Fiat Coupe 20v Turbo

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja Abarth130 » 27.09.2015 01:07

Pientä päivitystä tehdään kyseiseen auton :-) Moottori menee sisuskaluiltaan uuteen uskoon. Takokanget ja männät, kireämmät nokat, isompi turbo(Garret GT3071) ja ehkä vesiruiskutus? Isommat suuttimet (1000cm Dynamics) ja Ecumasterin EMU tulee ohjaamaan koneen toimintoja. Jatkossa tarkoitus ajaa E85:lla, ettei nakutus pääse kiusaamaan ;-) Alustaa jäykennetään ja Powerflexin puslat tulee joka paikkaan :-) Jännityksellä odotellaan, saadaanko rakennettua Suomen tehokkain Coupe? Tällä hetkellä sellainen löytyy Helsingin suunnalta ;-)
Abarth130
 
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja väisänen » 27.09.2015 06:19

Vesiruiskutus on ainakin joutavanpäiväinen kötöstys bensaturbossa. Varsinkin viinalla.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3672
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja jykä » 27.09.2015 13:27

Jaahas, vai on tämmöiset aatokset siellä länsisuomen suunnalla.... täällä ootellaan tuloksia ;)
jykä
 
Viestit: 137
Liittynyt: 18.10.2006 22:55

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja Wesulius » 27.09.2015 14:48

väisänen kirjoitti:Vesiruiskutus on ainakin joutavanpäiväinen kötöstys bensaturbossa. Varsinkin viinalla.

Noinko meinaat?
Saatampa olla eri mieltä.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4636
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja vvieri » 27.09.2015 22:05

Noin uudessa autossa saattaa katsastusmies suuttua, jos kovin suurta välijäähdytintä menee asentelemaan ilman että tarvittavat liturgiat on hoidettuna. Välijäähdytyksen vajavaisuuteen vesiruisku ainakin auttaa.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19181
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja -HH- » 29.09.2015 10:12

Niin ei kai välttämättä enää ens kuussa?
- Ei taidot vaan selitykset -
Avatar
-HH-
GFF
 
Viestit: 8614
Liittynyt: 20.12.2002 13:44
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja Abarth130 » 30.09.2015 21:57

Moi,

koskaan ei ole tullut mitattua miten tuo nykyinen keulalla oleva välijäähdytin toimii. Sen verran olen kuitenkin tsekannut, että vetojen jälkeen turbolta tuleva pääty on ollut kuuma, mutta toinen pääty vielä viileä. En usko että tuo vesiruiskutus ihan turha laite on, koska se on kuitenkin kielletty joissakin turbo auto luokissa ;-)
Abarth130
 
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja Abarth130 » 02.10.2015 20:45

"oikein toteutetulla systeemillä ahtoilmaa pystytään jäähdyttämään vesisumulla
sen suuren höyrystysmislämmön ansiosta.
Yleisesti tunnettu fysikaalinen fakta myös on, että kylmempi ilma on
tiheämpää ja silloin on mahdollista polttaa enemmän polttoainetta.
Ja, tehohan syntyy poltetusta polttoaineesta - mitä enemmän
polttoainetta palaa - sitä enemmän saadaan tehoa".

Näinhän se menee :ugeek:
Abarth130
 
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja wellu » 02.10.2015 21:06

Mutta muistakaa se, että se vesisumu vie myös tilavuutta sylinteristä palavalta seokselta.

Kunnollinen välijäähdytin on todennäköisesti parempi ja toimivampi vaihtoehto.


Mutta kukin tyylillään ja pääasia että itse tykkää! 8-)
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3843
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja Vode131 » 02.10.2015 21:34

Abarth130 kirjoitti:"oikein toteutetulla systeemillä ahtoilmaa pystytään jäähdyttämään vesisumulla
sen suuren höyrystysmislämmön ansiosta.
Yleisesti tunnettu fysikaalinen fakta myös on, että kylmempi ilma on
tiheämpää ja silloin on mahdollista polttaa enemmän polttoainetta.
Ja, tehohan syntyy poltetusta polttoaineesta - mitä enemmän
polttoainetta palaa - sitä enemmän saadaan tehoa".

Toki se noin menee ja varsinkin jos tarvitsee saada myytyä vesiruiskua. ;) Vesiruiskujen kielto kilpasarjoissa on aikakaudelta ennen E85:ta. E85:lla voit käyttää melko suuriakin puristussuhteita ja vaikka 3bar ahtoja nykytekniikalla ilman vesiruiskua. Alta 1000 hepan tehotavoitteilla en vaivautuisi moisen käyttöä miettimään.

Kannen tiivistys, männäntapit, kiertokanget, kk. laakerit jne. on edelleen niitä perinteisiä heikkoja lenkkejä mihin kiinnittäisin huomiota "tehokonetta" tehdessä. Toki kaikki ympärillä olevakin pitää olla oikein mitoitettu. Nykyään tehon tuotto ei ole ongelma vaan kestävyys.
1100 R
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
http://vode131.kuvat.fi/#/
Avatar
Vode131
GFF
 
Viestit: 1535
Liittynyt: 25.02.2003 16:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja väisänen » 03.10.2015 05:12

Olisi kiva kuulla mitä ne ns hyödyt oikeasti oli mitä niin salamyhkäisesti tarjoiltiin...
Toki siellä tippuu palopuolen lämmöt ja seo aina hyvä.
Muttaku noi kaupalliset räpsättimet ei oo kauhian häävejä edes siihe vesisumuntekoon...
Tehot tippuu helposti jos vettä tirraa imusarjaan jopa tieselissä. Toki se tehotipautus kompensoidaan ahdoilla ja lisäpolttoaineella...

Mukataan ja lisätään ny senverran ettei mene ihan toisten lyttäämiseksi, ku eihän se ole kivaa :oops:
Coupe on mielestäni nätti auto!
Tsemppiä projektiin ja toivottavasti autosta tulee nopea 8-)
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3672
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja Wesulius » 03.10.2015 15:39

Tuo garretin gt 3071 on ihan hyvä isommalla pakopesällä ja ihan vaparin nokilla, kokemusta 2.0t hpe delttassa, myös vesi ruiskulla, kytkin perkule vaa lipsu vaikka stage3.

Kyllä tuo vesiruisku ainakin uunossa toimi selvästi, vakio cuuleri ja ihi painetta 1.6 -1.7.
Mukaan kun sotkee vielä metanolia niin toimii.
Koko imusarja oli 30min rata session jälkeen viileä (selkeesti tuntui kylmältä jopa kädellä kun koitti).
Ei sillä vedellä kuulu konetta huuhtoa, toki venttiilit jamännätkin pysyy puhtaampana.
Suihkin myös cuulerin pintaan toisella sumuttimella , suihkun paine 15bar molemmissa.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4636
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja Abarth130 » 28.10.2015 17:49

No niin! Laitetaan nyt tästäkin projektista muutama kuva ihmeteltäväksi 8-)


IMG_6767.jpg
Fixattu lohko
IMG_6767.jpg (70.82 KiB) Katsottu 16948 kertaa
Liitteet
CAM00129.jpg
Nokat
CAM00129.jpg (34.83 KiB) Katsottu 16948 kertaa
CAM00130.jpg
Pakosarja
CAM00130.jpg (58.52 KiB) Katsottu 16948 kertaa
Kännykkäkuvia 012.jpg
Englannista hommattu varakoneen lohko
Kännykkäkuvia 012.jpg (82.8 KiB) Katsottu 16948 kertaa
Abarth130
 
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja Abarth130 » 28.10.2015 17:57

Laitetaan lisää, kun voi laittaa vain neljä kerrallaan ;-)
Liitteet
IMG_7646.jpg
Alakerta
IMG_7646.jpg (64.94 KiB) Katsottu 16942 kertaa
CAM00108.jpg
Kasattu alakerta
CAM00108.jpg (66.18 KiB) Katsottu 16942 kertaa
CAM00109.jpg
CBS:ää sisuksiin! 9 puristeisina
CAM00109.jpg (61.96 KiB) Katsottu 16942 kertaa
Kännykkäkuvia 013.jpg
Männät
Kännykkäkuvia 013.jpg (94.56 KiB) Katsottu 16942 kertaa
Abarth130
 
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Re: Fiat Coupe 20v Turbo

ViestiKirjoittaja Abarth130 » 28.10.2015 18:02

Vielä muutama ;)
Liitteet
IMG_8478.jpg
Hyrräkin on löytänyt paikkansa
IMG_8478.jpg (74.7 KiB) Katsottu 16938 kertaa
IMG_8455.jpg
Putkisto pitkin lattiaa ;-)
IMG_8455.jpg (66.98 KiB) Katsottu 16938 kertaa
IMG_8447.jpg
Yläkertaa
IMG_8447.jpg (77.88 KiB) Katsottu 16938 kertaa
Abarth130
 
Viestit: 16
Liittynyt: 30.05.2015 17:11

Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron