Sivu 1/2

Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 27.09.2015 01:07
Kirjoittaja Abarth130
Pientä päivitystä tehdään kyseiseen auton :-) Moottori menee sisuskaluiltaan uuteen uskoon. Takokanget ja männät, kireämmät nokat, isompi turbo(Garret GT3071) ja ehkä vesiruiskutus? Isommat suuttimet (1000cm Dynamics) ja Ecumasterin EMU tulee ohjaamaan koneen toimintoja. Jatkossa tarkoitus ajaa E85:lla, ettei nakutus pääse kiusaamaan ;-) Alustaa jäykennetään ja Powerflexin puslat tulee joka paikkaan :-) Jännityksellä odotellaan, saadaanko rakennettua Suomen tehokkain Coupe? Tällä hetkellä sellainen löytyy Helsingin suunnalta ;-)

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 27.09.2015 06:19
Kirjoittaja väisänen
Vesiruiskutus on ainakin joutavanpäiväinen kötöstys bensaturbossa. Varsinkin viinalla.

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 27.09.2015 13:27
Kirjoittaja jykä
Jaahas, vai on tämmöiset aatokset siellä länsisuomen suunnalla.... täällä ootellaan tuloksia ;)

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 27.09.2015 14:48
Kirjoittaja Wesulius
väisänen kirjoitti:Vesiruiskutus on ainakin joutavanpäiväinen kötöstys bensaturbossa. Varsinkin viinalla.
Noinko meinaat?
Saatampa olla eri mieltä.

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 27.09.2015 22:05
Kirjoittaja vvieri
Noin uudessa autossa saattaa katsastusmies suuttua, jos kovin suurta välijäähdytintä menee asentelemaan ilman että tarvittavat liturgiat on hoidettuna. Välijäähdytyksen vajavaisuuteen vesiruisku ainakin auttaa.

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 29.09.2015 10:12
Kirjoittaja -HH-
Niin ei kai välttämättä enää ens kuussa?

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 30.09.2015 21:57
Kirjoittaja Abarth130
Moi,

koskaan ei ole tullut mitattua miten tuo nykyinen keulalla oleva välijäähdytin toimii. Sen verran olen kuitenkin tsekannut, että vetojen jälkeen turbolta tuleva pääty on ollut kuuma, mutta toinen pääty vielä viileä. En usko että tuo vesiruiskutus ihan turha laite on, koska se on kuitenkin kielletty joissakin turbo auto luokissa ;-)

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 02.10.2015 20:45
Kirjoittaja Abarth130
"oikein toteutetulla systeemillä ahtoilmaa pystytään jäähdyttämään vesisumulla
sen suuren höyrystysmislämmön ansiosta.
Yleisesti tunnettu fysikaalinen fakta myös on, että kylmempi ilma on
tiheämpää ja silloin on mahdollista polttaa enemmän polttoainetta.
Ja, tehohan syntyy poltetusta polttoaineesta - mitä enemmän
polttoainetta palaa - sitä enemmän saadaan tehoa".

Näinhän se menee :ugeek:

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 02.10.2015 21:06
Kirjoittaja wellu
Mutta muistakaa se, että se vesisumu vie myös tilavuutta sylinteristä palavalta seokselta.

Kunnollinen välijäähdytin on todennäköisesti parempi ja toimivampi vaihtoehto.


Mutta kukin tyylillään ja pääasia että itse tykkää! 8-)

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 02.10.2015 21:34
Kirjoittaja Vode131
Abarth130 kirjoitti:"oikein toteutetulla systeemillä ahtoilmaa pystytään jäähdyttämään vesisumulla
sen suuren höyrystysmislämmön ansiosta.
Yleisesti tunnettu fysikaalinen fakta myös on, että kylmempi ilma on
tiheämpää ja silloin on mahdollista polttaa enemmän polttoainetta.
Ja, tehohan syntyy poltetusta polttoaineesta - mitä enemmän
polttoainetta palaa - sitä enemmän saadaan tehoa".
Toki se noin menee ja varsinkin jos tarvitsee saada myytyä vesiruiskua. ;) Vesiruiskujen kielto kilpasarjoissa on aikakaudelta ennen E85:ta. E85:lla voit käyttää melko suuriakin puristussuhteita ja vaikka 3bar ahtoja nykytekniikalla ilman vesiruiskua. Alta 1000 hepan tehotavoitteilla en vaivautuisi moisen käyttöä miettimään.

Kannen tiivistys, männäntapit, kiertokanget, kk. laakerit jne. on edelleen niitä perinteisiä heikkoja lenkkejä mihin kiinnittäisin huomiota "tehokonetta" tehdessä. Toki kaikki ympärillä olevakin pitää olla oikein mitoitettu. Nykyään tehon tuotto ei ole ongelma vaan kestävyys.

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 03.10.2015 05:12
Kirjoittaja väisänen
Olisi kiva kuulla mitä ne ns hyödyt oikeasti oli mitä niin salamyhkäisesti tarjoiltiin...
Toki siellä tippuu palopuolen lämmöt ja seo aina hyvä.
Muttaku noi kaupalliset räpsättimet ei oo kauhian häävejä edes siihe vesisumuntekoon...
Tehot tippuu helposti jos vettä tirraa imusarjaan jopa tieselissä. Toki se tehotipautus kompensoidaan ahdoilla ja lisäpolttoaineella...

Mukataan ja lisätään ny senverran ettei mene ihan toisten lyttäämiseksi, ku eihän se ole kivaa :oops:
Coupe on mielestäni nätti auto!
Tsemppiä projektiin ja toivottavasti autosta tulee nopea 8-)

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 03.10.2015 15:39
Kirjoittaja Wesulius
Tuo garretin gt 3071 on ihan hyvä isommalla pakopesällä ja ihan vaparin nokilla, kokemusta 2.0t hpe delttassa, myös vesi ruiskulla, kytkin perkule vaa lipsu vaikka stage3.

Kyllä tuo vesiruisku ainakin uunossa toimi selvästi, vakio cuuleri ja ihi painetta 1.6 -1.7.
Mukaan kun sotkee vielä metanolia niin toimii.
Koko imusarja oli 30min rata session jälkeen viileä (selkeesti tuntui kylmältä jopa kädellä kun koitti).
Ei sillä vedellä kuulu konetta huuhtoa, toki venttiilit jamännätkin pysyy puhtaampana.
Suihkin myös cuulerin pintaan toisella sumuttimella , suihkun paine 15bar molemmissa.

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 28.10.2015 16:49
Kirjoittaja Abarth130
No niin! Laitetaan nyt tästäkin projektista muutama kuva ihmeteltäväksi 8-)

Fixattu lohko
Fixattu lohko
IMG_6767.jpg (70.82 KiB) Katsottu 20502 kertaa

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 28.10.2015 16:57
Kirjoittaja Abarth130
Laitetaan lisää, kun voi laittaa vain neljä kerrallaan ;-)

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

Lähetetty: 28.10.2015 17:02
Kirjoittaja Abarth130
Vielä muutama ;)