Sivu 7/8

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 31.05.2018 08:59
Kirjoittaja Eejii
Kipinää on lampulla katsottu ja mielestäni sitä tuli tasaisesti koko ajan.

Anturin ilmarako on oikea. Tuon anturin vaihdoin jo uuteen niin samalla tuli tsekattua.

Ei pitäisi olla bensassa vettä, jos ei joku ole tarkoituksella sinne kaatanut. Täähän on ollut enimmäkseen tallissa ja tankki tyhjennettiin rempan yhteydessä.

Puristuspaineita en ole vielä katsonut, enkä suuttimia ole irroittanut.

Lämpötila-anturin vaihdoin uuteen. Vanha antoi kyllä virheellistä arvoa mitattaessa. Vaihto ei kuitenkan auttanut. Tuon oikosulkemisen voisi kyllä kokeilla, jos kaapelissa on vielä jotain. Missä tuo suuttimien transistori on ja mitä siitä pitää mitata?

Tulppia olen vaihdellut ja kuivaillut aina välillä. Ennen vian ilmaantumista olin pari viikkoa aiemmin vaihtanut uudet tulpat. Ne on varmaankin jo pilalla.

Pitänee tutkia noita suuttimia seuraavaksi. Ruisku on orkkis. Suuttimet kuulemma peräisin jostain Cosworthista.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 31.05.2018 11:37
Kirjoittaja Wesulius
Jaa se ei ollutkaan vakio.
No sitten on vaan todennäköisesti säädöt pielessä.
Voihan toki suuttimet vuotaa läpitte ja kastella tulpat .

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 31.05.2018 11:39
Kirjoittaja Luigi
Kyllähän se lamppu välkkyy, vaikka tulpat löisi läpi. Ei se kerro, onko pytyssä minkäänlaista kipinää.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 31.05.2018 11:57
Kirjoittaja Eejii
Wesulius kirjoitti:Jaa se ei ollutkaan vakio.
No sitten on vaan todennäköisesti säädöt pielessä.
Voihan toki suuttimet vuotaa läpitte ja kastella tulpat .
Ei ihan vakio. Suuttimet vaihdettu, turboruuvi ja Malpassin bensapaineen säädin löytyy.

Mitäs säätöjä meinasit? Ja mikäs ne olisi pieleen saanut? Onhan tällä ajettu yli 7000km jo ongelmitta ennen tätä.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 31.05.2018 13:02
Kirjoittaja GreenThing
Eejii kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Jaa se ei ollutkaan vakio.
No sitten on vaan todennäköisesti säädöt pielessä.
Voihan toki suuttimet vuotaa läpitte ja kastella tulpat .
Ei ihan vakio. Suuttimet vaihdettu, turboruuvi ja Malpassin bensapaineen säädin löytyy.

Mitäs säätöjä meinasit? Ja mikäs ne olisi pieleen saanut? Onhan tällä ajettu yli 7000km jo ongelmitta ennen tätä.
Ei tuohon säätöjen pieleen menemiseen tarvitse kuin yhden malpassin. ;)

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 31.05.2018 20:21
Kirjoittaja väisänen
Luigi kirjoitti:Tulpat lienee sen verran uitetut, että vaikka varsinainen vika poistuisi, niin kipinää ne ei välttämättä enää tule antamaan.
Tämä on karvaasti koettu relevantti huomio!

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 31.05.2018 20:28
Kirjoittaja väisänen
Sitä transistoria ei mitata varsinaisesti mitenkään. Sen kunto tai sen ohjauksen kunto katsotaan suuttimen rinnalle kytketyllä lampulla. Jos lamppu palaa kokoajan transistori johtaa aina kun suuttimille kytketään virta.
Myös transistorin runko voi saada maita (ecu irti korista pikatestillä selviää) tai transistorin ohjaus puuttuu eli ecussa vika.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 31.05.2018 20:31
Kirjoittaja väisänen
Apropoo.
Myös uusissa lämpötila-antureissa on saanut liian suurivastuksista versiota. Eli herjaa koneen olevan aivan liian kylmä. Tämäkin kandee tarkistaa. Erot on yleensä selviä eli kilo oomien ero...

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 31.05.2018 20:47
Kirjoittaja väisänen
Toinen apropoo. Cossun suuttimet on muistaakseni matalaohmiset eli jos ei etuvastusta se transistori on palanut...

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 01.06.2018 08:47
Kirjoittaja Eejii
väisänen kirjoitti:Apropoo.
Myös uusissa lämpötila-antureissa on saanut liian suurivastuksista versiota. Eli herjaa koneen olevan aivan liian kylmä. Tämäkin kandee tarkistaa. Erot on yleensä selviä eli kilo oomien ero...
Kokeiltiin ottamalla piuha irti ja oikosulkemalla liittimestä. Ei vaikutusta. Johdot mitattu myös ja kunnossa.
väisänen kirjoitti:Toinen apropoo. Cossun suuttimet on muistaakseni matalaohmiset eli jos ei etuvastusta se transistori on palanut...
Kyllä löytyy etuvastukset. Ja tosiaan ajettu tällä setupilla yli 7tkm, joten kai tuo transistori on siellä ainakin joskus toiminut.

Eilen illalla mitattiin puristuspaineet. Kaikki 9,5-10 välillä eli ok. ECU:n liittimestä mitattiin kytkennät. Ei mitään epätavallista. Puolan käämien resistanssit oli toleransseissa, samoin jännite tulee puolalle normaalisti. Suuttimia ei vielä irroiteltu. Taitaa vaatia tuon kaasuläppäkotelon/imusarjan irroittamisen tieltä. Puolasta löytyi edullisesti ECU ja Microplex. Tilasin nuo varmuudeksi kun halvalla sain. Pitäähän sitä varaosia olla. Maanantaina tulevat. Jos ei viimeistään silloin ratkea, niin sitten vien korjaamolle.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 01.06.2018 17:40
Kirjoittaja väisänen
Ok.
Kokeile vielä lamppua/ jännitemittaria suuttimien rinnalle onko ohjaus 100% vai tapahtuuko edes jotain sykkimistä suuttimien ohjauksessa.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 06.06.2018 11:15
Kirjoittaja Eejii
Ei auttanut ECU:n tai Microplexin vaihtokaan. Auto on nyt korjaamon pihalla odottelemassa että ammattilainen ehtii vilkaisemaan.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 06.06.2018 11:27
Kirjoittaja GreenThing
Olikos ne bensanpaineet tarkistettu?

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 06.06.2018 16:09
Kirjoittaja Eejii
GreenThing kirjoitti:Olikos ne bensanpaineet tarkistettu?
Paineensäätimen mittari näytti reilua 1bar, eli samaa tasoa mitä oli näyttänyt toimiessaankin. Väliaikatieto korjamolta kertoo että kipinä ei ihan normaali taida olla. Puolaa epäillään sittenkin vialliseksi.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 28.06.2018 15:15
Kirjoittaja Eejii
Tämä homma on nyt ilmeisestikin ratkennut ja Turbo ujeltaa jälleen. Vika poistui pyörimisnopeusanturin vaihdolla. Melkein viimeisiä osia mitä ei oltu vielä kokeiltu vaihtaa :roll: Alkuun tuli hommattua vääräkin anturi, mutta Sämpyltähän se oikea sitten löytyi.

Kiitos ja kumarrus Tuuloksen suuntaan ja tietysti myös kaikille vinkkejä antaneille :thumb:

Toivotaan parasta että tämä probleema oli sitten tässä, eikä ole mitään muuta vikaa samanaikaisesti. Sehän selviää kun ajellaan. Nyt kun kelitkin huononee niin vaihtuu työmatka-auto Spiderista Unoon.