Sivu 1/11

Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 26.09.2015 18:11
Kirjoittaja väisänen
Tänään tupsahti pihalle 170 tkm ajettu 120 heppainen dieseli croma.
Tämä ei ole projekti tai käyttisauto vaan mitä todennäköisimmin selviytymistarina jossa omistajasta otetaan mittaa italialaisen merkin suosimisessa.
Kulkine on ok siisti päältä.
Kohtuu hiljainen sisätiloiltaan.

Juttuja joihin kiinnitin huomiota ajaessani autoa Vantaalta kotio että ostopäätöstä tehdessä.
Kaasujalan polvi painaa ikävästi massiiviseen keskikonsoliin. Ei kiva.
Käsijarruvivun paikka hivenen outo. Ei tarkoitettu käsijarrukäännöksiin :mrgreen:
Ration äänentoisto huono. Liikaa bassoa ja ämpärimäinen muutenkin. Bilemusa voisi kuulua hyvinkin mutta olen jo keski-ikäinen ja voisin kuunnella pelkkää asiapuhettakin.
Pitkä ryhdikäs kuljettaja ei saa Ohjauspyörää tarpeeksi lähelle itseään.
Tavaratila outo.
Yleisvaikutelma sisältä = halpa (Siksi sen ostinkin).
Ylimääräisiä kolinoita.
Ylimääräistä jurnutusta.
Nypytystä pienillä nopeuksilla.
Tuulilasi halki.
Kaukosäätimen nappien kumit paineltu rikki.
Takaluukun aukaisu ei toimi.
Ilmastointi ei anna kylmää.
Virtalukko irronnut keskikonsolista.
Kuljettajan lasi läksi kerran erisuuntaan mitä kytkimellä käskin.

Eli ihan ok peli 170 tkm ajetuksi.

Keräilen tähän jatkossa kaikkea levotonta ja vielä levottomampaa mitä croma ja eukko saavat tuotua tullessaan.
Vielä on ainakin ok viilis autosta :ugeek:

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 26.09.2015 18:28
Kirjoittaja väisänen
Vanhoista Kuiteista käy ilmi että ilmastoinnista on etsitty vikaa.
Onkohan jotakin tiettyä paikkaa joka antautuu?

Toinen ihmetys Kuiteista.
Lämmityslaitteen nestekierto huono. Tehty kannen vuototesti ei vikaa ja vaihdettu termostaatti.
Ei suositella ajamaan vesipumppu huono.
Vesipumppu oli vaihdettu ja ilmeisesti lämmityslaitteen nestekierto ei ole korjaantunut ja autovaihtoon.

Mulla on kerran tullut vastaan porssessa vesipumppu jossa siivet irti mutta muutoin kuullostaa kyllä deltta auton rahastukselta koko homma?

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 26.09.2015 20:18
Kirjoittaja Sämpy
Ma luulen että saat tehdä pioneerityötä, sen verta vähän on NuovaCromaa ylipäätään ja varsinkaan harrastajilla.
Mutta sivistä sitten meitä kun keksit miten viat korjataan. :mrgreen:

Voisikohan lämppärissä olla vaan läppävika vai mitenköhän huono lämmitys on vesikiertoon diagnosoitu. Kuulostaa kovasti Delta-autolta. Mahtaiskohan kyseinen laite olla suoraa lainaa Opelista että jos sieltä keskusteluista löytyis apuva..

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 26.09.2015 20:26
Kirjoittaja Sämpy
Joissain Opeleissa on joku "hbv" venttiili koneen ja tulipellin välissä, jota ohjataan alipaineella. Jonka kautta siis menee vesi lämmityslaitteelle. Kuhan nyt sattu haussa silmään..

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 26.09.2015 20:51
Kirjoittaja väisänen
Kiitos sämpy. Ajattelin automaattisesti että tässäkin on ilmaläppä jolla sisälämpötila säädetään.
Jos tuosta haen vikaa niin helpoittaa kyllä. Eli hbv venttiili mahollisesti.
Kuulostaakin jo niin ympyränuolelta että.

Btw offtopikki.
Esimerkiksi farmari mareassa ei ole kovin häävi sisätilanlämmitin.
Teetin siihen sitten kuparise kennon. Pesee originellen lämmittimen nyt mennentullen ja ei vuoda nyt eikä tulevaisuudessa.

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 26.09.2015 20:57
Kirjoittaja väisänen
Ilmastointia ajattelin peukaloida iha ite.
Täyttönipat tarttis hommata. Tyhjään systeemin ja laitan korvaavaa kaasua.
Täyttöpaineet ja semmoset on minulta unohtunut. Jos jollakin on antaa jotaki osviittoja ni kiitollisena otan vastaan kaikki ilmastointivinkit.
Nyt talvella tuskin niin väliä ilmastoinnilla. Mutta kesäksi ehkäpä kuntoon agendalla sinnikkäästi eteenpäite...

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 26.09.2015 23:23
Kirjoittaja Wesulius
väisänen kirjoitti:Ilmastointia ajattelin peukaloida iha ite.
Täyttönipat tarttis hommata. Tyhjään systeemin ja laitan korvaavaa kaasua.
Täyttöpaineet ja semmoset on minulta unohtunut. Jos jollakin on antaa jotaki osviittoja ni kiitollisena otan vastaan kaikki ilmastointivinkit.
Nyt talvella tuskin niin väliä ilmastoinnilla. Mutta kesäksi ehkäpä kuntoon agendalla sinnikkäästi eteenpäite...
Ei sitä oikeen paineella pysty oikeen täyttää, toimimaan saa kyllä.
Riippuen täyttöpullon koosta tai painosta , mut hae 3kpl digitaalisia keittiovaakoja joissa maks paino 5kg paat ne pullon alle ja täytät sen puolkiloo sinne järjestelmään ni on iha jees.
Toki ensin imet jollain vacuumi pumpulla tyhjäksi.
AD- turusta ainakin saa noita liittimiä toki ovat melko arvokkaita, mut jos on DIY mies niin on, vaikka tuliskin kalliimaksi :D

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 26.09.2015 23:27
Kirjoittaja viatmies
Eipä näissä riisseleissä muutenkaan lämmintä tule sisälle jos ei ole jotain lisälämmitintä. Olikos tässä webasto tai jotain vastuksia jossain, niiden toimintaa vois tarkastella vaikka ne ei vedenkiertoon vaikuta. Aukeekohan hana kunnolla. Olikos pakkasnesteet ok ettei ole mitään ruosteen väristä tököttiä?

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 27.09.2015 06:27
Kirjoittaja väisänen
:oops:
Painon mukaanhan se täyttö meniki. Kiitän wesku oikaisusta.
:oops:
Ei tässä taija olla erillisiä lämmittimiä.
Tutkin pintapuolisesti mitä toi on syöny. Mutta voi olla et tämä vika kuitataan dieselin ominaisuutena.

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 27.09.2015 10:49
Kirjoittaja VTO
Aikoinaan Fiatin etukammiodieseleissä (Ritmo, Regata, Ducato...) oli ainakin pienillä pyörimisnopeuksilla niin hidas nesteen kierto, että lämpö mitä lämmitin puhalsi oli viileää. Kiertoon kun laittoi mukaan pienen sähköisen vesipumpun niin lämpötila tuplaantui. Samalla tavoin tehostetaan kaiketi matkailu- ja linja-autojenkin kiertoa.
Näkeehän noita hajonneita muovisia vesipumpun siipiä ainakin VAG:ssa.

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 27.09.2015 16:13
Kirjoittaja väisänen
Hyvä muistutus VTO. Lisäpumppuja olen itsekin joskus laittanut. Enpä muistanut.
Konehuoneen puolella ei ollu mitään venttiileitä lämppärin letkuissa.
Että jos siä on sulkuhana niin varmaan jossakin ihanassa välissä kojetaulun alla lymyää.

Olikohan turbo juuttuvasiipinen vaiko kuinkahan. Osaan varautua/motivoitua mahdolliseen ahtimenkin toimimattomuuteenkin...

Vauhtipyörä lienee ongelmaton :lol: kaksoismassa?

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 27.09.2015 17:19
Kirjoittaja Wesulius
väisänen kirjoitti:Hyvä muistutus VTO. Lisäpumppuja olen itsekin joskus laittanut. Enpä muistanut.
Konehuoneen puolella ei ollu mitään venttiileitä lämppärin letkuissa.
Että jos siä on sulkuhana niin varmaan jossakin ihanassa välissä kojetaulun alla lymyää.

Olikohan turbo juuttuvasiipinen vaiko kuinkahan. Osaan varautua/motivoitua mahdolliseen ahtimenkin toimimattomuuteenkin...

Vauhtipyörä lienee ongelmaton :lol: kaksoismassa?
On se juuttava siipinen.
siellä lämppärissä varmaan lämmönsäätö läppä vuotaa kylmää.

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 27.09.2015 18:26
Kirjoittaja väisänen
Ok thänks.
Vaikuttaisi että ilmaläppä se siellä vain liikkuisi. Askelmoottori ääntää vähän siihenmalliin.

Wesulius osannee arvioida tai kokemustakin lie.
Paljonkohan tuo juuttuvasiipinen antaisi tehoja maksimissaan läpi?
Entäs kytkin ja kaksoismassa paljonkohan maksimia niille.

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 28.09.2015 07:56
Kirjoittaja Stefa
Ei nyt ihan spesifistä, mutta aika usein se noin 20% lisää hyvää taitaa olla se järkevä limitti. Sitten alkaa ahdin loppua ja välijäähynkin rajat alkaa tulla vastaan eikä tehot toteudu vaikka vähän enempi saisikin. Milläs tässä on se tehoero tehty? 150 heppaisen palikkaa kiinni..? Ahdin vissiin ainakin yksi ero, joten moinen etsintään.

Tämä lie sama pata mitä 159 Alfassa. Jos kytkin 150 hp versiota vastaava, niin ikävä kyllä kytkin on kehno. Tuskin pienemmässä ainakaan parempi. Itsellä alkoi luistella jossain 370..380 Nm tienoilla. Usealta muultakin kuullut samaa. Toisaalta kaksoismassa ei taida ihan heti purkaantua kun tuo kytkin antaa ensin periksi.

Re: Uudempi croma1.9 tdc

Lähetetty: 28.09.2015 19:18
Kirjoittaja Jarkko
Semmoinen pikku eroa noissa koneissa on että 120 heppainen on vanha 8V ja 150 heppainen 16V.

Multa löytyisi uusi 120 heppaisen turbo edullisesti.