Vesipumpun kunnostus (Flavia)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Vesipumpun kunnostus (Flavia)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tehdäänpä tällainen pienimuotoinen projektitopikki, kun on vähän kysyttävääkin.

Lancia Flavia on ajalta, jolloin autoissa harrastettiin vähänlaisesti vaihdettavia osakokonaisuuksia, sen sijaan kaikki oli jo alunperin tehty kunnostettavaksi. Kytkinlevyynkin sai erikseen niitit ja pinnat, omilla varaosanumeroillaan. Vesipumppu ei ole tässä suhteessa mikään poikkeus (kuvan piirtäjä on muuten ottanut vapauksia, ja piirtänyt juoksupyörän väärinpäin):
FlaviaVesipumppu.jpg
FlaviaVesipumppu.jpg (55.49 KiB) Katsottu 3557 kertaa
Koska lähtökohta oli varsin hyväkuntoinen, ei kunnostuksessa ole muuta erikoisempaa, kuin se, että hiilitiivistettä ei enää saa alkuperäisenä, vaan tilalle on sovitettava jotain muuta. Tässäkään yksilössä ei enää ollut alkuperäistä tiivistettä, vaan ilmeisesti jostain moottoripyörästä napattu. Harmillisesti pumpun purkaja oli hakannut tiivisteen merkinnät suurelta osin tunnistamattomiksi. Tiiviste oli tämän mallinen, mutta ilman irtorengasta ja rungon halkaisija 30mm, ja akselin reikä 16mm:
Kuva
Varaosaluetteloissa ei juuri mittoja kerrota, ja niiden mukaan korvaavan tiivisteen etsintä onkin osoittautunut aika hankalaksi. Sen sijaan vaihtoehtona on yleisesti käytetty Fiatin vesipumpun tiivistettä, joka on ollut käytössä jo ainakin 1100:ssa, ja siitä eteenpäin vuosikymmenien ajan. Näitä saa pikkurahalla, ja vieläkin pienemmällä, jos käyttää Ladan tiivistettä - se kun on yllättäen sama. Jos haluaa maksaa enemmän, voi ostaa saman tiivisteen Ferrariin tarkoitettuna:
http://www.ebay.co.uk/itm/Ferrari-246-W ... 0571995568" onclick="window.open(this.href);return false;
Asennus edellyttää ainakin pumpun rungon sorvaamista, ja mahdollisesti toisen laakerin siirtämistä akselillaan hieman kauemmaksi tiivisteestä:
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... hoto%2cJPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvan tilanteessa tiivisteen jousi on painettu täysin pohjaan. Tämä voi tuottaa liikaa jännitystä tiivisteelle johtaen juoksupyörän ja tiivisteen nopeaan kulumiseen. Kysymys onkin, että mikähän lien ollut esijännitys, jota tiivisteen alkuperäisissä sovelluksissa on käytetty? Onko joku korjaillut Fiatien tai Ladojen alkuperäisiä pumppuja, tai olisiko sellainen mitattavissa? Mittauksessa on haasteena se, että tiivisteen runko peittää näkymän tiivistepintaan, kun se on asennettuna paikalleen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesipumpun kunnostus (Flavia)

Viesti Kirjoittaja VTO »

Eikös noissa rungoltaan avoimissa (esim traktorit) vesipumpuissa anneta mitta juoksupyörän sijainnista akselilla ja juoksupyörän etäisyys tasopinnasta määrittelee tiivisteen jännityksen. Muistaakseni olivat jotain 2mm tasopinnan alapuolella.
Voisiko tuossa saada esim vesiletkun liitännän kautta laitettua sopivan tulkin juoksupyörän ja rungon väliin ja siten säädettyä tiivisteen jännitystä.

Joissakin Perkinsin pumpuissa muistan, että piti aina painaa hiukan tiukemmaksi kuin mitta antoi. Muuten eivät tahtoneet pitää. Mutta eipä niiden käyttöikä kovin juhlallinen ollut uuteen pumppuun verrattuna.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vesipumpun kunnostus (Flavia)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Testailin jännitystä hieman henkilövaa'an kanssa, ja tulin siihen tulokseen, että kun "täysin pohjassa" kohdasta peruuttaa millin, puolitoista, niin pitäisi olla ihan asiallinen esijännitys. Vielä pitäisi keksiä, millaiselle krympille tuollainen peltirunkoinen tiiviste pitäisi laittaa. Halkaisija on noin 36,65mm (ei ole ihan tarkasti pyöreitä nuo tiivisteiden rungot, mittatulokset vaihtelee noin 36,60-36,7x välillä), joten liekö joku 36,5 tai 36,4 sopiva halkaisija reiälle?

Joku systeemi pitänee vielä laittaa, ettei tiiviste painu omia aikojaan liian syvään. Rungossa on potero juorureikiä varten, ja tiivisteen joutuu sorvaamaan sinne asti. Maailmalla on näiden kanssa taidettu kyllä luottaa siihen, että tiukka sovite pitää paikallaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vesipumpun kunnostus (Flavia)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Viety sorvarille. Oli sitä mieltä, että sopiva krymppi ei ole missään tapauksessa kymppejä, vaan muutamia satasia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vesipumpun kunnostus (Flavia)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sorvari jätti puristusta "muutamia satasia", ja lisäksi pesän pohjaan aavistuksen paksunnosta, mikä olikin hyvä juttu.
https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... hoto%2cJPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla oli käynyt mittavirhe, ja alunperin olin siinä käsityksessä, ettei tuohon pohjalle voi jättää kannasta, vaan tiiviste on saatava syvemmälle. No, kun piti ottaa huomioon pumpussa alunperin pesän ulkopuolella oleva koroke (lähti sorvatessa pois, kun uuden tiivisteen halkaisija on isompi), ja tiivisteen rungon pyöristys (jonka taisin unohtaa huomioida), ja pelivara on milli tai pari, niin siinähän se kertautui. Saattaa olla, että olisi voinut hieman leveämpikin olla tuo kannas.

No, tiivistettä alettu sovitella paikalleen, eli painettu jo jonkun matkaa sisään pitkän pultin ja aluslevyjen avulla. Sopivan nahkea tuntuu olevan menemään. Hieman pitää vielä painaa syvempään, ettei pohjaa. Laakerin siirtämiseksi hankittu shimmilevyä, joista pitää ulkohalkaisijasta napsasta puoli milliä pois, etteivät sorvaa tiivistettä. Uudeksi väliholkiksi otin liukulaakerin, on vähän helpompi työstää sopivaan mittaan, kun ei ole kunnon sorvia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vesipumpun kunnostus (Flavia)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pidemmän kaavan kautta tuli valmiiksi. Asennustöiden kanssa tuli tumpuloitua ja unohdettua osia välistä, ja purkaessa sitten hajotettua tiivisteet. Kahdesti. :oops: Eipä mitään, Ebaysta ostoon taas kaksi kappaletta tiivisteitä, tällä kertaa Fiat 124:n tiivisteet oli halvimpia, ja uudelleen hommiin. Ilmeisesti olivatkin eri erää, sillä krymppiä ei näille ollut alkuunkaan riittävästi, että sen varaan olisi tullut mieleenkään jättää - niin, muutaman mittauksen perusteella sorvarin jättämä olake pitäisi olla pari milliä ylempänä, että tiiviste asettuisi oikealle kohdalle. Niinpä askartelin tiivisteen ja sisemmän laakerin väliin messingistä holkin, joka nojaa laakerin ulkokooliin ja varmistaa, ettei tiiviste pääse uppoamaan. Minisorvi olisi ollut kovaa valuuttaa tuossa hommassa, mutta onnistuihan tuo noinkin. Vedenpoistoreiätkin muistin porata ennen asennusta.
vesipumppu.jpg
vesipumppu.jpg (59.67 KiB) Katsottu 3115 kertaa
Ennen tiivisteen painamista paikalleen ympärille hieman Permatex Aviation Form-A-Gasket no.3:sta, sillä on hyvin aikaa jähmettyä ennenkuin joskus laitetaan nesteet paikalleen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin