1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Juu ilman isompia suuttimia ei saa lisää paljon voimaa.
Isommalla paineella pääsee hiukan pidemmälle tietyissä tapauksissa, mutta ei sekään riitä ilman isompia suuttimia, jos haetaa kunnolla voimaa.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Viittasin tuolla 16V:llä tässä tapauksessa siihen etten tiedä Fiatin 8V nakua suuremmin viritetyn, mutta 16V:tä tiedän. Ei se venttiilien määrä sinällään mikään itseisarvo ole.

Folkkarin nokilekat tosiaan sysää ihan kivasti nykyisellä tietotaidolla. Eikös 1,6:stakin huhu kerro yli 300 saadun. Tosin tuota en tiedä varmaksi ja jos on totta, niin voi käyttöalue olla vähän lyhyehkö. 1,9:eillä kai kolkutellaan jo 400 rajoja, en ole kyllä yli nähnyt. Suorasuihkarit vaan kun ei tahdo kiertää, niin ei tahdo saada tehojakaan. Kuitenkin nuo 300 ylitykset taitaa vaatia vetoja yli 5000 kun suorasuihkari lopettaa jo liki tuhatta aiemmin. Toisaalta suorasuihkari taitaa käytännön ajossa olla mukavampi vaikkei nuo virinakut enää nykyään mahdottomia mustia pilviä puskekaan. Ruokaa sinne on tosiaan saatava ja nopeasti, että voimaa syntyy. Virtaus muuten kasvaa paineen neliöjuureen, eli tuplapaine on noin 40% lisää tavaraa läpi. Joten joku 500 bar railipainetta lisää ei ihmeitä tee.

Eihän 100 hv/l ole enää edes superiksi laskettava :lol: Kyllä se yli 100 kW/l irtoaa vakiosisuskaluillakin joistain koneista.

Mutta juu, kaukana aletaan olla topicista :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eikö kuitenkin ajatus ole haistella erilaisia vaihtoehtoja...
Juu ja 4 venttiilitekniikalla suutinvalikoima voi kasvaa koska mahd voi hyödyntää toisista merkeistä.
Suutin kun aikamonesti on sylinteriputken suuntaisesti 4 venttiilisessä.
Ja voihan sitä metanoliakin hyödyntää dieselissä...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eli jos sinne istuttaa 1.4 t jetin ruiskuineen avaimineen ja sanoo koneenkin vaihtuneen niin sen saa kilpiin melkolailla helpolla laillisesti.
Mitä koritatokoneshit sanoo tämmösestä?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai dieselin ja vaparin virit

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Nyt kun saatiin keskustelua käyntiin niin sekoitetaan vähän lisää pakkaa ja mietitään miten tuota nykyistä vaparia saadaan piristettyä :D pidän 1.4 16v koneen luonteesta ja sehän tulee jo paremmin esille stilossani, josta on poistettu jo hyvin paljon turhia (lue, ei kulkua edistäviä) osia, kuvanhan näkee tuolta "stilo joka ei mennytkään paaliin" projektista.

Tiedän, että tehoja ei saada vaparina ihan älyttömiä, ei ainakaan halvalla, mutta jos jotain kokeilisi kuitenkin ;) budjettia häiritsee koulun käynti, asunnon vaihto sekä se että tietokone meni eilen hajoamaan, siinä menni nokka-akseli rahat perkules :lol:

Tällä hetkellä koneessa on venttiilit höylätty paremmin virtaaviksi sekä kanavia siistitty kevyesti. Hetki sitten laitoin myös kevennetyn vauhtipyörän. Kaasuläppä on myös muokattu virtaavammaksi.

Ajatuksena olisi laittaa kireämmät nokat ja mahdollisesti jotai muutakin jos on jotain huomattavaa parannettavaa johon ei mene omaisuuksia. Olenmyös miettinyt ohjelmoinnin merkitystä, brittiporukka ovat näitä ohjelmoineet/optimoineet nokka-akselin vaihdon yhteydessä, osaisiko joku kertoa miten merkittävää hyötyä uudella kartalla voisi olla, kannattaakohan?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu kyllä softaamalla saa voimaa lisää ja varsinkin jos vaihdat kireet nokat.
Nenien hiottaminen ei ole kamalan kallista.
Sytytyshän menee alunperin varsin myöhäiselle vakiokeissa kierrostenrajoitinta lähestyttäessä. Rajoittaa saatavaa tehoa paljon.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Niinkuin aimminkin ehdottelin, niin jos bensassa haluaa pysyä ja vaparina, niin enempi tilavuutta jeesaisi. 1,4:n saaminen edes 1,8:n vakiotehoihin on jo aika temppu. Sen sijaan samat temput 1,8:lle maksaa about saman, mutta tehoa on jo aika paljon enempi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Noin nää pojat mullekin sano kö aloin piristää 1.6 mareaa...

Mutta siis noiha seo.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sää ja sun piristykset... Tuossa vaihessa se parisataa kuutiota ei enää mahdottomia tee.

Toisekseen eikös 1,8:t ole jotain hitacheja ja 1,6 boschin truutalla. Tuo voi olla yksi hyvä syy valita pienempi. Tosin 5-mukisen ohjelmointihan hallitaan kylläkin hyvin. Vanhemman voi tehdä sipsillä, uudempi pitää roudata paikanpäälle. Mulle yksi britti lupasi tehdä sipsin kiristettyyn 5-mukiseen speksien perusteella ja siten jos saa videon jossa näkyy seokset ja kierrokset, niin sillä perusteella sitten korjaa toisen sipsin samaan hintaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

1.6 on toi maailman parhaimman merkkisellä moottoriohjauksella varustettu eli magnetimarelli.
Kyä vaan sanottiin foorumeilla et ei sitä 1.6 saa kulkemaan samoin vs 1.8. Mut sinne taakse jäi sitte höögeeteet ja moni muukin... :ugeek:

Ot juuh :oops:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mikä ruisku tuo Boschin ruisku on?

Omassa 1.2:ssa on Boschin antureita, mutta liekkö kuitenkaan possu?
Minkä huollan, sen korjaan...
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Kaikesta huolimatta nyt kuitenkin viritetään tuota nykyistä 1.4 16v pannua, koska se löytyy tuolta pellin alta, ja sen yhteydessä olevat vakuutukset ja polttoaineenkulutus ja verotus sopii tälläiselle persaukiselle autoinssi opiskelijalle :)

meinaan siis hommata uudet kireämmät nokat tuohon, hommaan ne joko italiasta colombo & barliani valmistajalta, hintaa tulisi noin 700e tai sitten puolalaiselta virinokka valmistajalta. puolassa harrastetaan paljon pikkufiatteja joihin on tapana lykätä tuo 1.4 16v pata sen hinnan, tehopaino-suhteen sekä helpon saatavuuden ja eri mallien voimalinjan osien yhteen sopivuuden takia, joten siellä vaikuttaisi olevan tietotaitoa nuiden virittämisestä. Puolaisille nokille hintaa tulisi noin 500e, en ole vielä päättänyt kummat otan, mutta jouluksi ne itselleni hankin :D

sitten semmoinen kysymys, että missä kannattaisi tuo auto ohjelmoida uudelleen nokkien hankinnan jälkeen, ja mitä moisesta toimenpiteestä kannattaisi maksaa? Tässä lähellä tuusulassa oli ainakin joku paja joka olisi suostunut toimenpiteen tekemään hintaa 390e kun kyselin tarjousta, voin ajaa kauemmaskin jos joku täällä osaisi suositella pajaa, jossa tuo vaparin ohjelmointi hyvin osattaisi ja kohtuu hintaan :)
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

FI4T kirjoitti:Kaikesta huolimatta nyt kuitenkin viritetään tuota nykyistä 1.4 16v pannua, koska se löytyy tuolta pellin alta, ja sen yhteydessä olevat vakuutukset ja polttoaineenkulutus ja verotus sopii tälläiselle persaukiselle autoinssi opiskelijalle :)

meinaan siis hommata uudet kireämmät nokat tuohon, hommaan ne joko italiasta colombo & barliani valmistajalta, hintaa tulisi noin 700e tai sitten puolalaiselta virinokka valmistajalta. puolassa harrastetaan paljon pikkufiatteja joihin on tapana lykätä tuo 1.4 16v pata sen hinnan, tehopaino-suhteen sekä helpon saatavuuden ja eri mallien voimalinjan osien yhteen sopivuuden takia, joten siellä vaikuttaisi olevan tietotaitoa nuiden virittämisestä. Puolaisille nokille hintaa tulisi noin 500e, en ole vielä päättänyt kummat otan, mutta jouluksi ne itselleni hankin :D

sitten semmoinen kysymys, että missä kannattaisi tuo auto ohjelmoida uudelleen nokkien hankinnan jälkeen, ja mitä moisesta toimenpiteestä kannattaisi maksaa? Tässä lähellä tuusulassa oli ainakin joku paja joka olisi suostunut toimenpiteen tekemään hintaa 390e kun kyselin tarjousta, voin ajaa kauemmaskin jos joku täällä osaisi suositella pajaa, jossa tuo vaparin ohjelmointi hyvin osattaisi ja kohtuu hintaan :)
Kireemmät nokat kaipaa kaveriksi koreampia ruttuja muuten hyöty jää nimelliseksi ja ylä kierroksille.
Sitte kireempien nenujen kanssa kannattaa ottaa huomioon säätyvä imu nenu ettei venttiilit tee tuttavuuksia männänkanssa,
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja FI4T »

rutistuksia on nostettu jo höyläämällä kantta, mutta taitaa jäädä aika nimelliseksi tuon hyöty, tässä mallissa on männissä melkoiset montut. Tässä stilosta löytyvässä 1.4 16v koneessa (843 A 1000) ei ole muuttuvaa imunokkaa, eli sitä huolta ei ole. Vakiona puristussuhde on jo 10.8:1 mielestäni melko kova.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Millaisilla spekseillä ne polskinokat olisi. Jos ottaisi semmoiset myös...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin