Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Ostin sitten fiatin, seiskan.
Olen täällä uusi, mutta ajattelin että täältä saattaisi saada mukavaa vertaistukea ja hyviä vinkkejä vastaisuudessa. Ja mieheni yllytti liittymään porukkaan.
Viehättävä nimimerkkini (Hjördis) viittaa menopelini ensimmäiseen omistajaan Hjördis Serlachiukseen, jonka ajokki kyseinen fiat oli sen ensimmäiset vuosikymmenet.
Pari viikkoa sitten haimme Hjördiksen Helsingistä. Vasta perillä kokeilimme mitä koneelle kuuluu n. viiden vuoden seisotuksen jälkeen ja kyllähän se käyntiin pörähti. Tällä hetkellä hän majailee tallissa tallessa ja odottelee, että tämä äiti pääsee lapsiltansa opettelemaan konetekniikan perusteita.
Hjördiksestä tulee siis perheenäidin käyttöauto, jolla jatkossa on tarkoitus kuskata jälkikasvu päivähoitoon työmatkan varrella ja hoitaa muutkin autoilua edellyttävät arjen askareet.
Olen täällä uusi, mutta ajattelin että täältä saattaisi saada mukavaa vertaistukea ja hyviä vinkkejä vastaisuudessa. Ja mieheni yllytti liittymään porukkaan.
Viehättävä nimimerkkini (Hjördis) viittaa menopelini ensimmäiseen omistajaan Hjördis Serlachiukseen, jonka ajokki kyseinen fiat oli sen ensimmäiset vuosikymmenet.
Pari viikkoa sitten haimme Hjördiksen Helsingistä. Vasta perillä kokeilimme mitä koneelle kuuluu n. viiden vuoden seisotuksen jälkeen ja kyllähän se käyntiin pörähti. Tällä hetkellä hän majailee tallissa tallessa ja odottelee, että tämä äiti pääsee lapsiltansa opettelemaan konetekniikan perusteita.
Hjördiksestä tulee siis perheenäidin käyttöauto, jolla jatkossa on tarkoitus kuskata jälkikasvu päivähoitoon työmatkan varrella ja hoitaa muutkin autoilua edellyttävät arjen askareet.
- Liitteet
-
- Hjördis muutti meille 5/2015
- Fiat 127.jpg (49.02 KiB) Katsottu 21335 kertaa
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Tervetuloa armoitettuun Fiat-ropaajien joukkoon. Naisellista näkökulmaa tähän joukkoon kaivataankin.
Hjördis127 näyttäisi olevan upeassa kunnossa. Onnea hienosta hankinasta.
Hjördis127 näyttäisi olevan upeassa kunnossa. Onnea hienosta hankinasta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Viikonloppuna käytiin läpi jumiutuneita takajarruja ja todettiin, että toinen takapyöränlaakeri pitää vaihtaa, kun tuli aivan palasina ulos. Nyt vain ilmeni, että laakeripesä on vaihtunut -76 ja vanhan mallisen löytämisessä on oma hommansa, siitä lisää http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 01#p247301" onclick="window.open(this.href);return false; -linkin takaa.
Kuskinpuolen lokasuojan kaaresta olivat tuoreet maalit varisseet irti ja viime kertainen maalari on näemmä maalannut myös suoraan ruosteiden päälle samaisessa pyöräkotelossa, seuraavaksi niille pitää tehdä jotain. Kovasti olisi tarkoitus saada Fiat jo ensi viikolla ajoon. Nimimerkki hkn lahjoitti 124/Lada -peilien aihioita, niin pysytään autossa Autonovon aikaisessa varustelussa, kiitos!
Lisäksi kaivoin ehjän kolmioikkunan apukuskin oveen, paremmat ovenkahvat (mk1 kasista) ja kolme laatikollista 70-luvun turvavöitä esille, kun pitää saada lasten kuppipenkit taakse kiinni. Voisihan ne tietysti pultata lattiaan ilman takapenkin alaosaa, mutta mitä sanoo katsastaja siihen? Samaisesta Maurin vanhasta kasista jäi jäljelle vanhat penkinpäälliset, joilla sisusta saadaan siistiksi. Näillä eväin ja riittävällä määrällä vahaa olisi tarkoitus rohkeasti yrittää museokatsastusta syksymmällä, autohan on aivan alkuperäinen.
Kuskinpuolen lokasuojan kaaresta olivat tuoreet maalit varisseet irti ja viime kertainen maalari on näemmä maalannut myös suoraan ruosteiden päälle samaisessa pyöräkotelossa, seuraavaksi niille pitää tehdä jotain. Kovasti olisi tarkoitus saada Fiat jo ensi viikolla ajoon. Nimimerkki hkn lahjoitti 124/Lada -peilien aihioita, niin pysytään autossa Autonovon aikaisessa varustelussa, kiitos!
Lisäksi kaivoin ehjän kolmioikkunan apukuskin oveen, paremmat ovenkahvat (mk1 kasista) ja kolme laatikollista 70-luvun turvavöitä esille, kun pitää saada lasten kuppipenkit taakse kiinni. Voisihan ne tietysti pultata lattiaan ilman takapenkin alaosaa, mutta mitä sanoo katsastaja siihen? Samaisesta Maurin vanhasta kasista jäi jäljelle vanhat penkinpäälliset, joilla sisusta saadaan siistiksi. Näillä eväin ja riittävällä määrällä vahaa olisi tarkoitus rohkeasti yrittää museokatsastusta syksymmällä, autohan on aivan alkuperäinen.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Raivasin eilisillan tallia ja laitoin sen kunniaksi lopuksi uudet takanavat seiskaan, vaikka menikin yön puolelle. Vanhan laakeripesän puolikas lähti akselilta onneksi melko helposti ilman lämpöäkin irti pihdeillä ja ulosvetäjällä irroitusspraytölkin löydyttyä. No onhan spray aika kylmää tavaraa, ehkä silläkin on merkitystä. Oli se tehnyt hajotessa tai purkaessa pienet pisteet akselin pintaan, joita vähän kiillotin vesihiomapaperilla alas. Niputus käy äkkiä, mutta en silmät ristissä löytänyt Haynesin kirjasta kiristysmomenttia pyöränlaakereille ennenkuin jälkeenpäin. Vanhat lukitushahlot osuivat 220 Nm kohdalle kuten kännykällä löysin Unon arvot, mutta vissiin 160Nm olisi riittänyt. Täytyy hakea uudet lukitusmittarit jos joudun löysäämään.
No lopputuloksena uusitut takajarrut tuntuvat kiristyvän kiinni 1/4 kierroksen jälkeen, kun käsin pyöritin. Täytyy varmaan ajaa Fiat ulos ja koittaa, jos säädin lähtisi toimimaan. Jätin jouset ja pikkuhilut uusimatta kun näyttivät lähes käyttämättömiltä. Sen sijaan kuskinpuolen takajarrusylinteri tuntuu puoliksi jumittavan, ehkä sekin vain kaipaa jarruttelua herätäkseen.
Seuraavaksi tuoreen maalin alta takahelmasta löytyneen ruostepeikon kimppuun. Alusta on massattu hyvin -71, mutta pinta on halkeillut suuriksi palasiksi ja vaatisi uuden ruosteenestokäsittelyn. Ehkä voisin yrittää sivellä ohennettua jäteöljyä tms. Pehmittämään pohjan suojausta? Tällä viikolla leimalle?
No lopputuloksena uusitut takajarrut tuntuvat kiristyvän kiinni 1/4 kierroksen jälkeen, kun käsin pyöritin. Täytyy varmaan ajaa Fiat ulos ja koittaa, jos säädin lähtisi toimimaan. Jätin jouset ja pikkuhilut uusimatta kun näyttivät lähes käyttämättömiltä. Sen sijaan kuskinpuolen takajarrusylinteri tuntuu puoliksi jumittavan, ehkä sekin vain kaipaa jarruttelua herätäkseen.
Seuraavaksi tuoreen maalin alta takahelmasta löytyneen ruostepeikon kimppuun. Alusta on massattu hyvin -71, mutta pinta on halkeillut suuriksi palasiksi ja vaatisi uuden ruosteenestokäsittelyn. Ehkä voisin yrittää sivellä ohennettua jäteöljyä tms. Pehmittämään pohjan suojausta? Tällä viikolla leimalle?
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Sisälokasuojan ruosteläikät lähtivät akkuporaan liitetyllä teräsharjalla, rälläkän harjakupilla ja hiekkapuhalluksella. Ruostesuojaus on koko pyöräkotelosta pahasti irti, mutta nyt siistitään ensin näkyvät ruosteet leimaa varten. Apukuskin puolelta löytyi vähän hitsattavaa vielä vastaavasta paikasta. Pohjaksi sutaisin ensi hätään sinkkimaalia, päälle pitäisi hakea jokin oikea pohjamaali ja 233 biancoa vastaava valkoinen. Tai edes kovettajaa Miranolille, massa tulee kuitenkin päälle.
- Liitteet
-
- Lokasuojan korjausta.
- Lokasuoja1.jpg (91.54 KiB) Katsottu 20004 kertaa
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Pähkäiltyäni kävin oikeassa automaalikaupassa ja ostin Standoxin tuotteet. Litra oikeaa sävyä, kovete, ohenne ja pohjamaali ynnä suodattimia yhteensä 105 euroa. Hämmästyttävän halpaa! Loppui kilikalien käyttö tähän.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Puuhasteltiin sunnuntai tämän parissa, Hjördis vaihtoi Castrolin GTX 10W40 puolisynteettiset öljyt, tulpat, ilmansuodattimen ja rapsutteli takakaarista vanhaa massausta pois. Etujarrut olivat aivan loppu, nyt siellä on uudet levyt ja satulat vielä täytyy käydä läpi, kunhan saan tilaamani tiivistesarjat kaupasta. Valutin vanhat jarrunesteet pois, melkoista mustaa kuraa sieltäkin tuli. Seuraavaksi siis ne takaisin nippuun, takajarrujen säätö ja takapään pyöräkoteloiden reiät umpeen ynnä paikkamaalausta ja ruostesuojausta kelien salliessa, niin ollaan lähellä katsastusta.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Tulpanhatut olivat aika huonot, niin hain varmuuden vuoksi Motonetista Berun suorat https://www.motonet.fi/fi/tuote/112510/ ... uora5-kOhm hatut tilalle, luullakseni yksi neljästä vanhasta oli samanlainen. Tässähän on siis alkuperäisen tyyppiset Cavin vihreät johdot tallessa ja kaksi neljästä hatusta oli ulkomuistista samaa mallia. Tietenkään en huomannut katsoa resistanssia vanhoista hatuista ja kun purkukasien osat ovat toisella paikkakunnalla varastossa, en nyt vielä ehtinyt sieltäkään käydä kaivamassa korvikkeita.
Noita Cavin ehjiä piuhoja voin ottaa talletuksena vastaan, jos nurkkiin on jäänyt. Lisäksi ainakin 127:n ja 128:n takakontista löytyy vihertävää, läpinäkyvää n. 6-8 mm. bensaletkua valkoisella CAVI-tekstillä, jollaista tarvitsisin myös, jos löytyy.
Syys-Heikistä löysin varastoon seiskan kytkinlevyn ja tuurilla oikeanlaisen sivupeilin katkenneen tilalle. HH tunnisti peilin brittimallistaan huolimatta 600/850:n tarvikepeiliksi ja kiinnitysruuvit ovat tosi kapealla, ehkä 2,5 cm välillä. Onhan noita peilejä, mutta nyt ei tarvitse porata turhia reikiä uuteen maalipintaan.
Rapsuttelin myös takalokasuojista kaikki vanhat massat pois ja löytyihän sieltä pari pientä reikää, kuten myös aukko iskarintornin vierestä. Ne tarttis puhaltaa ja paikata lähipäivinä.
Noita Cavin ehjiä piuhoja voin ottaa talletuksena vastaan, jos nurkkiin on jäänyt. Lisäksi ainakin 127:n ja 128:n takakontista löytyy vihertävää, läpinäkyvää n. 6-8 mm. bensaletkua valkoisella CAVI-tekstillä, jollaista tarvitsisin myös, jos löytyy.
Syys-Heikistä löysin varastoon seiskan kytkinlevyn ja tuurilla oikeanlaisen sivupeilin katkenneen tilalle. HH tunnisti peilin brittimallistaan huolimatta 600/850:n tarvikepeiliksi ja kiinnitysruuvit ovat tosi kapealla, ehkä 2,5 cm välillä. Onhan noita peilejä, mutta nyt ei tarvitse porata turhia reikiä uuteen maalipintaan.
Rapsuttelin myös takalokasuojista kaikki vanhat massat pois ja löytyihän sieltä pari pientä reikää, kuten myös aukko iskarintornin vierestä. Ne tarttis puhaltaa ja paikata lähipäivinä.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Kuskinpuolen takalokasuoja kokonaan hiottu ja hiekkapuhallettu, sinkkiä päällä ja hitsausta luvassa. Näyttää ihan kelvolta aihiolta yhä.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Mistähän saisimme uudet lasien tiivisteet edullisesti? Italiasta? Ainakin tuulilasi päästää vettä sisään, voisin ehkä vaihtaa kaikki lasien tiivisteet samalla vaivalla ennen kuin laitetaan Hjördis ajoon keväällä.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Onko lasit jo irti? Onko tiivisteet silmämääräisesti rikki, haperat, jne?
Sillä luultavammin siellä tiivisteen alla on ikkunan kehys ruosteessa ja vesi tulee sieltä läpi.
Sillä luultavammin siellä tiivisteen alla on ikkunan kehys ruosteessa ja vesi tulee sieltä läpi.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Alkuperäinen Pirellin tuulilasintiiviste tuli Italiasta ja otan lasin tällä viikolla irti. Varmasti vanhan tiivisteen alta löytyy ruostetta tuulilasin kehyksestä, nyt ne on hyvä korjata kunnolla. Autoon on laitettu jotkut käytetyt tiivisteet, jotka ovat ainakin hyvin kovan tuntuiset, voi kai olla, että sekin edesauttaa vuotamista?
Viikonloppuna Hjördis pääsi nosturille ja otimme lasten kanssa tankin irti, tänään teen paikkapalat ja huomenna hitsaan takakontin reiät umpeen. Viimeksi, öh, pari kuukautta sitten, sivelemäni Bilteman ruosteensyöjä näyttää toimineen hyvin lokasuojien sisälle, toisen puolen ehdin hiekkapuhaltaa syksyllä ennen kelien muuttumista, toinen puoli oli vaan teräsharjakupilla hinkattu.
Viikonloppuna Hjördis pääsi nosturille ja otimme lasten kanssa tankin irti, tänään teen paikkapalat ja huomenna hitsaan takakontin reiät umpeen. Viimeksi, öh, pari kuukautta sitten, sivelemäni Bilteman ruosteensyöjä näyttää toimineen hyvin lokasuojien sisälle, toisen puolen ehdin hiekkapuhaltaa syksyllä ennen kelien muuttumista, toinen puoli oli vaan teräsharjakupilla hinkattu.
- Liitteet
-
- Sinkkiä pintaan
- 20160416_180827.jpeg (37.3 KiB) Katsottu 17038 kertaa
-
- Hapotettu lokasuoja
- 20160416_174829.jpeg (53.49 KiB) Katsottu 17038 kertaa
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Peltitöitä, tosin jouduin toistaiseksi räkimään Telwinin ydintäytelanka-migillä, kelvoton laite! Saumasta ei voi puhua, jälki muistuttaa lähinnä pitsiä. No, onneksi tina ja massa peittää jäljet...
- Liitteet
-
- Ylempi pelti
- 20160419_195215.jpeg (63.91 KiB) Katsottu 16913 kertaa
-
- Sovitusta
- 20160419_191714.jpeg (42.69 KiB) Katsottu 16913 kertaa
-
- Alempi paikka
- 20160419_184239.jpeg (26.56 KiB) Katsottu 16913 kertaa
-
- Kaaren reikä
- 20160418_215131.jpeg (42.85 KiB) Katsottu 16913 kertaa
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Varoittava esimerkki Telwinin ydinlankakoneen jäljestä. Laitteessa on säätö vain langansyötölle ja virralle kaksi asentoa, minkäänlaista saumaa tällä on mahdoton tehdä.
Re: Fiat 127 - vm. 1971 (käyttöönottovuosi 0.0.1972)
Kumitiivisteen tehtävä on pitää lasi paikallaan. Veden pitäminen ulkona hoidetaan butyylimassalla, esim. Sika Lastomer 710. Tätä sekä tiivisteen että korin väliin, ja myös tiivisteen ja lasin väliin.1300ti kirjoitti:Alkuperäinen Pirellin tuulilasintiiviste tuli Italiasta ja otan lasin tällä viikolla irti. Varmasti vanhan tiivisteen alta löytyy ruostetta tuulilasin kehyksestä, nyt ne on hyvä korjata kunnolla. Autoon on laitettu jotkut käytetyt tiivisteet, jotka ovat ainakin hyvin kovan tuntuiset, voi kai olla, että sekin edesauttaa vuotamista?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.