Sivu 4/8

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 29.03.2017 15:25
Kirjoittaja Eejii
Kiitos Sämpy! Sen verran kerkisin kokeilla että herätteen otto kaukovaloille ei tuota aiheuta. Eli saattaa hyvinkin olla että sumuvaloilta tuo vuotovirta tulee pitkien releelle. Sumuvalojen rele on sulakerasiassa, joten pitää katsoa miten tuota kokeilee. Ei tekisi mieli kauheasti muuttaa alkuperäisiä johdotuksia, ettei mene piuhat ihan sekaisin. Riittäisköhän ihan diodilla varustettu rele? Menee varmaan pari päivää ennenkuin pääsee taas askartelemaan.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 24.04.2017 10:17
Kirjoittaja Eejii
Uno taas edistynyt. Bensa- ja alipaineletkuja uusittu, sähköjohtoja ja liitoksia uusittu ja putsailtu. Uudet öljyt ja suodatin koneeseen, Ilmanputsari viritelty paikoilleen. Eilen päästiin ottamaan savut pitkästä aikaa. Ensin öljynpaineet ylös startilla ja sitten puolanjohto ja bensapumpun sulake kiinni ja Unohan pörähti käyntiin. Paria bensaliitosta piti vielä kiristellä, mutta sen jälkeen kone toimi kohtuu mallikkaasti ja otti nätisti kierroksia. Veden- ja öljyn lämpömittarit on tosin mykkiä. Näinköhän pitää anturit vaihtaa.

Sisätiloissa on keskuslukot ja stereot saatu asennettua ja kojelautaan tehty jälkiä jättämättä irroitettavat telineet tasanopeuskisoissa tarvittaville kamppeille.

Sumu- ja kaukovalojen yhteistoiminta ei vielä toimi aukottomasti. Diodilla varustettu rele ei tuonut apua. Sitten pitäisi vielä hommata kesärenkaat, kiinnittää helmamuovit ja laittaa sisälokarit eteen sekä vaihtaa jäähdytysnesteet +joku vesiletku. Tuulilasi pitää vaihtaa ja valojen suuntaukset tsekata. Oiskohan sitten pikkuhiljaa valmis leimalle.

Konehuone näyttää nyt tältä:
Kuva

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 02.05.2017 10:02
Kirjoittaja Eejii
Lisävalo-ongelma poistuikin helposti, kun sumuvalot maadoitti suoraan koriin kaukovalojen johdon sijaan. Nyt palaa sumut ja pitkät yhtäaikaa, eikä temppuile enää vuotovirtojen kanssa muutenkaan.

Mittariston kontakteissa näyttää olevan vielä probleemaa. Muutama kokonaan poikki ja jokunen melkein. Lämpömittari saatiin toimimaan jotenkuten, mutta varmaan lakkaa toimimasta ekassa töyssyssä. Pari merkkivaloa ja öljynlämpömittari vielä pimeänä samasta syystä. Jos jollakin on noita ehjiä mittariston liittimiä joutavana niin täällä on tarvitsija. Ostoilmoitus on tuolla: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=38690" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 18.05.2017 08:53
Kirjoittaja Eejii
Mittarin liittimet tuli eilen Iisalmesta ja vialliset kontaktit on vaihdettu. Kiitoksia TrooPerkele :thumb: Nyt on semmoinen harvinainen hetki että Fiatissa toimii KAIKKI sähköt. Vesiletkuja tuli myös vaihdettua ja vaihdoin uuden Defan letkulämmittimen risan tilalle.

Spiderkin käytiin täräyttämässä tulille ensimmäistä kertaa tänä keväänä. Viikonloppuna haetaan pihaan. Kohta pääsee ajelemaan 8-)

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 18.05.2017 23:28
Kirjoittaja LANCIA DELTA 16v
Eejii kirjoitti:Mittarin liittimet tuli eilen Iisalmesta ja vialliset kontaktit on vaihdettu. Kiitoksia TrooPerkele :thumb: Nyt on semmoinen harvinainen hetki että Fiatissa toimii KAIKKI sähköt. Vesiletkuja tuli myös vaihdettua ja vaihdoin uuden Defan letkulämmittimen risan tilalle.

Spiderkin käytiin täräyttämässä tulille ensimmäistä kertaa tänä keväänä. Viikonloppuna haetaan pihaan. Kohta pääsee ajelemaan 8-)
Hienoa kun Uno pelaa. Lueskelin että Unon moottoria olis hieman viritetty! ja huomasin myös tuon letkulämmittimen jos mahdollista se kannattais
vaihtaa lohkolämmittimeen paremman tehonsa takia ja letkulämmitin kun häiritsee! virtausta letkussa Unon kun oli herkkä lämmöille kun tehoa
nostettiin ja muistelisin kun itse aikoinaan -86 lämmitintä hankin letkulämmitintä ei suositeltu Uno T (näin silloin joskus 30v sitten).
Mukavia kilometrejä Unolle ja eikös sillä kuulemma tulla Tasanopeuskisoihin.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 19.05.2017 08:48
Kirjoittaja Eejii
Hyvä pointti. Täytyy seurata lämpöjä. Tosin tuo laittamani lämmitin on Defan uutta mallia, jossa ei ole lämmitysvastusta letkun/putken sisällä, vaan lämmittää tavallaan putken ulkopuolta. Nyt virtausvastuksen pitäisi olla vähäisempi. Saas nähdä. Aikaisemmin tuossa oli letkulämmitin jolle oli tehty hanalla tarvittaessa suljettava sivuhaara. Koitin pähkäillä sen toimintaperiaatetta ja omasta mielestä vedenkierto siinä vaikutti epäilyttävältä, joten jätin sen pois ja palautin vesikierron vakioksi. Oiskohan tuo sivuhaara tehty juuri sitä varten että kierto ei häiriinny. No testaillaan näin ja muutetaan tarvittaessa.

Juu tasanopeuteen olisi tarkoitus elokuussa. Kaverin kaveri lasiliikkeestä on tulossa auttamaan tuulilasin kanssa etten halkaise sitä tällä kertaa.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 05.06.2017 11:22
Kirjoittaja Eejii
Tuulilasin kanssa tuli taas ongelmia. Nyt selvisikin että mun Uno on loppuvuoden -88 mallia ja ostamani akkuna on aikaisempaan malliin ja näinollen sentin liian korkea ja leveä... Viisi kertaa yritettiin saada sitä ammattimiehen kanssa paikalleen, kunnes lopulta älyttiin verrata mittoja vanhan mittoihin. Pilkingtonin mukaan muutos on tapahtunut toukokuussa 1988. Mikähän ihme siinä on ollut syynä, kun korimalli muuttui kuitenkin vasta 1990? Nyt sitten on hakusessa mk2 tuulilasi (tai kai se 89:kin käy, mutta pitää olla ehdottomasti keskeltä mitattuna 67cm korkea) ja tuo mun hieno ruutu yläreunan tummennuksella oleva joutaa myydä pois. Kuka tarvii?

Uno sai 14" kesärenkaat Fondmetalin vanteille asennettuna:
Kuva

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 05.06.2017 13:46
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Hieno peli kerrassaan; tämä ehdottomasti näytille Gruppon kokoontumisajoon Heinävedelle kuukauden päästä!

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 05.06.2017 15:11
Kirjoittaja Eejii
MultiplaJTDmies kirjoitti:Hieno peli kerrassaan; tämä ehdottomasti näytille Gruppon kokoontumisajoon Heinävedelle kuukauden päästä!
Katsotaan löytyykö tuulilasi ja mitä katsastus sanoo. Voishan tuo olla aika passeli neitsytmatka Unolle. Tosin jos kovin hieno keli tulisi niin Spiderilläkin voisi ajella...

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 05.06.2017 16:22
Kirjoittaja wellu
Aika erikoinen... Onkohan sitten viimeiset mk1:set jotenkin "paranneltuja" malleja? Olisi kiva tietää/tonkia tuosta lisää...

Jotenkin muistelisin, että oma "eka uno" vm. -90 oli monelta osin erilainen vrt. myöhempään -86:een. Siis ulkonäkö, sisusta jne. presiis samaa, mutta joitain eroja muistelisin niissä olleen.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 05.06.2017 16:44
Kirjoittaja Sämpy
Piti ihan tsiigailla uunojen kuvia, kaikissa noissa on pätkä koria tiivisteen vieressä, sellaista selkeää eroa ei löytynyt, ehkä alhaalla uudemmissa vähän enemmän koria näkyvissä
Sinänsä järkeenkäypää, että A-pilareita olisi hiukan vankistettu tuotannon myötä korin jäykistämiseksi. Toisaalta oma kokemus pilkingron-lasista autoon jota valmistettiin 25 vuotta samalla reseptillä, niin aivan liian iso, jouduttiin leikkaamaan koristakin toista alanurkkaa ja silti meni 6 tuntia lasin asennukseen, jonka piti olla lukkolistan ansiosta "maailman helpoin". Joko siinäkin on lasin koko kasvanut tuotannon myötä, tai sitten pilkington jättää noihin sentin extraa ihan varmuuden vuoksi.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 06.06.2017 11:47
Kirjoittaja Eejii
Sämpy kirjoitti:Joko siinäkin on lasin koko kasvanut tuotannon myötä, tai sitten pilkington jättää noihin sentin extraa ihan varmuuden vuoksi.
Unon tapauksessa lasin koko on siis pienentynyt. A-pilareiden vahvistaminen voisi olla hyvä teoria. Tai mites tuo ruostumisongelma? Eikös jotkut Unot olleet kovia ruostumaan pilareista? Jospa sitä varten on pilareiden rakennetta muutettu jotenkin.

Tuolla Pilkingtonin luettelosta s46 näkyy mitat ja miten mallit menee: https://www.pilkington.com/~/media/Pilk ... 02015.ashx" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 15.06.2017 14:44
Kirjoittaja Eejii
Uno sai nyt ihan uuden tuulilasin. Meni kyllä ammattimieheltä nätisti paikalleen kun oli oikean kokoinen lasi...

Kuva

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 20.07.2017 16:54
Kirjoittaja Eejii
Uno meni tänään melkein katsastuksesta läpi... Jarrupaineen säädin jumissa ja takajarrulevyt oli jäänyt takapinnoiltaan ruosteisiksi. Sen verran pieniä juttuja on että ilmoittautuminen Jyväskylän tasanopeus kisaan on tehty. Päästötkin oli oikein hyvin kohdillaan[WHITE SMILING FACE] Mukava oli unskilla kurvailla konttorille ja takasin. Nyt vaan nuo paikat kuntoon niin saadaan leima.

Täältäkin häviää varmaan kohta kuvat kun photobucket heittäytyy ahneeksi. Pitää laitella joku albumi pystyyn jonnekin muualle.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 25.07.2017 20:41
Kirjoittaja mikah
Tuulilasi asiaan sellainen vinkki, että kori ei ole muuttunut, vaan tiiviste.... Toisessa 2 uraa ulkopinnassa ja toisessa 3.