1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen)

Viesti Kirjoittaja FI4T »

1.4 16v koneen ahtaminen?

ViestiKirjoittaja FI4T » 19.10.2015 22:50
Pidemmän aikaa olen halunnut päästä tutustumaan turbotekniikkaan ja nyt tulin siihen tulokseen, että vain tekemällä oppii, eli tarkoitus olisi muuttaa tuo oma stilon rotisko kulkemaan ahdetun moottorin voimin. Tilanne on kuitenki se, että en tiedä aiheesta juuri mitään, mutta ajattelin, että jos täältä löytyisi apua, toki näitä 1.4 16v koneita on turbotettu paljon maailmalla mutta ei löydy kuitenkaan riittävästi suoraa tietoa siitä miten kannattaa rakentaa.

Projektin tavoitteena olisi:
-saada rakennettua toimiva turboauto (luotettavuus ennen suorituskykyä periaatteella)
-rakennelma pitäisi olla semmoinen, että saa muutettua kohtuu helposti vakioksi, ellen sitten innostu vtt:lle viemään tätä!

Nyt pitäisi alkuun selvitellä, mitä minun tarvitsee hankkia jotta pääsen alkuun, en tiedä yhtää millaisen turbon tarvitsen, tarkoitus olisi siis saada semmoinen turbo joka herää mahdollisimman aikaisin, eikä ahtopaineita tarvita paljoa varmaankaan.

Pakosarjan pystyn varmaan itse rakentaa, joko vanhasta peltisatsista tai katti pakosarjasta. Mitenköhän turbon öljynkierto kannattaisi toteuttaa, suodattimelta suoraan turbolle ja hitsaa öljypohjaan paluu nipan, mahtaakohan tarvita erillistä öljynjäähdytintä?

Mitenköhän imusarjan paineanturi? nytkin herjaa todella helposti esim huohottimen muuotksista, menee varmaan aivan sekaisin jos alipaine muuttuu ylipaineeksi :D Pystyyköhän tämän ohjelmoimaan uusiksi toimimaan turbon kanssa, vai tarvitaanko erillinen moottorinohjaus jotta toimii, mitenköhän suuttimet ja bensapumppu?

Työkalut ja miggi pysyy kädessä jotenkin, mutta kaikki tietotaito sekä vinkit otetaan erittäin kiitollisesti vastaan :) Jos joku näkee ideassani suuria ongelmia tai kompastuskiviä niin kuulisin myös niistä mielelläni.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Projektin tavoite huomioonottaen sanoisin helpoimman ja varmasti halvimmankin tien olevan tekniikan nappaaminen Bravosta/Lineasta/Deltasta. Jos siis Stilosi pitää saada ahdetuksi, vieläkin helpommalla ja halvemmalla päässee, kun koko auton vaihtaa johonkin noista.

Suurin kompastuskivihän tässä on se, ettei saa katsastettua ilman isompia panostuksia, jos sittenkään. Eipä siinä muuten mitään, moottorinohjauksen joudut vaihtamaan, ellet löydä keinoa nykyisen ohjelmoimiseksi - taaskin vaaditaan isompia panostuksia. Projektin haasteet on ihan muualla, kuin työkalujen ja migin käsissä pysymisessä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Ymmärrän ja tätä olen itsekkin tähän asti ajatellut, mutta siksipä tänne tämän aiheen laitoinki, että tätä kautta muiden itseäni kokeneempien kaverien mielipiteet saan kasattua, jotta voin puntaroida projektin laajuutta sekä järkeä/järjettömyyttä, itse kun en tarkalleen ottaen tiedä miten laajamittaisesta projektista olisi kysymys jos tälläiseen ryhtyisin :)
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Taitaa olla silkka mahdottomuus saada Stiloa muutoskatsastettua turbo moottorille.
Sen verran uusi auto kuitenkin, että joutuu VTT:n päästötestin tekemään ja onnistuuko edes silläkään.

Jos turbojen kanssa haluaa leikkiä niin paras hommata ennen 1990-lukua valmistettu auto ja viritellä sitä.
Ei ole pahemmin rajoitteita sinänsä.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itse selvittäisin ensin voiko tuota stiletin truuttaa ohjelmoida kuka miten missä ja mihinkä hintaan.
Suurempipaineisen mapin se sinne varmasti vaatii ja ehkä myös isommat suuttimet. Nämät kannattaa nettivakoilla jostaki. Ja jos softaa ei skriivaa uusiksi ni mittodnäk kuluttaa bensaa paljon koska sytytys ei kohdillaan. Jos mahd suuresta bensankulutuksesta ei välitä ja haluaa kokeilla ilman softausta tai softaus mahdollisuutta ni tuskin on kallis homma kokeilla. Ilman softausta suuttimia ei saa suurentaa summamutikassa vaan kattelet vähän sen teholisän mukaan ja mapin skaalauksen. Bensapaineella saa vähän hommaa kikattua mutta ei loputtomasti.

Ilman välijäähdytintä mitätodennäköisimmin alkaa nakuttamaan jo 0.5 bar ahdoilla jos ei aikasemminkin. Eli viinakikkailua voi vaatia. Viinakikkailu sallii toki isommat suuttimet.

Ahtimen valintaan en osaa sanoa mitään mutta ei muuttuvasiipistä vaan normi hukkaportillinen mahd samaa kokoa mitä näissä alunperinkin esim bravo t jetti (on todella säälittävä sitte).

Pakosarjan jos hitsaat. Itsellä ollut ohuita laippoja johonka tuubikäyrät. Irtonaisessa Kannessa laippa kiini ja siitä pistehitseillä tuubia kiinni ettei väänny. Ohuessa laipassa on se huono ettei ole paljoa varaa oikoa.

Jos kaikki osat ostaa uusina kaupasta ni halvimmillaan hmm pääsiskö alle 3000 tonnin ilman softausta siis. Ei kyl taija päästä...+ että se ei vielä välttis toimi tai todella kauhea ajaa...

Sitte vielä lisäkustannusta. Bensaa palaa enempi, renkaat kuluu, rikkoontumisia ja matkan pysähtymisiä odotettavissa.


Nämä mitä nyt ensin tuli kaalista oksennuksena ulos :oops:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja wellu »

tapi0 kirjoitti:Jos turbojen kanssa haluaa leikkiä niin paras hommata ennen 1990-lukua valmistettu auto ja viritellä sitä.
Ei ole pahemmin rajoitteita sinänsä.
Muistakaahan että laki muuttui, <--euro3 autoja voi nykyisin ahtaa, todistukseksi riittää penkkilappu ja läpäisty päästötesti + muutoskatsastus.

Tosin, en ole varma saako euro3:sia ahtaa, ottakaa selvää.

Minä luulen että se 0,5bar tuo jo riittävästi lisävoimaa tuohon koneeseen. Ahneella on kuitenkin paskainen loppu...
Minkä huollan, sen korjaan...
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Eli kuulostaa varsin hazardilta sekä kalliilta, mutta pitää selvitellä vähän asioita tarkemmin. Briteissä näitä on tehty jonkin verran, mutta eivät siis nämäkään minkää pienen budjetin hommia ole olleet. Pitäisi hommata ilmeisesti se diesel versio jos haluisi turbojen kanssa kikkailla ilman armottomia kulujen kasvuja, siis polttoaineen kulutus plus tämä jälkiasentamisen kustannus.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Joku Rotrexi magneettikytkimellä ja omalla lisärikastuspiirillään? Mopopuolellahan nuo lisäruiskut on ihan peruskauraa. Samalla noissa taitaa olla jotain vesi/metanoliruiskuja, niin auttaa vähän coolerin puutetta.

Mutta eihän siinä silti mitään järkeä ole.

Jos haluaa harjoitella, niin ostaa toisen kopan johon rakentelee. Sitten kun saa toimimaan, niin rojujen siirto. Pysyy auto ajossa ja jos käy käpy ja tulee romua, niin ei niin paljoa harmita.

Tai sitten suosiolla ostaa jonkun isokoneisemman. Dieselistä saa kohtuutyöllä ihan kivasti, toisaalta onhan noita Abarthimallejakin aina välillä kaupan näkynyt. Kaikki Stilot taitaa olla Euro 3:ia, joten laillinen ahtaminen on taas poissuljettu. Sikäli tuo diesel olisi ehkä se vaihtoehto. Samalla on kulutuskin aisoissa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Laillisuuten en ota kantaa.
Mutta dieselikin vaatii softaamista. Ja jos sieltä tahtoo tehoja suuttimet ja ahdin vaihtoon. Ei oo halpaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eikä toi bensavehe vie yhtään lisää bensaa jos sinne saa ecun uusiksi kirjoitettua että ajotapa ei muutu dramaattisesti.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tottahan tuo, mutta dieselin softaaminen vaikka isommalle ahtimelle ja suuttimille onnistuu aika monelta. Jopa harrastajiltakin. Nuo EDC:t tunnetaan melko hyvin jo kuitenkin. Vaparibensan softaaminen ahdetuksi lie aika paljon huonommin tunnettua alaa. En tosin tiedä varmaksi, arvailen vain. Dieselin saa leimattuakin ongelmitta.

Mitä noiden meisselien kanssa joskus pelasin, niin noihin suuttimet oli jonkun 250 e/kpl, tosin noitakin kai nykyään eri pajat tekee vakioita muuttamalla edullisemmin. Turbo sopivasta isommasta kolaroidusta kohtuhintaan tai tonnin tienoilla uutta. Coolerit on halpoja. Sitten korkeapainepumppua ja se kytkin, jne.. Sitten aletaan jo olla liki 300 konia ja vääntöä riittävästi.

Stiletin saanee kuitenkin kohtuudella johonkin 150..200 tienoille. Kysehän vaan on paljonko tahtoo. Tuonne 150 tienoille vaan diesel on varmasti helpompi ja halvempi mitä bensa. 300 voisi irrota jo bensasta paremmin.

Kulutus ja kilometrit on sitten oma asiansa. Bensaa menee kuitenkin se 7..8 l ja naftaa litra pari vähempi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Hyvä pläjäys stefalta.
Dieselien isompien suutinkärkien saatavuudesta kysyisin selvittäisin ensin jos siis tahtoo oikeasti voimaa sieltä.
Voi homma topata sitte siihe. Seo kuitenkin ruiskutuskulmat oltava kohdillaan eikä mitävaata kannata laittaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Meisseliinhän saa noita AMG:n koko suuttimia. Joskus kun noita ekoja koittivat tehdä, niin jotkut yrittivät nimenomaan AMG:n kärkiä vakiorunkoihin budjettiratkaisuna. Ei vaan tuotot noussetkaan juuri yhtään. Sittemmin kai se AMG:n koko suutin osataan kopioida, ainakin liki. Mutta kotioloissa ei onnistu. Sittemmin kyllä jo AMG:nkin suuttimia viritetään isommiksi erikoiskärjillä.

Briteissä vissiin on tarinaa jostain 250 hv (16V) nokivasaroista, mutta tuossa vähän epäilen sumujen saarten lisää olevan. Yli 200 lie kylläkin tehty. Kukas äxyharrastaja se olikaan jonka kanssa jokunen vuosi sitten juttelin kun suunnitteli murtolukuun moniventtiilinakua :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Eipä sen moottorin tarvitse olla mikään moni venttiilinaku.
Suomessa on folkkarin 1.9 TDi motista otettu jo reilu 300 konia.

Kauhean halpaa touhua tuo ei ole, kun ruvetaan ottamaan yli 100 hv/litra tehoja.
Yleensä vaatii vahvempaa palikkaa joka moottoriin vakioiden tilalle.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.4 16v koneen ahtaminen?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu mutta jos isoja kärkiä ei löydy ni ei sieltä tule voimaa (piste)
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin