128 Panorama -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tässähän on mennyt 20k lukijaa rikki :shock: Kai tätä sitten joku seuraa.

Ihmeitä ei ny ole ehditty tekemään. Ajeltu ja säädelty. Kai se alkaa sen verta hyvä olla mitä voi saada :roll: Kyllä tuo ihan pirteästi liikkuu, mutta kaasutin vaan on kaasutin :? Tässä ollaan varmaan aika limitillä yhden kaasuttimen ja muun kokoonpanon kanssa. Tuskin kärsisi enää isompaa kaasaria tai yhtään tiukempaa nokkaa. Kokolailla tuollaistahan tässä haettiinkin ja sikäli taisi ihan hyvin onnistua.

Vielä ei ole tullut sen verta enempää ajettua, että osaisi kulutuksesta mitään sanoa, mutta eiköhän se kohtuullinen ole. Aiemmin meni siihen kahdeksan pintaan ja nyt pitäisi kyllä kulkea pienemmällä. Jakajallakin on taas alipaine käytössä ja seokset vähän ohuemmat. On nyt toistaiseksi pysynyt kasassakin ilman ongelmia vaikka on tuo nyt tennaria saanut :mrgreen:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Stefa kirjoitti:Tässähän on mennyt 20k lukijaa rikki :shock: Kai tätä sitten joku seuraa.

Ihmeitä ei ny ole ehditty tekemään. Ajeltu ja säädelty. Kai se alkaa sen verta hyvä olla mitä voi saada :roll: Kyllä tuo ihan pirteästi liikkuu, mutta kaasutin vaan on kaasutin :? Tässä ollaan varmaan aika limitillä yhden kaasuttimen ja muun kokoonpanon kanssa. Tuskin kärsisi enää isompaa kaasaria tai yhtään tiukempaa nokkaa. Kokolailla tuollaistahan tässä haettiinkin ja sikäli taisi ihan hyvin onnistua.

Vielä ei ole tullut sen verta enempää ajettua, että osaisi kulutuksesta mitään sanoa, mutta eiköhän se kohtuullinen ole. Aiemmin meni siihen kahdeksan pintaan ja nyt pitäisi kyllä kulkea pienemmällä. Jakajallakin on taas alipaine käytössä ja seokset vähän ohuemmat. On nyt toistaiseksi pysynyt kasassakin ilman ongelmia vaikka on tuo nyt tennaria saanut :mrgreen:
Penkki käppyrää niin arvostelaan enempi ! :thumb:
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Laitetaan kunhan ehditään penkkiin. Meinaa olla krooninen aikapula. Oli kyllä vakaa aikomus vielä ennen talvilepoa tämä koeponnistaa. Jäisi kyllä sitten vielä talveksikin tekemistä ihan riittämiin. Paljon olisi kaikenlaista pientä hiottavaa.

Tälle tekniikalle leimaaminenhan tässä on nyt ollut työn alla. Kehtaa sitten vielä syksymmällä viedä vuosikatsastukseen niin saa taas keväällä huoletta cruisata 8-)
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

8-)

Kuva

Muuten aika läpihuutojuttu, mutta pyöränkulmat aiheutti vähän painimista ja muutaman suuntauskäynnin. Normisäädöt ei oikein riitä enää tuolla korkeudella millään. Ei mikään tekemätön paikka, mutta työllistävä vaikutus. Etupyörien camber nyt on suht helposti käännettävissä, mutta takacamberin ja edessä casterin kanssa tulee ropleemaa. Onnistuu kyllä eikä tarvitse edes mitään mittausvilunkia käyttää.

Seuraavaksi saakin sitten kääntää pyöränkulmia pois tuosta tehtaansetupista. Mielummin pidän kuitenkin esimerkiksi edessä vähän negatiivista camberia mitä positiivista. Nyt on edessä noin 1,5-astetta positiivista ja mutkissa tuntuu, että rengas taipuu alle. Trafin mielestä noin se kuitenkin pitäisi olla ja silloin on turrrrvallinen :thumb:

Penkkiä varten pitäisi varmaan flekti laitella kiinni. On kyllä kannakkeet ja kaikki tehtynä valmiiksi, mutta tuon asentaminen on toistaiseksi venynyt kun ei sitä normiajossa niin kovin tarvitse. Orkkishan ei mahdu kun kopsahtaa termarikoteloon. Tuollainen litteä tarvikemalli sen sijaan mahtuu kyllä hyvästi.

Ilmanputsaria pitäisi tehdä uusiksi. Ensimmäinen versio ei oikein mahdu pellin alle. Tuolla imusarjalla ja kaasuttimella ei paljoa tilaa enää peltiin jää ja tuo ensimmäinen versio tuli sellainen, että yhdestä kohtaa osui kuitenkin konepellin tukiprofiilin kohdalle. Samalla kai voisi tehdä yhteen huohottimelle. Nyt on ollut vain letkunpätkä konetilassa. Eipä tuo kyllä ole yhtään mitään ulos puhallellut, joten kai tuo kellari suht tiivis on.

Ennen ensi kesää voisi öljyjäähyn laitella kiinni. Tuon asennus jäi kun ei mahtunut normaaleilla nipoilla vaan törmäsi hiekkapeltiin. Täytyy tehdä lyhyet spesiaalit, niin sitten mahtuu. Aika ahdas on tuo moottorin etupuoli.

Jotain viantynkääkin niin lyhyet valot temppuilee. Viiksessä jotain kontaktihäikkää. Pitkät pelaa ja lyhyet kun vähän viikseä heiluttelee. Ainakaan nopealla putsauksella ei parantunut.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lyhyet valot pelaa taas:

Kuva

Tuo nasta viiksipaketista oli saanut lämpöä ja peruutellut itsensä ulos. Lämmittelin tinakolvilla ja painoin takaisin. Tuo kuva on varaosaviiksipaketista, jossa siinäkin näkyy, että lämpöä on joskus ollut kun johdon kuori on vähän tummunut. Tuo kannattanee katsoa jos lyhyet temppuilee. Vastaava paikka pitkillekin löytyy, mutta tuo tuskin on niin herkkä sulamaan. Taidan laitella releet...

Toinen rekisterikilven valokin oli syttynyt itsekseen kun noita leimaa silmälläpitäen vähän katselin. Muutoskatsastuksessa nuo olivat pimeänä molemmat.. Liekkö tuo toinen säikähtänyt kun siitä suullisesti huomautettiin.. Toinen ei syttynyt edes heiluttelulla, liekkö lamppu palanut. Muuta ei oikein osaa katsastusta varten tehdäkään. Ensi kuun alusta lähtien saisi tämän leimata, ei tarvitse sitten keväällä stressata.

Moottorin lämmöt on kelien viilennyttyä vajonneet kun lehmän häntä. Ei sikäli että tuo kovin kuumana olisi missään vaiheessa käynyt :roll: Epäilin jo omia vesikiertokytkentöjä, mutta nappasin kuitenkin termarikotelon pois. Joku vissiin oli vaihtanut pelkän elementin koteloon. Sen männän/venttiilin keskitappi oli liian pitkä tuohon koteloon ja pohjasi jättäen termarin auki. Tökkäsin poralla reikää vähän syvemmäksi. En oikein enää ehtinyt koittaa, mutta nopeasti ainakin 70 asti nousi lämmöt kun ovat muuten nyt makailleet 50..60 tienoilla. Ei lie olisi huono uusia koko termari. Silloin kasatessa vain sen verran katsoin, että siellä termari on.

Keulaan kääntelin camberia takaisin, istuu taas mutkiin vähän erilailla. Vähän tuli viikonloppuna ajeltuakin ja on tuo vaan mukava peli laskea menemään.

Muutoskatsastuksessa tämä muuten painoi 841 kg noin puolella tankilla bensaa. 840 kg oli tehtaan paino. Etuakseli oli itseasissa tehtaan ilmoitusta kevyempi ja takana oli sitten 8 kg tehtaan ilmoitusta enempi. Tosin moottoritilasta puuttui varapyörä. Nuo penkit on kyllä jokusen kilon vakiota kevyemmät, muuta kovin oleellisesti painoon vaikuttavaa en keksi. Renkaat/vanteet lie hyvin samoissa. Pakoputkisto mulla kyllä on varmaan painavampi. Tuo voinee selittää taka-akselin massan. Pöntöt on kuitenkin taka-akselin kahta puolen.

Ensi viikolle yritin varailla jo penkkiaikaa, mutta operaattori on jossain messuilla, niin ei sitten onnistunut :( Tuolloin olisi vaan itsellä ollut saumaa ehtiä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Penkkiaika buukattu toisaalta. Saas nähdä mitä tulee.

Jos joku haluaa veikkailla jotain, niin nyt saa koittaa. Laitetaan itse 115hv/152Nm jossain 6500/4200.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mitäs tulppia väki on tällaisissa käyttänyt?

Vaihtelin illalla koneessa kiinni olleet Densot tuoreisiin Boschilaisiin. Olin näemmä ostanut nelikärkiset. Kyllä se noillakin käyntiin lähti ja tuntui toimivan siinä missä noilla perus Densoillakin. Ei noissa Densoissakaan mitään vikaa ollut, mutta ajattelin nyt tuoretta laitella kun säädötkin tuntuu olevan suht kohdillaan.

Densot kyllä näytti ehkä turhankin vaaleilta, joten fundeerailin, että pitäisikö kuitenkin vaihtaa pykälää kylmemmät? Nuo on olleet nyt ihan perus kaasarikoneen tulppia, eli Densot 20 lämpöarvolla ja nuo Boschit on nyt 7:t. Nuohan vastaa NGK:n kutosta.

Sinällään tuo tahtoo alemmilla kierroksilla reilummalla kaasun avauksella olla turhan rikkaalla (vähän yli 12 AFR), joten kuumempi tulppa ei tuosta ottaisi niin helpolla itseensä, mutta tuo väri vaan on jo omasta mielestä vähän limitillä. Tosin eilen illalla kyllä vetelin täyskaasuvetoja edes takas. Seosten ei pitäisi tulppaa vetää vaaleaksi, joten kai se lämpöarvo voisi olla :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Stefa kirjoitti:Penkkiaika buukattu toisaalta. Saas nähdä mitä tulee.

Jos joku haluaa veikkailla jotain, niin nyt saa koittaa. Laitetaan itse 115hv/152Nm jossain 6500/4200.

Vikkaan 103hv/6100rpm ja 145Nm/4000rpm
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eilen ilta Esatechillä rullia pyöritetty.

Jos numerot on edes sinnepäin, niin aika paljon enempi löytyi mitä uskoinkaan.

Matkalla nuo Boschin monikärjet teki vähän probleemaa. Tiputti päivällä lumen maahan, niin aika varovasti tuli ajeltua. Tietty kesärenkaat alla. Isolla vaihteella matalilla kierroksilla vaikka mäkeä ylös, niin moottori ryki. Ilmeisesti ei riitä sytkässä voima kun noissa monikärkisissä on kärkiväliä joku >1 mm. Kun operaattori käytteli autoa penkkiin niin ruuvasin koneeseen mukaan koukkaamani BP7ES NGK:t.

Lähti ensin vetämään nelosella ja lopetti vedon kesken. Ihmetteli, että onko näissä oikeasti näin pitkät välitykset. Ei uskaltanut vetää tuonne 200 asti mihin nelonen menee. Vedeltiin sitten kolmosella.

Jo ekan vedon jälkeen totesi, että työntää kyllä tosi hyvin. Seokset oli mitä tiesinkin: alapäässä paksulla ja yläpää ok.

Seuraavaksi ruuvasin ilmanputsarin pois. Epäilytti tuo ettei ahdistaisi kun on kuitenkin aika matala. Tuloksena +1 hv ja -3 Nm. Eli ei mitään eroa.

Pohdittiin seosropleemaa ja kaiveltiin seosputkia. Sellaista ei kuulemma ole olemassa mitä olisi halunnut tuossa koittaa. Kaiveltiin joku sinnepäin, olikohan F15. Epäilikin, että tuolla alapää on parempi, mutta yläpäässä loppuu ruoka. Nosti kaasun 6000 kohdilla kun meni 14,5 tienoille. Alempana oli seos parempi, mutta väännöt tasan samat taas. Ruuvattiin mun poraama seosputki takaisin.

Sytkää katseltiin ja operaattori epäili, että koneessa on enempi maksimeja mitä sanomani noin 32 astetta. Kaivettiin lamppu esille ja se näytti noin 31-asteen maksimeja. Oma persdyno on sanonut, että kestää kyllä nostaa tuosta, mutta meno ei parane. Käännettiin sytkä 35..36 tienoille. Tuo oli aika limitillä ja yritti vähän nakutella. Lopputulos ihan +-0 taas. Pudotettiin takaisin noin 32-asteeseen.

Pari tuntia meni noissa ihmettelyissä ja ajeluissa. Lopputulemana auto on just tasan samoissa säädöissä mitä tuonne mennessä.

Kun sytkää kääntelin, niin jakaja oli ihmeen jäykkä. Käytin tuon irti ja akseli ei käsin pyörinyt! Tuo varmasti pyöri herkästi kun sen asentelin. Vietiin se viilapenkkiin ja vähän pyörittelyä sekä ohutta öljyä, niin alkoi taas pyöriä kevyemmin. Täytynee tuo purkaa ja tarkastaa. Varmaan on päässyt kuivaksi/saanut vettä kun alipainekello oli rikki ja reikä kyljessä. Onneksi tuo löytyi ennenkuin hirtti täysin kiinni.

Niitä numeroita sitten... Dyno näyttää väännön jonain rullien voimana, ei suoraan koneen vääntöä. Enkä tuota olisi uskonutkaan kun näytöllä luki 185 Nm. Tehot sen sijaan pitäisi kuulemma olla ihan kohdillaan. Koneen kierrokset otettiin sytkästä ja täsmää omaan rundariin. Plottasin tuon tehokäyrän Exceliin ja laskin siitä takaperin vääntökäyrän.

Ruudulta kuva:

Kuva

Maksimit 134 hv @ 6983!

Excelikäyrä väännön kanssa:

Kuva

Tuo näyttää 166 Nm @ 4374! Noille tienoin pitäisi imusarjan viritys osua ja pakosarjakin on aika liki tuota. Nuo taitaa herättää tuon koneen aika hyvin.

Kovat nuo luvut on. Tosin sanoi, että 1500 Ritmolainen kyläkisa jokkiskone 36 dcnf:llä antaa noin 125. Noissa on kuitenkin vähän erilailla puristusta ja nokkaa, mutta tietty 36 imuvena. Kuulemma moisiakin vielä kasaillaan. Noihin nähden piti tätä todella hyvänä ja kyllä tuolla kuulemma kisaan voisi lähteä :lol:

Tiedä sitten onko nuo miten yläkanttiin, ei varmaan ainakaan alakanttiin :roll:

Uppasin videopätkän: https://youtu.be/uhETdxYMBow

Auton on ehjänä ja lunta on maassa, niin tähän lie alkaa olla aika hyvä paketoida tämä kesä. Ensi viikolla saa auton leimata, niin sitten on hyvä tiputtaa tuo talveksi talliin huilimaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuli eilen tällä pöristeltyä lätkää pelailemaan. Menomatkalla oli vähän ropleemaa. Jonkun 25 kilsan jälkeen alkoi rykiä melko lailla ja tuo vaan paheni kokoajan. Viimeiset 5 km ei oikein käynyt enää kun täydellä kaasulla. Vähän arvelinkin mitä tuossa kävi, mutta oli vähän kiire ja toisaalta en ollut varma saako sitä miten käyntiin jos pyssää, niin tuli sitten ajeltua perille asti vähän, tai vähän enempikin, nykien. Lyö muuten märällä tiellä jonniin verran tyhjää kakkosella urku auki. Onneksi ei ollut kun yhdet liikennevalot tuossa matkalla...

Jäähallin pihalla kurkkasin pellin alle ja umpijäässähän kaasutin oli. Yllättävän herkästi jäätää vaikka on ryypyssä vesikierto ja pakosarjakin tuossa alla lämmittämässä. Ilmanputsarikin on avoin malli pellin alla, mutta ei kai tuo hirveän kuumaan ilmaa sitten ime. Imusarjasta on kyllä vesikierto tulpattu.

Lähti tuo sitten käyntiin vähän ontuen kun tunnin verran seisoi. Taisi olla hitusen vettä imarissa..

Takaisinpäin ajelin sitten ihan hissukseen ja kun alkoi oireilla niin tiputin vauhtia vielä pois. Siitä se sitten aina toipui. Ei tuo ny suuri ongelma ole kun sen tietää, mutta yllätti miten herkästi tuota tekee. Tosin illalla keli oli sen asteen pari plussalla ja vesitihkua ilmassa. Ei taida oikein huonompaa keliä olla tuon suhteen.

Jännä kyllä, että Taunuksessa tuo sama kaasutin manuaalisella ryypyllä ja ilman pakosarjan lämmittävää vaikutusta ei ikinä oireillut noin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kun tuo karburaattori on kuitenkin ominaisuuksiltaan vähän rajallinen, niin mitäs väki on mieltä. Yrittäisikö tähän ruiskua askarrella jossain välissä vai olisiko ainoa tie pyhäinhäväistyksen välttämiseksi vanhan liiton tuplat?

Ruiskulla tietty säädettävyys olisi ihan omaa luokkaansa, mutta onhan siinä ihan erilailla hommaakin :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuplat ovat oma hienoutensa...

...ruisku on vain niin helppo...

...molemmat?

Eräs harrastaja teki erääseen 60-luvun autoon tehokkaan ruiskumoottorin. Pitkään mietti, kuinka saada konehuone aikalaisensa näköiseksi ja ratkaisuna oli laittaa tuplaweberien rungot, joiden läpi menee suorat putket. Suuttimet olivat kohokammioissa "piilossa" näkyviltä ja sähköjohdot yms. menivät "polttoainelinjoja" myöden.

Oli aivan 10/10 suoritus. Tosin, oikein säädetyt tuplat ovat ihan yhtä toimivat kuin ruiskumoottori. Tottakai viimeiset nyyttonit ja heposet ehkä jäävät saamatta ja on arempi ympäristön muutoksille, mutta loppupeleissä +-0
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

En nyt ehkä ihan allekirjoittaisi, että ruisku on helppo. Enkä kyllä ehkä sitäkään allekirjoitattaisi, että tuplat on ihan yhtä toimivat :roll:

Tässä on vaan se ongelma tuplia silmällä pitäen, että imukanavat on melko liki toisiaan kannen reunoissa. Joten väkisin tulee mutkia imusarjaan esimerkiksi normi vaakoilla. Ruiskuimarin voisi tehdä täysin suorin runnerein helposti. Sikälikin tuplien käyttö läppärunkoina on vähän hölmöä. Eikä tämä oikein mikään vintage-komistus ole muutenkaan, enempi sellainen rottarodi :lol: Kautta aikainhan sitä on virittäessä yritetty parasta tehdä mitä on ollut saatavilla ja mihin perstasku vaan venyy. Sikäli olisi ihan hyvin ajan hengen mukainen tuollainen DIY-ruiskukin. Aika äkkiähän sitä lättäpäätkin alkoi poistua kaikenlaisista Hot Rodeista kunhan vain tehokkaampia koneita alkoi olla saatavilla.

Todennäköisesti ajellaan nyt suurinpiirtein näin ainakin jonniin aikaa. On sen verta aikaa tähän palanut, että on välillä jotain vähän oleellisempaakin touhuiltava. Mutta täytyy silmät pidellä auki jos jotain kivaa sattuisi eteen tulemaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kasi leimattu taas reiluksi vuodeksi. Pienellä huomautuksella kun unohtui ratti vaihtaa töötilliseen malliin :oops: Kai sille voisi vaikka napin vetää..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:En nyt ehkä ihan allekirjoittaisi, että ruisku on helppo. Enkä kyllä ehkä sitäkään allekirjoitattaisi, että tuplat on ihan yhtä toimivat :roll:

Tässä on vaan se ongelma tuplia silmällä pitäen, että imukanavat on melko liki toisiaan kannen reunoissa. Joten väkisin tulee mutkia imusarjaan esimerkiksi normi vaakoilla. Ruiskuimarin voisi tehdä täysin suorin runnerein helposti. Sikälikin tuplien käyttö läppärunkoina on vähän hölmöä. Eikä tämä oikein mikään vintage-komistus ole muutenkaan, enempi sellainen rottarodi :lol: Kautta aikainhan sitä on virittäessä yritetty parasta tehdä mitä on ollut saatavilla ja mihin perstasku vaan venyy. Sikäli olisi ihan hyvin ajan hengen mukainen tuollainen DIY-ruiskukin. Aika äkkiähän sitä lättäpäätkin alkoi poistua kaikenlaisista Hot Rodeista kunhan vain tehokkaampia koneita alkoi olla saatavilla.

Todennäköisesti ajellaan nyt suurinpiirtein näin ainakin jonniin aikaa. On sen verta aikaa tähän palanut, että on välillä jotain vähän oleellisempaakin touhuiltava. Mutta täytyy silmät pidellä auki jos jotain kivaa sattuisi eteen tulemaan.
Ruiskun helppoudella tarkoitin käytön ajan helppoutta. Avaimesta kääntö ja perillä sammutus (noin karkeasti). Tottakai ruiskujakin on erilaisia ja niissä olevia vikoja satojatuhansiaerilaisia, mutta kun kaikki on tehty oikein, toimii tilanteessa kuin tilanteessa.

Tuplakaasuttimet kun on valikoitu oikein (ei pelkän maksimitehon ehdoilla) ja säädetty oikein, toimii moottori niillä lähes yhtä toimintavarmasti kuin ruisku. Ainoastaan olosuhdevaihtelut vaikuttavat huomattavasti enemmän.

Säädettäviä ruiskuja saa jo alkaen 200-300€ ja siitä ylöspäin. Tuplakaasuttimet voi saada tuohon hintaan, mutta joutuu ehkä hetken etsimään (tai sitten ei, en ole enään hetkeen hintoja seuraillut).

Molemmissa omat viehätyksensä. Monipiste-ruiskulla saa kyllä imusarjan helposti haluamansa muotoiseksi, mutta jos on vain yhdellä kaasuläpällä, jää ainakin imuäänet vaimeammaksi. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin