Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

No eipä se juotettu liitos mihinkään nitku eikä notku kun laittaa kutistesukan hiukan pidemmältä matkalta siihen päälle.
Varmaan joku 3-4 cm per puoli riittänee?

Tietty tollaset jatkoliittimet, jotka kutistuvat ja on tinakin sisällä ovat varmaankin parempia vaihtoehtoja, mutta varmaankin kalliimpi ratkaisu?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Mako
GFF
Viestit: 233
Liittynyt: 02.03.2007 22:12
Paikkakunta: Hamina

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja Mako »

Just kattelin noita jatkoliittimiä.
Noi puristettavat on ainakin Wurthilla nimellä Duraseal. Ihan päteviä tuotteita, kunhan on huolellinen sen kutistuksen kanssa. Liiman pitää levitä nätiksi renkaaksi holkin päähän, mutta pitää varoa, ettei polta johdon kuorta puhki samalla.

Tinajatkot taas on ihan kivoja, mutta mekaaninen kestävyys ei läheskään yhtä hyvä kuin noilla toisilla.

Kutistejatkot on reilun 10 senttiä/kpl, kun taas tinajatkot melkein euron/kpl.
Fiat 133 -76 MA
Lada 2102 16V
Fiat Milletrecento -65
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Just tämmösiä mä oon käyttäny. En vaan muistanut nimeä.
Kuva

Jokohan nää liitosjorinat pitää siivota pois tästä ketjusta omaksi topikikseen? Ketjun aloittaja päättäköön.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Liitinkeskustelu on täysin aiheeseen liittyvää, etenkin kun näkemykset ovat perusteltuja. Paras vaihtoehto olisi tietysti ettei johdoissa olisi liitoksia mutta koska näin ei ole niin korjaan alkuperäiset johdot, lisälaitteille sekä -mittareille vedän tarpeen mukaan uudet johdot. Liittiminä en käytä halpiksia sillä hintaero kunnollisiin ei ole merkittävä. Jos kuitenkin syystä tai toisesta olen joutunut -ei välttämättä tässä projektissa- käyttämään halpiksia niin olen varmistanut niiden pysymisen tinaamalla. Laatuerot huomaa heti; halpiksissa muovi on kovaa ja metalliosan muotoilu ei hyvää lupaile. Kuvassa aito Abiko ja halpis suojineen sekä muovit poistettuna.

Kuva

Pihdit ovat asialliset vaikkakin halpikset, toiset eristetyille liittimille ja toiset paljaille.

Kuva

Matkan varrella katkottujen johtojen kohdalla kuulun "tinaus ja kutistesukka"-koulukuntaan. Ongelmia ei ole ilmennyt aiempien projektien kohdalla joten näillä mennään. Kunnostan tätä itselleni joten yritän tehdä siitä mahdollisimman toimivan kokonaisuuden oman osaamisen rajoissa, senkin takia kuulen/luen erittäin mielelläni eriäviä näkemyksiä tai vaihtoehtoja teknisiin ratkaisuihin.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Sähköpuoli alkaa selkeentymään poistettuani enimmät ylimääräiset johdot ja rosvoliittimet. Kuvassa osa poistamistani piuhoista.

Kuva

Jäljelle jääneetkin pitää tarkistaa vaurioituneiden eristeiden ja huonojen liitosten varalta. Bensatankinanturille menevät johdot olivat paitsi katkaistu sisältä myös tankinpäässä korjausta vailla. Vanhat liittimet olivat pahasti hapettuneet ja johtokaan ei ollut kiinni enää kuin parilla säikeellä. Uusilla liittimillä ja kutistesukallahan siitä selvittiin.

Kuva

Uudet jarruputket ja -letkut on tässä vaiheessa helppo laittaa kun mitään ei ole edessä, tosin kylmä talli ei kaikista miellyttävin asennuspaikka ole näillä keleillä. Paljon mieluummin kuitenkin tallissa näitä tekee kuin taivasalla :)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Juu. Nimim. "tänäänkin pihalla 15 asteen pakkasessa konehuoneen jarruputkien kanssa taistelleena".
Mutta on sulla nyt ainakin varajohtoa. Ja on se vaan helpompi pistää asiat kerralla kuntoon, vaikka tuntuukin joskus ettei asiat etene.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Näin kylmällä kelillä ei huvittanut mennä talliin värjöttelemään mutta jotain hyödyllistä projektin edistämiseksi tuli kuitenkin tehtyä. Aioin tehdä siirtotankin itse mutta totesin että niitä saa niin sopivalla hinnalla valmiina pumpun kera että säästö olisi jäänyt marginaaliseksi. Tämän pitäisi olla perjantaina kotiin toimitettuna.

Kuva

Samalla tilasin siirtopumpun kun halvalla sai :)

Kuva

Malpassi pitänee jossain vaiheessa kipaista Mopo-Sportista (jos jollain lojuu ylimääräinen niin saa toki tarjota!) ellen halvemmalla jostain muualta löydä.

Kuva

Voimansiirtoasioitakin tuli pohdittua. Aion kokeilla 160mm vakio massalevyä hieman napakamman asetelman kanssa. Jos se rupeaa lipsumaan niin halvin vaihtoehto olisi seiskan 170mm kytkimen sovittaminen mutta esim. Black Diamond mainostaa pariakin 20-30% paremmin pitävää 160 mm levyä eli massa- ja keraamista levyä. Sintteriä en sentään aio laittaa :) Jos taas alumiiniset vetarin murikat paukkuvat niin tripoidejakin on saatavilla, maksavat vain pirut jonkin verran :)

Kuva
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Pakkasten lauhduttua uskaltauduin talliin, juuri mitään ei tullut tehtyä osia odotellessa, mutta maanantaina pitäisi tulla 18kg tarpeellista tavaraa. Keulan tunkkailin ylös ja ihmettelin eturipustuksia, jousitusta oli madallettu mutta metodi ei oikein miellyttänyt minua. Alas se toki oli saatu lehtiä poistamalla, lattarautaa lisäämällä ja kynäjousilla. Ehkä eniten vaivasi jousten kiinnitys pakoputkiklemmarilla...

Kuva

Nannilta tietysti saisi aika sporttista palikkaa mutta tyytynen lehtijouseen käännetyllä norralla (hintakin on lompakkoystävällisempi).

Kuva

Kyllä se siitä pikkuhiljaa ;)
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mitenkäs, muuttuikos mahdollinen eturipustuksen muuttaminen nyt viimevuoden katsastussäännösten uudistuksessa? Eikös alatukivarsin tehdyn erillisjousituksen saa tähänkin tehdä, jos palikat ovat mitoitettuja, laskettuja ja ammattilaisen hitsaamia?

Joskus tosin kuulin juttua, että "abarth" -tyylisessä eturipustuksessa saa olla tarkka ja hoitaa läksynsä huolella että tulee hyvä. Lehtijousella (kuulema) pääsee helpommin tyydyttävään tulokseen.
Minkä huollan, sen korjaan...
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Jousitustyypin muuttaminen on ollut mahdollista jo 1.1.2003 lähtien.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Ilmojen lämmettyä tallissa tarkeni taas puuhailla ja aloitin purkamalla eturipustuksen pois. Madallussarja oli tosiaan "tein itse ja säästin"-mallia. Jousipakasta oli otettu pois pari lehteä ja tätä kompensoimaan sen alle oli laitettu tavallista lattarautaa.

Kuva

Jotta keula madaltuisi lisää, oli jousen ja alumiinisen koria vasten tulevan kiinnikkeen välistä jätetty pois kumityyny. Tämä aiheuttaa sen että koko paketti pääsee heilumaan sivusuunnassa holtittomasti. Se oli estetty poraamalla lattaan reikä ja hitsaamalla kiinnikkeeseen mutteri. Siihen kun kiristää pultin niin ei heilu...


Kuva

Kynäjousitus oli toteutettu pakoputkiklemmarin avulla ja sopivaa kohtaa hakiessa iskariin oli puristeltu lommoja mikä ei ainakaan paranna iskarin toimivuutta - jos se nyt on isommin toiminutkaan, madaltamisesta huolimatta iskunvaimentimeksi oli nimittäin valittu vakiota kymmenen senttiä pidempi Saabin iskari.


Kuva

Vaarallista sen sijaan oli että jarruletkujen kiinnityksestä puuttui molemmilta puolilta lukituslevy.

Kuva

Jos oheista kikkaraa ei ole, letku saattaa pyörähtää löystyttäen banjopultin ja jarrut häviävät saman tien.

Kuva

Uusia banjopultin lukituslevyjä minulla ei ole, mutta eiköhän ne jostain löydy.
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

Huh,huh,melkoisia virityksiä alustassa,monenlaiseen oon kyllä törmännyt vuosien saatossa mutta tuo iskarien puristelu kyllä omaa luokkaansa :shock:
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Jopas on ollut taas joku oikein ammattimies asialla. :shock:
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2603
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Eipä se silloin 90-luvulla ollut niin helppoa kaikille, kun ei ollut nettejä joista katsella ohjeita.
Kokeilemisen ja erehdyksien kautta se oppi on haettu.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Edellämainittu pitää täysin paikkansa. Ei ollut kännyköitä, nettiä, ulkomaisia verkkokauppoja tai Paypaleja kuten nykyään.

Etujousitusta ja sähköjä lukuunottamatta autossa ei ole mitään huomautettavaa, projektikansiota lukiessa teki mieli ns. ottaa hattupäästä. Auto on rakennettu 1991-94 eikä korille tai sisustalle tarvitse tehdä vieläkään mitään. Eli vanhalle miehelle oikein sopiva projekti - kiertelee vain uutta osaa paikalleen :) Voimansiirron kanssa sentään joutuu vähän jo harrastamaankin ;)
Vastaa Viestiin