Fiat Uno Turbo -88

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja FI4T » 28.11.2016 20:59

Hemmetin hyvännäköinen uno! joutuu olemaan kateellinen :thumb:
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja kappa12 » 28.11.2016 21:41

Jesus ku hiano... :thumb:
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1290
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 29.11.2016 09:40

Kiitoskiitos ;) Eihän tää mikään priima ole, mutta ei tästä mitään museopeliä toisaalta oltukaan tekemässä. Enemmänkin käyttöharraste peli, jolla uskaltaa ajaa muulloinkin kun auringonpaisteella. Paljon olisi sanomista mm maalipinnassa ja koritöissä, mutta kun en halvempaakaan maalaria löytänyt...
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 612
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja FI4T » 29.11.2016 18:54

Eihän sen priima tarvi ollakkaan niin raaskii tehdä juuri sitä mihin tuollainen jo uutena edullinen vauhtihirmu on alunperin tarkoitettu, eli menemään eikä meinaamaan ;)
FI4T
 
Viestit: 228
Liittynyt: 30.11.2014 01:54

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Jimi » 29.11.2016 22:28

Hyvältä näyttää, ja vielä on "riittävästi" aikaa pikkujuttujen hieromiseen ennen ekaa kisaa.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastava -80
Fiat punto 55/60/75:set -95, -97, -99 ja -00
Fiat Tempra 1.6 mpi -95 ja -97
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
Jimi
 
Viestit: 388
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Panttila

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 30.11.2016 09:32

Jimi kirjoitti:Hyvältä näyttää, ja vielä on "riittävästi" aikaa pikkujuttujen hieromiseen ennen ekaa kisaa.


Juu, ja sokerina pohjalla odottaa: [rumpujen pärinää] Sääähkötyööt!!! Sinänsä ennen rempan alkua reistaili vain vilkut ja pari pikkujuttua, mutta tässä kun on muita hommia tehdessä törmännyt eripuolilla autoa sähköjohtoihin ja liittimiin, niin eipä ole hyviltä näyttäneet. Sulake/rele rasiassakin joku tee-se-itse himmeli. Joten pelkäänpä että kyllä tuohon aikaa saa vielä kulumaan. Mutta jos sitä tuohon kotikisaan, kun on sitten ainakin lyhyt matka hinata kärry tallille...

Tasanopeuspassi tuli jo tilattua, kun sai nuo kuvat otettua viikonloppuna.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 612
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 14.12.2016 10:34

Tuulilasia punnerrettiin eilen uuden tiivisteen kera paikalleen. Kun akkuna oli melkein saatu jo paikalleen ja yläkulmia paineltiin kiinni, niin kuului ihan pieni naks... Lasi prkl halki... :evil:

Löytyykö keltään ylimääräistä ykköskoppaisen tuulilasia tai vinkkiä mistä löytyy?

Tasanopeuspassi saapui viime viikolla:
Kuva

Tuossa törmäsin brittiläiseen TurboUno foorumiin, jossa on melkoinen määrä projekteja Unoista ja hyvää referenssimatskua. http://fiatunoturboowners.forumotion.co ... o-projects

Ruostetta näkyy olleen noissakin...
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 612
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 14.12.2016 19:33

Eejii kirjoitti:Kun akkuna oli melkein saatu jo paikalleen ja yläkulmia paineltiin kiinni, niin kuului ihan pieni naks... Lasi prkl halki... :evil:

Löytyykö keltään ylimääräistä ykköskoppaisen tuulilasia tai vinkkiä mistä löytyy?


Suonenjoelta löytyy käytetty lasi, annan pois ilmaiseksi.
Kuva
Avatar
TfP-Motors
GFF
 
Viestit: 1413
Liittynyt: 22.02.2003 11:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 15.12.2016 09:34

TfP-Motors kirjoitti:Suonenjoelta löytyy käytetty lasi, annan pois ilmaiseksi.


Oikeesti?!! No jos tuohon hintaan niin kaupat tuli. Pitääpä tulla Suonenjoella käymään jossain vaiheessa. Menee varmaan kyllä joulun jälkeen.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 612
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 13.01.2017 11:29

Tomin lasista paljastui harmillisesti särö, joten se jäi noutamatta. Joensuusta löytyi sitten oikein sävylasi

Kuva

Nyt pitää olla vaan hajoittamatta tuota. Kaverin kaveri on lasiliikkeessä töissä. Pitäisköhän kysellä jos tulisi jeesaamaan...

Jakohihna tuli vaihdettua, mutta muuten Uno edistyy harmittavan hitaasti ja Savonlinnan kisa lähestyy kovin nopeasti. Niinpä sitten tein sitten pienen peliliikkeen ja ostin muutamalla satkulla -90 Escortin :oops:

Kuva

Idea on nyt ajella tällä Savonlinnan ja Hankirallin tasanopeuskisat ja myydä keväällä pois. Yllättävän hyvä Esco ikäisekseen. Ollut yhdellä omistajalla uudesta viime lokakuuhun asti. Sen jälkeen tilapäisautona pari kuukautta toisella omistajalla. Katsastettu lokakuun lopulla, ei juurikaan ruostetta, kaikki toimii ja kone käy nätisti. Renkaatkin lähes uudet. Viime viikonloppuna vaihdoin jakoremmin, kiristimen ja vesipumpun, kun ei ollut niiden iästä tietoa. Lisäksi hioin ja paikkamaalasin pari ruostetäplää sekä kiillotin haalistuneen maalipinnan. Yhden päivän Escort Servicellä autosta tuli ihan ok :D Eiköhän tästä omansa pois saa keväällä. Passi tuli jo postissa, joten nyt vaan odotellaan kisaa. Voortihan tämä vaan on, mutta ajoihan Kankkunen ja Vatanenkin melkein tämmöisellä...

Harmittavasti pian Fordin oston jälkeen tuli katsastettu Fire Uno myyntiin Juuassa :roll:
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 612
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 27.03.2017 11:36

Sähköjen kanssa painittu ja kaikki alkaa lopulta toimia. Valitettavasti nuo jutut Italian poikien sähköistä ei ihan legendaa ole. Voi sitä liittimien puhdistusta, kiristelyä ja heiluttelua minkä nuo vaati toimiakseen. Vilkkujen hävinneet sähköt löytyi lopulta hätävilkkukatkaisijan kontakteista. Mittarivalot alkoi toimia vetämällä uuden maapiuhan suoraan mittaristoon. Takavalot toimii kun saatiin murtuneet eristeet paikannettua ja fixattua. Töötti ei toimi edelleenkään, mutta se lienee helpompi juttu. Sitten on vielä tämmöinen tee-se-itse hässäkkä sulakerasian johtosarjoissa, josta pitäisi selvittää mikä ihme tuon tarkoituksena on ollut ennen kuin uskaltaa purkaa pois:

Kuva

Hyviä arvauksia mitä noilla vastuksilla(?) on ollut tarkoitus tehdä?
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 612
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja fiatman2 » 27.03.2017 19:31

voiskos olla huomiovalojen diodit?
Jari Salmensuo
fiatman2
 
Viestit: 1985
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Wesulius » 27.03.2017 20:51

Tai sitte vikkujen.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4344
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 28.03.2017 08:38

Diodeja nuo tosiaan on eikä vastuksia. Oikea vastaus ei ole vielä selvillä. Eilen saatiin sumuvalot kytkettyä. Noiden toiminnassa on jännä piirre. Kun pistää sumuvalot päälle ja sen jälkeen pitkät, niin sumuvalot sammuu. Kuuluuko noiden toimiakin noin, etteivät pala yhtäaikaa?

Sitten on vielä semmoinen ominaisuus, että kun sammuttaa pitkät, kun sumut on päällä (vaikkei ne siis nyt palakaan), niin pitkät ei sammukaan, vaan syttyy lisäksi lähivalot... Vaikuttaa siltä että pitkien releelle jää herätevirta päälle. Kun sumut on poissa päältä, niin valot toimii normaalisti. Pitää varmaan koittaa ottaa heräte eri paikasta. Tässähän on siis lisäpitkät maskissa ja niille oma rele. Lisäksi auton omat valot on releytetty Bilteman releytysjohtosarjalla.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 612
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Sämpy » 28.03.2017 14:52

Tai releitten maadoitukset. Jos sumarireleen kela (86) on maadoitettu pitkien virtajohtoon (jotta sammuisi kun pistää pitkät päälle, johtoon tulee + eli ei maadoita sumarireleen kelaa enää) ja tuohon pitkien virtajohtoon on kytketty myös lisäpitkien releen ohjaus (85), niin sumarireleeltä tulee sen verta virtaa läpi että kun pitkien johdosta sammuu virta niin sumarireleen kelan kautta tulee just sen verran, että riittää pitämään lisäpitkien releen vetäneenä. Jos sumarien maadoituksen tällöin siirtää lisävalojen releen jälkeen eli vasta valoille menevään virtajohtoon ongelma poistuu. Tai tässä oli vielä lähivalot jotka paloi eli virtaa vuotaa tosiaan jonnekin ja vääriinpäin

Tai jokin vastaava tilanne. Joskus helpompi kun maadottaa vaan kaikki releet koriin eikä yritä tehdä älykästä järjestelmää. Kaikki valot vaan selkeesti omana piirinään.

Johonkin tuollaiseen ohjaushäiriön estoon kai nuo dioditkin on ajateltu, tosin ne ei mulle ihan valkene.

Josko tuosta tajusi mitään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 5979
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä