Sivu 6/6

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 06.08.2017 18:26
Kirjoittaja 100D
Tilasin Mopo Sportista bensan paineen säätimen ja sen saatuani pystyin tekemään bensalinjat valmiiksi.

Kuva

Bensapuoli tuntuu toimivan, mutta paisuntasäiliön kanssa oli ongelmia. Se vuoti korkistaan ja syytä tutkiessani totesin sen olevan alempana kuin ylävesiletku. Etukontissa ei ollut mahdollista nostaa sitä ylemmäs, joten se oli siirrettävä moottoritilaan. Sopiva kohta oli vasemalla puolen ja tein valmiisiin kiinnityspisteisiin sopivan kannakkeen lattaraudasta.

Kuva

Paisuntasäiliö sopi paikalleen hyvin, mutta siltä oli vedettävä letku ylävesiletkun lähtöön.

Kuva

Sopiva osakokonaisuus syntyi käyttämällä 127 termarikotelon alaosaa ja 850 yläosaa jolloin vesiletkun lähtö oli oikeaan suuntaan.

Kuva

Koekäytössä valitettavasti ilmeni termarikotelon yläosassa olevan hiushalkeaman, joten se meni hylkyyn ja muokkasin tilalle kusiaisen letkulähdön. Hyvin toimii silläkin, mutta ulkonäöllisesti alumiininen termarikotelo olisi ollut teknisemmän näköinen ;) Toimivuus on kuitenkin ulkonäköä tärkeämpää ja jos jostain osuu sopiva 850 osa kohdalle, se on nopeasti vaihdettu takaisin.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 02.09.2017 21:20
Kirjoittaja 100D
Projekti jatkui kaasuvaijerin vedolla. Vaijeriksi valitsin kuplan osan sillä alkuperäinen jäykkä pianolanka ei käy erilaisen kaasuttimen vivuston takia. Vaijeri kulkee auton sisällä metalliputkessa ja se meinasi muodostua ongelmaksi sillä vaijeri ei suostunutkaan menemään sen läpi. Muutama sentti ennen putken päätä vaijeri tökkäsi johonkin tuntemattomaan esteeseen. Auto on nostettuna parikymmentä senttiä maasta ja putken edessä on tukivarsi ym, näköesteitä joten tukosta piti kaivella sokkona. Reilun tunnin turaamisen jälkeen putkesta pullahti oheinen vaijerin kuoren päässä ollut krymppiholkki.

Kuva

Vaijerin loppuosan suojana oli siis käytetty polkupyörän vaijerinkuorta, joka oli luiskahtanut putkeen sisälle ja siitä oli irronnut em. holkki. Fillarin vaijerinkuorta käytin itsekin, mutta laitoin siihen myöskin fillarista peräisin olevan kuvan kaltaisen säätöruuvin estämään samaa tapahtumasta uudelleen.

Kuva

Venttiilikopan muokkasin uudelle vaijerilinjalle sopivaksi ja lopputulos vaikuttaa toimivalta ratkaisulta. Sen jälkeen vuorossa oli kytkinvaijerin asennus. Oma vaijeri ei käy, sillä sen kuori oli aivan liian lyhyt. Kusiaisen vaijeri oli lähes sopiva väärinpäin asennettuna eli lenkkipää polkimelle päin. Tosin lenkissä oleva reikä piti porata isommaksi ja kuori jäi siinäkin hieman liian lyhyeksi.

Kuva

Kuoren jatkoksi sorvautin holkin jolla pituusongelma ratkesi.

Kuva

Kuva

Vaijeri piti vielä saada kiinni kytkinkäpälään ja kaivelin romuista sopivan aihion kiinnikkeeksi.

Kuva

Vanha vaijerinpää irtosi helposti toholla kuumentamisen jälkeen ja siistimisen sekä kiinnitysreiän poraamisen jälkeen se olikin valmis asennettavaksi paikoilleen.

Kuva

Nyt, kun vaijerit ovat paikoillaan, pääsen sulkemaan keskitunnelin sekä laittamaan lattiamaton ja apukuskin penkin paikoilleen. Tämän jälkeen on jäljellä käytännössä enää sähköjen ihmettelyä ja auto on valmis koeajolle.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 04.11.2017 19:26
Kirjoittaja 100D
Keskikonsolin tein yhdistämällä kahdesta rikkinäisestä katkaisemalla ne vaihdekepin takana olevan pokkauksen kohdalta, jolloin liitoskohdasta tuli sangen huomaamaton.

Kuva

Kojelautaan tein alumiinista paneelin, johon sijoitin tarvittavat katkaisijat. Kuvassa ensimmäinen versio jota jouduin muuttamaan poistamalla yhden keinuvipukatkaisijan ja lisäämällä startille painonapin.

Kuva

Äänimerkiksi hankin klaxxon tyyppisen A-HOOGA torven ;) Isompia ongelmia sähköjen kanssa ei ollut, laturi tosin piti vaihtaa ehjään. En viitsinyt ruveta arpomaan hyllystä latureita, joten tein yksinkertaisen testauslaitteen vaihtovirtalatureille. Testauksen jälkeen olikin helppo valita paras laturi käyttöön. Nyt auto käynnistyy napista ja kaikki valot sekä sähkölaitteet toimivat.

Takaluukku ei mahtunut menemään kiinni, sillä tukirauta otti virranjakajaan kiinni. Siitä selvittiin jakajaa kääntämällä.
Kuva

Jotta luukku pysyisi kiinni, oli lukolle tehtävä vastakappale.

Kuva

Se oli helppo tehtävä, porasin takapalkkiin lukon kielelle kolme reikää ja avasin niiden välit.

Kuva

Kuva

Reikää pitää vielä hieman siistiä paremmalla viilalla, mutta toimivuus on hyvä. Keväämmällä pitää ottaa kaasutin auki ja pestä ultraäänipesurilla. Tyhjäkäyntisuutin on joko osittain tukossa tai liian pieni, muutoin se tuntuu toimivan hyvin. Talvi yllätti jälleen kerran, joten katsastuksen jätän suosiolla kevääseen. Mitään estettä läpimenolle ei enää pitäisi olla. Pientä näpertelyä vielä on listalla ennen katsastusta, mutta kaikki katsastuksessa vaadittavat asiat ovat kunnossa.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 03.12.2017 12:12
Kirjoittaja 100D
Vaikka Fiat onkin nyt katsastusta vaille "valmis", niin tekemistä riittää vielä ennen leimaa ja etenkin sen jälkeen.

Jäähdyttimen putket roikkuivat takatukivarren kohdalla letkujen varassa. Niille piti rakentaa asiallinen kiinnike. Sellainen syntyi työmaa-aitojen kiinnikeraudoista kaventamalla.

Kuva

Lattian ja kannakkeen väliin laitoin miljoonalaatikosta löytyneen iskarin kumin. Nyt putket pysyvät tukevasti paikoillaan.

Kuva

Sähköasennuksien siistimistä varten ostin parikymmentä metriä kutistesukkaa, riittänee seuraavaankin projektiin.

Kuva

Sytytyspuolta innostuin päivittämään kärjettömällä jakajalla. Uusi Lada 1200/1300 jakaja, ohjausboxi sekä johdot maksoivat matkahuollon toimittamana alle satasen.

Kuva

Kuten oheisesta kuvasta näkyy, ihan suoraan se ei sovi paikoilleen. Jakajan akselin pää on ulkopuolisella poorituksella, mutta 850 ja 127 jakajissa sisäpuoleisella. Lisäksi jakajan rungon alapää pitää sorvata kanteen sopivaksi.

Kuva

850 akseli näyttää pidemmältä, mutta ei hätää. Siinä, kuten 127 jakajissakin, sisäpuoleinen pooritus on toteutettu irtoholkilla.

Kuva

Holkin kiinnipysyminen on varmistettu pienillä pistemäisillä krymppäyksillä, mutta se irtoaa ongelmitta. Napautin terävällä taltalla rakoon ja tein sen jälkeen varsinaisen irrotuksen pienellä ulosvetäjällä.

Kuva

Holkki sopii suoraan Ladan akseliin joten kärjettömän sytytyksen saa tehtyä edullisesti pienellä askartelulla. Suurtehopuola minulla oli jo valmiiksi joten eiköhän näillä eväillä kipinä synny ahtopaineen alaisenakin. Lisäetuna on myöhemmin tarvittavien osien (kansi, pyörijä ym.) helppo saatavuus ja halpa hinta.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 06.12.2017 16:56
Kirjoittaja Wesulius
Itse laitoin 133 :seen 903 koneeseen sen oman ja kärjettömän sohon jakajan yhdistelmän.
Samalla lisäsin alipainekalvon toisellepuolelle jousen joka myöhästää sytkäriä 0- 10 astetta / 0-1bar ahtoa.
Polttoaineen syöttöön valitsin uno turbo Le-jetronicin , 2 suutinta omatekemään 2 kanavaisen imusarjaan.
Ilmaa ahtamaan laitin garretin t2 ahtimen ja eatonin m24.
Kytkin meni perseelleen kun tajusin vasta myöhemmin , että kytkin asetelma oliin myötäpäivää pyörivästä koneesta, no tuo on helppo korjata kun joskus kiinnostusta ja aikaa löytyy.
Harmi jakajasta en löytänyt kuvaa.
Kuva

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 06.12.2017 17:15
Kirjoittaja karpy
Ciao
Oletko ottanut huomioon, että 600-sen vaihteiston käyttövivussa / polkimen vipuvarressa on eri pituudet kuin 126:ssa? Itse jouduin tekemään omassa ACJ-198 126:ssa jatkopalan kytkinvipuun vaihteiston kyljessä, silloin joskus vuonna 1982.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 17.12.2017 17:19
Kirjoittaja 100D
Mielenkiintoinen tuo remmiahtimen ja turbon yhdistelmä :) Omassani kyllä taidan pitäytyä vähän perinteisemmässä kokoonpanossa, ei ala katsastusmieskään murjottamaan leimalla :)

Kuten Kari tiesikin, kytkinkäpälää joutuu modifioimaan. Sen teen keväämmällä ilmojen lämmettyä, sillä tallissa jossa 126 on, ei ole lämmitystä. Sillä aikaa näpräilen lämpimässä verstaassa pienempien osien kanssa.

Itselläni ei ole sorvia, mutta sellainen löytyy ystäväni verstaalta. Rungon sorvaus sopivaksi olikin helppo homma.

Kuva

Fiatin jakajan akselissa pooritettu holkki tukeutuu yläreunastaan akselissa olevaan olakkeeseen, joka estää sen luistamisen ylöspäin ja krymppäys alaspäin.

Kuva

Ladan akselissa sellaista ei ole, mutta sorvillahan sopiva väliholkki syntyi näppärästi.

Kuva

Nyt holkki ei pääse liikkumaan kumpaankaan suuntaan.

Kuva

Valmista jakajaa teki tietysti mieli sovittaa heti paikoilleen. Kylmään talliin en viitsinyt mennä, vaan sovitin sitä verstaan nurkassa olevaan kusiaiseen menossa olevaan koneeseen ja se sopikin paikoilleen moitteetta.

Kuva

Kaasutin pitää purkaa ja pestä seuraavaksi. Siihen tarkoitukseen sopii parhaiten ultraäänipesuri. Tarvetta vähän isompienkin osien pesuun tulee jatkuvasti, joten tilasin Saksasta saman tien 10 litran pesurin.

Sen pitäisi tulla huomenna kotiintoimitettuna ja eiköhän sitä tule testattua saman tien ;)

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 19.12.2017 22:53
Kirjoittaja 4d60elx
Kiitokset linkin laitosta tuohon viestiin,lähti itsellekkin tuleen ultrapesuri,ei ole hinnan kiroissa. :)

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 23.12.2017 23:17
Kirjoittaja mikahai
kuin myös. pesuri tilattu :)

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 30.12.2017 17:15
Kirjoittaja 100D
Ultraäänipesuri sopii hyvin myös ruosteenpoistoon.

Kokeilin tavallista kaupassa myytävää 10% vahvuista etikkaa pienessä ja heikkotehoisessa Lidlin pesurissa ja tulokset puhukoon puolestaan:

Aloituskuvassa on satunnaiset tallissa pyörineet umpiruosteiset romut.

Kuva

Kahdenkymmenen minuutin jälkeen suurin osa ruosteista oli jo lähtenyt.

Kuva

Neljänkymmenen minuutin päästä osat olivat täysin ruosteettomia.

Kuva

Tässä menetelmässä on monta hyvää puolta. Etikka on myrkytöntä, joten sen hävittäminen ei ole ongelma. Pesun yhteydessä siitä tulee hirveän näköistä, mutta parissa päivässä sakat painuvat pohjaan ja kirkas neste on uudelleen käytettävissä. Itselle suunnittelen suppilotyyppistä astiaa, johon kiinnitän letkun. Sakkautunut ruoste kerääntyy letkuun ja puhdas neste on helppo uusiokäyttää. Se on halpaa, itselleni etenkin, sillä kotipaikan siivouksessa löysin reilut 20 litraa etikkahappoa ;) Laimennettuna siitä tulee 200 litraa ruosteen poistoon käypää tavaraa, joten ei ihan heti lopu..

Luonnollisesti pesun jälkeen osat pitää neutralisoida emäksisessä nesteessä (sooda, useat pesuaineet jne.) ja öljytä. Muuten ne alkavat ruostumaan välittömästi uudelleen. Ennen ruosteenpoistoa osat tulisi puhdistaa rasvasta ym. epäpuhtauksista hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 23.05.2018 21:11
Kirjoittaja 100D
Monenlaista mutkaa oli matkassa, mutta perjantaina Fiiu läpäisi rekisteröintikatsastuksen ja sai alkuperäisen rekisteritunnuksen. Säätöhommia riittää vielä alustassa ja kaasarissa, mutta eivät nämä kai ikinä täysin valmiiksi tulekaan. Hammastanko-ohjaus saattaa tulla myöhemmin, kun sellainen löytyi varaosiksi ostamastani 126:ta. Tripodit pitää hommata alumiinimurikoitten tilalle ym. mutta kesä ajeltaneen ensin nykyisellä kokoonpanolla :)

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 13.06.2018 09:11
Kirjoittaja 100D
Kuvat tuntuvat katoavan, kokeillaan jos videolinkki säilyisi katseltavana pidempään. Tällainen siitä tuli, toki pientä tuotekehittelyä tapahtuu koko ajan :)

https://youtu.be/bypDSdk2_9s

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 13.06.2018 10:54
Kirjoittaja GreenThing
Unohin kysästä tossa toissapäivänä, notta teitkö jotain niille turvakaarien pulteille siinä oviaukon kohdalla?

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 13.06.2018 11:19
Kirjoittaja 100D
Ne olivat tosiaan vaarallisessa kohdassa. Pää olisi osunut suoraan niihin. Vaihdoin ne matalampiin pyöreäkantaisiin, lisäksi kaaret on nyt pehmustettu kuten kuuluukin.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 16.07.2018 21:44
Kirjoittaja 100D
Ajelut ovat jääneet muutamaan sataan kilometriin, sillä kytkin ei kestänyt, vaan katosi savuna ilmaan. Uutta on odotettu jo pitkään toimitusvaikeuksien takia. Nyt on tulossa sintteri ja napakka asetelma, jolle myyjä takaa toimivuuden vähintään 120 hp ja 124 newtoniin asti. Eiköhän se riittäne.