Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Kyllä kai tästä voisi jonkinlaisen projekti-topicin laittaa kun tuntuu projektia riittävän
Tuossa keväällä iskin silmäni nettiauton ilmoitukseen ja pärähti päälle hirveä autokuume, tuo on pakko saada. Noh siinä aikani tuskailin onko järkeä vai ei, sitten ihmettelin kun auto hinta oli tippunut reilusti. No soittoa myyjälle ja kävi ilmi että se oli yritetty varastaa. Vähin vaurioin Dedra selvisi joten päätin sitten lähteä tähän leikkiin mukaan. Virtalukko ja vasen takasivulasi rikki + takapuskuri painunut pari senttiä eteenpäin kun sitä oli ilmeisesti työnnetty toisella autolla. Ajoneston ansiosta eivät saaneet käyntiin
Virtalukko on nyttemin vaihdettu ehjään, takalasin hankinta on työn alla edelleen. Bellan jälkeen Dedralla olisikin tarkoitus lähteä käymään keskinorjassa.
Tässä pari kuvaa heti keväältä kotopihassa:
Jatketaan kirjottelua myöhemmin, paljon olen jo ehtinyt tutustumaan auton tekniikkaan kaikenlaisia pienempiä ja isompia vikoja selvitellen. Iso kiitos Lentosen Pertille, avusta tämän sielunelämän ymmärtämisessä!
Kilometrejä ei ole vielä pahemmin kertynyt, sentään provinssirockin reissu tuli tolla tehtyä.
Tuossa keväällä iskin silmäni nettiauton ilmoitukseen ja pärähti päälle hirveä autokuume, tuo on pakko saada. Noh siinä aikani tuskailin onko järkeä vai ei, sitten ihmettelin kun auto hinta oli tippunut reilusti. No soittoa myyjälle ja kävi ilmi että se oli yritetty varastaa. Vähin vaurioin Dedra selvisi joten päätin sitten lähteä tähän leikkiin mukaan. Virtalukko ja vasen takasivulasi rikki + takapuskuri painunut pari senttiä eteenpäin kun sitä oli ilmeisesti työnnetty toisella autolla. Ajoneston ansiosta eivät saaneet käyntiin
Virtalukko on nyttemin vaihdettu ehjään, takalasin hankinta on työn alla edelleen. Bellan jälkeen Dedralla olisikin tarkoitus lähteä käymään keskinorjassa.
Tässä pari kuvaa heti keväältä kotopihassa:
Jatketaan kirjottelua myöhemmin, paljon olen jo ehtinyt tutustumaan auton tekniikkaan kaikenlaisia pienempiä ja isompia vikoja selvitellen. Iso kiitos Lentosen Pertille, avusta tämän sielunelämän ymmärtämisessä!
Kilometrejä ei ole vielä pahemmin kertynyt, sentään provinssirockin reissu tuli tolla tehtyä.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Dedra Integrale... Tommonen olisi ihana laite!
Muistan kun isällä jäi joskus Tempraan avaimet sisälle. Hän hajotti tuon "pikkuikkunan" takaovesta, mutta jälkikäteen kävi ilmi että ko. ruutu oli yksi kalleimmista mitä autossa on. Teki kirkkaasta vahvasta pleksistä ikkunan siihen, hyvin toimi jahka muisti olla raappaamatta sitä.
Muistan kun isällä jäi joskus Tempraan avaimet sisälle. Hän hajotti tuon "pikkuikkunan" takaovesta, mutta jälkikäteen kävi ilmi että ko. ruutu oli yksi kalleimmista mitä autossa on. Teki kirkkaasta vahvasta pleksistä ikkunan siihen, hyvin toimi jahka muisti olla raappaamatta sitä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Minulla kävi Fiat Croman kanssa ennen vähän samoin. Oli hemmetin kylmä talvi-ilta. Tankkasin Orikedon Shellillä Turussa ja jätin auton käyntiin tankkauksen ajaksi . Taisi olla automaatti. Kun yritin avata ovea, niin keskuslukitus oli mennyt jostain syystä päälle.
Auto käy ja avaimet ovat virtalukossa. Ovet ovat lukossa. Piti hetken miettiä mitä teen. Autossa oli NMT- puhelin päällä, mutta siitä ei ollut silloin apua.
Piti kävellä sisään Shelliin ja soitin sieltä velipojalle. Hän haki vara-avaimet, tai oikeammin varakauko-ohjaimen. En muista kuinka kauan Croma oli tyhjäkäynnillä.... Ei siitä kai enää sakoteta
Auto käy ja avaimet ovat virtalukossa. Ovet ovat lukossa. Piti hetken miettiä mitä teen. Autossa oli NMT- puhelin päällä, mutta siitä ei ollut silloin apua.
Piti kävellä sisään Shelliin ja soitin sieltä velipojalle. Hän haki vara-avaimet, tai oikeammin varakauko-ohjaimen. En muista kuinka kauan Croma oli tyhjäkäynnillä.... Ei siitä kai enää sakoteta
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D
-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D
-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Noniin lasi on tiedossa, kiitokset nimimerkille Flex. Saattaapi jotain muutakin Dedra osaa löytyä siltä suunnalta.
Se jäi sanomatta että auto on siis katsastettu keväällä ja sinänsä täysin ajokuntoinen. Tämä on tuotu ruotsista noin 60tkm sitten, tällä hetkellä mittarissa 263tkm. Jonkinlaista koneremppaa, ainakin kannen osalta tehty silloin.
Tänään näpertelin maskin HF merkin kuntoon
Se jäi sanomatta että auto on siis katsastettu keväällä ja sinänsä täysin ajokuntoinen. Tämä on tuotu ruotsista noin 60tkm sitten, tällä hetkellä mittarissa 263tkm. Jonkinlaista koneremppaa, ainakin kannen osalta tehty silloin.
Tänään näpertelin maskin HF merkin kuntoon
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Sivulasi vihdoin vaihdettu, näin Bellan aamuna. Lisäksi sai vielä kikkailla ylävesiletkun kanssa mutta nyt sekin pitää(jäähdyttimen pää kummallisesti muodottomaksi muuttunut..).
Vielä aamulla paniikkissa ABC:n autopesuun ja sain kattoluukusta vedet niskaan siinä kohtaa kun paineella veti katon yli, noh kesä kuivaa.. Kyllä se normisateella pitää.
Vielä aamulla paniikkissa ABC:n autopesuun ja sain kattoluukusta vedet niskaan siinä kohtaa kun paineella veti katon yli, noh kesä kuivaa.. Kyllä se normisateella pitää.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Noniin alkaiskohan pikkuhiljaa purkamaan viimesen kuukauden ajan tapahtumia.Midi^ kirjoitti:Lisäksi sai vielä kikkailla ylävesiletkun kanssa mutta nyt sekin pitää(jäähdyttimen pää kummallisesti muodottomaksi muuttunut..).
Tämä jäähdyttimen yläpäähän sitten petti Lahdessa, Etran pihassa nesteet ulos. Iso kiitos nimim. Multijetille saatiin Dedra trailerilla pois sieltä ja löytyi normi 2-litrasen uusi jäähdytinkin vielä tunteja rikkoontumisen jälkeen, loistopalvelua! Piti sitten yks välipäivä pitää ja sitten kävin sen vaihtamassa, pihalla sateessa tietysti. Hieman piti viritellä kun siinä ei ollut Turbon jäähdytyskierron letkulle paikkaa, tästä voin laittaa kuvaa myöhemmin..
Sitten käytiin Norjassa, reissussa tuli kilometrejä yli 3000 ilman mitään ongelmia. No okei lasinpesunesteen merkkivalo alkoi palamaan alkumatkasta, varoitusvalo sammui kätevästi anturin irroittamalla. Pari kuvaa reissusta:
Ennen talvea tarttis sitten vielä monenlaista tehdä:
- Jakopääremppa
- Ruostesuojaus/tarkastus
- Pakosarjan vuodon korjaus ja EGR-systeemin poisto samantien
- Ruiskunvikavalon selvittely + miljoona muuta pikkuvikaa
- Ainiin ja vaihdelaatikon irroitus että sais tuon vuodon korjattua
- Pakoputken alkuosan uusiksi tekeminen, raapii kiinni vähän jokapaikassa varsinkin kun on kuormaa
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Pimeni sitten tuo lämmityslaitteen säätöpaneeli. Muutamassa napissa palaa taustavalo mutta muuten ei sano mitään eikä puhallakkaan ollenkaan. Lienee syytä olettaa että itse paneeli on viallinen?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Jos se on jotenkin sukua Theman ja Croman paneeleille, niin maadoitusvika ainakin sen pimentää. Saman sukulaissuhteen huomioiden Theman ja Croman paneelit oli myös melko helppo korjata. Yksi piiri vaurioitui kun säätömoottorit jumittivat. Täälläkin aiheesta keskustelua ollut. Saattaa toki olla, että Dedran systeemi aivan eri maailmasta, jolloin edelliset kommentit aiheettomia.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Vaikuttais virrantulo ja maadoitus olevan kunnossa, kun nyt vihdoin sain paneelin irti ja mittailtua yleismittarilla. Tosiaan muutama valo siinä palaa muuten kuollut. En kyllä tosta elektroniikasta sen ihmeemmin ymmärrä mutta ehkäpä tutkin sitä vielä jos löytyy joku kärähtänyt komponentti?
Toi lumentulo jännästi motivoi saamaan dedran ajoon
Toi lumentulo jännästi motivoi saamaan dedran ajoon
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
L293B on se piiri ainakin Cromassa ja Themassa. Voisi olla Dedrassakin. Samaa sukua nuo paneelit taitavat olla.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Kuinkas sen tunnistaa fyysisesti? Tummuneita kohtia juotoksissa tai voiko se olla silminnähden kärähtänyt?
Löysin kyllä purkaamolta toimivan paneelin, mutta olisihan tuo hyvä korjata kun ei niitä puissa kasva.
Löysin kyllä purkaamolta toimivan paneelin, mutta olisihan tuo hyvä korjata kun ei niitä puissa kasva.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Parhaiten sen tunnistaa siitä, että siinä lukee L293 ja mahdollisesti valmistajasta riippuen jotain lisämerkintöjä. Tuo piiri hajoaa ylikuumenemiseen jäykkien tai kuluneiden moottoreiden takia. Joissain piireissä on ylikuumenemissuojaus, joka katkaisee piiriltä virran jossain tietyssä lämpötilassa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Tarkoitin tietysti kuinka sen tunnistaisi että se on viallinen
Hmm eli kantsis ne moottoritkin sitten käydä läpi ennen uuden paneelin kokeilemista.
Hmm eli kantsis ne moottoritkin sitten käydä läpi ennen uuden paneelin kokeilemista.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Lähinnä siitä, ettei moottorille tule virtaa, vaikka pitäisi. Varmemman päälle pääsee, kun mittaa suoraan piirin jaloista. Ainakaan mulla ollut piiri ei päälle päin näyttänyt mitenkään vialliselta, nuo hajoaa paljon alemmassa lämpötilassa, kuin kotelointi kestää.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia Dedra HF Integrale -92, "köyhän miehen Grale"
Jos lude on hajonnut äkillisestä virtapiikistä (esim. kun se boschilainen lämppärin servomoottori hajoaa) niin silloin voi olla ettei näy ulospäin mitään. Jos se taas on ylikuumennut hitaasti kun moottorit syövät yhä enemmän sähköä, voi levykin olla ympäriltä mustana...
Ei nuo mikropiirien suojat täydellisiä ole vaikka niissä niitä olisikin sisäänrakennettuina, joten rikkoutuminen on aina mahdollista.
Oon kyllä ainakin Croman lämmityslaitteen ohjaimesta löytänyt ihan rehellisiä juotosvikojakin. Tärinä vuosikymmenien aikana...
Ei nuo mikropiirien suojat täydellisiä ole vaikka niissä niitä olisikin sisäänrakennettuina, joten rikkoutuminen on aina mahdollista.
Oon kyllä ainakin Croman lämmityslaitteen ohjaimesta löytänyt ihan rehellisiä juotosvikojakin. Tärinä vuosikymmenien aikana...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -