Sivu 5/6

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 08.07.2016 19:42
Kirjoittaja 100D
Auton alkuperäinen rakentaja on laittanut Fiatiin implanttia persiiseen, toisin sanoen jatkanut koria 10cm. Tämä mahdollistaa modatun vakio takahelmapellin/palkin käytön.

Kuva

Moottorin takakiinnikkeen valmistuttua ja koekiristeltyäni "moottorin" paikoilleen, huomasin lohkon olevan hieman kallellaan. Vaihdelaatikon takapään kannakekumeja säätämällä sen olisi saanut vakiomoottorilla suoraan, nyt kiinnikkeet olivat siinä määrin tyköistuvat, ettei kumeja ollut mahdollista säätää. Vaihdelaatikon takakannakkeen alle olin tehnyt putkiholkit joten muutamalla lisäprikalla sain shimmattua moottorin suoraan. Tämän jälkeen oli helppo säätää vaihdevivusto kohdalleen ja nyt kaikki vaihteet löytyvätkin ongelmitta. Seuraavaksi askartelen napakamman kytkinasetelman valmiiksi ja alan sovittamaan varsinaista moottoria paikoilleen kunhan muilta kiiruilta joudan ;)
.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 01.08.2016 19:15
Kirjoittaja 100D
Öljynpaluuputken rakentaminen vaati öljypohjan irroittamisen. Irrottaminen olikin hyvä asia, sillä sieltä löytyi metallinpalanen. Sen alkuperä oli helppo selvittää, jakopään kopastahan se oli lähtöisin. Kuvasta ei kunnolla näy miten syvät skraadut siinä on mutta ketju ja rattaat olivat aivan loppu.

Kuva

Pienellä penkomisella tilalle löytyi hyvät käytetyt osat, mutta varalle täytyy kyllä tilata pari pakettia uusia ketju+ratassarjoja.

Kuva

Muutoinkin osat alkavat pikkuhiljaa löytämään paikkansa ja viikonloppuna pitäisi sovitella moottoria paikoilleen :)

Kuva

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 10.05.2017 19:03
Kirjoittaja 100D
No, ei ihan seuraavana viikonloppuna tullut moottoria paikoilleen laitettua. Taisi olla uudenvuoden aatto kun sain sen tehtyä muiden kiiruiden hellitettyä. Talvi menikin sitten muiden harrasteajoneuvojen kimpussa mutta nyt alkaa pikkuhiljaa taas tallissa tapahtumaan.

Takahelmaa joutui muotoilemaan jotta hihnapyörälle ja hihnalle sai riittävästi tilaa. Se täytyy ottaa vielä irti viimeistelyä ja maalausta varten, mutta toistaiseksi se saa olla paikoillaan. Vesiletkuksi löytyi Audin lämmityslaitteen letku jossa oli sopivat mutkat oikeissa paikoissa valmiina. Näin sen sai kiertämään laturin siististi.

Kuva

Kaasuttimeksi oli vaihtoehtona kaksikurkkuinen turbo Daihatsun pystyimu, kaksikurkkuinen vaakaimu Weber tai yksikurkkuinen pystyimu Weber. Pyrin pitämään tekniikan mahdollisimman yksinkertaisena joten valitsin kokeiltavaksi pystyimun. Alkuperäiseen imusarjaan se ei sopinut kiinni ja sitä oli saatava muutoinkin ylemmäs. Kokonaan uutta imusarjaa en ruvennut tekemään vaan askartelin vanhaan jatkopalan rälläkän ja pylväsporan avulla 8mm latasta ja putken pätkästä.

Kuva

Hitsausaumat siistin lamellilaikalla ja maalasin sen jotta se olisi asiallisemman näköinen eikä rupeaisi ruostumaan heti. Nyt vain odotellaan maalin kuivumista jotta pääsee asentamaan sen paikoilleen :)

Kuva

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 14.05.2017 20:44
Kirjoittaja 100D
Suurin osa kuvista näkyy kadonneen topicista jostain syystä. Tämän näköisestä laitteesta on kyse:

Kuva

Takana olevat ATS vanteet ovat siirtoa varten, tykkivanteet odottavat uusia renkaita. 195/50-13 tuntuu olevan hankala koko löytää joten täytynee laittaa vähän korkeammalla profiililla olevat renkaat.

Kaasuttimen ja plenumin väliin piti tehdä soviterengas. Se syntyi kotikonstein putken pätkästä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Puuhaa riittää vielä sähköissä, bensalinjojen vedossa sekä jäähdytyksen kunnostuksessa. Koekäynnistys ei kyllä enää kovin kaukana ole :)

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 14.05.2017 22:09
Kirjoittaja Sämpy
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/-/-/195/50/13 ?? :shock:

Jaa ne on enimmäkseen pakun/kärryn renkaita.. :D

no tuossa ei ole C-merkintää mutta ei jää ainakaan kantavuudesta kiinni.

https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6959956708604

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 15.05.2017 09:44
Kirjoittaja Stefa
Tuo olisi kyllä hyvä rengaskoko jos vaan saisi jotain nopeaa katupyörää. Voisi kuvitella, että nuo kärryrenkaat on tehty lähinnä rullaavuuden ja kulumisenkeston mukaan. Näemmä asfalttirallipyörää löytyisi kyllä tuossa koossa :)

Mutta eikös 126:een olisi 175/50 ihan ok? Noissa on hyvin valikoimaa ja nopeankin ajon pyörää tarjolla.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 15.05.2017 10:18
Kirjoittaja 100D
Edessä tässä onkin 175/50, takarenkaiksi on muutoskatsastettu aikoinaan 195/50. Korkeampaa 195/60 rengasta löytyy helposti eli sellaiset tähän laittanen. Rengaskoolla ei sinänsä suurta merkitystä minulle ole, mutta pyrin säilyttämään tämän suurin piirtein sellaisena kuin tämä oli valmistuessaan lähes 25 vuotta sitten.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 13.06.2017 12:10
Kirjoittaja 100D
Pientä edistystä jälleen. Siirtopumppu ja -tankki löysivät paikkansa.

Kuva

Vielä pitää hankkia paineensäädin (saa tarjota jos on ylimääräisiä) ja sitten bensalinjasto onkin valmis.

Kuva

Seuraavaksi pitänee paneutua jäähdytysjärjestelmään ja pakoputkistoon. Pientä näpräämistä on lisäksi vaijereissa ja sähköissä, mutta vahvasti voiton puolella ollaan :)

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 11.07.2017 18:40
Kirjoittaja 100D
Kovin paljoa en ole ehtinyt tätäkään rakennella, jotain kuitenkin. Pakoputki syntyi valmiista 2,5" käyristä ja ahtimeen suoraan sopivasta laipasta jotka löysin Motonetin valikoimista. Samalla hitsasin laajakaistalambdalle kierreholkin putken alkupäähän. Tilaa oli kovin vähän putkelle mutta aikansa kun putkenpätkiä pyöritteli, niin sopiva muoto löytyi. Vaimennin on modattu prätkän vaimentaja. Vähän aavistelen ettei tästä kovin hiljainen laite tule..

Kuva

Ahtopaine pitää saada turbolta kaasuttimelle ja sen vuoro on seuraavaksi. Ahtimelle piti askarrella sopiva lähtö letkua varten ja se löytyikin ainesputken sisältä kun sitä hetken pyöritteli sorvissa. Tässä kohtaa turvauduin naapurin apuun, omaa sorvia kun ei ole. Näppärästihän tuo ammattimieheltä syntyi :)

Kuva

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 17.07.2017 01:25
Kirjoittaja tapi0
Turboahdin itsessään vaimentaa jo jonkun verran pakoääniä, mutta voi kyllä olla ettei tuo vaimennin riitä vaimentamaan kauhean hiljaiseksi kuitenkaan.

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 18.07.2017 09:48
Kirjoittaja 100D
Jos äänet osoittautuvat liian koviksi omaan korvaan, niin täytyy askarrella putken päähän Supertrapp-tyyppinen lisävaimennus.
Ahtoputken tein hitsaamalla valmiista käyristä ja hioin saumat ulkonäkösyistä. Jäähdytysputketkin on käyty läpi etuosaa lukuun ottamatta. Konehuoneessa ylävesiletkuksi tuli VW Derby 86C ja alavesiletkuksi Opel Kadett E:n letkut. Ihan vain sen takia, että omassa hyllyssä oli sellaiset :)

Kuva

Aiemmat putket oli vedetty samasta, vasemmanpuoleisesta aukosta mikä aiheutti linjausongelmia ja oli pakottanut käyttämään letkua alavesiputkessa. Se puolestaan oli puristunut tilanpuutteen takia puoliksi kasaan. Porasin viereen uuden läpiviennin jolloin sain linjoista suoremmat.

Kuva

Alkuperäiset putket olivat muutoinkin vaihtokunnossa joten hitsailin uudet romulavalta dyykkaamistani trampoliinin jaloista.

Kuva

Kuva

Kannake pitää vielä tehdä putkille, mutta hyvinhän ne jo paikkansa löysivät.

Kuva

Kuva

taitaa se sittenkin joskus valmistua ;)

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 18.07.2017 13:05
Kirjoittaja wellu
Mikä ahdistin tuo etanapilleri on? :lol:

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 18.07.2017 13:06
Kirjoittaja GreenThing
Koleeta! 8-)

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 19.07.2017 10:39
Kirjoittaja 100D
wellu kirjoitti:Mikä ahdistin tuo etanapilleri on? :lol:
Pakokaasujarruna toimii Garrett T15. Fiiu on muutoskatsastettu isommalla Garrett TBO2 ahtimella, mutta eihän sellaista mistään löytynyt :)

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Lähetetty: 20.07.2017 14:22
Kirjoittaja 100D
Tänään olikin jännä päivä. Sain kaikki letkut paikoilleen ja vedet järjestelmään.

Kuva

Sitten olikin aika kokeilla hyppylangoilla käynnistämistä ja sehän pärähti käyntiin heti! Lämmittelin moottoria hetken ja otin todisteeksi videomateriaalia ;)

https://youtu.be/j-sefdzE4vo

Äänetkin jäivät sopiviksi eikä lisävaimennukselle ole tarvetta.