miettinyt myös, voisikohan vanhempi MES:n versio toimia paremmin.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja uk350 »

siis sulla pelannut aiemmin ja päivityksen jälk. ei enää ollenkaan? oisko sinne päivittynyt uudempi usb muuntimen ajurikin joka tekee ongelmaa? tuliko kaapelin mukana ajuria? jos tuli niin koita poistaa nykynen ja asentaa mukana tulleen...
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

uk350 kirjoitti:siis sulla pelannut aiemmin ja päivityksen jälk. ei enää ollenkaan? oisko sinne päivittynyt uudempi usb muuntimen ajurikin joka tekee ongelmaa? tuliko kaapelin mukana ajuria? jos tuli niin koita poistaa nykynen ja asentaa mukana tulleen...
On pelannut ja juuri noin olen tehnytkin eikä vaan toimi. "No ECU response, check cable/connection". MES:n asetuksista (en muista nimeä) kun testailee, niin aina "toiminto aikakatkaistiin" joko 250ms tai 750ms testin aikana.
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

KKL:n sisällä on yleensä FTDI:n piiri joka luultavasti ei ole aito.
Kyseinen firma lähti kusemaan ajureihin joten ajuriversio 2.10.0.0 on ennen tätä ajurikikkailua oleva toimiva versio.
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

wellu kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Vanha VAG-COM-piuha on aika herkkä säädettävä vähänkään uudemmassa koneessa, suosittelisin jotain muuta piuhaa siihen hommaan.
Kuten? Mikä siinä tökkii?
Ei ole vielä niin kattavaa omaa kokemusta ELM327:sta, että uskaltaisin suositella, mutta ainakin itsellä on wifi-liitäntäinen ELM toiminut ihan hyvin MES/Win8.1 kanssa. En ole modaillut ABS:ien, airbagin tai muiden systeemien tavoitteluun ainakaan vielä. VAG-COM piuha käyttää sarjaporttia, ja nykyiset USB:hen liitettävät sarjaporttiemulaatiot vaikuttavat toimivan sitä epävarmemmin, mitä nopeampi kone on. Minä sain jotenkuten toimimaan vetämällä asetuksista latenssit kutakuinkin tappiin (en muistaa kumpaan suuntaan), mutta epävarmuutta on silti edelleen. Vanhemmassa läppärissä toimi paremmin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Lukittu