Fiat 132 GLS
Fiat 132 GLS
Tuli pitkän haaveilun jälkeen tammikuun loppupuolella ostettua tällainen hyvin säilynyt Fiat 132 GLS. Aiemmin olin kuolannut autoa syystreffeillä jokunen vuosi takaperin mutta en silloin ajatellut, että se joskus vielä omaan talliin päätyy.
Autossa oli ostohetkellä oikea etujarru jumissa ja tyhjäkäynti hieman omaan korvaan ontuvaa. Ensitöikseni tallilla pesin päältä säilytyspölyt ja hiukan vahaa pintaan. Seuraavaksi kävin etujarrut läpi, että autoa olisi helpompi liikuttaa tallilla.
Sen jälkeen oli takakontin vuoro joka koki perusteellisen puhdistuksen ja vahauksen. Takapäätä touhutessa tuli vaihdettua ruosteisen takapuskurin tilalle uusi ja samalla auton mukana seuranneet uudet takavalot. Konepuolella kävin kaasuttimen läpi kun löysin sopivan korjaussarjan Itävallasta. Kaasuttimen kunnostuksen jälkeen rupesin tarkastamaan venttiilivälyksiä mutta lopulta päätin ottaa kannen pois ja tehdä täydellisen kansiremontin. Kokemus on osoittanut että käytetyissä koneissa on aina sanomista seetipinnoissa ja venttiileissä. Niin oli tässäkin tapauksessa ja kannen avaaminen oli ihan oikea päätös tulevaisuuden huolettomia kilometrejä ajatellen.
No kun lohkotasoa olin putsaamassa, niin tulin siihen tulokseen etten saa putsattua alakertaa siistiksi autossa paikallaan, joten nostin senkin autosta ja osiksi. Moottori osoittautui suhteellisen hyväkuntoiseksi, vaikka hiukan tiivistesilikonia imusihdistä löytyikin. Ainakin laakerit ja tiivisteet tulee koneeseen uudet ja joitain varastostani löytyneitä valmiiksi keltapassivoituja osia. Lohkon maalaan alkuperäisen kaltaisella harmaalla sävyllä.
Ilmansuodatinkotelon, öljypohjan ja lukuisia muita konehuoneen peltiosia putsasin puhtaalle pellille ja aion käyttää ne pulverimaalauksessa niin tulee kestävä ja alkuperäisen näköinen lopputulos.
Ajatuksena projektissa on kunnostaa autoa mahdollisimman alkuperäiseen ulkoasuun ja saattaa se kesäksi liikenteeseen. Alkuperäinen deadline oli toukokuun alun lahden CMS mutta en tiedä kerkeänkö saada siihen mennessä autoa kasaan ja katsastettua. Tulevaisuudessa museointikin hieman kummittelee takaraivossa. Itselle se 30 ajopäivää vuodessa riittäisi mainiosti, kun on tuo toinenkin (Fiat 128 Special) museovehje tallissa.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/" onclick="window.open(this.href);return false;
Autossa oli ostohetkellä oikea etujarru jumissa ja tyhjäkäynti hieman omaan korvaan ontuvaa. Ensitöikseni tallilla pesin päältä säilytyspölyt ja hiukan vahaa pintaan. Seuraavaksi kävin etujarrut läpi, että autoa olisi helpompi liikuttaa tallilla.
Sen jälkeen oli takakontin vuoro joka koki perusteellisen puhdistuksen ja vahauksen. Takapäätä touhutessa tuli vaihdettua ruosteisen takapuskurin tilalle uusi ja samalla auton mukana seuranneet uudet takavalot. Konepuolella kävin kaasuttimen läpi kun löysin sopivan korjaussarjan Itävallasta. Kaasuttimen kunnostuksen jälkeen rupesin tarkastamaan venttiilivälyksiä mutta lopulta päätin ottaa kannen pois ja tehdä täydellisen kansiremontin. Kokemus on osoittanut että käytetyissä koneissa on aina sanomista seetipinnoissa ja venttiileissä. Niin oli tässäkin tapauksessa ja kannen avaaminen oli ihan oikea päätös tulevaisuuden huolettomia kilometrejä ajatellen.
No kun lohkotasoa olin putsaamassa, niin tulin siihen tulokseen etten saa putsattua alakertaa siistiksi autossa paikallaan, joten nostin senkin autosta ja osiksi. Moottori osoittautui suhteellisen hyväkuntoiseksi, vaikka hiukan tiivistesilikonia imusihdistä löytyikin. Ainakin laakerit ja tiivisteet tulee koneeseen uudet ja joitain varastostani löytyneitä valmiiksi keltapassivoituja osia. Lohkon maalaan alkuperäisen kaltaisella harmaalla sävyllä.
Ilmansuodatinkotelon, öljypohjan ja lukuisia muita konehuoneen peltiosia putsasin puhtaalle pellille ja aion käyttää ne pulverimaalauksessa niin tulee kestävä ja alkuperäisen näköinen lopputulos.
Ajatuksena projektissa on kunnostaa autoa mahdollisimman alkuperäiseen ulkoasuun ja saattaa se kesäksi liikenteeseen. Alkuperäinen deadline oli toukokuun alun lahden CMS mutta en tiedä kerkeänkö saada siihen mennessä autoa kasaan ja katsastettua. Tulevaisuudessa museointikin hieman kummittelee takaraivossa. Itselle se 30 ajopäivää vuodessa riittäisi mainiosti, kun on tuo toinenkin (Fiat 128 Special) museovehje tallissa.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/" onclick="window.open(this.href);return false;
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat 132 GLS
Hieno kuin sika pienenä. Toi suorastaan huutaa tarraa jossa lukee pelastettu museoinnilta. Juu tiedän että usean auton pitäminen maksaa mutta sehän siinä olis just jujuna
Fiat Mirafiori Racing replica
Re: Fiat 132 GLS
Hyvä jokkiskone menee ihan hukkaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 132 GLS
Juu, siellä se valutekstikin (132ABO) näkyy lohkon kyljessä yhdessä kuvassa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat 132 GLS
Voitte olla varmoja että minun omistusaikana ei mene jokkikseen. Ostotarjouksia on jo tullut mutta onneksi tässä lajissa ei ole pakko myydä.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 15.04.2013 18:11
Re: Fiat 132 GLS
on komea peli. eiköhän lähi viikkoina tule käytyä pajalla kun omankin pelin ottaa liikenteeseen
fiat 131 racing -80
Re: Fiat 132 GLS
Joo, eipä noin hyväkuntoisella autolla niin suurta riskiä ole ellei joku vaihda konetta toiseen. Mutta alkuperäisellä moottorilla juuri tuollainen on parhaimmillaan, nyt varsinkin kun nuo pitkäiskuiset 1.6 moottorit on käyneet erityisen harvinaisiksi.
En toisaalta ihmettelisi, jos joku lähestyisi tarjouksella vaihtaa päittäin 2-litraiseen koneeseen.
En toisaalta ihmettelisi, jos joku lähestyisi tarjouksella vaihtaa päittäin 2-litraiseen koneeseen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat 132 GLS
Peevelin komea peli
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
Re: Fiat 132 GLS
Löytyy noita 2 litraisia jo muutenkin tallilta että ei kyllä herätä mitään sykkeitä. Muitakin arvoja on kuin suorituskyky vaikka vaihtoa X19T16 koneeseen vois kyllä jo harkita...vvieri kirjoitti: En toisaalta ihmettelisi, jos joku lähestyisi tarjouksella vaihtaa päittäin 2-litraiseen koneeseen.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat 132 GLS
Tuo ABO-merkintä kiinnitti omankin huomion, mutta mites tuossa on silti reunimmaiset palotilat epäkeskeiset? Vai mitenkäs tuo evoluutio oikein menikään
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat 132 GLS
Taitaa olla tuo kone jo uutta sukua, on vaan pienempi poraus kuin 84 mutta sama harvempi sylinterijako? ekaa moottorimallia ei tainnut olla 132:ssa enää lainkaan. ABO on siis alle 1600 kuutioinen eli 80x79,2. (kun se ekan mallin (1600) 80x80 ja 1608.) Samaan lohkoon on tehty 1.8 samalle kampuralle isontamalla porausta 84:ään. Myöhemmin tuli lyhytiskunen 1600 eli 84x71,5. 131:set on aina lyhytiskusella jos 1,6.
Meniskö noin?
Itellä kun ei ole yhtään 1600TC moottoria talossa niin ei voi olla varma, 132:kin kulkee 1800 isolohkolla, niitä on pari varalla ja 2-litraisia ainakin 8. Eli harvinaisia ovatten, kuustoistaset.
Meniskö noin?
Itellä kun ei ole yhtään 1600TC moottoria talossa niin ei voi olla varma, 132:kin kulkee 1800 isolohkolla, niitä on pari varalla ja 2-litraisia ainakin 8. Eli harvinaisia ovatten, kuustoistaset.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 132 GLS
Mullakin on kyllä 1,8 tallissa. Eli tämä on se 1592 ja se olisi harvajakoinen. On kyllä myös useampi 1585 tallissa ja myös isompiakin, muttei noita 80 porauksisia.
Joka tapauksessa erittäin hieno peli. Itselle jotenkin aina hieno 132 iskenyt enempi mitä joku 131 racing tai vastaavat.
Joka tapauksessa erittäin hieno peli. Itselle jotenkin aina hieno 132 iskenyt enempi mitä joku 131 racing tai vastaavat.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiat 132 GLS
Osien putsailujen ohessa on tullut hieman kirjallistakin materiaalia hankittua.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/3-005.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa hieman esimakua tulevasta moottorinäkymästä. Kuva on englannin esitteestä niin jarrutehostin väärällä puolella.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/002.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/3-005.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa hieman esimakua tulevasta moottorinäkymästä. Kuva on englannin esitteestä niin jarrutehostin väärällä puolella.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/002.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat 132 GLS
Konehuoneen pesun takia irti ollut maski/ajovalopaketti oli tänään purkuvuorossa. Lamppujen pohjista oli hieman maalit rapisseet niin ajattelin putsata ja maalata nekin nyt samalla.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/1-011.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Löysin tallilta myös täyden sarjan uusia ajovaloumpioita, vaikka ei vanhatkaan vielä huonoja olleet.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/2-008.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/1-011.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Löysin tallilta myös täyden sarjan uusia ajovaloumpioita, vaikka ei vanhatkaan vielä huonoja olleet.
http://vode131.kuvat.fi/kuvat/132+GLS/2-008.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat 132 GLS
Iltapäivällä tuli moottorin osat koneistamolta. Lohkotaso oikaistiin ja päätettiin lopulta porata sylinteritkin 0,4mm. ylikokoon veden aiheuttamien syöpymien takia. Tason 0,08mm. heitto etu/takapään suhteen oikaistiin myös runkolinjan mukaiseksi. Vielä olisi edessä tason kaikkiin reikiin deburraus ja lopullinen pesu ennen maalausta. Harmittavasti ei taida enää keretä tällä viikolla tallille vaikka polte olisi kova.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi