Wellun käyttis-Bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Lukittu
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Erittäin pitkällisen harkinnan jälkeen päätin tästäkin jotain päiväkirjan tynkää alkaa kirjoittelemaan.

Elikkäs auto on siis vm. 1999 Fiat Bravo 1.2 16V, jonka ostin työkaverilta vajaa vuosi sitten. Alunperin ostin auton puhtaasti väliaikaiseksi kehonsiirtimeksi, kun piti perheen volvoa korjata, mutta Bravo on nyt jäänyt vähänniinkuin mulle leluksi. :lol:
Kuva hankintahetkellä:
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... bzzhks.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Väriltään metallinhohto vihreä ja keulakolaroitu joskus (ilmeisesti 2009). Kulkee silti vakaasti suoraan eikä nitise.

Alkuvuosi meni pääasiassa ostokseen tutustuessa. Kytkinhaarukan oli edellinen omistaja hitsannut ja se petti minullakin loppukesästä. Hitsasin haarukan kasaan ja läjään, kyllä se toimii mutta sirkutus kuuluu... :(

Syksyllä tuli tehostettua Bravon luonnostaan surkeita valoja jännitteen nostolla ja lisävaloilla:
http://s1164.photobucket.com/user/slerb ... t=3&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja kyllähän latu kirkastui. Alkuperäisillä sähköillä lampulle tuli noin 12 volttia, nyt puskee 13,8-14V. Nuo Bravon omat valot ovat vain aika huonot, todella kapea valokeila. Eikä nuo Hella Comet FF200:kaan kovin kummoiset ole. Pitäisi hommata jotkut isohkot matalareferenssiset valot, joilla tulisi hajavaloa enemmän. Kilometrin kantamalla ei tee mitään, jos kuvion leveys on 10 metriä...
Tuo relesarja on siis täysin itsetehty ja suunniteltu. Jokaiselle polttimolle on oma sulake ja oma rele. Mitoitettu kestämään 1200watin valoteho tarvittaessa...

Semmosta. Katsotaan nyt jaksaako tätä kuinka usein päivitellä, mutta yritetään nyt kuitenkin. Kyllähän tuohon vähän sitä-sun-tätä pitäisi tehdä. Mielessä käynyt kaikennäköinen wiinastamisesta ahtamiseen, entäs jos ne kaksi yhdistäisi? Varmaankin ensin etujarrut, pohjapanssari, kytkin jne jne jne... Lämppärin kennokin vähän taitaa vuotaa, muttei haisevasti kuitenkaan.
Loppupeleissä melko vähällä menty 25tkm pitkin suomen maanteitä:
- alatukivarret eteen
- koiranluut eteen
- rt-päät eteen
- kytkinsarja
- jakopääsarja
- kulutus min/max 3,8/10,3 l/100km


EDIT: kuvia on vähänlaisesti ja nekin vähäiset linkkien takana. En jaksa muokata kuvia vain että saisin ne tänne suoraan linkattua, joten klikkailkaa auki jos jaksatta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja vvieri »

On kyllä aika touvia valoille. Paljonko noissa on poikkipintaa neliömillimetreissä?

Katselin kans jo Facebookin puolelta. Onnea vain sen kerettiläisen yleisön kommenttien kanssa. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

+ johtojen poikkipintaala on 4,5, maat ja herätteet ovat 2,5 neliöistä. Maajohdot ovat niin lyhyet kuin järkevästi voi ja koko sarja
on "bolt on" -periaatteella siirrettävissä vaikka toiseen autoon (siksi myös ylimitoitettu).

Ja kyyyllähän facebookin yleisön kans pärjää. Työkaverit lähinnä pettyneitä kun ovat vetoa lyöneet milloinka lohko oksentaa. Kuulemma siviilikone ei kestä jatkuvaa kiihdyttelyä 6500rpm tuntumaan. :mrgreen:


Laturi hieman vikisee kun pitkät laittaa päälle. Nyt on 330W valotehoa, tarkoitus on nostaa se yli 500 Watin...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaa työkavereitako se nahkahousuveljeskunta on. Ihmettelin että mistä juurakon alta ne kommentoijat ovat peräisin. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Marean projektorit, hyvin suunnattuna paljon paremmat kuin nuo rihlatut kun eivät häikäise vastaantulijaa jyrkän rajauksen takia. Pitkätkin ovat puhtaan lasin takana.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Jaa ei kestä siviilikone että vedetään jatkuvasti punarajalle :D sitten täältä löytää kanssa kaveri, jonka koneet hajoaa varmasti. yli 150tkm olen ajanut fiatilla eikä siinä matkassa ole vielä yksikään kone ottanut nokkiinsa siitä, että vedetään päivittäin punarajoille kiihdytyksissä, eli täystuhoa odotellessa :D Suosittelen päivittämään nuo hellat cometit vaikka motonetistä saataviin led-lisäpitkiin, olivat kaverilla erittäin vakuuttavat bemarin keulalla =)
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Neverth kirjoitti:Marean projektorit, hyvin suunnattuna paljon paremmat kuin nuo rihlatut kun eivät häikäise vastaantulijaa jyrkän rajauksen takia. Pitkätkin ovat puhtaan lasin takana.
Tämä on pyörinyt erittäin vahvana mielessä. mk2 Puntossa oli hyvät valot, kun lyhkäiset oli projektorit ja pitkät ilman rihlausta.
Perinteisesti lompakko jarruttaa vain senverran, että kahtellaan kahtellaan...
FI4T kirjoitti:Jaa ei kestä siviilikone että vedetään jatkuvasti punarajalle :D sitten täältä löytää kanssa kaveri, jonka koneet hajoaa varmasti. yli 150tkm olen ajanut fiatilla eikä siinä matkassa ole vielä yksikään kone ottanut nokkiinsa siitä, että vedetään päivittäin punarajoille kiihdytyksissä, eli täystuhoa odotellessa :D Suosittelen päivittämään nuo hellat cometit vaikka motonetistä saataviin led-lisäpitkiin, olivat kaverilla erittäin vakuuttavat bemarin keulalla =)
Juu. :D Työkaverin kans käyn Jämsässä koulua, ensimmäinen reissu ja mielensä pahoittanut Volvo V70. Parin kilometrin jälkeen työkaveri totesi "tuo kone ei voi kestää kauaa"...
-Ai jaa...? Ei vai?- *kolmonen tupaan ja nilkka suoraksi* :lol:

LED lisäpitkät ovat kyllä järisyttävän hyvät. Tosin, mielessäni on käynyt myös itsetekeminen, sitä tosin rajoittaa ajan puute.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä mun kokemusten mukaan parhaassa kunnossa on ne koneet jotka ovat huolella saaneet tennaria. Alakierroksia jatkuvasti käyttämällä tukkoon vedätettyjäkin on vastaan tullut.
Paras yksilö on ollut endurance-auton soho-moottori. :lol:
Kylmänä ei toki ole fiksua huudattaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Niko T
Viestit: 84
Liittynyt: 19.12.2003 13:38
Paikkakunta: Orivesi

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Niko T »

mä olen nyt ajellut vastaavalla 16v koneella kohta 9kk. Tosin se on kakkos Punton keulassa . Äite sillä oli puksutellut varovasti ja rauhallisesti edelliset 10v . Se kone tarvii reippaita otteita . Ja tykkää kierroksista ja moottoriteistä. Nyt alkaa oikeesti oleen hyvän tuntuinen , kun olen välillä kunnolla käskyä antanut.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo. Tekniikkapuolella on jotain pientä häiriötä tällähetkellä. Tuntuu ihan selvästi nuhaisuutta kaasu pohjassa 3000rpm jälkeen ja oma arvaus on ilmanputsari. Tässähän on semmoinen bilteman "kottarainen", imuäänet aika röyhkeät ja meininki sen mukainen. Puuterilumesta kyseinen suodatin ei kamalasti tykkää, eikä varmaan nämä -30°C kelitkään ihan hirveän helpot ko. systeemille ole...

Unohtui avausviestissä mainita, että ruttasin tämän tossa joulun alla. Paikallisen Bilteman parkkipaikalla oli katukivi pystyssä lumipenkan alla ja apukuskin helman ) -muoto vaihtui ( -muodoksi reippaan metrin matkalta. Ei reikää eikä ruostetta, koko auton paino vain ohuen pellin päällä. Kuva on tarkoitus napata tännekkin ihmeteltäväksi, jahka kerkeää, jaksaa, muistaa...

Sampsulisami joskus minulle antoi ohjeen tuon vakio Blaubunkt -mankan AUX-liittimen virittelemiseen. Ohjeet olen hukannut (löytyvät kyllä googlella), mutta onko joku tehnyt omaansa vastaavaa viritystä? Olen erittäin positiivisesti yllättynyt tuon vakiomankan ja vakio kaiuttimien äänentoistosta, soi huomattavasti paremmin kuin moni "markettierkkasarja + pioneeri". Kokeilin minä tuohon pioneeriäkin, mutta laatu huononi.
Nyt tosin apukuskin pahvikartio on riekaleina, ei mahda mitään, soittivat Bassoradiolla niin läskiä Funkia yks ilta että lahkeet vaan lepatti! :D

Tuossa se AUX-ohje:
http://homepage.eircom.net/~digitalreil ... input.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(Omassa herneessä vain se parempi versio tuosta kuvan plaukkarista)


Kysytääs tässäkin, onko 100€ liikaa vuoden 2001 Fiat Punto 80SX:n 180tkm ajetusta tekniikasta apulaitteineen? Eli Moottori, vaihdelaatikko, startti, laturi, ilmastoinnin kompura, pakosarja, imusarja, ruisku, kytkin, anturit....?
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Mikä radio? Tuolla ohjeen kuvissa on H2, mikä tulee ainankin HLX ja ELX Marean mukana, seuraava versio ylöspäin on H3 missä on CD-soitin kasettipesän paikalla.
Yhdestä otin kasettilaitteiston irti ja pistin USB/SD/Bluetooth palikan siihen paikoilleen (ohjaus auton rattikaukosäätimellä toimii).

Yksi bravassa ollut, ilman kasettipesän peittävää mekanismia ei ainankaan toimi tuolla kikalla, ja ohjeessa mainitaan että tarvitsee H2 tai H3 yksikön.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Neverth kirjoitti:Mikä radio? Tuolla ohjeen kuvissa on H2, mikä tulee ainankin HLX ja ELX Marean mukana, seuraava versio ylöspäin on H3 missä on CD-soitin kasettipesän paikalla.
Yhdestä otin kasettilaitteiston irti ja pistin USB/SD/Bluetooth palikan siihen paikoilleen (ohjaus auton rattikaukosäätimellä toimii).

Yksi bravassa ollut, ilman kasettipesän peittävää mekanismia ei ainankaan toimi tuolla kikalla, ja ohjeessa mainitaan että tarvitsee H2 tai H3 yksikön.
Minusta tuo c-kasetin "suojakannella" oleva on se ns. neekerimallin soitin? Ainakin äiteen Bravassa oleva semmoinen on täysin hanurista. Minulla ja isällä on semmoinen "avoin" malli ja huomattavasti parempi.
Pitänee asiaa tutkia ja hutkia...

Braavo tällähetkellä kiukuttelee. Täysillä kiihdyttäessä meno puutuu/kulkee/puutuu... Tunne on täysin sama, kuin mopoaikana inan liian pieni pääsuutin mopon kaasuttimessa. :lol: Ei ihan jaksa täydellä rähinällä vetää, ei polta vikavaloje tms...
Huomenna akunkenkä irti ja uusiksi ohjelmointi. Voisi taas MAPin putsata samalla.

Prkl että tekisi mieli viskata koko MAP-ruiskulla kuikkaa ja laittaa massamittarilla toimiva tilalle. :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Avoin malli in "M"

Itse ainankin tykkään tuosta, valikoista pisti vain asetukset kohdalleen (loudness päälle, muut nollaan, max äänentaso käynnistettäessä kutoseen, käynnistys virtalukon mukaan ja automaattisen äänenvoimakkuuden korotus kohdilleen pari kertaa vuodessa ettei nastoilla tartte räplätä äänenvoimakkuutta).
Radiota en kyllä kuuntele kun on tullut todettua että sieltä tulee liikaa roskaa, tuon kasettipesän korvikkeen kanssa on kuuden levyn vaihtaja joka kyykkää ensimmäisen pakkaslukeman tai ilmankosteuden kanssa.

Käpyjä suodatinkotelossa? :|
Polttoaineen paine vois kertoa paljon kun tuo on paluulinjaton vehje jossa suodatinta on paha vaihtaa.
Bravan MAPin vaihdoin joskus, edelleen tuntuuu että kiihdyttää paremmin vähän ennen täyskaasua. Lambdakorjauksella toimii...täyskaasulla taitaa mennä moottorikartan mukaan.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pa-paineen mittaus on ollut mielessä kohta vuoden. Myöskin MAP voipi jo olla parhaat päivänsä nähnyt. Yleensä tuolla nollauksella ja opetuksella taas toimii aikansa.

Tässähän ei ole suodatinkoteloa, vaan moottorin iskutilavuutta suurempi kartiosuodatin. :D Kahdesta syystä, imuäänet on kivoja, mutta erääseen mäkeen (mihin on tullut vuosia testattua näitä leluja) ei orig. suodatinkotelolla saanut kelattua mökkikamat kyydissä yli 125-130km/h ja moottori tuntui nuhaiselta. Nykyisellä virityksellä ehtii mäen huipulle ottamaan 145km/h ja edelleen kiihtyy hitaasti mutta varmasti.

Myöskin teoreettinen huippu saavutettu, pikkuisen päälle 170km/h GPS-nopeutta tökkää vitosvaihteella rajoittajaan 175/65R14 pyöräkoolla. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tässäpä nyt kuvat helmasta. On siis painunut "pohjaan" asti. Tuota ei kannata edes yrittää oikoa, vaihtoon menee jos menee...:
Kuva
Kuva
Kuva

Ja tämmönen tötterö on konehuoneessa. En usko satunnaisen nykimisen tästä johtuvan, koska tosiaan sitä ei tapahdu aina.
Ja tämähän kerran kuukaudessa/kahdessa tekee sen, että kesken kiihdytyksen yleensä kakkosella noin 5000rpm kohdalla syttyy ruiskun merkkivalo ja veto loppuu kuin seinään (kone ikäänkuin sammuu). Vaihto isommalle vaihteelle ja valo sammuu...

Kuva
:lol:

Mutta kylläpä eilen taas kun huruutteli menemään pitkin Jyväskylää, pysähtyi ihmettelemään mitenkä tykkää tälläkin ajella. :P En sitten tiedä, pitääkö olla perverssi, sairas, vai sairas perverssi, että tykkää tämmöisestä 1.2 herneestä, mutta miksi ei?
260km tripissä, 1/4osa tankillinen mennyt... :D
Minkä huollan, sen korjaan...
Lukittu