1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen)
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Ja onko bemarin kulutukset mitattu vaiko katsottu ajotietokoneesta?
Enivei, Dieselmoottoria voidaan ajaa laihaseoksella (periaatteessa rajaa ei ole ja tästä syystä ei ole kaasuläppää), jonka vuoksi kulutus saattaa oikealla ajotavalla olla rajusti pieni. Bensiinimoottorin seossuhde on aina pidettävä stoikiometrisenä jotta vältetään vahingot. Toki modernit suoraruikkarikoneet voivat ajella "laihaseoksella" ja täten päästään pienempiin kulutuslukemiin, mutta käytännössä näin on vain teoriassa.
Oma Bravo, epäsuora suihkutus (imusarja), 82hp/10x0kg ja pienin mitattu (tankkaamalla täyteen ja taas täyteen) on 3,8l/100km. Laihaseoksella tuokin menee, tulpista päätellen...
Mutta moottoria virittäessä kannattaa keskittyä hyötysuhteen parantamiseen. Tätä kautta myös kulutus saadaan tippumaan. Toimivalla imusarjalla, sylinterikannella ja pakosarjalla saadaan seos mahdollisimman homogeeniseksi tulpan läheisyyteen, jolloin nakutusherkkyys pienenee. Wiinalla ajaessa taas saattaa väännön kippipiste tulla vastaan jo kauan ennen nakurajaa, johtuen wiinan rajusta puristuksen kestävyydestä (eräässä moottorissa 3200rpm 100% kuormalla on 16° kohdilla maksimivääntö, ensimmäisen kerran ropsahtaa 23° tuntumassa).
Pieni vapaasti hengittävä moottori on yleensä "mahdoton" tehdä "ripeäksi" muutoin kuin parantamalla moottorin hengitystä yläkierroksilla. Eli moottorista tulee ns. "kiukkuisempi", jaksaa vetää pidemmälle ja tehoakin on enemmän.
Kuitenkin piikittävää tehoa 1000rpm alueella ylärekisterissä nopeampi on laakea vetoalue. Tähän päästään hienosti turbolla. Turbomoottoriin ei käyttöautoon kannattaisi valita nokaksi/-ksi liian paljon overlappia sisältävää kompromissia (kyllä, nokka-akseli on aina kompromissi). Rajulla overlapilla turbomoottorissa vain "puhalletaan seos pakoputkeen" pako/imutahdin välissä ja teho on korkealla, piikkimäisesti.
Esimerkiksi eräällä "testiautolla" (auto 1600kg, 2.3/8v Re85, 0,9Bar 220hp/5500, 420nm/3200rpm) on todettu, että tuommoisella "traktorin vääntökäyrällä" (yli 300nm 2200rpm-6200rpm, yli 200hp 3200-6200rpm) ollaan nopeampia, kuin vastaava automalli jossa on muutoin samat speksit, mutta toisessa "yläkireä" ja enemmän huipputehoa tuottava moottori (sama kone, mutta 270hp/5500rpm, nyyttoneita en muista mutta maksimit olivat 4700rpm kohdalla muistaakseni).
Luvut muistinvaraisia (pieniä heittoja voi olla), mutta näin todettu. "Yläkireä ja korkean huipputehon piikkinä" tuottava moottori tuntuu todella paljon nopeammalta kuin "3000rpm vetoalueella" oleva maamoottori. Kello vain kertoo jotain muuta, maksimiväännön ja tehon välinen pinta-alaintegraali on avainsana.
Enivei, Dieselmoottoria voidaan ajaa laihaseoksella (periaatteessa rajaa ei ole ja tästä syystä ei ole kaasuläppää), jonka vuoksi kulutus saattaa oikealla ajotavalla olla rajusti pieni. Bensiinimoottorin seossuhde on aina pidettävä stoikiometrisenä jotta vältetään vahingot. Toki modernit suoraruikkarikoneet voivat ajella "laihaseoksella" ja täten päästään pienempiin kulutuslukemiin, mutta käytännössä näin on vain teoriassa.
Oma Bravo, epäsuora suihkutus (imusarja), 82hp/10x0kg ja pienin mitattu (tankkaamalla täyteen ja taas täyteen) on 3,8l/100km. Laihaseoksella tuokin menee, tulpista päätellen...
Mutta moottoria virittäessä kannattaa keskittyä hyötysuhteen parantamiseen. Tätä kautta myös kulutus saadaan tippumaan. Toimivalla imusarjalla, sylinterikannella ja pakosarjalla saadaan seos mahdollisimman homogeeniseksi tulpan läheisyyteen, jolloin nakutusherkkyys pienenee. Wiinalla ajaessa taas saattaa väännön kippipiste tulla vastaan jo kauan ennen nakurajaa, johtuen wiinan rajusta puristuksen kestävyydestä (eräässä moottorissa 3200rpm 100% kuormalla on 16° kohdilla maksimivääntö, ensimmäisen kerran ropsahtaa 23° tuntumassa).
Pieni vapaasti hengittävä moottori on yleensä "mahdoton" tehdä "ripeäksi" muutoin kuin parantamalla moottorin hengitystä yläkierroksilla. Eli moottorista tulee ns. "kiukkuisempi", jaksaa vetää pidemmälle ja tehoakin on enemmän.
Kuitenkin piikittävää tehoa 1000rpm alueella ylärekisterissä nopeampi on laakea vetoalue. Tähän päästään hienosti turbolla. Turbomoottoriin ei käyttöautoon kannattaisi valita nokaksi/-ksi liian paljon overlappia sisältävää kompromissia (kyllä, nokka-akseli on aina kompromissi). Rajulla overlapilla turbomoottorissa vain "puhalletaan seos pakoputkeen" pako/imutahdin välissä ja teho on korkealla, piikkimäisesti.
Esimerkiksi eräällä "testiautolla" (auto 1600kg, 2.3/8v Re85, 0,9Bar 220hp/5500, 420nm/3200rpm) on todettu, että tuommoisella "traktorin vääntökäyrällä" (yli 300nm 2200rpm-6200rpm, yli 200hp 3200-6200rpm) ollaan nopeampia, kuin vastaava automalli jossa on muutoin samat speksit, mutta toisessa "yläkireä" ja enemmän huipputehoa tuottava moottori (sama kone, mutta 270hp/5500rpm, nyyttoneita en muista mutta maksimit olivat 4700rpm kohdalla muistaakseni).
Luvut muistinvaraisia (pieniä heittoja voi olla), mutta näin todettu. "Yläkireä ja korkean huipputehon piikkinä" tuottava moottori tuntuu todella paljon nopeammalta kuin "3000rpm vetoalueella" oleva maamoottori. Kello vain kertoo jotain muuta, maksimiväännön ja tehon välinen pinta-alaintegraali on avainsana.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Bimmerissä on 2l kone olikohan n43b20 ja joo on laihaseos moottori.väisänen kirjoitti:Olekko nyt iha sata varma mitä juttelet. Kuullostaa toi energiasisältö nyt vähä kummalta...
Mielenkiinnosta ni minkä kokoinen kone tosa benarissa muuten on?
On säköisesti ohjattu termostaatti ja vesipumppu , rulla nokat , 2x vanos , säätyvä imusrjan pituus, mut ei valvetronicia.
Sylinterikohtainen sytytys ajoitus , laajakaista lambda , pakokaasun lämpö ja nox anturi.
Niin ja bimmerin omapaino 1500kg.
Ja muuten tämä on jo melkeen 10vuotta vanhaa tekniikkaa.
Olikohan se niin että diesel litrassa on 10% enempi energiaa ku bensa litrassa.
Joku ahkera voi tuon tarkastaa ja varmistaa oikean määrän.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Joo noin 10 rossaa ero.
No jos seo laihaseosmoottori ni siinä on jo pintakuormalla ok kulutus. Emminä semmosta tienny
No jos seo laihaseosmoottori ni siinä on jo pintakuormalla ok kulutus. Emminä semmosta tienny
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Väisänen: rahatilanteen takia tähän ei ainakaan vielä laiteta ahdinta, koska se on ainut autoni ja tarvitsen sitä käytännössä päivittäin, mutta mitä radikaalimmat viritysideat ovat sitä todennäköisemmin niitä EI haudata tämän projektin kohdalla . mielessäni on käynyt myös, että hakisin euroopasta mällätyn abarthin ja laittaisin sen 2.4 20v möykyn tuonne niin tulisi siittenkin mukava farkku stilo.
Laitan tässä nyt speksit uusista nokista, jotta olisi helpompi asioista tietävien tehdä päätelmiä siitä mitä tämä auto tarvitsee toimiakseen, Itse en moottorinohjauksesta paljoa vielä ymmärrä niin vaikea päätellä mikä on pielessä
vakionokilla: nostoa 7,75mm 212 astetta/180 astetta 2mm nostolla
uusilla nokilla: imunokan nosto 9,2mm, pakonokan nosto 8,8mm.
imunokka: 259 astetta/199 astetta 2mm nostolla.
pakonokka: 250 astetta/ 206 astetta 2mm nostolla
en tiedä tulkitsinko nyt ihan oikein tätä nokka-akselien mukana tullutta dataa, mutta tuossa pitäisi olla speksit.
Valmistajan mukaan näillä nokilla pitäisi toimia ihan vakio eculla mutta uudelleen ohjelmointi olisi suositeltavaa. Samoin tuolla brittifoorumin puolella kaikki nokan vaihtaneet ovat käyttäneet autonsa ohjelmoinnissa jotta on saaneet tyhjäkäynnin ja alakierrokset kuntoon vastaavilla nokilla.
Laitan tässä nyt speksit uusista nokista, jotta olisi helpompi asioista tietävien tehdä päätelmiä siitä mitä tämä auto tarvitsee toimiakseen, Itse en moottorinohjauksesta paljoa vielä ymmärrä niin vaikea päätellä mikä on pielessä
vakionokilla: nostoa 7,75mm 212 astetta/180 astetta 2mm nostolla
uusilla nokilla: imunokan nosto 9,2mm, pakonokan nosto 8,8mm.
imunokka: 259 astetta/199 astetta 2mm nostolla.
pakonokka: 250 astetta/ 206 astetta 2mm nostolla
en tiedä tulkitsinko nyt ihan oikein tätä nokka-akselien mukana tullutta dataa, mutta tuossa pitäisi olla speksit.
Valmistajan mukaan näillä nokilla pitäisi toimia ihan vakio eculla mutta uudelleen ohjelmointi olisi suositeltavaa. Samoin tuolla brittifoorumin puolella kaikki nokan vaihtaneet ovat käyttäneet autonsa ohjelmoinnissa jotta on saaneet tyhjäkäynnin ja alakierrokset kuntoon vastaavilla nokilla.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Okei.
Kokeile kaasuläpän rinnalle ohivirtauskanavaa. Laita siihen joku palloventtiili et saat säädettyä joutokäynnin sopivaksi.
Näin vinkkinä ennenkö viet ohjelmoitavaksi. Saat moottorijarrutukset ja semmoset sit toimimaan vs kaasuläppää säädetty raollensa.
Obd skannerilla laittaa olikos se nyt noin 4 rosenttia kaasuläppä auki joutokäynnillä. En vanno mitä se stiletissä vakiona on mut sinne kö sen säätää ni piräsis joteski pelata. Sitte kattoo korjauskerrointa seoksesta pysyykö ns ikkunassa...
Kokeile kaasuläpän rinnalle ohivirtauskanavaa. Laita siihen joku palloventtiili et saat säädettyä joutokäynnin sopivaksi.
Näin vinkkinä ennenkö viet ohjelmoitavaksi. Saat moottorijarrutukset ja semmoset sit toimimaan vs kaasuläppää säädetty raollensa.
Obd skannerilla laittaa olikos se nyt noin 4 rosenttia kaasuläppä auki joutokäynnillä. En vanno mitä se stiletissä vakiona on mut sinne kö sen säätää ni piräsis joteski pelata. Sitte kattoo korjauskerrointa seoksesta pysyykö ns ikkunassa...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Miten homma toimii tuon kaasuläpän kanssa, kun tuo tuntuu olevan tosi herkkä kaikille kaasuläpän muutoksille? esim huohottimen pikku letku irti imusarjasta, siitä kaasuläpän vierestä niin saa enemmän happea ja herjaa mappianturia (p0150) ja sitten sama esim mun muokkaama kaasuläppä jossa saa vähän enemmän ilmaa läpän ja rungon välistä niin sama homma ja nytkyttää niin perkuleesti? ei auta ecun resetointi. tällähetkellä tyhjäkäynti säädetty polkimesta nippusiteellä jotta pystyy ajaa ku muute sammuu heti siis tässä on boschin sähköinen läppä.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Voihan se olla et tekee kiusaa. Joissain ruiskuissa toimii joissain ei. Stiletistä on niinkauan aikaa etten muista miten käyttäytyy. Mut semmoseen paikkaan toi ohivirtauskanava pitää laittaa ettei ole ihan mapin vieressä. Eikös toi jarrutehostimen kanava ollu vähän kaukempana. Siihen voisi kokeilla mitä sanoo.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Näyttääköhän se 100 % korjauskertoimeksi joutokäynnillä. Jos ni ei saa sitte kyllä muutakun nokkaa kääntämällä pelaamaan.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
täytyy tarkistaa tuo korjauskerroin. Mitä nokkaaa käännetään ja mihin, tuossahan on hammasvälityksellä nokat yhdessä, antaako niiden ajoitukset olla yhdessä samat ja muutetaanko niiden ajoitusta alakertaan nähden?
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Wesun ohjeen mukaan eli ottaa imulta overlappia pois.
Mummielestä tosa on hemmetin vaikea rakenne. Eli mistä tiiöt paljonko on nenässä nostoa ilman nokan päähän tulevaa työkalua. Onko sulla sinne mitään vai kuinka laitoin virinokat kohilleen. Orkkis työkalulla vai ?
Mummielestä tosa on hemmetin vaikea rakenne. Eli mistä tiiöt paljonko on nenässä nostoa ilman nokan päähän tulevaa työkalua. Onko sulla sinne mitään vai kuinka laitoin virinokat kohilleen. Orkkis työkalulla vai ?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Jos katot tota korjausakkunaa ni sit myös se et jos näyttää 100 ni onko rikkaan vai laihan päässä. Epäilisin et laihaa seosta yrittää korjata jos yskii. Lambda arvo myös kattoa et vaihtelee kuten kuuluu jos 100 korjauskerroin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Rakenne on tosiaan vaikea, ei sitä nokan asentoa voi määrittää mistään muusta kuin siitä lukitus tapin urasta, mutta sitten herää kysymys että miten? kun kiiloja ei ole missään nokan osassa, kaikki on vain momentilla kiinni. laitoin orkkis työkaluilla paikoilleen ja olen ollut yhteydessä valmistajaan, ei pitäisi mitään vippas konsteja tarvita ajoituksissa eikä missään muussakaan, ihan tehdas asetuksilla pitäis mennä, mutta ainut ongelma on tyhjäkäynnissä tällä hetkellä. Olisiko mahdollista että seos jää laihalla kauttaaltaan, koska tyhjäkäynnillä saisi nyt enemmän ilmaa ja ei pysty korjaamaan seosta? Koko kierrosalueella vetää laiskasti, paitsi jos on kaasu pohjassa, sitten vetää räväkästi, eli ei lambdakorjausta täyskaasulla?
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Se tarttis kattoa koko tehoalueella mikä siä on lyhyt korjauskerroin. Tommonen opetus voi kestää useamman tunnin ajoa.
Mun marea huuti tunnin ajoa ennenkö oppi takasin edes jonkinmoisii vakioasetuksiinsa mapin vaihdon jälkeen. Resettiä en marengin eculle saanu koskaan tehtyä...
Nokka tarttis pyöritellä irtonaisessa nokkakopassa jossa astelevy päässä ja siihen merkataan nostot.
Mun marea huuti tunnin ajoa ennenkö oppi takasin edes jonkinmoisii vakioasetuksiinsa mapin vaihdon jälkeen. Resettiä en marengin eculle saanu koskaan tehtyä...
Nokka tarttis pyöritellä irtonaisessa nokkakopassa jossa astelevy päässä ja siihen merkataan nostot.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Ei siellä nyt taida olla muuta onkelmaa ku nokkien ajoitus pielessä.
Re: 1.4 16v koneen ahtaminen? (tai sit dieselin virittäminen
Täytyy tutkia mitä mieltä tietokone on kun laittaa kiinni autoon, mutta jotenki en vain halua uskoa että pitää alkaa säätämään nokkien ajoitusten kanssa mitään, koska näin ei pitäisi olla ainakaan valmistajan mielestä. Voisiko bensakartta olla niin paljon pielessä, että siitä johtuisi nämä oireet? Kumpa olisi