Regata museorekisteriin
Regata museorekisteriin
Hankin -86 vuosimallin Regatan automaattilaatikolla helmikuun lopulla ja ajattelin tehdä autosta projektisäikeen, kun ajatuksissa on kunnostaa se museorekisteröintiä silmällä pitäen. Kirjoittelen mitä autolle tapahtuu ja mitä tulee vastaan. Auto on ilmeisesti ollut aina viime vuosiin saakka samassa perheessä ja sitä on huollettu aina tarpeen vaatiessa. Kori on ihan kohtuullisessa kunnossa ja auto on muutenkin säilynyt alkuperäisenä. Kilometrejä on kertynyt reilut kaksisataatuhatta.
Auto tuli minulle kansivikaisena, kun jakohihna oli katkennut. Tein autoon kansiremontin uusilla venttiileillä ja samalla vaihdoin uuden vesipumpun. Kasatessa katkesi myös kaasuvaijeri, jonka uusin. Koeajolla selvisi, että etupyörän laakeri oli rikki, joten vaihdoin eteen molemmat laakerit. Toinen oli tosin aika hiljattain vaihdettu. Meno tuntuu kohtuullisen mukavalta, mutta vielä vaivaa huono tyhjäkäynti vaihde päällä pysähdyksissä.
Ikkunoiden listat ovat melko huonossa kunnossa ja ne pitää uusia sekä konepellissä on pahoja lommoja. Ovien alareunat muovilistojen alta ovat myös ruosteiset. Maali on myös aika pahassa kunnossa. Sisällä haisi karmaisevalle kun kosteus ja entisten omistajien koirat olivat päässeet tuottamaan hajuja. Pesin penkit ja maton ja pidin ionisaattoria vuorokauden autossa. Tilanne parani jonkin verran, mutta vieläkin sisällä haisee "vanhalle autolle ja koiralle". Penkit olivat myös todella karussa kunnossa. Teipin kanssa ja ihan sormilla nyppimällä sain suurimman osan koirankarvoista pois, mutta vielä tuossa olisi tehtävää. Täytyy varmaan koettaa otsonointia, jos se parantaisi hajumaailmaa.
WP_20150312_17_46_05_Pro by kalliais, on Flickr
WP_20150312_17_45_52_Pro by kalliais, on Flickr
WP_20150312_17_46_28_Pro by kalliais, on Flickr
Auto tuli minulle kansivikaisena, kun jakohihna oli katkennut. Tein autoon kansiremontin uusilla venttiileillä ja samalla vaihdoin uuden vesipumpun. Kasatessa katkesi myös kaasuvaijeri, jonka uusin. Koeajolla selvisi, että etupyörän laakeri oli rikki, joten vaihdoin eteen molemmat laakerit. Toinen oli tosin aika hiljattain vaihdettu. Meno tuntuu kohtuullisen mukavalta, mutta vielä vaivaa huono tyhjäkäynti vaihde päällä pysähdyksissä.
Ikkunoiden listat ovat melko huonossa kunnossa ja ne pitää uusia sekä konepellissä on pahoja lommoja. Ovien alareunat muovilistojen alta ovat myös ruosteiset. Maali on myös aika pahassa kunnossa. Sisällä haisi karmaisevalle kun kosteus ja entisten omistajien koirat olivat päässeet tuottamaan hajuja. Pesin penkit ja maton ja pidin ionisaattoria vuorokauden autossa. Tilanne parani jonkin verran, mutta vieläkin sisällä haisee "vanhalle autolle ja koiralle". Penkit olivat myös todella karussa kunnossa. Teipin kanssa ja ihan sormilla nyppimällä sain suurimman osan koirankarvoista pois, mutta vielä tuossa olisi tehtävää. Täytyy varmaan koettaa otsonointia, jos se parantaisi hajumaailmaa.
WP_20150312_17_46_05_Pro by kalliais, on Flickr
WP_20150312_17_45_52_Pro by kalliais, on Flickr
WP_20150312_17_46_28_Pro by kalliais, on Flickr
Fiatteja ja Alffoja
Re: Regata museorekisteriin
Terve,minulla on samanlainen -84 Regata 85.alkuperäinen yksilö,hyvin säilynyt,vasemmassa takakaaressa on lievää ruostevikaa,muuten erittäin hyväkorinen.En meinaa museorekisteriin tätä laittaa,kesäautona tulee toimimaan.ebaysta näkyy saavan hyvin osia,omaani olen ostanut pisteosia paljonkin sieltä.Aion seurata mielenkiinnolla projektiasi.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Re: Regata museorekisteriin
560:tä Wundebaumia autoon viikoksi sisälle, hajumaailma muuttuu niin kasariksi
Re: Regata museorekisteriin
Kerrassaan hienoa, että Regataa aletaan laittaa museorekisterikuntoon! Näitä ei varmasti ole tungokseksi asti. Automaattivaihteiseen en edes muista koskaan törmänneeni.
Itsellä on ollut yhteen aikaan noita Regatoja useitakin, lähinnä 100S-mallisia. Muistot ovat lämpimät. Mulla on edelleen silloin hankittu tehtaan korjaamomanuskakin hyllyssä. Kovin paljoa sillä ei auton parissa ollut tarvetta, mutta toimii nykyisellään referenssinä automallissa käytetyille moottorimalleille.
Hyviä ajettavia nuo kunnossaollessaan on. Silloisella puolisollani oli siihen aikaan 90-mallinen Corolla, luulin ajossa että siitä on rengas tyhjänä, sen verrran epämääräisempi oli ajotuntuma vaikka, toki muuten hyvin palvelikin. Viitisen vuotta Regatoilla ajelin... ensin oli ajossa armeijanvihreä (joka oli käytössä myös juurikin armeijassa olon aikana). Se oli alkujaan pystykoneinen 100S, mutta siihen oli vaihdettu myöhemmin Mirafiorin 1-nokkainen 1.6 kone. Auton alkuperäinen kone vauroituneen kampiakselinsa kera on tallissa... Sitten oli hetken varaosiksi ostettu vinokoneinen 100S ja myöhemmin sitten valkoinen, farmarimallinen 100Sie, joka vaikuttaa nykyään kaiketi Tuuloksessa.
Varsin runsaasti erilaista purkuosaa löytyy vielä noihin malleihin. Sisustaa, alustan osia, ym..
Itsellä on ollut yhteen aikaan noita Regatoja useitakin, lähinnä 100S-mallisia. Muistot ovat lämpimät. Mulla on edelleen silloin hankittu tehtaan korjaamomanuskakin hyllyssä. Kovin paljoa sillä ei auton parissa ollut tarvetta, mutta toimii nykyisellään referenssinä automallissa käytetyille moottorimalleille.
Hyviä ajettavia nuo kunnossaollessaan on. Silloisella puolisollani oli siihen aikaan 90-mallinen Corolla, luulin ajossa että siitä on rengas tyhjänä, sen verrran epämääräisempi oli ajotuntuma vaikka, toki muuten hyvin palvelikin. Viitisen vuotta Regatoilla ajelin... ensin oli ajossa armeijanvihreä (joka oli käytössä myös juurikin armeijassa olon aikana). Se oli alkujaan pystykoneinen 100S, mutta siihen oli vaihdettu myöhemmin Mirafiorin 1-nokkainen 1.6 kone. Auton alkuperäinen kone vauroituneen kampiakselinsa kera on tallissa... Sitten oli hetken varaosiksi ostettu vinokoneinen 100S ja myöhemmin sitten valkoinen, farmarimallinen 100Sie, joka vaikuttaa nykyään kaiketi Tuuloksessa.
Varsin runsaasti erilaista purkuosaa löytyy vielä noihin malleihin. Sisustaa, alustan osia, ym..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Regata museorekisteriin
Lämpimät muistot ko. mallista.
Kun olin ihan pieni (2-5 vuotias noin) oli isäukolla yksi 85:nen ja yksi "satahässäkkä". Molemmilla kiskottiin vaunuakin, hässäkällä hieman vauhdikkaammin.
Jokatapauksessa kymmeniä tuhansia tuommoisen takapenkillä istuneena aina on Regata kiinnostanut. Olen vain liian nuori, regatat on monet kokeneet peltipeikon kohtalon ja hyväkuntoiset yksilöt on kiven alla.
Zemppiä rojektiin!
Kun olin ihan pieni (2-5 vuotias noin) oli isäukolla yksi 85:nen ja yksi "satahässäkkä". Molemmilla kiskottiin vaunuakin, hässäkällä hieman vauhdikkaammin.
Jokatapauksessa kymmeniä tuhansia tuommoisen takapenkillä istuneena aina on Regata kiinnostanut. Olen vain liian nuori, regatat on monet kokeneet peltipeikon kohtalon ja hyväkuntoiset yksilöt on kiven alla.
Zemppiä rojektiin!
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Regata museorekisteriin
Hieno säie, Regata on pahasti aliarvostettu laite
-Tazio
-Tazio
Re: Regata museorekisteriin
Kyll on hieno laite:) Eikös tässä ollut 3 nopeuksinen automaattilaatikko?
Re: Regata museorekisteriin
Mietin noita ajovaloja, ovatko ne FL-mallista kun kromikehykset? Eikö vanhamallinen ollut ilman niitä? Vai oliko näissäkin varusteeroja tai joitain sekäsikiömalleja?
Mut iso peukku täältäkin, näitä ei ole säilynyt yhtään liikaa!
Mut iso peukku täältäkin, näitä ei ole säilynyt yhtään liikaa!
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Regata museorekisteriin
Kiitokset vaan kaikille tsemppauksesta!
Autossa on tosiaan folkkarin 3-pykäläinen automaatti. Varusteista en osaa kyllä sanoa, mutta asia tulee varmaan museotarkastuksessa ilmi jos on jotain asiaankuulumatonta.
Auto on kokolailla kokonainen, mutta kieltämättä jos löytyisi kokonainen ehjä sisusta, niin voisin asiaa harkita, koska haju on todellakin pinttynyt lujaan. Varmaan ihan kaikkien vanhojen äänieristeiden ja "kattoverhouksen" purku auttaisivat asiaa
Käyntiongelma hieman vaivaa, eli tyhjäkäynti tipahtaa, kun pistää D:n tai pakin päälle; samoin, kun pysähtyy risteykseen pykälä päällä. Tällä hetkellä täytyy yrittää jarruttaa vasemmalla ja samalla kaasuttaa oikealla. N:lle laitto auttaa kyllä, mutta ei ole pidemmän päälle mikään ratkaisu. Sytkä on kohdillaan ja auto käy kivasti paikallaan tyhjää. Voi olla, että kaipaa kaasarin putsausta tai jossakin on alipainevuoto... ideoita saa heittää vapaasti.
Autossa on tosiaan folkkarin 3-pykäläinen automaatti. Varusteista en osaa kyllä sanoa, mutta asia tulee varmaan museotarkastuksessa ilmi jos on jotain asiaankuulumatonta.
Auto on kokolailla kokonainen, mutta kieltämättä jos löytyisi kokonainen ehjä sisusta, niin voisin asiaa harkita, koska haju on todellakin pinttynyt lujaan. Varmaan ihan kaikkien vanhojen äänieristeiden ja "kattoverhouksen" purku auttaisivat asiaa
Käyntiongelma hieman vaivaa, eli tyhjäkäynti tipahtaa, kun pistää D:n tai pakin päälle; samoin, kun pysähtyy risteykseen pykälä päällä. Tällä hetkellä täytyy yrittää jarruttaa vasemmalla ja samalla kaasuttaa oikealla. N:lle laitto auttaa kyllä, mutta ei ole pidemmän päälle mikään ratkaisu. Sytkä on kohdillaan ja auto käy kivasti paikallaan tyhjää. Voi olla, että kaipaa kaasarin putsausta tai jossakin on alipainevuoto... ideoita saa heittää vapaasti.
Fiatteja ja Alffoja
Re: Regata museorekisteriin
Jos N-asennolla tyhjäkäynti on oikea, tuskin vika kaasarista löytyy. D/R valinnan vaikutuksen kaasariin kannattaa selvittää. Vai onko ajoasennoilla liikaa ryömintää, eikä tyhjäkäynti jaksa pitää konetta käynnissä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Regata museorekisteriin
Hieno projekti. Näitä ei todellakaan ole liikaa. Tsemppiä vaan hommaan!
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Regata museorekisteriin
Harmi ettei omassa Regatan korjaamomanuskassa ollut automaattilaatikkoa dokumentoituna. Ilmeisesti volkkareissa on kuitenkin joskus aiemmin ollut ihan kestäviäkin automaattivaihdelaatikoita.
Melkolailla vuorenvarmasti D:n kytkemisen tulisi avata kaasuläppää vähän..
Sinisiä sisustan osia löytyy multa aika paljon, mutta ei ikävä kyllä koko sisustaa kuitenkaan.
Melkolailla vuorenvarmasti D:n kytkemisen tulisi avata kaasuläppää vähän..
Sinisiä sisustan osia löytyy multa aika paljon, mutta ei ikävä kyllä koko sisustaa kuitenkaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Regata museorekisteriin
Miten se kaasarin alla oleva hajoava kuminen "kurkku/laippa". Onko se ehjä?
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Regata museorekisteriin
Ehkä tämä on nykyaikaisempi, vanhemmissa höksöttimissä ei ole mitään mekanismeja, jotka nostaisi kierroksia kun vaihde sohataan päälle. Pitää vaan olla tyhjäkäynti kohdillaan. Jos meinaa sammua kun kierrokset vähän laskee, on kaasuttimessa jotain vikaa, ekana kannattaa kokeilla seossäätöä ja jos se tuntuu toimivan huonosti niin sitten kaasuttimen puhdistamista. Ja tietenkin pientä kierrosten nostamista ja tarkistaa sytytyksen ajoitus.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Regata museorekisteriin
Kaikissa malleissa tai yksilöissä ei onneksi ole sitä maailmanlopun kumiviritystä vaan perinteinen pakeliittilevy. Ehkä vanhemmissa malleissa? En muista sitten, oliko imusarjoissa eroja näiden versioiden välillä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -