Wellun käyttis-Bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jep. Tossa mittasin "hätävara-akun", joka oli ensin vuorokauden laturissa ja sitten yön oli kylmässä. 12.34V, joten vaihtoon menee sekin.

Pitää kattella hyväkuntoinen 70-80ah akku tuohon. Varaa ei ole uutta ostaa, mutta jospa kävelisi halavalla vastaan.

Rahaa jos olisi laturia uusia, niin hankkisin motonestä, en nyt muista merkkiä, tehdaskunnostetun 150A laturin jossa tulee paperit mukana. Menee tuohonkin kiinnikkeiden muokkauksella (välipalat).
Kaverilla semmoinen omassa autossaan ja onneksi akku ei kylmänä suostu ottamaan virtaa vastaan. Se 2.3l volvon konekkin alkaa tyhjäkäynnillä vaikertamaan kun laturilta pyydetään se 150A (kokeiltu).

Mutta budjettikäyttiksellä mennään.
Minkä huollan, sen korjaan...
jonik
Viestit: 265
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja jonik »

Mulla oli Puntossa Bravon 85A laturi, isoin mikä sopi suoraan. Ei siis ollut ilmastointia. Nyt syksyllä vaihdoin ilmastoidun moottorin, johon tuli 105A Stilon laturi. Ilmastoinnin kompressori lähti ja tilalle tuli toinen laturi, nykyään siis 2x 105A laturit. Vaihtuu 120A tai isompiin jos jostain löydän. Tosiaan meinaa heti käynnistyksen jälkeen sammua mutta muuten pelittää hienosti :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=IhEBK2V ... w-D8gA70hi" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiinnostais kyllä tuo suht helposti menevä 150A laturi, pistä ihmeessä lisätietoa.
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

En tiedä kuinka suht helppo asennus olisi kyseessä. Kyseessä siis 940 turbo volvon tehdaskunnostettu tarvikelaturi, en merkkiä muista mutta voin toki kysellä kaverilta.

Ko laturissa on vain kiilahihnapyörä, joten sekin menisi askarteluksi. Tosin, ainakin Toyotaan olen nähnyt myytävän jossain samanmoista "teholaturia" moniurahihnalle, eikä ollut pahan kokoinenkaan.

Hintaahan nuilla yleensä on se 250-350€/kpl.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tänään -7°C seisoi työpaikan pihassa 5h (ennen tätä 30 min työmatka-ajoa ja 30min tyhjäkäyntiä ilman mitään sähkölaitteita) ja ihan nipinnapin käymään. :lol:

Nyt -10.5°C ja kirii kokoajan. Olen niin urpo, etten perkele lähde tuonne säkkipimeään repimään akkua irti, vaan soitan aamulla työkaverille että tulee työntämään laturilla virtaa. :mrgreen:

Mutta kaitpa se on pakko nöyrtyä ja ostaa perjantaina uusi akku. ~70€ hintaluokassa on kolme halpisvaihtoehtoa, joita arvuuttelen:
http://www.ikh.fi/fi/akku-af-crx-75ah-- ... 90-bc64013" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ikh.fi/fi/akku-af-crx-62ah-- ... 90-bc49013" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... tId=802622" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuommoisesta bilteman harmaasta akusta on itsellä ihan hyvät kokemukset ja CRX täysin tuntematon merkki minulle. Bilteman esitteen mukaan kylmäkäynnistysvirraksi 600ah, mutta nettisivujen mukaan vähemmän (ameriikanamppeereita). Periaatteessa tuo CRX 75ah kiinnostaisi ihan eniten, muttei taida ihan perse venyä tuommoiseen (vaikka on vain parikymppiä kalliimpi). :(
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Mareassa ja bravassa noita bilteman akkuja, ajan vain viikonloppuisin joten auto seisoo viikolla.
Ei ole ollut mitään ongelmia käynnistyksen kanssa vaikka autoa ei saa lämmitykseen.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eilen taisi kostea pikkupakkanen ja kaasuläpän säädin yhdessä muodostaa "jäätämistä" tavallaan.

Jumalatonta rykimistä ja tyhjäkäynti välillä 500-1500 röpöttäen. Kun auto seisoi 10 minuuttia paikoillaan, oli vika kadonnut eikä tullut uudestaan.

Akku aivan finaalissa (4h parkissa ja nipinnapin käymään, latausjännite edelleen ~14V) ja samaten öljyt pitäisi vaihtaa. Eiole vain kuulunut koulutuspäivistä korvauksia, joten mennään tuurilla toistaiseksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kysymys öljyistä:
Valvoline MaxLife 5W-40
Valvoline SynPower 5w-40

Käytännön ero? MaxLifea aikanaan olen paljon käyttänyt ja tiedän hyväksi öljyksi, muttei oikein tahdo saada enään mistään.

Muutoinkin, onko öljysuosituksia? Saisin työpaikan kautta Total Quartz 9000 5W-40 öljyä, mutta olen todennut sen olevan talviolosuhteissa huonohkoa öljyä. Tai ei se nyt huonoa ole, muttei mitään erinomaistakaan...

Perus Mobil 1? Tästä ainakin monella huonot kokemukset...

Biltema? :lol:

MaxLife:lla ei koskaan ole ollut talvisin mitään käynnistymisongelmia tms. Mobil1:lläkään ei mitään havaittavia ongelmia ole omassa käytössä ollut talvella eikä kesällä. Tuolla Total:lla tuntuisi olevan -20°C aikalailla rajapinta, jonka alapuolella menee jäykäksi. Toki esmiähen Toyota Avensis on siitäkin huolimatta käynnistynyt ilman ongelmia jo neljä vuotta kelistä huolimatta tuolla Totalin öljyllä.


Hermoilenko turhaan ja työnnän totalia koneeseen, vai kannattaako etsiä tuota Valvoline MaxLifea? Hinnassa ainakin aika ruma ero, ~40€/5l tuntuisi olevan tuo Maxlife, kun tuohon hintaan saan ~8l Totalia.


Vai jotkut 0W-40 öljyt? Hinta karkaa aika pahasti...



Akku tuli haettua, huomenna asentelua.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Teboil diamond tai castrol magnatec 5w-40 oon käyttänyt riippuen siitä kumpi on ollut halvempaa
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja ihan hyvin Teboilin Gold 5W-40 on toiminut perusmoottoreissa, 16,95/4l... Olikohan sitä nyt Prismassakin, tuntui turhalta tuhlata Shell Helixiin autossa, jolla ajetaan 500km/v. Notkeudesta en sitten tiedä mitään, kun autoissa on akut kunnossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jollei kone ole enää ihan priima niin eiköhän se Goldia syö ihan ongelmitta. Sellaisiin missä vielä oletusarvoisesti koneella mahdollisesti käyttöä myöhemminkin tai tarkoitus ajella pitkään niin olen ajellut Diamondilla. Nykyisessä 1.4 Tipossa oli kuulemma käytetty mineraaliöljyjä ja kilometrejä jo 270 tkm joten siihen vaihdoin Goldit. :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Taidan laittaa tuota työmaalta saatavaa Total Quartz 9000 5W-40:stä. Merkkiöljyä kuitenkin, niin tasalaatuista ja halpaa (sisäänostolla pystyn itse ostamaan).

Kyllähän tuon käyntiin pitäisi lähteä, jos vain kaikki on kunnossa. Totesin juuri itselleni, että turha korjata "väärästä paikasta".
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Goldilla paljon ajanut itsekin eikä valitettavaa. Pisimpään ae92 corollalla jossa tuota käytin vajaasta 200tkm liki 350 tkm asti kun auton myin. Kone kyllä pelasi, mutta koppa happani ympäriltä... Samaa taisin käyttää 1,6 Bravassakin ja sittemmin naftapolttimissa ollut diamond dieseliä. Merkkiä tärkeämpänä pitäisin riittävän tiuhat vaihdot ja aina myös filtteri uusiksi. Hyvin muuten pelaa tuo Gold myös märkäkytkimen kanssa ;)
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Merkkiä tärkeämpänä pitäisin riittävän tiuhat vaihdot ja aina myös filtteri uusiksi.
Tämä.
Minä pidän vaihtovälinä 10tkm, olipa auto mikä hyvänsä. Tulee kuitenkin aika paljon tuota kaupunkialueen nurkka-ajoa, jossa moottori ei koskaan kerkeä olemaan pitkiä aikoja täysin lämmin, niin ihan järkevää minusta vaihtaa "ajoissa".
Minkä huollan, sen korjaan...
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja jtuok »

Minä oon työntäny corollaan mitä tahansa litkua kun kaiken polttaa kuitenkin. Pojan mankeissa meni niin traktorin monitrat kun teboilin moniasteet eikä mitään ongelmia ole ollu ikinä.
Pari kalliimpaa autoa on käytössä ollut ja toinen on vieläkin. Noihin olen vähän yrittäny suositusten mukaisia käyttää. 05 pasuunassa käytin muistaakseen gm lonlifeä niinkun mikäs se ad varaosan halppis öljy olikaan... parhaiten toimi kuitenkin teboil diamond diesel. Vaikka on näitä pitkiä öljynvaihtovälejä niin olen aina omissa vaihtanut 10-15tkm välein. Paremmuuksista en muuta osaa sanoa ku noissa dieseleissä joillain öljyillä on pehmeämpi käyntiääni kun toisilla. Joillain öljyillä ääni koventunu jo tonnin ajon jäliltä kun taas toisilla ajoi 10tkm ennen kun muuttui karkeammaksi. Näin siis minun korvieni mukaan.
Aurikseen ostin juuri jotain helsingin laakerin myymää öljyä paikallisesta. C2 luokitus nokan takia ja on hiljainen kone verrattuna edellisiin litkuihin. No edelliset oli teboilin diamond dieselit kun oli puolet kympin kannusta jälellä. Niissä muistaakseen c3 luokitus ...

No mut enivei. Mullakin pihassa sukua kiertänyt ilmaiseksi saatu bravo jossa jotkut marketin 13 e öljyt ja pelaa niinkun aina muistan pelanneen. Ei savupilveä perässä eikä ylimääräisiä ääniä. Eli näihin vanhoihin mielestäni voi lykätä melkein mitä tahansa litkua. Osta vaikka motoksin tuo https://www.motonet.fi/fi/tuote/599501/ ... 40-5l-SMCF" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuskin yhtää nopeemmin kone hajoaa tms. Ite ostasin ainakin jos vaihtasin. Ehkä jopa halvempaa jos löytys 5l pöntössä...
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja jtuok »

Nii ja tuohon akkuongelmaan... mulla on joku ok akku tallin pöydällä. 20e mikäli bravoos käy ja palautus oikeus on jos ei oo parempi kun nykyses. Voin mittailla huomenna ja verrata omaan bravon akkuun et onko napasuus, korkeus yms kohillaan. Mikäli sen auton vielä hangesta löydän kun näkyy valkosta satavan...

Täs kangasniemellä sijaitsee...
Lukittu