Seat 127 -79

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
petsku
Viestit: 4
Liittynyt: 06.02.2015 12:15
Paikkakunta: Rautjärvi

Seat 127 -79

Viesti Kirjoittaja petsku »

Tervehdys kaikille

Elippäs ajattelin laittaa taas yhden 127 projektitopicin kun automerkki ja malli on sellainen ettei tunnu eroon pääsevän.. Niin nimi on Petteri ja itä-Suomessa Rautjärvellä majailen. Tätä foorumia on tullut lueskeltua puolen vuoden verran ja se alkoi siitä kun iski 127 kuume. Kaikkia uusia autoja kohtaan on aina ollut antipatioita ja useista käyttiksistä tuorein on ollut vm 95. Muutenkin on iskenyt jonkinlainen katkeruus siihen että ei pysy enää teknologian kehityksen mukana, tosin ihan kuin siitä olisi joskus välittänyt.. Mutta vielä se että yleistäen nykyään kaikki tehdään Kiinassa mahdollisimman halvalla. Roskiskamaa tulee ihan kiitettävästi. Noniin eli epsanjalaisen piraatti 127.n kimppuun :D

Helmikuussa haettiin auto Kouvolan liepeiltä. Myynyt omistaja oli ostanut kiesin syksyllä ja ajanut noin 30km mutta sitä edellinen omistaja oli laittanut auton pitemmän seisonnan jälkeen ajoon. Helmapellit ja runkopellit taakse oli uusittu yms. Kun käytiin auto hakemassa niin pakko oli vielä tingata hinnasta hieman löydästen takia.. Taitaa olla perusjutut ja tässäkin mädät molemmin puolin. Ei tullut otettua leikkaa/liitävaiheessa kuin muutama kuva tallin hämärissä mutta aika sököttämistä oli täytelangalla. Kone oli sentään Kemp mikä totteli säätöjä kiitettävästi joten hitsaajassa oli vika kun ei ihan priimaa tullut.. Sitten paikattujen kohtien päälle sekä konttiin että pyöränkotelon puolelle tuli putsauksen jälkeen pensselillä zinc 182 pariin kertaan, päälle kotelosuoja-aine, sen kuivahduttua spräymassa ja sen kuivuttua kiveniskusuoja. Konttiin on tulossa vielä äänieristemattoa (tosin ohutta ja kevyttä) jonkin verran ja ainakin Tectyllin kiveniskusuojaan tuntuu tarrttuvan jopa maalikin aluskerroksista huolimatta. Ruostesuojauksessa on tapoja vaikka miten ja kuinka ja jossain vaiheessa tulee tässäkin projektissa vastaan se vatulointi että millä pitää päällispellitkin ruosteettomana. Olisi nimittäin mukava ajella 127.lla talvellakin :? Tuo kotelonsuoja-massa-kiveniskukombo tuli testattua emännän -91 corollan pyöränkotelossa kun 4v sitten tein paikat. Paikan päälle suhuttelin silloin bilteman sinkkispräytä (mikä on kyllä aika painava pullo muihin verrattuna..) ja päälle tuon kolme kerrosta suojia. Tänä vuonna piti tehdä paikka uudestaan vanhan viereen mitä en eka kerralla kehdannut hioa kunnolla niin kappas, vanhat paikat oli massojen poiston jälkeen ihan kirkkaalla pellillä! Käyttikseen siis pop proseduuri aattelin..

Kone on yllättävän pirteä mutta ei tahdo ottaa oikein kierroksia yli 5000. Ennakot on tod.näk. persiillään mutta ei hirveästi hotsittaisi kärkien kanssa puljata eli kärjetön on hakusessa. Kun on joutunut tottumaan siihen että kaikki pitää aina ostaa valmiina niin mahottomalta ei tunnu linkin paketti+puola tietysti.. http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... /112-DS001" onclick="window.open(this.href);return false; Vai olisiko jotain suht helppoa esim. Bosch-> Marelli systeemiä tiedossa kenelläkään?

Koko projektin kantava teema tulee olemaan auton keventäminen sieltä mistä se on järkevästi mahdollista, joten muutama kilo poies ikilatauksessa olleesta Varley RT20 akusta. Riittää vallan mainiosti :) Jatkunee..
Liitteet
20150523_121456.jpg
20150523_121456.jpg (100.81 KiB) Katsottu 3996 kertaa
20150508_180958.jpg
20150508_180958.jpg (75.45 KiB) Katsottu 3996 kertaa
20150314_184935.jpg
20150314_184935.jpg (46.67 KiB) Katsottu 3996 kertaa
20150304_174805.jpg
20150304_174805.jpg (78.54 KiB) Katsottu 3996 kertaa
127 900L -79
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Seat 127 -79

Viesti Kirjoittaja vvieri »

petsku kirjoitti: Vai olisiko jotain suht helppoa esim. Bosch-> Marelli systeemiä tiedossa kenelläkään?
Kyllä kärjellisen jakajan saa muutettua kärjettömäksi kun vaihtaa nokkapyörän kärjettömälle sopivaan rattaaseen ja kärjet VR-anturiin. Eräälle 124 Spiderin jakajalle tein tollaisen muutoksen viime kuussa. Helpointa tietysti jos löytyy purkuosat jostain kärjettömästä valmiiksi ja asiaa helpottaa, jos jakajassa ei ole kääntyvää pohjalevyä (alipainesäätimen kanssahan sellaista käytetään). Rattaan istutuksessa kärjellisen akseliin voi kyllä tarvita sorvia...
IMG_2647.jpg
IMG_2647.jpg (66.3 KiB) Katsottu 3865 kertaa
Niin juu, ja kuvat koko autosta kiinnostais nähdä tässä kanssa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
petsku
Viestit: 4
Liittynyt: 06.02.2015 12:15
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Seat 127 -79

Viesti Kirjoittaja petsku »

Kiitos Ville tiedoista ja kuvasta! Pähkäilin tuota asiaa jonkun aikaa ja aattelin sitten kuitenkin tilata Pertronix setin mikä pitäisi suht kivuttomasti käydä alkup. jakajaan. Puolaakaan ei tarvitse vaihtaa. Mutta saapa nähdä miten "kivuton" asetus siitä sitten loppujen lopuksi tulee..?

Pieni tilanne on jo ollut sytkän osalta muutenkin. Eli ostin rempatun Fiat-lohkoisen koneen missä oli Marellin jakaja uusilla kärjillä ja asetettuna. Ajattelin että seatin femsa saa mennä ja raapaisin vaan virranjakajan irti sen kummemmin ajattelematta. Sitten öö.. niin ajoituskset tai ainakin pyörijän asento olisi pitänyt kahtoa ensin. Mjoo, vauhtipyörältä merkki 10c eykk ja kokeilemaan eikä mitään eloa. Sitten femsa takaisin ja paukku imusarjassa ja putsessa! Sitten kiilahihnan merkkiä kokeilemaan ja avot, senkuin käänsi koneen käyntiin. Tässä on vauhtipyörä laitettu 180c väärinpäin :lol:

Fiudella on nyt päristelty 1700km tulpat korvissa ja hymy huulilla. Bensankulutus aina kiinnostaa ja parilla tankilla se on ollut 6.5-7l/100km paikkeilla. Sytkäharhailujen päätteeksi säädin ennakon omasta mielestä suurin piirtein kohdalleen korvakuulolta sekä vedoilla. Ennakkoa tuli hieman lisää ja nyt tuntuu kone olevan halukas kulkemaan ja kiertämäänkin, veikkaan et löpökään ei lopu ihan yhtä nopeasti..Tappikoneen hörinää kuulee nykyään mielestäni liian harvoin, joten pieni virittely moottorin puoleen on mielessä. Mietin hetkisen jo tosissaan megasquirtia mikä ratkaisisi sytkäpuolenkin ja bensansaantikin siiamilaiseen imukanavaan olisi Minifoorumin (minkä löysin mut minkä osoitetta en nyt löytänyt) mukaan tehtävissä. Nyt kun irtokone tuossa on niin kannen teettäminen, sopiva nokka, weber dcd ja RR-exhaustin pakosarja. Old school :D

Mikään kaunis yksilö tämä ei ole mutta olen aina hieman vierastanut ajatusta viimeisen päälle hienosta käyttöautosta. Ei raaski ajaa.. Tässä on helma- ja takarunkokotelot vaihdettu edellisen omistajan toimesta ja talvella paikkasin takapyöräkotelot, kuskin puoleisen kaaren ja paikka kontin pohjaan. Vielä löytyy pienet mädät apparin puoleisesta etusiivestä, konepellistä ja yhdestä kohtaa pohjasta. Joskus saanut pusun takakonttiin ja hieman huonosti korjattu. Koppa on muuten kova ja aattelin iskaritolppien väliin tukitankoja sekä museorenkaiden vaihtamista uuteen kokoon niin luulis olevan vieläkin hauskempi kurvailla. Kuvissa näkyvä Saab 9000.ssa oli liikaa sähköjä ja tilalle on hankittu 99 -79 strombergin kaasarilla. Mieletön kaasari ja hetken kävi jo mielessä että vois pelata fiudessakin mutta kiihdytyspumpun puute on no go.. :)
Liitteet
5.6.15 ws2.jpg
5.6.15 ws2.jpg (62.01 KiB) Katsottu 3643 kertaa
5.6.15 ws4.jpg
5.6.15 ws4.jpg (119.35 KiB) Katsottu 3643 kertaa
5.6.15 ws3.jpg
5.6.15 ws3.jpg (94.84 KiB) Katsottu 3643 kertaa
127 900L -79
Vastaa Viestiin