128 Panorama -77
Re: 128 Panorama -77
Mitäs jos pistää torvet poikki ja sopivaa kumiletkua väliin - vähän virtaushäviöitä kuin siinä kurttuputkessa. Tokikaan ei ole niin helppo säätää pituutta kuin sillä kurttuputkella mutta sen kurttuputken epäilisin aiheuttavan pyörteilyä aika paljon. Tolla kumiletkullakin meinaan olisi melko nopea haarukoida sopivaa imukanavan kokonaismittaa siellä penkissä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: 128 Panorama -77
Tuo kumiletku oli toinen vaihtoehto mitä pohdin. Pyörteilyähän tuo röpelö aiheuttaisi varmasti, mutta riittäisikö halkaisija sitten kompensoimaan tuon niin en tiedä.
Täytyy vähän kaivella mitä nurkista löytyisi. Oikein en noita nykyisiä lyhyitä torvia haluaisi poikki sahailla ja muitakaan ei ole. Joskus itselleni sorvailin kyllä lestit joilla voi torvia prässätä itsekin, mutta en nyt enää muista mille halkaisijoille noita tein. Ainakin perus 38 huonekaluputkelle, mutta jonkun taisin tehdä isommankin.
Täytyy vähän kaivella mitä nurkista löytyisi. Oikein en noita nykyisiä lyhyitä torvia haluaisi poikki sahailla ja muitakaan ei ole. Joskus itselleni sorvailin kyllä lestit joilla voi torvia prässätä itsekin, mutta en nyt enää muista mille halkaisijoille noita tein. Ainakin perus 38 huonekaluputkelle, mutta jonkun taisin tehdä isommankin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
En kyllä sitä halkaisijankaan muutosta kovin hyvänä pidä, ei meinaan sekään hyvää sille virtaukselle tee. Vähän kyllä tulee mieleen että kannattaako testiä vähän sinnepäin vaan tehdä, eli antaako jopa väärää tietoa moisella kurttuputkella.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: 128 Panorama -77
Siitä tuon 45 mm mietin, että nuo torvet mitkä itsellä on, niin eivät silmämääräisesti omaa kovin isoa R:ää. Ajattelin, että 45mm menisi siihen päälle kivasti ilman äkkinäistä halkaisijan muutosta. Tosin kun mittasin nuo, niin on ne kuitenkin liki 55 mm ulkoa joten ei tuo taida onnistua. Noissa on kartiota reilusti vaikkei pyöristys torven reunassa olekaan iso. Jotain muuta kehiteltävä. Täytyy tuo torvien pituus kuitenkin kokeilla. Äkkiä laskeskellen sinne saa väännölle ja teholle molemmille harmoniset ja tuo nykyinen imupituus on hyvin liki sitä mitä haluaisin koittaa tuplillakin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: 128 Panorama -77
Ei tietenkään liity suoraan topiciin eikä fiattiin, mutta kokeilin juuri kolmea eri torvea moottorijarrussa. numerot 1 ja 3 antaa saman tuloksen, nro 2. n.2-4hp paremman tehon koko alueelle samoin paremman väännön. Omien kokemusten mukaan tärkeää on juuri tuo pään pyöristys n. 180 ast. Pitää yrittää tehdä noihin hautamaljakkoihinkin tuo pyöristys, ja kokeilla taas uudestaan. Numero ykköset on tehty sön-nn-söö koneella ja on nätti aukeava kartio mutta n.7 ast kartio + pyöristys toimi paremmin aikankin tuossa tapauksessa.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: 128 Panorama -77
Mielenkiintoista. Kuitenkin tuossa mallissa 1 on reilun lihava reuna. Olisiko noissa sitten liian jyrkkä kartio mikä tekisi pyörrettä
Ei sulla olisi työkaluja prässätä muutama 40 kaasareille sopiva hyvän mallinen torvi? Teräs on siitä mukavaa, kun sitä on niin kätevä hitsata.
Ei sulla olisi työkaluja prässätä muutama 40 kaasareille sopiva hyvän mallinen torvi? Teräs on siitä mukavaa, kun sitä on niin kätevä hitsata.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Oletko koittanut riittävän isoa taustalevyä torvilla? Noin virtausteknisesti reikä seinässä on paljon parempi mitä putken pää vapaassa ilmassa. Ymmärrettävää sikäli, että ilman ei noin tarvitse tehdä kun korkeintaan 90-asteen käännös. Vapaassa ilmassa tuo olisi sen 180-astetta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Kevät tulee kovaa vauhtia.
Tällaisia rantautui talliin:
Prässätty kun nuo on, niin rajallisesti saa kartiota, mutta hitusen on. Omaan silmään näyttävät kyllä hyviltä.
Kasikin tunkattu talliin pukkien nenään. Enää ei uupuisi kun vapaa-aikaa, mutta koitetaan jotain näprätä.
Tällaisia rantautui talliin:
Prässätty kun nuo on, niin rajallisesti saa kartiota, mutta hitusen on. Omaan silmään näyttävät kyllä hyviltä.
Kasikin tunkattu talliin pukkien nenään. Enää ei uupuisi kun vapaa-aikaa, mutta koitetaan jotain näprätä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: 128 Panorama -77
Koitan saada tehtyä ja toimitettua pikimmiten, noiden pituus noin 95mm.Stefa kirjoitti:Mielenkiintoista. Kuitenkin tuossa mallissa 1 on reilun lihava reuna. Olisiko noissa sitten liian jyrkkä kartio mikä tekisi pyörrettä
Ei sulla olisi työkaluja prässätä muutama 40 kaasareille sopiva hyvän mallinen torvi? Teräs on siitä mukavaa, kun sitä on niin kätevä hitsata.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: 128 Panorama -77
Voisin noita sen 4 kpl kyllä ottaa.
Palastelin pakosarjaa kun tuo kaikesta huolimatta oli ajoittain turhan liki vetaria.
Vähän reititystä ja uudet putket on hitsiä vaille:
Samalla lyhensin noita sekundäärejä sellaiset 60 milliä.
Palastelin pakosarjaa kun tuo kaikesta huolimatta oli ajoittain turhan liki vetaria.
Vähän reititystä ja uudet putket on hitsiä vaille:
Samalla lyhensin noita sekundäärejä sellaiset 60 milliä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: 128 Panorama -77
Maseratin tyyliin asennettu kiekkamittari. Niissähän nuo on upside down vai muistankohan väärin.
Hyvältä vaikuttaa projekti
Hyvältä vaikuttaa projekti
Bravo t-jet
Re: 128 Panorama -77
Tuo kiekkamittari on noin kun johonkin piti moinen tökätä ja tuolla oli vanha ruuvinreikä. Nappaan tuon todennäköisesti pois kunhan kone on säädöissä. Vedetään fiiliksellä
Sen verta ehdin viikonloppuna koittaa, että tuplilla on kyllä vetoja enempi mitä yhdellä kaasarilla, mutta 36 mm sisäkurkut on liian isot. Ei progressio taaskaan toimi hyvin. Reilummalla kaasulla kyllä vetää aika terhakkaasti ja imuäänet on hurjat. Hyllyssä on nyt 34 mm kurkut ja täytyy nuo vaihtaa. Sen verran suuttimia laitoin viikonloppuna, että urku auki on jossain 11..12,5 seokset. Taas yläpää laihenee, mutta tosiaan ehdin vain kerran vaihtaa suuttimia. Enkä noilla isoilla kurkuilla enempää nyt koitakaan.
Sen verta ehdin viikonloppuna koittaa, että tuplilla on kyllä vetoja enempi mitä yhdellä kaasarilla, mutta 36 mm sisäkurkut on liian isot. Ei progressio taaskaan toimi hyvin. Reilummalla kaasulla kyllä vetää aika terhakkaasti ja imuäänet on hurjat. Hyllyssä on nyt 34 mm kurkut ja täytyy nuo vaihtaa. Sen verran suuttimia laitoin viikonloppuna, että urku auki on jossain 11..12,5 seokset. Taas yläpää laihenee, mutta tosiaan ehdin vain kerran vaihtaa suuttimia. Enkä noilla isoilla kurkuilla enempää nyt koitakaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Sen verta suuttimista, että kun purin kaasarit, niin nuo kurkut ei ihan 36 mm olleet kuitenkaan. Olivat inan alta 35 mm. Kuitenkin kun nuo olivat itsetehdyt, niin laitoin tilalle tehtaan 34 kurkut. Noilla vanhoilla kurkuilla oli 130 päät ja 185 ilmat, jolloin seokset oli alempana tuon 11 ja ylemmäs meni liki 12,5. Nyt noilla vähän pienemmillä kurkuilla heitin sisään 120 päät ja 160 ilmat. Saa nähdä menikö jo liian laihalle. Ei vaan ole 125 pääsuuttimia. Jos on liian laihalla, niin pitää moiset hommata.
Kiihdytyspumppuja kanssa vähän ropasin. Oli hyvin pieni liike. Nyt vähän lyhensin tankoja, niin antaa enempi ruokaa. Kisamallisessa säädössä oli isot tyhjäkäynnit eikä juurikaan kiihdytysrikastusta. Nyt kun tiputin tyhjäkäyntejä, niin on saatava kaasun avaukseen vähän enempi ruokaa ilman että kruisailu menee kovin paksulle. Saa nähdä onko säädöt sinnepäinkään, mutta ehkä voisi aika liki olla.
Kiihdytyspumppuja kanssa vähän ropasin. Oli hyvin pieni liike. Nyt vähän lyhensin tankoja, niin antaa enempi ruokaa. Kisamallisessa säädössä oli isot tyhjäkäynnit eikä juurikaan kiihdytysrikastusta. Nyt kun tiputin tyhjäkäyntejä, niin on saatava kaasun avaukseen vähän enempi ruokaa ilman että kruisailu menee kovin paksulle. Saa nähdä onko säädöt sinnepäinkään, mutta ehkä voisi aika liki olla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Kattelin tota sun dyno videoo niin kiinniti vaan huomin et tuo maks teho on näköjään jarrutettu alaspain jarrua käyttäen.
Joten toleranssi voi olla aika laaja , varsinkin alaspäin niin tulee isompia lukuja kuin ylöspäin.
Inertialla mittaamalla olisi varmaan tullut enempi todellista tehoa.
Joten toleranssi voi olla aika laaja , varsinkin alaspäin niin tulee isompia lukuja kuin ylöspäin.
Inertialla mittaamalla olisi varmaan tullut enempi todellista tehoa.