Fiat 132 GLS
Lähetetty: 08.04.2015 21:42
Tuli pitkän haaveilun jälkeen tammikuun loppupuolella ostettua tällainen hyvin säilynyt Fiat 132 GLS. Aiemmin olin kuolannut autoa syystreffeillä jokunen vuosi takaperin mutta en silloin ajatellut, että se joskus vielä omaan talliin päätyy.
Autossa oli ostohetkellä oikea etujarru jumissa ja tyhjäkäynti hieman omaan korvaan ontuvaa. Ensitöikseni tallilla pesin päältä säilytyspölyt ja hiukan vahaa pintaan. Seuraavaksi kävin etujarrut läpi, että autoa olisi helpompi liikuttaa tallilla.
Sen jälkeen oli takakontin vuoro joka koki perusteellisen puhdistuksen ja vahauksen. Takapäätä touhutessa tuli vaihdettua ruosteisen takapuskurin tilalle uusi ja samalla auton mukana seuranneet uudet takavalot. Konepuolella kävin kaasuttimen läpi kun löysin sopivan korjaussarjan Itävallasta. Kaasuttimen kunnostuksen jälkeen rupesin tarkastamaan venttiilivälyksiä mutta lopulta päätin ottaa kannen pois ja tehdä täydellisen kansiremontin. Kokemus on osoittanut että käytetyissä koneissa on aina sanomista seetipinnoissa ja venttiileissä. Niin oli tässäkin tapauksessa ja kannen avaaminen oli ihan oikea päätös tulevaisuuden huolettomia kilometrejä ajatellen.
No kun lohkotasoa olin putsaamassa, niin tulin siihen tulokseen etten saa putsattua alakertaa siistiksi autossa paikallaan, joten nostin senkin autosta ja osiksi. Moottori osoittautui suhteellisen hyväkuntoiseksi, vaikka hiukan tiivistesilikonia imusihdistä löytyikin. Ainakin laakerit ja tiivisteet tulee koneeseen uudet ja joitain varastostani löytyneitä valmiiksi keltapassivoituja osia. Lohkon maalaan alkuperäisen kaltaisella harmaalla sävyllä.
Ilmansuodatinkotelon, öljypohjan ja lukuisia muita konehuoneen peltiosia putsasin puhtaalle pellille ja aion käyttää ne pulverimaalauksessa niin tulee kestävä ja alkuperäisen näköinen lopputulos.
Ajatuksena projektissa on kunnostaa autoa mahdollisimman alkuperäiseen ulkoasuun ja saattaa se kesäksi liikenteeseen. Alkuperäinen deadline oli toukokuun alun lahden CMS mutta en tiedä kerkeänkö saada siihen mennessä autoa kasaan ja katsastettua. Tulevaisuudessa museointikin hieman kummittelee takaraivossa. Itselle se 30 ajopäivää vuodessa riittäisi mainiosti, kun on tuo toinenkin (Fiat 128 Special) museovehje tallissa.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/" onclick="window.open(this.href);return false;
Autossa oli ostohetkellä oikea etujarru jumissa ja tyhjäkäynti hieman omaan korvaan ontuvaa. Ensitöikseni tallilla pesin päältä säilytyspölyt ja hiukan vahaa pintaan. Seuraavaksi kävin etujarrut läpi, että autoa olisi helpompi liikuttaa tallilla.
Sen jälkeen oli takakontin vuoro joka koki perusteellisen puhdistuksen ja vahauksen. Takapäätä touhutessa tuli vaihdettua ruosteisen takapuskurin tilalle uusi ja samalla auton mukana seuranneet uudet takavalot. Konepuolella kävin kaasuttimen läpi kun löysin sopivan korjaussarjan Itävallasta. Kaasuttimen kunnostuksen jälkeen rupesin tarkastamaan venttiilivälyksiä mutta lopulta päätin ottaa kannen pois ja tehdä täydellisen kansiremontin. Kokemus on osoittanut että käytetyissä koneissa on aina sanomista seetipinnoissa ja venttiileissä. Niin oli tässäkin tapauksessa ja kannen avaaminen oli ihan oikea päätös tulevaisuuden huolettomia kilometrejä ajatellen.
No kun lohkotasoa olin putsaamassa, niin tulin siihen tulokseen etten saa putsattua alakertaa siistiksi autossa paikallaan, joten nostin senkin autosta ja osiksi. Moottori osoittautui suhteellisen hyväkuntoiseksi, vaikka hiukan tiivistesilikonia imusihdistä löytyikin. Ainakin laakerit ja tiivisteet tulee koneeseen uudet ja joitain varastostani löytyneitä valmiiksi keltapassivoituja osia. Lohkon maalaan alkuperäisen kaltaisella harmaalla sävyllä.
Ilmansuodatinkotelon, öljypohjan ja lukuisia muita konehuoneen peltiosia putsasin puhtaalle pellille ja aion käyttää ne pulverimaalauksessa niin tulee kestävä ja alkuperäisen näköinen lopputulos.
Ajatuksena projektissa on kunnostaa autoa mahdollisimman alkuperäiseen ulkoasuun ja saattaa se kesäksi liikenteeseen. Alkuperäinen deadline oli toukokuun alun lahden CMS mutta en tiedä kerkeänkö saada siihen mennessä autoa kasaan ja katsastettua. Tulevaisuudessa museointikin hieman kummittelee takaraivossa. Itselle se 30 ajopäivää vuodessa riittäisi mainiosti, kun on tuo toinenkin (Fiat 128 Special) museovehje tallissa.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/" onclick="window.open(this.href);return false;