Fiat Uno Turbo -88

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 31.05.2018 08:59

Kipinää on lampulla katsottu ja mielestäni sitä tuli tasaisesti koko ajan.

Anturin ilmarako on oikea. Tuon anturin vaihdoin jo uuteen niin samalla tuli tsekattua.

Ei pitäisi olla bensassa vettä, jos ei joku ole tarkoituksella sinne kaatanut. Täähän on ollut enimmäkseen tallissa ja tankki tyhjennettiin rempan yhteydessä.

Puristuspaineita en ole vielä katsonut, enkä suuttimia ole irroittanut.

Lämpötila-anturin vaihdoin uuteen. Vanha antoi kyllä virheellistä arvoa mitattaessa. Vaihto ei kuitenkan auttanut. Tuon oikosulkemisen voisi kyllä kokeilla, jos kaapelissa on vielä jotain. Missä tuo suuttimien transistori on ja mitä siitä pitää mitata?

Tulppia olen vaihdellut ja kuivaillut aina välillä. Ennen vian ilmaantumista olin pari viikkoa aiemmin vaihtanut uudet tulpat. Ne on varmaankin jo pilalla.

Pitänee tutkia noita suuttimia seuraavaksi. Ruisku on orkkis. Suuttimet kuulemma peräisin jostain Cosworthista.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 685
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Wesulius » 31.05.2018 11:37

Jaa se ei ollutkaan vakio.
No sitten on vaan todennäköisesti säädöt pielessä.
Voihan toki suuttimet vuotaa läpitte ja kastella tulpat .
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4586
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Luigi » 31.05.2018 11:39

Kyllähän se lamppu välkkyy, vaikka tulpat löisi läpi. Ei se kerro, onko pytyssä minkäänlaista kipinää.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7855
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 31.05.2018 11:57

Wesulius kirjoitti:Jaa se ei ollutkaan vakio.
No sitten on vaan todennäköisesti säädöt pielessä.
Voihan toki suuttimet vuotaa läpitte ja kastella tulpat .


Ei ihan vakio. Suuttimet vaihdettu, turboruuvi ja Malpassin bensapaineen säädin löytyy.

Mitäs säätöjä meinasit? Ja mikäs ne olisi pieleen saanut? Onhan tällä ajettu yli 7000km jo ongelmitta ennen tätä.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 685
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja GreenThing » 31.05.2018 13:02

Eejii kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Jaa se ei ollutkaan vakio.
No sitten on vaan todennäköisesti säädöt pielessä.
Voihan toki suuttimet vuotaa läpitte ja kastella tulpat .


Ei ihan vakio. Suuttimet vaihdettu, turboruuvi ja Malpassin bensapaineen säädin löytyy.

Mitäs säätöjä meinasit? Ja mikäs ne olisi pieleen saanut? Onhan tällä ajettu yli 7000km jo ongelmitta ennen tätä.

Ei tuohon säätöjen pieleen menemiseen tarvitse kuin yhden malpassin. ;)
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
 
Viestit: 2382
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja väisänen » 31.05.2018 20:21

Luigi kirjoitti:Tulpat lienee sen verran uitetut, että vaikka varsinainen vika poistuisi, niin kipinää ne ei välttämättä enää tule antamaan.


Tämä on karvaasti koettu relevantti huomio!
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3603
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja väisänen » 31.05.2018 20:28

Sitä transistoria ei mitata varsinaisesti mitenkään. Sen kunto tai sen ohjauksen kunto katsotaan suuttimen rinnalle kytketyllä lampulla. Jos lamppu palaa kokoajan transistori johtaa aina kun suuttimille kytketään virta.
Myös transistorin runko voi saada maita (ecu irti korista pikatestillä selviää) tai transistorin ohjaus puuttuu eli ecussa vika.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3603
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja väisänen » 31.05.2018 20:31

Apropoo.
Myös uusissa lämpötila-antureissa on saanut liian suurivastuksista versiota. Eli herjaa koneen olevan aivan liian kylmä. Tämäkin kandee tarkistaa. Erot on yleensä selviä eli kilo oomien ero...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3603
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja väisänen » 31.05.2018 20:47

Toinen apropoo. Cossun suuttimet on muistaakseni matalaohmiset eli jos ei etuvastusta se transistori on palanut...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3603
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 01.06.2018 08:47

väisänen kirjoitti:Apropoo.
Myös uusissa lämpötila-antureissa on saanut liian suurivastuksista versiota. Eli herjaa koneen olevan aivan liian kylmä. Tämäkin kandee tarkistaa. Erot on yleensä selviä eli kilo oomien ero...


Kokeiltiin ottamalla piuha irti ja oikosulkemalla liittimestä. Ei vaikutusta. Johdot mitattu myös ja kunnossa.

väisänen kirjoitti:Toinen apropoo. Cossun suuttimet on muistaakseni matalaohmiset eli jos ei etuvastusta se transistori on palanut...


Kyllä löytyy etuvastukset. Ja tosiaan ajettu tällä setupilla yli 7tkm, joten kai tuo transistori on siellä ainakin joskus toiminut.

Eilen illalla mitattiin puristuspaineet. Kaikki 9,5-10 välillä eli ok. ECU:n liittimestä mitattiin kytkennät. Ei mitään epätavallista. Puolan käämien resistanssit oli toleransseissa, samoin jännite tulee puolalle normaalisti. Suuttimia ei vielä irroiteltu. Taitaa vaatia tuon kaasuläppäkotelon/imusarjan irroittamisen tieltä. Puolasta löytyi edullisesti ECU ja Microplex. Tilasin nuo varmuudeksi kun halvalla sain. Pitäähän sitä varaosia olla. Maanantaina tulevat. Jos ei viimeistään silloin ratkea, niin sitten vien korjaamolle.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 685
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja väisänen » 01.06.2018 17:40

Ok.
Kokeile vielä lamppua/ jännitemittaria suuttimien rinnalle onko ohjaus 100% vai tapahtuuko edes jotain sykkimistä suuttimien ohjauksessa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3603
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 06.06.2018 11:15

Ei auttanut ECU:n tai Microplexin vaihtokaan. Auto on nyt korjaamon pihalla odottelemassa että ammattilainen ehtii vilkaisemaan.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 685
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja GreenThing » 06.06.2018 11:27

Olikos ne bensanpaineet tarkistettu?
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
 
Viestit: 2382
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 06.06.2018 16:09

GreenThing kirjoitti:Olikos ne bensanpaineet tarkistettu?


Paineensäätimen mittari näytti reilua 1bar, eli samaa tasoa mitä oli näyttänyt toimiessaankin. Väliaikatieto korjamolta kertoo että kipinä ei ihan normaali taida olla. Puolaa epäillään sittenkin vialliseksi.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 685
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Re: Fiat Uno Turbo -88

ViestiKirjoittaja Eejii » 28.06.2018 15:15

Tämä homma on nyt ilmeisestikin ratkennut ja Turbo ujeltaa jälleen. Vika poistui pyörimisnopeusanturin vaihdolla. Melkein viimeisiä osia mitä ei oltu vielä kokeiltu vaihtaa :roll: Alkuun tuli hommattua vääräkin anturi, mutta Sämpyltähän se oikea sitten löytyi.

Kiitos ja kumarrus Tuuloksen suuntaan ja tietysti myös kaikille vinkkejä antaneille :thumb:

Toivotaan parasta että tämä probleema oli sitten tässä, eikä ole mitään muuta vikaa samanaikaisesti. Sehän selviää kun ajellaan. Nyt kun kelitkin huononee niin vaihtuu työmatka-auto Spiderista Unoon.
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Uno Turbo ie -88
Avatar
Eejii
 
Viestit: 685
Liittynyt: 12.01.2009 12:36

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä