Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
No joo, mutta ei siellä alunperin liimaa ole ollut, ainakaan 128:ssa tai saman ikäkauden Alfassa, joissa lasin on tarkoitus pullahtaa ulos kolarissa. Eikös sika myös ruostuta peltiä tehokkaasti varsinkin tiivisteen alla?
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
No ainakin jos se häiritsee veden kulkua että sitä jää uraan muhimaan. Ajatushan on, että vesi valuu tiivisteurassa alas ja sieltä pois, ei 100% tiiviys. En toki tuomitse kitin käyttöä, kunhan sen tekee huolella ja oikeaan paikkaan. Epämääräinen söhrääminen voi vaan pahentaa asiaa. Voi olla että joissain 60-lukuissa ei edes ole suunniteltua vedenpoistoa, jolloin kitille on enemmän perusteita.
131:sen lasit on ainakin olleet tiiviitä ilman töhnääkin.
131:sen lasit on ainakin olleet tiiviitä ilman töhnääkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Tuota butyylimassaa olen itsekin käyttänyt 126 lasissa ja pitäisi 500 lasiin laittaa. Butyylimassalla ei ole niin kovin liimaavaa ominaisuutta sehän ei sillä tavalla kovetu kuin esim. liimamassaLuigi kirjoitti:Kumitiivisteen tehtävä on pitää lasi paikallaan. Veden pitäminen ulkona hoidetaan butyylimassalla, esim. Sika Lastomer 710. Tätä sekä tiivisteen että korin väliin, ja myös tiivisteen ja lasin väliin.1300ti kirjoitti:Alkuperäinen Pirellin tuulilasintiiviste tuli Italiasta ja otan lasin tällä viikolla irti. Varmasti vanhan tiivisteen alta löytyy ruostetta tuulilasin kehyksestä, nyt ne on hyvä korjata kunnolla. Autoon on laitettu jotkut käytetyt tiivisteet, jotka ovat ainakin hyvin kovan tuntuiset, voi kai olla, että sekin edesauttaa vuotamista?
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Butyylimassa ei ole liimaa, vaan tiivistettä. Fiateista ja Alfoista en tiedä, mutta ainakin aikakauden Lanciassa tiivistemassaa ohjeistetaan tehtaan korjausmanuaalissakin käyttämään, ja sellaista siellä myös tehtaan jäljiltä oli.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
UUSI Mig lainaan ja loput reiät umpeen, ensi kerralla alkaa armoton hiominen.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Hjördis on hitsattu, kauan eläköön Hjördis! Irroitin tuulilasin sunnuntaina aamupäivällä, jonka jälkeen hioin, hitsasin ja hapotin sen kehyksen, akkutelineen sekä viimeiset takakoteloista avaamani kymmenkunta paikkaa. Maanantaina 03.45 peltityöt olivat vihdoin tehty ja lähdin aamuksi töihin suunnittelemaan jatkoa!
Tuulilasin alakulmissa olevat poistoreiät olivat ruostuneet hieman suuremmiksi, ja kastelleet siksi kojelautaa. Vaikuttaisi myös siltä, että keulan päästä kutistunut kattoverhoilu on imenyt eristeeseensä vettä tuulilasin yläreunasta ja siten keskelle sisäkattoa on ilmestynyt tippoja sateen jälkeen.
Uusi tuulilasintiiviste on CL-malliin, mutta meillä ei ole sitä tiivisteen uraan kuuluvaa listaa, löytyykö sinulta? Myös takasivulasin tiivisteestä puuttuu noin kuuden millin pituinen pala tai sitten tiiviste on leikattu liian lyhyeksi.
Lisäksi konepellin alapinta on aika ruosteinen, olisi kiva löytää ehjempi luukku tilalle, kun muutenkin joudun maalauspuuhiin.
Voiko epoksipohjan sutia suoraan Bilteman ruosteensyöjän päälle? Siis tämän http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Ruo ... 000017147/" onclick="window.open(this.href);return false;
Entä kelpaako yksikomponenttinen sinkkimaali/spray epoksin alle? Motonetin, Bilteman ja CRC:n sprayta olen suihkinut projektin aikana. Tiedä sitten, pitäisikö takakotelot sutia Rostexilla ja Miranolilla ennen alustamassaa, ehkä 2-K väri jää aika turhaksi siellä? Voisi kelvata myös tuulilasin kehyksen alle?
Edit: Lisäsin uupuneet kuvat.
Tuulilasin alakulmissa olevat poistoreiät olivat ruostuneet hieman suuremmiksi, ja kastelleet siksi kojelautaa. Vaikuttaisi myös siltä, että keulan päästä kutistunut kattoverhoilu on imenyt eristeeseensä vettä tuulilasin yläreunasta ja siten keskelle sisäkattoa on ilmestynyt tippoja sateen jälkeen.
Uusi tuulilasintiiviste on CL-malliin, mutta meillä ei ole sitä tiivisteen uraan kuuluvaa listaa, löytyykö sinulta? Myös takasivulasin tiivisteestä puuttuu noin kuuden millin pituinen pala tai sitten tiiviste on leikattu liian lyhyeksi.
Lisäksi konepellin alapinta on aika ruosteinen, olisi kiva löytää ehjempi luukku tilalle, kun muutenkin joudun maalauspuuhiin.
Voiko epoksipohjan sutia suoraan Bilteman ruosteensyöjän päälle? Siis tämän http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Ruo ... 000017147/" onclick="window.open(this.href);return false;
Entä kelpaako yksikomponenttinen sinkkimaali/spray epoksin alle? Motonetin, Bilteman ja CRC:n sprayta olen suihkinut projektin aikana. Tiedä sitten, pitäisikö takakotelot sutia Rostexilla ja Miranolilla ennen alustamassaa, ehkä 2-K väri jää aika turhaksi siellä? Voisi kelvata myös tuulilasin kehyksen alle?
Edit: Lisäsin uupuneet kuvat.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Jahas, syyskiireet veivät tekijät välillä mutta ennen talvea olisi vielä tarkoitus maalata projekti niputusta odottamaan. Tilasin takalasiinkin uuden tiivisteen ja kuten tuulilasiinkin, valitsin kromilistan uralla varustetun tiivisteen. No nyt vain pitäisi ne listat hommata jostain!
Onkohan tämä oikeaa profiilia? http://www.ebay.com/itm/FRP-PROFILO-GOC ... XQySpRWvvR" onclick="window.open(this.href);return false;
Toki käytetyt listat kelpaisivat ihan yhtä hyvin.
Onkohan tämä oikeaa profiilia? http://www.ebay.com/itm/FRP-PROFILO-GOC ... XQySpRWvvR" onclick="window.open(this.href);return false;
Toki käytetyt listat kelpaisivat ihan yhtä hyvin.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Mistä tilasit tiivisteet tuulilasiin ja takalasiin?
Itsellä on pulaa tuulilasintiivisteestä ja on ollut vähän vaikeuksia löytää sellaista. Tai sitten olen vaan huono etsimään
Itsellä on pulaa tuulilasintiivisteestä ja on ollut vähän vaikeuksia löytää sellaista. Tai sitten olen vaan huono etsimään
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Italiasta niitä saa, ebaystä Capasso Ricambilta ja mm. subito.it:n kautta kannattaa etsiä. Koitan kaivaa pari linkkiä huomenna. Ainakin http://m.ebay.it/itm/guarniziore-parabr ... nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false; on aika edullinen, postikulut Italiasta kympin! Guarnizione vetro/parabrezza anteriore/posteriore eli tiiviste lasi/tuulilasi etu/taka sinne hakuun. Kannattaa opetella italiaa Ebaytä selaamalla!
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Otin asiaksi jatkaa Hjördiksen kunnostusta, päämääränä maalaustyöt mahdollisimman pian. Projekti on kyllä lähtemässä taas lapasesta, pikku hitsailu muuttuikin apulaitteiden ja kojelaudan purkamiseksi, melkein kannattaisi maalata koko auto paremmin uudelleen aiemman ylimaalauksen sijaan. Eilen pesin konehuoneen painepesurilla kun oli plussakeli ja nyt pitäisi hioa konetilan ruostevauriot. Syksyllä hapottamani tuulilasinkehys ja hitsaussaumat olivat myös ruostuneet, joten nekin täytyy putsata uudelleen ennen pohjien tekoa.
Sitten kysymys: Haynesin kirjan ohjeista huolimatta en tajua, lähteekö kojelaudan yläosa irti autossa paikallaan ollessa? Eikö ohjaamon puolella ole ruuvi ainakin tuhkakupin takana, pitääkö mittaristo irroittaa kokonaan pois edestä?
Kuuluuko takasivulasien tiivisteen toisensa kohtaavien päiden väliin joku pieni lista? Vai onko tässä vain sivulasien tiivisteet kutistuneet niin, että ikkunan alareunassa on sentin aukko! Ilmankos autoon tulee vettä takajalkatilaan sateella!
Lisäys: Ostetaan 127:n purettavat etu- ja takaiskaritolpat, patruunat jo on!
Sitten kysymys: Haynesin kirjan ohjeista huolimatta en tajua, lähteekö kojelaudan yläosa irti autossa paikallaan ollessa? Eikö ohjaamon puolella ole ruuvi ainakin tuhkakupin takana, pitääkö mittaristo irroittaa kokonaan pois edestä?
Kuuluuko takasivulasien tiivisteen toisensa kohtaavien päiden väliin joku pieni lista? Vai onko tässä vain sivulasien tiivisteet kutistuneet niin, että ikkunan alareunassa on sentin aukko! Ilmankos autoon tulee vettä takajalkatilaan sateella!
Lisäys: Ostetaan 127:n purettavat etu- ja takaiskaritolpat, patruunat jo on!
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Veikkaisin että tiivisteen päät on alunperin olleet liimattuna toisiinsa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Kurkkasin, että '77 kasissani on näemmä etuoven alumiinilistassa se palanen, mutta takasivulasissa vain kumitiivisteet, jotka on hitsattu yhteen, sauman juuri ja juuri näkee. Pitänee hankkia uudet tiivisteet siis myös kylkiin vielä kun niitä saa.
Illan puhdetyönä pesin konehuoneen jynssäten vielä kerran ja nyt vedän vielä ne ruosteensyöjät uudelleen saumoihin. Sitten Mastonin happopohjamaalispray ja pohjamaalit päälle. Takakontin ja konepellin koteloihin varmaan sudin Miranolia ruiskumaalin sijaan, että tulee joskus valmistakin. Muutenhan tähän tulee Carsystemin 2K-Filler Vario pohjaksi ja Standoxin Standofleet 2K-HS-Topcoat sitten keväämmällä, täytyy kyllä vähän harjoitella maalaamista johonkin muuhun ensin.
Illan puhdetyönä pesin konehuoneen jynssäten vielä kerran ja nyt vedän vielä ne ruosteensyöjät uudelleen saumoihin. Sitten Mastonin happopohjamaalispray ja pohjamaalit päälle. Takakontin ja konepellin koteloihin varmaan sudin Miranolia ruiskumaalin sijaan, että tulee joskus valmistakin. Muutenhan tähän tulee Carsystemin 2K-Filler Vario pohjaksi ja Standoxin Standofleet 2K-HS-Topcoat sitten keväämmällä, täytyy kyllä vähän harjoitella maalaamista johonkin muuhun ensin.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Perjantai-iltana sivelin ruosteensyöjää kaikkiin hiottuihin kohtiin ja lauantaiaamuna kävin vielä suihkimassa kaksi kerrosta happospraytä, olipa lirua ainetta. Toivottavasti ensi viikonloppuna ehtisin tehdä pohjatöitä eteenpäin.