Sivu 1/8

Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 02.11.2015 11:55
Kirjoittaja Eejii
Laitetaas tästä uudesta perheenjäsenestä projekti pystyyn. Eli ralliseiska lähti ja vaihtokaupassa tuli vuoden -88 Turbo Uno. Uno saa kohta lähteä talvisäilöön ja varsinainen korjailu alkaa keväämmällä.

Kuva

Reilu 200tkm ajettuun Unoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu kone merkkiluokan rata-autosta. Myllyä on hieman kutiteltu ainakin isomman turbon ja Cosworthin suuttimien avulla. Kuulemma mitattu 180hp joskus, joten voi olla että siellä muutakin on viilailtu. Koria on paikkailtu pohjasta, lasikuitulevikkeet laitettu, takaluukusta siistitty merkit ja kahvat pois ja maalattu himmeällä grafiitin harmaalla. Kauempaa nuo levikkeet näyttää ihan siistiltä, mutta lähempää katsottuna ne ei ihan parhaiten istu. Vähän jää pokkausten kohdalla irvistämään. Kone ei hakiessa lähtenyt käyntiin kuin ruiskuttamalla bensaa käsin imusarjaan. Auto olikin seissyt reilu 5v välillä oli ilmeisesti käynnistelty. Moottorin säädöt kuulemma pielessä, joten ajamaan ei uskalla ennen kuin on säädetty.

Viikonloppuna pääsin lopulta kotona vähän tutkimaan Unoa. Käynnistymisongelma selvisi nopeasti, kun huomasin poikkimurtuneen alipaineletkun. Letku kiinni ja uusi akku paikalleen ja Uuno lähti käyntiin kuin palmun alta. Pohjaa tutkailin ja apukuskin puolelta lattiasta löytyi ruostetta:

Kuva

Toisella puolella vastaavassa lattiaa olikin jo hitsailtu ja massattu, joten siellä vaikutti olevan kaikki kunnossa. Etulokareissa oli ruostereikiä samoin apparin oven alareunassa
Kuva

Kuva

Helmat oli kunnossa ja pohja muutenkin. Pientä pintaruostetta kertynyt kuitenkin. Rapsuttelin enimmät irtoruosteet pois ja laitoin ruosteensyöjää jotta enin ruostuminen pysähtyy. Paikkaillaan nuo reiät sitten keväämmällä.

Etulokarit pitää vaihtaa. Samalla lähtee varmaan nuo levikkeet. Ja jos ne lähtee, niin sitten pitää uudet takakaaret tehdä myös. Ainakin apukuskin oven voisi myös vaihtaa, jos hyvä löytyy. Sitten kun peltiosia vaihtuu, niin varmaan joutuu maalaamaan auton uudelleen. Jollain tapaa ihan tyylikkään oloinen tuo himmeä mustakin, mutta ehkä väri kuitenkin vaihtuu vielä. Pitää miettiä asiaa. Muuten olisi tarkoitus sistiä auto, tsekata tekniikka ja yrittää tällä ajella sitten noita tasanopeuskisoja (toivottavasti jo ensi kesänä). Koneen voisi säädättää vielä nyt syksyllä, niin pääsisi vaikka siirtokilvillä vähän kokeilemaan.

Vähän kuvia vielä:
Kuva

Kuva

Kuva

Nahkapenkkejä en ole aiemmin Unoissa nähnytkään. Taitaa olla harvinaiset.
Kuva

Bensa ja ahtopainemittarit tuo mieleen sukellusveneen... Pitää nuo laitella vähän siistimmin ja bensapainemittari joutanee moottoritilaan.
Kuva

Etulokarit, takakaaret ja ovet pitäisi ainakin hankkia, jos jollakin hyviä sellaisia on joutavana, niin saa tarjota. Lokareita taitaa saada uusiakin edullisesti, mutta ovista en ole varma.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 03.11.2015 09:44
Kirjoittaja Eejii
Juvekimilta tuli kirjallisuutta hankittua. Varsinkin tuo tehtaan korjausmanuaali on kyllä mahtavan hieno teos. Se pisti silmään että esitteessä ja korjausmanuaalin lisävaruste osiossa ei kummassakaan mainita nahkaverhoilun olevan optiona Unossa. Mun Unossa noi nahkat kuitenkin on.

Esitteen maininta "Uno Turbo on turvallinen ajaa myös 200km/h nopeudessa" pisti hymyilyttämään...

Kuva

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 16.11.2015 09:45
Kirjoittaja Eejii
Moor gääs nou breiks... Uno kävi loppuviikosta rullilla säädettävänä.Takaisin ajettaessa huomattiin että jarrut ei ihan toimi kuten pitäisi :roll:

Joo, eli dynolla käytiin ja ihan semmoisia tehoja ei löytynyt mitä edellinen omistaja oli kertonut autossa olevan. 0.5bar ahdoilla tuli 108hp ja kun ahtoja nostettiin 1bar, niin lukemat alkoi olla siellä 120-130hp nurkilla. Vääntöä 228Nm. Säätöjä tehnyt kertoili että autossa olevalla progressiivisella bensapaineen säätimellä ei oikein meinannut saada bensanpaineita ja seoksia kohdalleen. Nyt korkeimmilla kierroksilla käy turhan rikkaalla. Suositteli kokeilemaan lineaarisesti toimivalla säätimellä. Mutta noilla säädöillä auton pitäisi olla ihan ajettava maantiellä. Ja olihan tuo! Pieni koirankoppi kiihtyy kuin prätkä...

Korjaamolta lähdettäessä huomatiiin vaan että jarrut ei taida olla ihan tehtäviensä tasalla. Oikein mitään ei ruvennut tapahtumaan kun jarrua polkaisi. Pientä hidastusta havaittavissa ja puolsi oikealle. Aika jännää oli ajella kotiin perjantaina neljän ruuhkassa. Jarrut ei toimi, vilkut toimii vain vasemmalle, pissapoika ei toimi, sataa... Kotipihassa sitten otettiin vähän auto ylös ja vilkaistiin jarruja. Kolmea pyörää jaksoi pyörittää yhdellä kädellä vaikka jarru oli pohjassa. Ainoastaan oikea etupyörä lukittui...

Tuossa dynolappu:

Kuva

Onkos muut mittailleet minkälaista käyrää Tuunosta saa irti? Netistä löysin yhden 1.4 Turbon käppyrät. Aika samansuuntaiselta näyttää: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... dyno-sheet" onclick="window.open(this.href);return false;

Jarrujen puuttuminen hillitsi vähän ajohaluja, mutta lauantaina tuli vähän kokeiltua kun vietiin Uno talviunille. Saa nyt majailla talven yli hallissa ja otetaan työn alle keväällä. Jarrujen laitto tuli nyt ainakin lisää listalle.

Jotenkin tuntui Impreza (2.0l, 160hp) aika tossulta Unon jälkeen...

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 16.11.2015 16:30
Kirjoittaja JaLLu
Eejii kirjoitti:Säätöjä tehnyt kertoili että autossa olevalla progressiivisella bensapaineen säätimellä ei oikein meinannut saada bensanpaineita ja seoksia kohdalleen. Nyt korkeimmilla kierroksilla käy turhan rikkaalla. Suositteli kokeilemaan lineaarisesti toimivalla säätimellä.
Itselläni myös tuon progressiivisen säätimen (Malpassi) ja vakio ruiskun kanssa säädöt olivat jotain sinnepäin. Paksulla meni ja soppaa kului runsaasti. Rakentaessani tunon uusiksi uuteen koppaan, ruisku tuli päivitettyä Megaan ja sytytyksen pidin vakiona. Säätäminen on vieläkin kesken, mutta aika hyvällä mallilla. Tuo on muutaman vuoden ollut pois liikenteestä, mutta nyt kun on uudet harrastetilat, on kiinnostusta puuhata taas sen parissa. Ensi kesänä sitten liikenteeseen. 8-)

Penkissäkin on pakko käydä kun säädöt saa valmiiksi. Ahtoja olen pitänyt 1,5-1,7. Uskoisin, että 150hp PITÄISI olla :D Paremmalla kannella varmaan pääsisi samoihin tehoihin pienemmillä painella. Nyt moottorissa kaikki vakiota paitsi turbo ja suuttimet.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 16.11.2015 20:50
Kirjoittaja sedicivalvole1
No jos mulla FIRE 999cc tuuppas n.160hp 1,5 ahdoilla, niin eikös Unskista pitäis puskea jo likemmäs 200hp :roll:
JaLLu kirjoitti:Penkissäkin on pakko käydä kun säädöt saa valmiiksi. Ahtoja olen pitänyt 1,5-1,7. Uskoisin, että 150hp PITÄISI olla :D Paremmalla kannella varmaan pääsisi samoihin tehoihin pienemmillä painella. Nyt moottorissa kaikki vakiota paitsi turbo ja suuttimet.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 17.11.2015 05:47
Kirjoittaja tapi0
Firessä taitaa kansi olla hiukan hengittävämpi kuitenkin vakiona?

Mulla on myös tuollainen Mopo-Sportista ostettu Malpassi 1:1,4 3-kalvoinen paineensäädin mittarilähdöllä.
Tuo on ilmeisesti sellainen progresssiivinen sitten myös?
Tulossa myös Megaruutta. Josko sen kanssa tuota saisi myös säädeltyä sitten ettei mene liian paksuksi?
Moottori on kyllä tosin osina vielä et tarttis seki kasata ensin. :lol:

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 17.11.2015 08:38
Kirjoittaja Eejii
Joo, nuo säädöt mihin mun Uno jätettiin oli jonkunmoinen kompromissi, että seokset pysyy suunnilleen aisoissa ja bensapaineet riittää koko kierrosalueella. Aivan varmasti sieltä on saatavissa enemmänkin tehoa. Vaikka onhan tuota ihan mukavasti jo nytkin. Täytyy miettiä tuota toisenlaista paineensäädintä tai Megasquirtia jos nälkä kasvaa. Minkälaisia bensanpaineita olette käyttäneet ja paljonko tuo kone kestää ahtaa että kestää jatkuvaa ajoa?

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 17.11.2015 10:54
Kirjoittaja Stefa
Jännä tehokäyrä. Onkohan tuossa oikeasti isompi turbo? Aika lailla taitaa yläpää tulpata ja jos puolen barin paineen nostokaan ei anna kuin kymmenkunta heppaa lisää :roll: Mutta onhan tuossa ihan hieno tehoalue.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 17.11.2015 16:43
Kirjoittaja JaLLu
Eejii kirjoitti: Minkälaisia bensanpaineita olette käyttäneet ja paljonko tuo kone kestää ahtaa että kestää jatkuvaa ajoa?
Mulla on bensanpaineet muistaakseni 3-3,5bar (sähköinen öljynpainemittari mittaa, joten tarkkuudesta ei varmuutta). Pitäisi koittaa aavistuksen nostaa niitä. Nyt täydessä vedossa menee suuttimien DC yli 100 ja seos saisi olla rikkaammalla.

Suuttimet päivittelin megan asennuksen yhteydessä johonkin punaisiin turbo saabin ruuttiin, en nyt muista niiden tuottoa.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 17.11.2015 17:29
Kirjoittaja väisänen
Stefa kirjoitti:Jännä tehokäyrä. Onkohan tuossa oikeasti isompi turbo? Aika lailla taitaa yläpää tulpata ja jos puolen barin paineen nostokaan ei anna kuin kymmenkunta heppaa lisää :roll: Mutta onhan tuossa ihan hieno tehoalue.
Juu vaikuttaa vakioturbolta. Se o iha sama vaikka olis 2bar ahtoja. Ei se teho juuri 150 hp yli mene...
Mulla oli 1.3ssa ducaton vakio kkk ja 1.3 bar anto reilu 200 nm ja 180 hp. Kaikki muu melkkistä vakiota paitti ahdin ja välijäähy. Reilulla Kahdella baarilla sitte pikkasen enempi...

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 17.11.2015 21:36
Kirjoittaja mikah
Välijäähdyttimellä pelkästään on jo melkoinen vaikutus. Akanaan omaan nuottiautoon laitoin Oopeli-Saabin kennon puskurin sisälle, niin alko kone heräämään paljon alemmilla kierroksilla kun vakiolla. Se sopi kakkoskoppasen puskurin sisälle ilman mitään leikkailuja. Ainoa mitä piti tehdä, oli reikien suurentaminen etupeltiin putkia varten. Putket meni läpi alkuperäisien ilmanottoreikien kohdalta. Ja kyllä se ilmaa jäähdytti, vaikkei ollutkaan kokonaan näkyvissä, niin kun nykyään on muotia... Turbo oli vakio, mutta nokka oli joku turboon tarkoitettu viri malli.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 17.11.2015 22:23
Kirjoittaja Wesulius
väisänen kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Jännä tehokäyrä. Onkohan tuossa oikeasti isompi turbo? Aika lailla taitaa yläpää tulpata ja jos puolen barin paineen nostokaan ei anna kuin kymmenkunta heppaa lisää :roll: Mutta onhan tuossa ihan hieno tehoalue.
Juu vaikuttaa vakioturbolta. Se o iha sama vaikka olis 2bar ahtoja. Ei se teho juuri 150 hp yli mene...
Mulla oli 1.3ssa ducaton vakio kkk ja 1.3 bar anto reilu 200 nm ja 180 hp. Kaikki muu melkkistä vakiota paitti ahdin ja välijäähy. Reilulla Kahdella baarilla sitte pikkasen enempi...
Ei se ihan sama ole mulla oli 1.5 bar ja räjätihän se ahdin sitte apparalla.
polttoaineen painetta oli 7bar.
niin perkeleen piäni pakopesä tuossa 1.3 unon ihissä on.
1.4 racingissä on sitte paaljon isompi.
ps . mulla olis edelleen tuolla ylimääräsenä tuo isompi polt on ihi sillä saa sen 200 voimaa ulos.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 22.04.2016 13:30
Kirjoittaja Eejii
Uno haettiin talvisäilöstä takaisin kotipihaan. Käyntiinkin lähti oikein komeasti, mutta bensaletku rupesi ruikkimaan ainetta moottorin päälle, joten ei uskaltanut kauaa pitää käynnissä. Sisustaa alettiin purkaa pois, jotta nähdään minkälaisia ruostetöitä on tiedossa. Yllättäen vauriot olivatkin melko pieniä. Lattia on ihan hyvässä kunnossa lukuunottamatta tuota apukuskin puolen poikkipalkin eturenassa olevia reikiä.

Kuva

Aika paljon tuota on ennestään hitsattu, mutta jälki on oikein hyvää, joten aika pienellä hitsauksella tuosta selviää. Tulipeltiä vasten olevat äänieristeet oli läpimärkiä, mutta ei pintaruostetta kummempaa niidenkään alla. Eristeet lensi roskiin ja hiomalla ja maalaamalla tuosta tulee hyvä.

Nyt pitää tutkia mitä kaikkea pitää hankkia. Ainakin jarrujen korjausarjat, palat, levyt, jakohihna, letkuja, suodattimia ja kesärenkaat tulee ostoslistalle. Ovet ja etulokarit tuli hankittua talvella. Jos joltain löytyy 2-ovisen ehjää kattoverhoilua (saa olla myös ei-turbon), Turbon mustia muovisia lokarin kaaria ja takajalkatilan "keskikonsolia" niin tänne saa tyrkyttää.

2kk olisi aikaa Jyväskylän tasanopeuskisaan...

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 23.04.2016 15:59
Kirjoittaja Wesulius
Ilmeisesti tuo uno on rekisteröity aivan loppuvuodesta -88.
Kun on 2 vipuisella vaihdelaatikolla. No se on pelkkää + on paljon kestävämpi vaihteisto.

Re: Fiat Uno Turbo -88

Lähetetty: 25.04.2016 11:30
Kirjoittaja Eejii
Wesulius kirjoitti:Ilmeisesti tuo uno on rekisteröity aivan loppuvuodesta -88.
Kun on 2 vipuisella vaihdelaatikolla. No se on pelkkää + on paljon kestävämpi vaihteisto.
Voi olla. Otteessa eikä muuallakaan löydy tarkkaa rekisteröintipäivää. Tosin konehan tässä ei ole auton alkuperäinen, joten en lootastakaan varmaksi tiedä, muuta kuin että kaksi vipuinen se on.