Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Olin jo pitempään ollut tietoinen erään foorumilaisen kokoelmista löytyvästä jo '90-luvulla turbotetusta kutosesta, muun kaupan yhteydessä kävi loppukesällä ilmi että se saattaisi olla ostettavissakin. Niinhän siinä jälleen kerran kävi että yksi projekti lisää kulkeutui omalle tontille :)
Arto500 lähti kärryineen mukaan sitä noutamaan ja suht vaivatta se nousikin kyytiin.

Kuva

Moottori, vaihteisto sekä takaripustukset puuttuivat mutta omista varastoista kaivelin siirtoa varten isolla jaolla olevat takatukivarret. Niiden kunto oli surkea mutta uusiakin saa sopivasti Puolasta. Samalla tilasin muitakin takapään osia pulttijaon muutosta sekä jarrujen päivitystä varten.

Kuva

Sopiva moottoriaihiokin oli jemmassa.

Kuva

Katsastuksen kanssakaan ei tule ongelmia sillä ajokki on jo muutoskatsastettu isommalle moottorille, ahtimelle ja leveille renkaille. Tehoa tai ahtopainettakaan ei ole rajoitettu eli melko vapaat kädet on rakentelun suhteen :)

Kuva

Talven mittaan pitää jostain hankkia pikku-Garrett (jos jollakulla on GT1544 jouten niin YV:llä tavoittaa...) ja näpräillä alusta kuntoon. Tällä kertaa hitsattavaa ei pitäisi olla missään. Tätä tehdään sivuprojektina mutta keväällä olisi tarkoitus saada se liikkumaan omin voimin.
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Inspiroiva laite! 8-)

Kannattaa muistaa, että turbotetun koneen muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, ja siinä tapauksessa saatettaisiin arvioida uusiksi noita katsastusehtojakin - en kyllä tiedä varmasti, miten se menee näissä iät ajat sitten jälkiturbotetuissa, mutta näin minä sen tulkitsisin. Siksi jo turbon vaihtamisesta saattaa tulla ongelmia, jos sattuu tarkka katsastusmies. Liekö noita TBO2:ia sitten enää mistään saa, se on eri juttu...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Eikös tämä samainen vehje ole valittu vuoden Fiatiksikin??? Näin muistaisin jossain vanhassa belissimassa lukeneen...
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Jos tästä on olemassa lehtiartikkeleita niin olisin hyvin kiinnostunut niistä! En ole vielä keskustellut auton alunperin rakentaneen henkilön kanssa mutta tarkoitus on kyllä soittaa hänelle sopivan hetken tullen. Kaikesta näkyy että muutokset ovat harkittuja ja vieläpä tehtykin sangen hyvin. Mitään muutoksia en tee ellei turvallisuus tai toimivuus sitä edellytä. Pyrin myös siihen että otteessa ja autossa olevat muutokset vastaavat toisiaan. Enimmät kiireet ovat jo ohi joten mitään huipputehoja ei ole tarkoitus yrittääkään kaivella moottorista irti, mukavampihan sillä varmastikin on ajaa kuin korjata tai säätää koko ajan ;)
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja Tazio »

On muuten hieno laite!

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Kuten Tazio totesi, laite on hieno enkä näe syytä tehdä siihen juurikaan muutoksia. Kuva on otettu toukokuussa 1993 Riihimäellä ja samassa ilmiasussa pysytellään jatkossakin. Tykkivanteet tosin eivät ole jatkossa oransseja eikä renkaissa valkoisia tekstejä :)

Kuva
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Tosi hieno kuviomaalaus, siis niin kuin ikäkauden tyyliin. Onko vanha moottori rikki?
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Vanha moottori ei seurannut auton mukana. Nyt sinne tuleva ei välttämättä ole pysyvä ratkaisu vaan pikemminkin liikkuva testipenkki. Perusterve se toki on, rengastettu,laakeroitu sekä puristussuhde muutettu matalammaksi. Kunhan paketti on hierottu toimivaksi kokonaisuudeksi niin täytyy harkita josko porauttaisi ja kasaisi toisen uusilla osilla. Uudet ylikoon männätkin ovat odottaneet hyllyssä käyttöä jo reilut 21 vuotta :roll:
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Takatukivarsia oli mukava koota uusista osista. Jotain aina unohtuu tilata, tällä kertaa jäi shimmilevyt puuttumaan eli alle en vielä laita niitä.

Kuva

Ihan kaikkea en uusinut. Uusia pyörännapoja olisi kyllä ollut saatavilla mutta vanhoistakin tuli kunnostamalla ihan kelvolliset.

Kuva

Akselit olisin uusinut mutta en löytänyt 100-jaolla olevia . Minulla oli kuitenkin paperillinen '65 Jagst raato jota en ollut saanut kaupaksi pyytämälläni satasella joten nappasin akselit siitä parin muun osasen lisäksi. Loppuauton lahjoitin ystäväni lapsille leikkikäyttöön...
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Sopiva ahdin tuli loppuviikosta postitse ja seuraavaksi pitää askarrella pakosarja. Laippaa ei tarvinnut tällä kertaa tehdä itse sillä kaverilla oli yksi ylimääräisenä.

Kuva

Osia Puolasta odotellessa teen hieman valmistelevia töitä. Autossa kiinni oleva tankki ei luultavasti vuoda mutta parinkymmenen vuoden varastoinnin jälkeen oletan sen olevan ruosteessa sisäpuolelta. Uusi tankki maksaa niin vähän että hommasin sellaisen suosiolla Puolasta ja anturin Saksasta. Se oli yli kaksi kertaa kalliimpi kuin tankki... Halpa hinta näkyi laadussakin sillä anturin kiinnitysruuvit sojottivat mihin sattuu. Pienellä taivuttelulla ja varovaisella kiristyksellä anturin asennus kuitenkin onnistui.

Kuva
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Kävin tänään pikaisesti jututtamassa Fiatin alkuperäistä rakentajaa, kysyin mm. millaisia ahtopaineita hän oli käyttänyt. Payen vakiokannentiiviste oli kestänyt hetkellisesti 1 barin ja jatkuvassa ajossa 0,7 baria ongelmitta. Liekkirenkaiden asennuksen jälkeen käyttökelpoinen paine nousi 1,5 bariin ja silloin mentiin jo kovaa :) Auto oli tosiaan valittu vuoden Fiatiksi aikoinaan ilmeisesti ensimmäisenä rakenneltuna yksilönä muiden oltua alkuperäiseksi entisöityjä.

Hänellä oli myös yhä tallessa projektikansio kuvineen sekä alkuperäiset muutosluvat jotka sain lainaksi kopioimista varten. Papereista selvisi monta mielenkiintoista asiaa, myös mieltäni askarruttanut kysymys eli paljonko siinä oli tehoa ;)

Kuva
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuossa lupapaperissa mainitaan vain 126:n alkuperäinen (eli 2-syl.?) moottori... koska otteessa kuitenkin on maininta 100G-moottorista (nelimukinen), niin välissä on täytynyt olla vielä ainakin yksi muutoskatsastus?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

"Alkuperäisellä 0.84 moottorilla" tarkoitetaan tuota 100G moottoria. Moottori muutoskatsastettiin 1991 ja ahdin 1993.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja 100D »

Puolan paketti saapui ja projekti etenee taas viikonloppuna.
Vaikka moottorista tulleekin löytymään se n. 45 hevosvoimaa en katsonut aiheelliseksi muuttaa takajarruja levyjarruiksi. Jos jarrut riittävät samankokoisilla rummuilla varustettuna Regata 100 SIE:hen niin kyllä ne riittävät paljon kevyempään kutoseenkin. Yksi uusi rumpu oli pyörinyt hyllyssä yli kymmenen vuotta (kuvassa valmiiksi mustaksi maalattuna) ja nyt tilasin sille kaverin. Saman merkkisten autojen harrastamisessa on etuna että voi tilata kerralla useampaan laitteeseen osia samasta paikasta. Ohessa muutama esimerkki: Jarrurumpu tulee turbokutoseen, bensiinipumppu vakiokutoseen ja pakoputken kannakkeet 500D:hen. Hinnat Puolassa ovat todella lompakkoystävällisiä; rumpu n. 12 euroa ja pumppu samanverran, kannakkeet puolestaan maksoivat yhteensä vitosen :)

Kuva
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Oldies But Goldies: Fiat 126 Turbo

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Aika halpoja kiinnikkeitä kun ovat näköjään keltapassivoitujakin.
Ymmärretäänkö tuolla englantia?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Vastaa Viestiin