Wellun käyttis-Bravo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 03.05.2017 18:38

Alkaakohan jo näin ennen kolmekymppisiä ikäkriisi painamaan, kun ei saa aikaiseksi vääntäytyä auton alle tekemään remonttia, vaan ennemmin vaikka pesee sen? :D

Noh, konehuone tuli pestyä:
Kuva
Kuva

Liuotinpesuaine, 10 min vaikutusta ja huuhtelu. Välttelin arkoja paikkoja (tulpanjohdot, puola, ECU) ja pesun jälkeen lähti käymään ja toimikin normaalisti, kunnes moottori lämpesi.
Tällöin alkoi käymään ensin kolmella, sitten kahdella. Olin tähän jo henkisesti varautunut ja kotipihassa tulpanjohdot irti, kaikkien putsaus (ei ollut vettä päässyt väliin) ja sama konehuoneen liittimille.

Koeajolla toimi upeasti, kunnes kone lämpesi kunnolla. 3km kotipihasta alkoi rykiminen olemaan jo niin pahaa, että piti pysäyttää. Tyhjäkäynnillä ja todella pintakaasulla pyörii tasaisesti, vähääkään rasitusta, niin tippuu kaksi pyttyä heti pois pelistä. Kylmänä toimii hienosti.

Tilasin uuden puolan. Onhan tuo alkuperäinen ollut halki koko omistusajan ja kostealla säällä nykinyt aina. Mutta sinne jäi nyt työpaikan pihaan.

Jännä ajella alunperin 82hp moottorilla, josta on kaksi sylinteriä pois pelistä ja kaasua saa painaa noin sentin ettei hyydy kokonaan. :lol:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3268
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 21.05.2017 20:24

Tänään tämäntapaista kenttäremonttia:
Kuva
Kuva

Eli sytytyspuolan vaihdoin tänään. Meinasi tulla tenkkapoo, kun ainoasta 25-torxista katkesi kärki nylväten viimeisen (yllätys) puolan pultin:
Kuva

Noh, purin akun pois edestä, niin sain vasaroimalla TX27 -kärjen menemään tuohon pulttiin ja väännettyä auki.

Vaihdoin puolan, asensin akun takaisin paikoilleen ja käymään. Alkuun kävi aika rytkytellen, mutta pikkuhiljaa alkoi käymään todella nättiä tyhjäkäyntiä. Kerkesin iloita, että nyt se toimii, mutta eiköhän jo tiedetä miten kävi.

Annoin moottorin käydä lämpöiseksi ja alkuun puputteli hieman nopeasti kaasua polkaistaessa. Lähdin kuitenkin koeajolle ja ensimmäisen 500m matkalla nykiminen katosi.
Sitten tein ensimmäisen kunnon kiihdytyksen ja alkoi tehot häviämään. Kilometrin jälkeen piti kääntyä tieltä sivuun, koska yli 60km/h ei päässyt edes yrittämällä. Nilkutin sitten 40km/h takaisin kotipihaan järkyttävän katalysaattorin hajun saattelemana, putki punoitti katalysaattorin edessä.

Eli edelleen käy vajailla. Seuraavaksi tutkintaan tulpanjohdot ja tulpat, sekä tehdä puristuspainemittaus. Oma vahva MuTu on edelleen sytkäpuolen häiriö, koska:
- Vika ilmeni moottoritilan pesun jälkeen
- Vahva bensan/katalysaattorin haju (=palamatonta bensaa pääsee paljon läpi)
- Kevyillä kierroksilla ihan pintakaasulla paikoillaan ilman kuormaa käy kaikilla
- Yhtään enempi rasitusta, alkaa käymään kahdella/kolmella

Tietenkin myös toivon vian olevan sytkäpuolella. Jos tästä nyt meni jotain moottoriin liittyvää, niin rutistin kutsuu.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3268
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wellun käyttis-Bravo

ViestiKirjoittaja wellu » 04.06.2017 18:25

Noniin, käyntivika selätetty. 10tkm ajetut Boschin tulpat vaihdettu uusiin Densoihin ja käyntihäiriöt ovat tipotiessään.

Kuvia ei tullut otettua, koska tein kello 01 yöllä -1.5°C lämpötilassa, joten kamalasti ei huvittanut kuvailla. Yksi tulppa oli kevyesti ruosteinen (eli vettä päässyt sinne tulpan juureen, vaikka olin putsaavinani huolellisesti), mutta keskimmäiset tulpat (2 ja 3) olivat kuivat, mutteivät sytyttäneet (mustat ja haisivat bensalle). Olisikohan ensin puola kuollut, jonka myötä tulpat kuolleet raakaan bensaan? Boschit ei ihan hirveän hyvin kestä raakaa seosta...

Mutta 80km:n koeajolenkki suoritettu eikä moottorin toiminnassa moittimista. Pitänee käyttää tämä nosturilla jokupäivä ja tutkia, mitä kaikkea pitää ennen syksyä saada ehjättyä, että saisi vielä ainakin yhden leiman. Onneksi vakuutusmaksut tippuivat ~130€, joten voi hyvin seisottaa liikenteessä ja käydä välillä vaikka jäätelöllä tällä...



Sitten pohdintaa. Perheen toinen auto on viritetty kulkemaan etanolilla ja olen nyt tullut siihen lopputulokseen, että se on polttoaineena ylivoimainen. Oikein säädettynä (ei millään flexfuel virityksellä) ei kulutuskaan pomppaa ihan hirveästi. Muistelisin, että täälläkin on porukka kokeillut ihan vakion 1.2 Bravx kanssa etanolilla ajamista, muistaakseni vielä kohtuullisen hyvin tuloksin?

Toivottavasti kaveri saisi omasta autostaan kaiveltua Motronicin koodista suutinvakion kohdan mahdollisimman nopeasti, niin sitten olisi pieni toivo säätää tämäkin. Olen koettanut internettiä pläräämällä löytää, minkä kokoiset suuttimet tässä on ja minkäkokoiset on sitten 1.6/1.8 moottoreissa. Suuttimien vaihto, suutinvakion muuttaminen (haetaan tyhjäkäynnin seos stoikkaan) ja karttojen muokkaus ajamalla, niin se olisi siinä.
Mutta tuskinpa ihan hetkeen tämmöistäkään tulee tehtyä. Aika on rajallista, eikä ole toista ECU:a, jonka voisi avata tutkiakseen, minkälainen muistipiiri siellä sisällä majailee.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3268
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä