128 Panorama -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^Niinhän se ideaalitilanteessa on. Monasti vaan karburaattori tuo kotiin vaikka sitten nykien ja rykien, mutta tuo kuitenkin. Ruisku kun kuolee, niin se kuolee.

Paljon noissa DIY-ruiskuissa on asentajan omia mokia, jotka voi välttää, jos osaa :? Sopivat olosuhteet voi myös olla otollisemmat tuplille mitä ruiskulle. Tuplat kun ei niin tiedä jos vaikka pakosarja suotta lämmittää imaria nopeuden mukaan.

Sehän tuossa houkuttaa, kun tuplien hinnat vaan kiipeää ylöspäin ja ruiskun saa jo kohtuuhintaan.

Yhdelläkään läpällä ei taida juurikaan ruiskun kanssa taida enää tehoissa/ajettavuudessa ottaa juurikaan takkiin, joten sikälikään ei moinen yksinkertaisempi ratkaisu taida juurikaan olla paikkaansa puolustamatta. Etenkään jos ei päästöillä ole niin väliä. Kuitenkin plenumimallin imusarja taitaa pieksää avoimesti hengittävät tuplat, joten rakenteen monimutkaisuus kertautuu vielä siinäkin. Äänet nyt sinänsä on mitä on, kuulisit tuon yhdenkin kaasarin soundin kun reilu nokka sen läpi horii ilmaa :lol:

Vähän ajattelin, että tuo Esatechin penkkitulos herättäisi enemmänkin keskustelua, mutta ei kai sitten vai onko väeltä popparit jo loppuneet.. Tuo 134 hv on kai vissiin pyöriltä. Kuitenkin suht luotettavana pitämäni lähteen mukaan tuo kuitenkin näyttää noin 13% liikaa, joten se voisi koneelta olla aika liki. Toisaalta tiedä tuosta sitten :roll: Aika mallikkaasti tuo kuitenkin vetää. Jos se vaan vielä pelaisi kun ajatus eikä olisi noita jäätämisongelmia sun muita, niin olisi vallan mainio pata. Kansispesialisti arvioi muuten, että tuolla hatulla noin 140..145 voisi irrota, muttei varmaan 150. Pitäisi saada kanava tulemaan ylempää venttiilille. Se 39 imu ja hitusen kaivelua voisi olla hyvä liike lisätehon toivossa...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Juu ei ole tullut kommentoitua mutta seurannassa on kyllä tämä projekti. Hienosti on voimaa! Jatka vain rakentelua / kirjoittelua. :thumb:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Samat sanat... hyvät lukemat ja kiinnostava projekti. Liian vähän nykyään oon ehtinyt viisastella mutta seuraan kyllä mielenkiinnolla... :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vähän laskeskelin noilla arvoilla kun tuossa tuo vääntökäyrä on tosiaan vähän outo. Penkki tallensi maksimivauhdin 163 km/h. Todellisuudessa voisi olla noin 138 km/h mitä rullat pyöri. Tuosta jos skaalaa tuota 185 Nm vääntöä alas, niin tulisi noin 157 Nm. Jos teho on saman verran pielessä (157/166Nm) niin se tippuisi noin 127 heppaan. Mutta mistä noita nyt tietää mikä on lähimpänä totuutta. Varmaan jotain toisia rullia voisi käydä jossain välissä vielä pyörittämässä.

Tulipa käännettyä tähän vielä talvipyörät alle. Hitusen säätöä autojen kanssa ja kun kelitkin on sen verta kylmää ettei suola pure, niin ajellaan nyt sitten tällä vielä vähän aikaa. Fundeerasin, että on varmaan parempi jos itse ajelen tällä ja annan Deltan lainaan muille :?

Hupaiset tuollaiset taivaan vanhat pinnatut talvikumit. Nastat on hurjat, mutta pitoa ei kyllä ole mitään. Melua sen sijaan riittää, ei kuulu edes pakoputken pörinä enää :lol:

Hienosti lähti aamulla tulille vaikka oli tuo -10 C eikä mitään lämppäriäkään tullut laitettua kiinni. Hitusen kyllä oli kankea hetken, mutta kyllä se siitä notkistui äkkiä ja lämmintäkin piisaa aika nopeasti.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja arpati »

Projektille peukkua! :)
Stefa kirjoitti:Hupaiset tuollaiset taivaan vanhat pinnatut talvikumit. Nastat on hurjat, mutta pitoa ei kyllä ole mitään. Melua sen sijaan riittää, ei kuulu edes pakoputken pörinä enää :lol:

Mää kokeilin kans Tipon mukana tulleita melki täysillä pinnoilla ja nastoilla varustettuja, arvatenkin vuoden 1987 viking steel tjsp nastapyöriä. Mutta kun pari kertaa meinasin vetää pyörät lukossa päin peuraa, niin tulin siihen tulokseen että ehkä parempi laittaa alle jotain muuta... :? :lol: No sain Heikiltä ostettua sitten 08 vuoden hakkikset joissa pintaa ja nastoja melkein täydet - eiköhän noilla pärjää taas pari talvea... :thumb:

Peuroja siis on täälläpäin nyt niin p*rkeleesti. :evil: Ollut vissiin pari hyvää sikiämistalvea takana...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eikös Esatehin penkki ollut VM:n muinoisessa dyno-vertailussa vähän omilla luvuillaan erilaisuudesta johtuen.

Ja kyllä topicia mielenkiinnolla luetaan, aika vaan foorumilla notkumiseen on nyt täälläkin ollut kovin kortilla. Komeat lukemat joten onnittelut niistä :thumb:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Suurella mielenkiinnolla olen seurannut, ja yrittänyt samalla oppia jotakin.

Joulun jälkeen kun pitäsi ruveta tekemään uutta konetta 128:n kommunisti-serkkuun, todennäköisti Tempran koneesta ja luultavasti ruiskulla (kaasari/imusarja ja kärjetön jakaja on kyllä varalla, jos ei sähköjen siirto onnistu suosiolla)
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

arpati kirjoitti:Projektille peukkua! :)

Mää kokeilin kans Tipon mukana tulleita melki täysillä pinnoilla ja nastoilla varustettuja, arvatenkin vuoden 1987 viking steel tjsp nastapyöriä. Mutta kun pari kertaa meinasin vetää pyörät lukossa päin peuraa, niin tulin siihen tulokseen että ehkä parempi laittaa alle jotain muuta... :? :lol: No sain Heikiltä ostettua sitten 08 vuoden hakkikset joissa pintaa ja nastoja melkein täydet - eiköhän noilla pärjää taas pari talvea... :thumb:

Peuroja siis on täälläpäin nyt niin p*rkeleesti. :evil: Ollut vissiin pari hyvää sikiämistalvea takana...
Kiitän. Onhan tässä sunkin osia seassa, joten kiitokset vaan niistä.

On noissa mullakin varmaan 8..9 mm pintaa ja kokolailla kaikki nastat. Nuo nyt on vaan vähän siirtopyörät, kyllä niillä tuon muutaman kilometrin päivässä pääsee kun ei hölmöile. Jos tuolla oikeasti meinaisi ajaa talvella, niin aika äkkiä kyllä jotain parempaa kanssa laittaisin.

Muutama kuukausi sitten vasta näin kolme peuraa noin 150 m meidän kotipihasta. Onneksi näkyivät jo kaukaa, menivät kyllä sitten tien yli siitä edestä. Olikohan se toissakesänä kun oli hirvikolari tuossa joku 2..3 km meiltä. Saahan noita vähän kyttäillä.
HH kirjoitti:Eikös Esatehin penkki ollut VM:n muinoisessa dyno-vertailussa vähän omilla luvuillaan erilaisuudesta johtuen.

Ja kyllä topicia mielenkiinnolla luetaan, aika vaan foorumilla notkumiseen on nyt täälläkin ollut kovin kortilla. Komeat lukemat joten onnittelut niistä :thumb:
Muistan kanssa tuollaisen nähneeni. Joku noin 115 kW Lexus. Muut mittaili jotain 108..113 kW moottorista ja Esatech oli 98 kW pyöriltä (+15% -> 112,7 kW)

Taidan kyllä tämän vielä joillain toisillakin rullilla käyttää ihan mielenkiinnosta. Tuskin kyllä talven aikana jollei nyt ihan jotain ihme tilaisuutta tule eteen. On kyllä niin hyvät lukemat, että hitusen skeptinen olen, vaikka kyllähän nuo sinällään mukavilta tuntuukin.
Jimi kirjoitti:Suurella mielenkiinnolla olen seurannut, ja yrittänyt samalla oppia jotakin.

Joulun jälkeen kun pitäsi ruveta tekemään uutta konetta 128:n kommunisti-serkkuun, todennäköisti Tempran koneesta ja luultavasti ruiskulla (kaasari/imusarja ja kärjetön jakaja on kyllä varalla, jos ei sähköjen siirto onnistu suosiolla)
Vähän kanssa noita imusarjoja katsellut. Haluaisitko ottaa mittoja tuosta Tempran sarjasta? Runnerien pituus ja halkaisija kiinnostaisi. Eikös se ole sellainen Tie Unskin sarjan näköinen - kaasuläppä keskellä, mutta normisuuttimin?

Työtähän näissä on yllättävänkin paljon, mutta kyllähän tällaisesta museoraudastakin ihan kivan katumoottorin saa. On vaan tarkkana ja mittaa moneen kertaan kaiken. Eihän nämä sinällään mitään rakettitiedettä ole. Aika perustyötähän tässä itsellä on tehty ja vanhaa tietoa peesattu kun pyörä on kuitenkin jo keksitty.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Stefa kirjoitti:
Jimi kirjoitti:Suurella mielenkiinnolla olen seurannut, ja yrittänyt samalla oppia jotakin.

Joulun jälkeen kun pitäsi ruveta tekemään uutta konetta 128:n kommunisti-serkkuun, todennäköisti Tempran koneesta ja luultavasti ruiskulla (kaasari/imusarja ja kärjetön jakaja on kyllä varalla, jos ei sähköjen siirto onnistu suosiolla)
Vähän kanssa noita imusarjoja katsellut. Haluaisitko ottaa mittoja tuosta Tempran sarjasta? Runnerien pituus ja halkaisija kiinnostaisi. Eikös se ole sellainen Tie Unskin sarjan näköinen - kaasuläppä keskellä, mutta normisuuttimin?
Saman näköinen ainakin nopeesti katsottuna

Pitää mittailla kun saan elintenluovuttajan sille mallille, että kone on irti
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Alfan ollessa jarruremontissa ja osia odotellessa on tullut tällä ajeltua.

Eilen kävin tankilla, niin kanssatankkaaja tuli ihmettelemään, että miten tuossa tuollaiset äänet on. Kyllähän tuo tietty vähän matalalta jytisee ja nokkakin oman vivahteensa tyhjäkäyntiin tekee :lol:

Mainitsin sitten ettei siinä ihan vakiomoottori ole, niin mietti sitten, että kai sen sitten ymmärtää että tuollaista ääntä pitää.

Melkein poikkeuksetta jollei yksin ole tankkaamassa, niin jotain ihmettelyä tämä aiheuttaa.

Harmi vaan kun pakkanen taittui, niin vissiin eilen illasta oli jo olleet suola-autot liikenteessä :evil:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onkos kellään tuoretta tietoa mistä saisi tällaiseen tuulilasin, tai ainakin uuden tiivisteen? Nykyinen tiiviste on tilkitty sialla koriin ja pois tuo lasi olisi jossain välissä käytettävä vaikkei suoranaisesti vuodakaan. Ei haittaisi tuossa hommassa jos olisi vaikka varalasikin :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Eksu79
Viestit: 79
Liittynyt: 17.02.2008 21:52
Paikkakunta: Janakkala

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Eksu79 »

Onpa kyllä kivasti voimaa varsin maltillisilla muutoksilla. Siis kaksikurkkuinen kaasutin ja valupakosarja...kaikesta päätellen hyvin rakennettu kokonaisuus. :thumb:
Fiat Ritmo Abarth 130TC -87
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tänks. Hyvin tuo soho tuntuu pikkutemppuihin vastaavan, eikä tosiaan nuo tietyt vakio-osat tunnu pahasti ahdistavan. Tosin onhan noita kaikkia osia peukaloitu, vaikka parhaita versioita on jo lähtökohdiksi valkattu, ja tosiaan olen yrittänyt paketin tuosta rakentaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ensi kesää silmälläpitäen ajoin kasin parkkitallista talliin jossa voi jotain touhuillakin. Olisi imusarja tuplille ja tietty ne tuplat. 40 vaakadelluilla mennään ensi kesä. Ilmanputsarit on tilauksessa ja vielä pitäisi kai tilata asennusosia. Tosin tarvitsee ensin vähän mallata, että mitä kaikkea tarvitsisi.

En oikein ole tyytyväinen tuon yhden kaasarin toimintaan, niin kokeillaan nyt näin kun on kohtuullisesti mahdollista. Tuplat ei ole omat, vaan lainassa. Imusarjan ihan ostin.

Kyllä tuo yksi kaasarikin toimii, mutta ei oikein hyvin. Vanhalla nokalla oli parempi. Ei tuo bensaa ulos puhaltele tai muutakaan sellaista, mutta seokset seilailee vähän liikaa. Urku auki yläkierroksilla kyllä toimii, mutta normaaliajossa voisi toimia paremminkin.

Toisaalta mielenkiintoista myös nähdä mitä teholle tapahtuu. Mitään muuta kun en nyt ajatellut muuttaa.

Mitä pitemmän tähtäimen suunnitelmia, niin toinen kellari on tallissa ja takomännätkin eksyi talliin. Eli tehdään uusi alakerta, jota sitten kärsii ylipaineistaa. Mitään aikataulua en tuolle ota, tehdään sitä mukaan kun ehtii ja raaskii.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onko kukaan koskaan koittanut tai fundeerannut jos hyvää imutorven pituutta hakisi penkissä säädettävillä torvilla?

Fundeerasin jos tuossa hyödyntäisi alumiinista "kurkkutorvea". Tuohan venyy hyvästi. Jos tekisi pohjalevyn johon saisi nuo letkujen toiset päät kiinni, niin silloin olisi hyvin helppo penkissä viruttaa torvia ja ajaa vetoja. Vähän röpelöistähän tuo torvi on, mutta jos käyttäisi vaikka 45 mm torvea, niin luulisi tuon virtaavan ilman mainittavia häviöitä. Tuohon pohjalevyyn voisi myös tehdä trumpetit toiseen päähän.

Jatkoajatuksena, niin plenumikin tuohon olisi helppo jatkaa ja periaatteessa tuo kammio voisi olla kiinni korissa kun nuo torvet sallisivat kuitenkin moottorin liikkumisen.

Olisikohan kokeilemisen arvoinen idea? Luulisi moisella testillä helposti jokusen hevosen löytyvän :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin