1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen)
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Tässä linkkiä tuolta nokkien valmistajalta ja valikoima löytyy tuolta myös muihinkin autoihin
http://sklepswiatek.pl/advanced_search_ ... 6v&x=0&y=0" onclick="window.open(this.href);return false;
tilaaminen onnistuu kun minulta löytyy puolalainen lancia harrastaja ystävä
http://sklepswiatek.pl/advanced_search_ ... 6v&x=0&y=0" onclick="window.open(this.href);return false;
tilaaminen onnistuu kun minulta löytyy puolalainen lancia harrastaja ystävä
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Hmm, yksi kiinnostava nokka tuolta valikoimasta löytyikin Eli jos olet tilaamassa itsellesi, niin olisin kiinnostunut ottamaan yhden nokan itsellekin
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Täytyy siis laatia kimppatilausta, tällä hetkellä on jo tulossa 3x 1.4 16v nokkia, niitä katu-auto versioita voi olla että saisi halvemmalla tuollaisen köntän jos puolalaiset ovat neuvvottelu tuulella
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Nonnii, nokka-akseli homma on edennyt siihen pisteeseen, että puolaa osaava ystäväni on mahdollisesti pistämässä maahantuontia pystyyn puolalaisen swiatec valmistajan kanssa, eli Italian autoihin saa varmasti sitten special hintaan nokkia jos jotain saadaan järjestettyä, mutta aika näyttää. Itselleni sain keploteltua sieltä kaverin puolan reissun tuliaisina parin noita nokkia ja tänää otin stilon 1.4 16v koneen palasiksi ja huomenna kasaus uusilla nokilla.
osaako joku sanoa mitkä ovat oikeat kiristysmomentit tuon 16v firen nokka-akseleiden päissä oleviin hammasrattaiden pulteille sekä hammashihnapyörän pultille?
osaako joku sanoa mitkä ovat oikeat kiristysmomentit tuon 16v firen nokka-akseleiden päissä oleviin hammasrattaiden pulteille sekä hammashihnapyörän pultille?
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
120nm
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Kiitos, löysin saman tiedon punton korjausoppaasta =)
Nyt olen pari päivää ajellu uusilla nokilla ja yläpäähän tuli mukavasti lisää potkua mutta tyhjäkäyntiähän tuo ei suostu käymään käytännössä ollenkaan, vikavaloja ei syty
eli varmaan täytyy pikaisesti etsiä joku paikka jossa tuon saisi dynolla ohjelmoitua järkevään hintaan mutta mahdollisimman hyvin tuloksin. Olen täysin kokematon näissä hommissa joten otan mielelläni ehdotuksia ohjelmointi paikoista vastaan, vaikutan pk-seudulla enkä mielellään ihan kamalan kauas lähtisi tuota ohjelmointia suorittamaan
Nyt olen pari päivää ajellu uusilla nokilla ja yläpäähän tuli mukavasti lisää potkua mutta tyhjäkäyntiähän tuo ei suostu käymään käytännössä ollenkaan, vikavaloja ei syty
eli varmaan täytyy pikaisesti etsiä joku paikka jossa tuon saisi dynolla ohjelmoitua järkevään hintaan mutta mahdollisimman hyvin tuloksin. Olen täysin kokematon näissä hommissa joten otan mielelläni ehdotuksia ohjelmointi paikoista vastaan, vaikutan pk-seudulla enkä mielellään ihan kamalan kauas lähtisi tuota ohjelmointia suorittamaan
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Käännä imu nenua hieman myöhäselle niin eiköhän käynti tasoitu.
tosin syö keski alueen vääntöä ja ylös.lisää
tosin syö keski alueen vääntöä ja ylös.lisää
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Mullahan oli epätasainen tyhjäkäynti kaasuläpän tiiviyden takia vähän huono eikä vika ollut oikeastaan nokasta johtuvaa. Oli aika paljon rakoa ennen kuin sain kohilleen.. Tyhjäkäynti on nyt vähän brapbrapbrap (epätasaisempi) kuin vakiolla nokalla, mutta starttaa hyvin ja pysyy käynnissä ilman ongelmia. Auttaisko ECU:n resetointi mitään?
-Jan-
-Jan-
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
ecu on resetoitu monta kertaa eikä tunnu auttavan mihinkään, vaatii tietääkseni ohjelmoinnin, tuossahan on sähköinen boschin kaasuläppä ja ecu ei osaa säätää kaasua tyhjäkäynnillä tällähetkellä, saatika sitten mitään muitakaan arvoja sytkän puolella ja ties missä. nyt kaasu viritetty nippusiteellä siten että kierroksen noin 1000 ja pitä vaan koittaa etsiä se pätevä paikka jossa käyttää tuo ohjelmoitavana, britti foorumilaisten mukaan sillä sen pitäisi tulla kuntoon
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Joo kyl ton pitäs saada nätisti joutokäyntiä käymään ilman ohjelmointia mut sytkäri siä on kartoilla persiillä.
Mites ne turbo suunnitelmat? Ei kai vaan haudattu?
Mites ne turbo suunnitelmat? Ei kai vaan haudattu?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Sanoisimpa ennemmin näin.
Kun imu venttiili aukee reilusti enne ykk:taa niin mäntä painaa pakokaasua imusarjaan.
Tämän takia imusarjan painevaihtelu menee sekaisin ( alipaine katoaa) mapilla ohjatussa ruisku sekoaa, tps ohajttu kuormituksen tunnistus toimii paremmin , muttaa tässäkin tapauksessa pakokaasu pääsee sotkemaan muiden sylinterien toimintaa.
Pakokaasu painaa myös jo suihkutetun bensiini/ilman seoksen imusarjassa takaisinpäin ja muihin sylintereihin ja seokset on aivain sekaisin sylintereissä.
Paras vauhtoehto on , että jokaiselle sylinterilla on oma pallohana ( kaasuläppä) ja tps ohjattu kuormitus , silloin pakokaasu ei pääse niin helposti sotkemaan muiden sylinterien täytöstä.
Tämä siis matalilla kierroksilla 1000-1500. Toki tähän vaikuttaa myös imusarjan painevaihteluiden taajuus, myös pidemmillä putkilla käynti on tasaisempaa pienillä kierroksilla.
Nyky moottoreissa on säätyvät nokka-akselien ajoitukset niin imu kuin pakopuolellakin , on myös säätyvät imusarjan taajuus ja putkien pituus,myös venttiilin nousuja voidaan säätää,,että saadaan ilma virtaukselle vauhtia kun se mene sylinteriin .
Lopuksi kun venttiilit ovat kiinni ja puristus alkamassa suhkutetaan bensii kovalla paineella sylinteriin joka sekoittuu ilmaan ja kone käy nätisti vaikka olisi vihaisempaakin nenua, samoin kulutus on dieselin tasoa kun ei bensiiniä mene pakoputkeen.
Tämä taas hidastaa katalysaattorin lämpeämistä jonka takia pitää tehdä jälki suihkutus kylmällä konella ja overlappia kun on tarpeeksi niin ilmaa pääsee pakoputkeen joka bensiininkanssa lämmittää katin nopeasti ja jne. jne.. ja paljon paljon muuta.
Kun imu venttiili aukee reilusti enne ykk:taa niin mäntä painaa pakokaasua imusarjaan.
Tämän takia imusarjan painevaihtelu menee sekaisin ( alipaine katoaa) mapilla ohjatussa ruisku sekoaa, tps ohajttu kuormituksen tunnistus toimii paremmin , muttaa tässäkin tapauksessa pakokaasu pääsee sotkemaan muiden sylinterien toimintaa.
Pakokaasu painaa myös jo suihkutetun bensiini/ilman seoksen imusarjassa takaisinpäin ja muihin sylintereihin ja seokset on aivain sekaisin sylintereissä.
Paras vauhtoehto on , että jokaiselle sylinterilla on oma pallohana ( kaasuläppä) ja tps ohjattu kuormitus , silloin pakokaasu ei pääse niin helposti sotkemaan muiden sylinterien täytöstä.
Tämä siis matalilla kierroksilla 1000-1500. Toki tähän vaikuttaa myös imusarjan painevaihteluiden taajuus, myös pidemmillä putkilla käynti on tasaisempaa pienillä kierroksilla.
Nyky moottoreissa on säätyvät nokka-akselien ajoitukset niin imu kuin pakopuolellakin , on myös säätyvät imusarjan taajuus ja putkien pituus,myös venttiilin nousuja voidaan säätää,,että saadaan ilma virtaukselle vauhtia kun se mene sylinteriin .
Lopuksi kun venttiilit ovat kiinni ja puristus alkamassa suhkutetaan bensii kovalla paineella sylinteriin joka sekoittuu ilmaan ja kone käy nätisti vaikka olisi vihaisempaakin nenua, samoin kulutus on dieselin tasoa kun ei bensiiniä mene pakoputkeen.
Tämä taas hidastaa katalysaattorin lämpeämistä jonka takia pitää tehdä jälki suihkutus kylmällä konella ja overlappia kun on tarpeeksi niin ilmaa pääsee pakoputkeen joka bensiininkanssa lämmittää katin nopeasti ja jne. jne.. ja paljon paljon muuta.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Jaa että dieselin ja bensiinin kulutusero johtu annostelutavasta. No ei. Ei se niin mene.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Noo eii, tietty diesel litrassa on enempi energiaa, mutta kyllä nuo suora ruisku bensat pesee esikammio dieselit mennen tullen.väisänen kirjoitti:Jaa että dieselin ja bensiinin kulutusero johtu annostelutavasta. No ei. Ei se niin mene.
Ja jos pois laksee dieselin suuremman energia sisällön niin ei commari dieselitkään pienemmällä mene.
Ja hyvä esimerkki on tuo meijän bikku bimmeri 318 vajaa 150heppanen vapari suora ruikkari, jopa muija pääsee sillä alle 6L keskikulutukseen vaikka on tuo kaasujalka melko painava, maantiellä tullee alle 5 lukemia, eikä tässä ole edes valvetronicia.
Olis kiva löytää vastaava 150hv vapari dieseli millä pääsee samoihin lukemiin, ei taida löytyä.
Turbomalleja kyllä , mut löytyy näitä turbomallin suora ruikkareitakin ja bensa koneissa on se pieni etu ,että iskutilavuus voi olla pienmpi saman tehoisena.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Olekko nyt iha sata varma mitä juttelet. Kuullostaa toi energiasisältö nyt vähä kummalta...
Mielenkiinnosta ni minkä kokoinen kone tosa benarissa muuten on?
Mielenkiinnosta ni minkä kokoinen kone tosa benarissa muuten on?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.