Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Mitään kovin merkittävää edistystä tallissa ei ole tapahtunut mutta kaikki pienetkin tehdyt hommat tietysti vievät projektia eteenpäin.

Jarruletkujen lukituslevyt ostin Mansemotorsilta koska oikeaa mallia ei osunut kohdalle. Kuvassa on vieressä alkuperäinen malli joten pienellä muutoksella ne kyllä saa sopimaan.

Kuva

Jarrupääsylinteri sekä kaikki jarruputket ja letkut ovat paikoillaan odottamassa etupään valmistumista. Lehtijousen alumiinikiinnikkeisiin tulevia kumeja en löytänyt hyväkuntoisena omista osakasoista joten tilasin uudet Puolasta. Lehtijouseksi tulee toistaiseksi vakio koska sellainen on käytettävissä, madallusjousen ehtii hankkia myöhemminkin. Olka-akselit olivat jumiutuneet pahoin joten edessä on purku ja olkatappien vaihto. Toinen pari levyjarrullisia olka-akseleita on hyllyssä mutta muistelen niissä olleen välystä, samoilla lämmöillä nekin voisi tietysti kunnostaa. Ohjaussimpukka on napakka mutta vuotanut hieman öljyä. Nyt kun se on irrallaan ja käytettävissäni on uusia tiivistesarjoja ei ole syytä olla läpikäymättä sitäkin. Bensatankki on paikoillaan ja polttoainelinjoja on suunniteltu välitankille asti, vaihdelaatikko odottaa puhdistusta ja tarkistusta eli tekemistä kyllä on, aikaa vain valitettavasti vähän vähemmän ;)
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Hyllyssä olleet olka-akselit olivatkin paremmassa kunnossa kuin muistin joten ne tulevat käyttöön. Välystä ei ollut mutta yläpusla oli vaihtokunnossa. Kierretangon pätkällä ja parilla hylsyllä se irtosi näppärästi.

Kuva

Kuten kuvasta näkyy, se oli jo parhaat päivänsä nähnyt.

Kuva

Jemmassa oli "uusia" puslia, ollut itseasiassa jo vuosia.. No, tulipahan niille viimein käyttöä.


Kuva



Muita huoltotoimia ei tarvinnutkaan tehdä olkatapin voitelun lisäksi joten asensin ne paikoilleen odottamaan napojen huoltoa.

Kuva

Navoille ei tarvitse tehdä muuta kuin vaihtaa stefat ja vaseliinit tuoreempaan, laakerit ovat moitteettomassa kunnossa. Sopivia stefoja ei ollut kotona joten pitänee huomenna kipaista sellaiset varaosaliikkeestä. Tiistaina tullee paketti Puolasta ja remontti jatkuu taas :)
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Puolasta tuli kovasti kaivatut kumit jousen alle ja asennus pääsi jatkumaan.

Kuva

Tarkoitus oli laittaa kunnostettu 126 vakiojousi mutta minulla ei ollutkaan sopivia puslia siihen. 850 jousihan on leveämpi mutta eron olisi saanut kompensoitua shimmiprikoilla, se ei kuitenkaan käynyt sillä myös kiinnityspultin halkaisija on suurempi. Autossa kiinni olleessa jousessa oli valmiiksi leveämpi pusla sopivalla reiällä joten otin sen työn alle. Poistin siitä lattarautavirityksen ja laitoin tilalle Fiat 500 etujousesta nappaamani lehden lyhennettynä ja ympäri käännettynä. Tein lehdelle kiinnityspannan kumin kera sillä metalli metallia vasten kuluttaa lehden pikkuhiljaa poikki.Tällä reseptillä keula madaltuu kolmisen senttiä. Alkuperäiset pohjassa olevat kiinteät jousen kiinnityspultit olivat katkenneet ja ne oli korvattu asiallisesti pykälää isommilla tavallisilla pulteilla. Siitä aiheutui pientä hankaluutta sillä normi hylsy ei mahtunut pultin ja kiinnikeraudan väliin. Vaihdoin pultit kuusiokoloihin ja ongelma oli ratkaistu.

Kuva

Kolmen sentin madallus ei kuitenkaan ollut tarpeeksi jotta vakioiskari olisi sopinut. Iskunvaimentimen kiinnityskohta onkin eri paikassa 126 ja 850 ripustuksissa, tämä selittääkin aiemmin hämmästelemäni pidemmät iskunvaimentimet. Sopivat Saabin pumput olisi löytynyt sopuhintaan harrastajalta mutta kuultuaan niiden tulevan Fiatiin hän kieltäytyikin myymästä niitä. Rasisti.

Varaosaliikkeet olivat sitä mieltä ettei Saabin iskareita saa koska ne eivät ole enää hinnastossa, KYB kuitenkin tekee niitä yhä. Vaan eipä hätää, Amazonin takaiskarit sopivat myös ja sellaiset hankinkin. Auton alla temutessa on syytä varmistaa ettei se putoa päälle. Pelkän tunkin varassa olevan alle en mene, olenkin hitsannut kaksi joutavaa vannetta yhteen tukevaksi paketiksi.

Kuva

Niiden päälle voikin laittaa lisää tavaraa, kuten kuvassa 6x6 parrun pätkän, eikä ole huolta auton päälle putoamisesta. Halpispukkejahan toki saa mutta niiden laatu voi olla arveluttava. Ne joko hajoavat tai ovat kiikkeriä. Peltivanteitahan pyörii jaloissa joka harrastajalla tai viimeistään romulavalta sellaiset löytää. Vähän väriä pintaan niin ovat vielä siistitkin. ;)
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Fiatin kunnostus jatkui ohjaussimpukan huollolla. Se oli säädön tarpeessa ja vuoti hieman öljyä joten purin sen ja pesin osat.

Kuva

Laakereiden vaihto ei tällä kertaa ollut tarpeen joten en purkanut sitä ihan atomeiksi. Tiivisteiden uusimisen ja säädön jälkeen se olikin asennusvalmis.

Kuva

Tässä kohtaa olikin hieman jännittävämpi paikka sillä huomasin että ohjausakseli meni vain noin sentin verran pooreille ja sen sai muljautettua käsin pois paikoiltaan ennen kiristysruuvin laittoa. Autoon on sovitettu tilttiratti 132 Fiatista ja tässä yhteydessä alkuperäinen ohjausakseli on jäänyt lyhyeksi. Pahimmillaan se olisi saattanut irrota ajon aikana joten sellaisenaan sitä ei voinut kasata. Osakasojani penkoessa kävi peikkomainen tuuri, sillä löysin juuri sopivasti pidemmän akselin, en tiedä mistä mallista se on peräisin mutta se kyllä pelasti päivän :)

Kuva

Kotona ei ollutkaan uusia raidetangon päitä kuin sisäpäähän, joten ohjauksen valmistuminen jää alkuviikkoon. Paljosta ei enää ole kiinni että sen saa pyörilleen :)
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja karpy »

Cioa
Kaipaatko raidetangon päitä, niitä on minulla Rovaniemellä?
t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Raidetangon päät hankittuani asennus pääsi jatkumaan. Alla olevissa 850 ripustuksissa raidetangon päät tulevat alunperin alapuolelle joten pienen koneistuksen joutui tekemään jotta ne sai yläpuolelle kiinnitettyä. Tämä taas aiheutti sen että pallonivel otti jarrukilpeen kiinni.

Kuva

Vaihtamalla kilvet puolelta toiselle nivelelle tuli tarpeeksi tilaa.

Kuva

Tämän jälkeen pääsinkin kokeilemaan kuinka ohjaus toimii ja pettymys oli suuri sillä silmämääräisesti virheettömältä vaikuttanut apusimpukka ei ollutkaan käyttökelpoinen. Vähän ennen ääriasentoja apusimpukan kumi pyörähti puslassa mikä aiheuttaa sen ettei ohjaus palauta kuten pitäisi. Uuden hankinta oli siis edessä ja Pynnän Kariltahan sellainen löytyi - ja löytyi aika paljon muutakin tarpeellista tavaraa.

Ohjaus toimii nyt kuten pitääkin ja vuorossa oli kunnostettujen napojen sekä jarrujen laitto paikoilleen. Jarrusatulat olivat hyväkuntoiset mutta takertelivat. Otin männät ulos ja olihan niissä jo ruskeaa väriä havaittavissa. Syöpymiä ei vielä onneksi ollut tullut, vaikka vanha jarruneste olikin kamalan näköistä kuraa, joten pelkkä kiillotus riitti. Kuminen pölysuoja meni kootessa mukavasti männän päälle vanhalla paineilmaniksillä eli rubber greasella voideltu mäntä laitetaan kumia vasten ja puhalletaan varovasti paineilmaa jarruletkunreiästä pienen matkan päästä niin kumi lupsahtaa itsestään männän päälle.

Kuva

Alkaa pikkuhiljaa näyttämään hyvältä :)
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

*Klikkaa tykkää nappia* :thumb:
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Kiirettä ei tule pidettyä tämän projektin kanssa, tosin sivuprojektihan tämä onkin. Muutkin laitteet vaativat välillä huomiota osakseen, kuten esimerkiksi romunkuljetukseen hankkimani Renault Trafic, joka päätti pullauttaa kannentiivisteen tukkeutuneiden vesikanavien takia.

Kuva

Kuntoonhan sekin tuli laitettua kun ei kenellekään kelvannut millään hinnalla ;) Kannentiiviste maksoi peräti 15 euroa joten rahasta ei ollut kiinni, ei vain olisi huvittanut remontoida ranskalaista...

Fiatin pyörilleen lasku vaatii luonnollisesti pyörät. GB-vanteet, joista projekti itseasiassa sai alkunsa, olivat jo valmiina ja eturenkaiksi hankin 175/50 13" renkaat.

Kuva

Jonkun verran leveämmät ovat kuin vakiot 135/12 kumit ;)

Kuva

Taakse tuleekin sitten 205/60 13" renkaat seuraavan tilauksen yhteydessä ;)

Voimansiirron suunnittelu ja sovitus alkaa olemaan ajankohtaista, siitä onkin hyvä jatkaa kunhan muut kiireet saa alta pois.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja karpy »

Kiitos Lauri tarinasta.
Olisinpa minäkin silloin joskus 1980-luvun alussa pitänyt kirjaa oman 126 Superin muutoksista. Ensin Autorekisterikeskuksesta sain luvan hakemuksen ja laskujen jälkeen 850 Specialin etulevyjarruille ja takarummuille (h 185 mm kun 126 vakio on 170mm). Sitten kyselin, saisinko saman koneen kuin on jarrujen autossa. Kyseltiin muutoksista. Kerroin takapalkki (koneen takaripustus) menee uusiksi kun 2-pyttyisen tilalle tuleva 4-pyttyinen on pidempi, saman 600-vaihteistoa varten pitää uusia sen kannatinrauta - mutta itse koriin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia ja kaikki pultataan vanhoihin kiinnityspisteisiin.
Siten tuli lupa 127-koneelle 900cc joka muuttui ajan mukaan Nardin kampiakselilla ja isommilla männillä (lohkolla A112) 1000 kuutioiseksi. Mitattu moottoriteho oli joskus, juuri koneen kokoamisen jälkeen, 69 hv 7200 rpm, väännön huippu (arvoa en muista) n. 6000 rpm. Vaiheisto oli 600-sta, jossa 4-vaiheen rattaat olivat vaihdettu päittäin, välitys oli lähellä 3-vaihdetta ja nimesinkin sen 3+ vaihteeksi. Tällä kone kiersi 4-vaiheellakin 8000 rpm jolloin todellista nopeutta oli 147 km/h. Hangon katuautokiihdytyskisoissa ( vajaa viikko kireän koneen kokoamisen jälkeen) neljännesmaili meni 18,5 sek loppunopeus 115 km/h, ja vielä 3-vaihteella. (huom alkuperäinen 0-400 m 25,5 s -80 km/h).

Pikkuasioita löytyisi vaikka miten paljon.
Esim. minulta löytyy piirustus, millainen muutospala pitää tehdä, jotta 127 koneen starttimoottori käännetään koneen kyljestä vaihdelaatikon kylkeen, jolloin ei tarvitse vaihtaa vauhtipyörässä hammaskehän paikkaa. Ja paljon muuta.

t. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Kari kirjoitti:

"Pikkuasioita löytyisi vaikka miten paljon.
Esim. minulta löytyy piirustus, millainen muutospala pitää tehdä, jotta 127 koneen starttimoottori käännetään koneen kyljestä vaihdelaatikon kylkeen, jolloin ei tarvitse vaihtaa vauhtipyörässä hammaskehän paikkaa. Ja paljon muuta."

Eivät nämä ole ollenkaan pikkuasioita, juuri tämän kaltainen tieto olisi tärkeää jakaa. Helpottanee suuresti monen harrastajien projekteja jos tietää miten asiat/ongelmat on ratkaistu aiemmin. Lisäksi tämä olisi minusta todella mielenkiintoista luettavaa ;)
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Yksi tärkeä etappi on saavutettu tämän projektin kohdalla, toimivat jarrut. Vedettyäni letkut jarrunestesäiliöltä pääsylinterille järjestelmä oli valmis ilmattavaksi. Hyvän apumiehen kanssa ilmaus sujuu nopeasti, mutta nyt ei ollut edes huonoja tarjolla. Ohjaamosta ei yletä ilmaruuviin niinpä valmistin High-Tech apuvälineen ;)

Kuva

Kumiletkun päähän laitoin painoksi pätkän vanhaa jarruputkea ettei se lennähdä ilmatessa purkista. Purkin pohjalle laitoin tilkan jarrunestettä jo valmiiksi. Se toimii takaiskuventtiilinä eikä järjestelmään pääse sitä kautta ilmaa pumpatessa. Sitten vain nippa auki ja pumppaamaan. Polkimen kiilasin pumppauksen jälkeen pohjaan harjanvarrella nipan kiinni kiertämisen ajaksi. Kolme liitosta vuoti oman huolimattomuuden takia (jääneet kiristämättä) mutta muuta ongelmaa ei ilmennyt.

Vaihdevivusto puuttui mutta itselläni oli useampia erilaisia varastossa. Niistä valinta osui '58 Fiat 500 Nuovan vivustoon.

Kuva

Sellaisenaan sitä ei viitsinyt asentaa paikoilleen. Purin sen osiksi ja puhdistin hiekansekaisen kivettyneen rasvan pois. Alkuperäinen muovinen pusla mureni käsiin mutta 126 Fiatin kuminen kolmella metalliklipsillä kiinnitettävä malli sopii suoraan tilalle. Keppi oli taipunut eikä nuppia ollut. Ruuvipenkissä se oikeni helposti ja nupin askartelin biljardipallosta. Puhdistuksen jälkeen suhautin osiin vielä maalin päälle vaikka suurin osa vivustosta piiloon jääkin.

Kuva

Eiköhän näillä kelpaa aikanaan vaihteistoa hämmennellä ;)
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Saatuani jarrut ilmattua pystyin laittamaan eturenkaat paikoilleen ja hyvältä näyttää:)

Kuva

Vaihteistoksi valikoitui kusiaisen aski koska niitä oli käytettävissä. Moottorin pyörimissuunnalla ei ole merkitystä, sillä se on helppo muuttaa. Kannakkeeksi otin 126 alkuperäisosan. Likakin oli varmasti alkuperäistä sen paljoudesta päätellen...

Kuva

Öljynsekaisen hiekan ja neulasten määrä oli melkoinen mutta toisaalta eipä ruostettakaan ollut syntynyt sen suojaamana.

Kuva

Laitoin vaihteiston ensin kierretangonpätkillä paikoilleen ja takapäähän kuormansidontaliinan. Niitä säätämällä oli helppo hakea oikea korkeus vaihteensiirtoakselille. Etukannakkeeseen tein sovituspalan 30x50 RHS putkesta ja taakse laitoin kaksi 50mm putkiholkkia.

Kuva

Kuva

Sopiva vaihteensiirtoakselille tuleva joustava liitoskappale syntyi kusiaisen osasta kääntämällä se kierteelle.

Kuva

Tähän asti kaikki sujui hienosti mutta saadakseni vetoakselit suoraan, vaihteistoa pitäisi saada siirrettyä n. 15 mm eteenpäin. Tämähän ei vielä onnistu, sillä startti ottaa jo nyt tulipeltiin kiinni. Pitää siis tehdä startille lisää tilaa lähipäivinä.

Kuva

Lisätila on tarpeen myös mahdollisen startin vaihdon takia. Ihan heti sitä ei tarvinne tehdä koska onnistuin löytämään tehdaskunnostetun oikein sopivalla hinnalla. Vaihdelaatikon kunto pitää vielä tarkistaa ennen paikoilleen asentamista, myös vetoakselit vaativat huomiota osakseen kunhan vain saa aikaa järjestymään askartelulle :)
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Tallissa jossa rakennan tätä Fiatia ei voi tehdä tulitöitä. Aukon tekeminen starttia varten ei ollut kuitenkaan kummoinen homma ilman rälläköintiäkään. Mittailin aukon paikan mieleisekseni ja porasin nurkkiin rasiaporalla reiät. Kuviosahalla sahasin kolme sivua auki ja alareunan pistehitsaukset irtosivat helposti taltan ja vasaran kanssa.

Kuva

Pelkkä reikä ei riitä, joten muotoilin hieman takapalkkia lisätilan saamiseksi. Aukon reunoihin laitoin kumilistan ja sisäpuolelle teen sopivan kannen pellistä.

Kuva

Vaihdelaatikko osoittautui käyttökelpoiseksi ja pesun jälkeen se onkin asennusvalmis. Paikoilleen laittoa joudun vielä hetken odottamaan sillä vetoakselien liukujen boorit olivat kuluneet väljiksi eikä Puolasta tilaamani uudet osat ole vielä tulleet. Lähetys viivästyi koska ostin samalla pakoputkiston Milletrecentoon ja se oli liian pitkä kuljetettavaksi. Ongelma poistui katkaisemalla pisin putki puolesta välistä mutta aikaa kului ensin turhaan kuljetusta järjestellessä Puolan päässä.

Kuva
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Uusien osien saapuminen venyy pitkälle ensiviikkoon enkä millään malta odottaa niin pitkään. Pengoin varastosta esiin hyväkuntoisen parin vetoakselin liukuja jotta saan projektia taas hieman eteenpäin. Puhdistin vetarien osat ja maalauksen jälkeen ne olivatkin lähes uutta vastaavat. Kumiosat toki ovat uusia.

Kuva

Spoorit puhdistin huolella ennen kokoonpanoa ja voitelua etteivät liikkuvat osat alkaisi takertelemaan ja aiheuttamaan sen takia mekkalaa ja epänormaalia kulumista. Sisäpään suojakumin stefaa vasten tulevat pinnat voitelin paikoilleen laiton yhteydessä jarrukumivaseliinilla.

Kuva

Takapalkin muokkauksen ansiosta vetarit ovat nyt suorassa ja startille on hyvin tilaa. Moottorin takakannakkeen rakentamista varten laitoin tyhjän lohkon paikoilleen helpottamaan mitoitusta.

Kuva

Tässä vaiheessa tilaa tuntuu olevan hurjasti moottorin ympärillä mutta kyllä se siitä täyttyy apulaitteiden ja tarvittavien putkien ja letkujen asennuksen myötä. :)
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Minulta löytyy kaksi mitoituspiirrosta takakannattimelle, oma ja Jommin autoon tullut parannettu versio.
Samoin kuva startin kiinnityslaipalle, jolloin yhdistelmässä 600 vaihteisto - 127 lohko voidaan käyttää 127 starttia ja vauhtipyörää (hammaskehä koneen eikä vaihteiston reunalla), jolloin startti tulee moottorilohkon kylkeen.

t. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Vastaa Viestiin