Fiat Uno Turbo -88
Lähetetty: 02.11.2015 11:55
Laitetaas tästä uudesta perheenjäsenestä projekti pystyyn. Eli ralliseiska lähti ja vaihtokaupassa tuli vuoden -88 Turbo Uno. Uno saa kohta lähteä talvisäilöön ja varsinainen korjailu alkaa keväämmällä.
Reilu 200tkm ajettuun Unoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu kone merkkiluokan rata-autosta. Myllyä on hieman kutiteltu ainakin isomman turbon ja Cosworthin suuttimien avulla. Kuulemma mitattu 180hp joskus, joten voi olla että siellä muutakin on viilailtu. Koria on paikkailtu pohjasta, lasikuitulevikkeet laitettu, takaluukusta siistitty merkit ja kahvat pois ja maalattu himmeällä grafiitin harmaalla. Kauempaa nuo levikkeet näyttää ihan siistiltä, mutta lähempää katsottuna ne ei ihan parhaiten istu. Vähän jää pokkausten kohdalla irvistämään. Kone ei hakiessa lähtenyt käyntiin kuin ruiskuttamalla bensaa käsin imusarjaan. Auto olikin seissyt reilu 5v välillä oli ilmeisesti käynnistelty. Moottorin säädöt kuulemma pielessä, joten ajamaan ei uskalla ennen kuin on säädetty.
Viikonloppuna pääsin lopulta kotona vähän tutkimaan Unoa. Käynnistymisongelma selvisi nopeasti, kun huomasin poikkimurtuneen alipaineletkun. Letku kiinni ja uusi akku paikalleen ja Uuno lähti käyntiin kuin palmun alta. Pohjaa tutkailin ja apukuskin puolelta lattiasta löytyi ruostetta:
Toisella puolella vastaavassa lattiaa olikin jo hitsailtu ja massattu, joten siellä vaikutti olevan kaikki kunnossa. Etulokareissa oli ruostereikiä samoin apparin oven alareunassa
Helmat oli kunnossa ja pohja muutenkin. Pientä pintaruostetta kertynyt kuitenkin. Rapsuttelin enimmät irtoruosteet pois ja laitoin ruosteensyöjää jotta enin ruostuminen pysähtyy. Paikkaillaan nuo reiät sitten keväämmällä.
Etulokarit pitää vaihtaa. Samalla lähtee varmaan nuo levikkeet. Ja jos ne lähtee, niin sitten pitää uudet takakaaret tehdä myös. Ainakin apukuskin oven voisi myös vaihtaa, jos hyvä löytyy. Sitten kun peltiosia vaihtuu, niin varmaan joutuu maalaamaan auton uudelleen. Jollain tapaa ihan tyylikkään oloinen tuo himmeä mustakin, mutta ehkä väri kuitenkin vaihtuu vielä. Pitää miettiä asiaa. Muuten olisi tarkoitus sistiä auto, tsekata tekniikka ja yrittää tällä ajella sitten noita tasanopeuskisoja (toivottavasti jo ensi kesänä). Koneen voisi säädättää vielä nyt syksyllä, niin pääsisi vaikka siirtokilvillä vähän kokeilemaan.
Vähän kuvia vielä:
Nahkapenkkejä en ole aiemmin Unoissa nähnytkään. Taitaa olla harvinaiset.
Bensa ja ahtopainemittarit tuo mieleen sukellusveneen... Pitää nuo laitella vähän siistimmin ja bensapainemittari joutanee moottoritilaan.
Etulokarit, takakaaret ja ovet pitäisi ainakin hankkia, jos jollakin hyviä sellaisia on joutavana, niin saa tarjota. Lokareita taitaa saada uusiakin edullisesti, mutta ovista en ole varma.
Reilu 200tkm ajettuun Unoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu kone merkkiluokan rata-autosta. Myllyä on hieman kutiteltu ainakin isomman turbon ja Cosworthin suuttimien avulla. Kuulemma mitattu 180hp joskus, joten voi olla että siellä muutakin on viilailtu. Koria on paikkailtu pohjasta, lasikuitulevikkeet laitettu, takaluukusta siistitty merkit ja kahvat pois ja maalattu himmeällä grafiitin harmaalla. Kauempaa nuo levikkeet näyttää ihan siistiltä, mutta lähempää katsottuna ne ei ihan parhaiten istu. Vähän jää pokkausten kohdalla irvistämään. Kone ei hakiessa lähtenyt käyntiin kuin ruiskuttamalla bensaa käsin imusarjaan. Auto olikin seissyt reilu 5v välillä oli ilmeisesti käynnistelty. Moottorin säädöt kuulemma pielessä, joten ajamaan ei uskalla ennen kuin on säädetty.
Viikonloppuna pääsin lopulta kotona vähän tutkimaan Unoa. Käynnistymisongelma selvisi nopeasti, kun huomasin poikkimurtuneen alipaineletkun. Letku kiinni ja uusi akku paikalleen ja Uuno lähti käyntiin kuin palmun alta. Pohjaa tutkailin ja apukuskin puolelta lattiasta löytyi ruostetta:
Toisella puolella vastaavassa lattiaa olikin jo hitsailtu ja massattu, joten siellä vaikutti olevan kaikki kunnossa. Etulokareissa oli ruostereikiä samoin apparin oven alareunassa
Helmat oli kunnossa ja pohja muutenkin. Pientä pintaruostetta kertynyt kuitenkin. Rapsuttelin enimmät irtoruosteet pois ja laitoin ruosteensyöjää jotta enin ruostuminen pysähtyy. Paikkaillaan nuo reiät sitten keväämmällä.
Etulokarit pitää vaihtaa. Samalla lähtee varmaan nuo levikkeet. Ja jos ne lähtee, niin sitten pitää uudet takakaaret tehdä myös. Ainakin apukuskin oven voisi myös vaihtaa, jos hyvä löytyy. Sitten kun peltiosia vaihtuu, niin varmaan joutuu maalaamaan auton uudelleen. Jollain tapaa ihan tyylikkään oloinen tuo himmeä mustakin, mutta ehkä väri kuitenkin vaihtuu vielä. Pitää miettiä asiaa. Muuten olisi tarkoitus sistiä auto, tsekata tekniikka ja yrittää tällä ajella sitten noita tasanopeuskisoja (toivottavasti jo ensi kesänä). Koneen voisi säädättää vielä nyt syksyllä, niin pääsisi vaikka siirtokilvillä vähän kokeilemaan.
Vähän kuvia vielä:
Nahkapenkkejä en ole aiemmin Unoissa nähnytkään. Taitaa olla harvinaiset.
Bensa ja ahtopainemittarit tuo mieleen sukellusveneen... Pitää nuo laitella vähän siistimmin ja bensapainemittari joutanee moottoritilaan.
Etulokarit, takakaaret ja ovet pitäisi ainakin hankkia, jos jollakin hyviä sellaisia on joutavana, niin saa tarjota. Lokareita taitaa saada uusiakin edullisesti, mutta ovista en ole varma.