128 Panorama -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Juu kyl se näin o , et etuveto nostaa takatassua ja takaveto etutassua.Varsinkin jos ei ole lukkoa.
Lukollisella tuo ei ole niin paha , mutta kyllä ne vetävät pyörät lukollisessakin täytyy kiinni tiessä olla.

Noissa v1600 autoissa on nykään hirmu suuret pyörät, ja on noissa tehoakin.
Negatiivinen camber vähenää tuota torque steeriä. Ja torsen tyyppinen lukko lisää.
Kyllä se uuno tehokoneella katu settupilla vetelee ihan helvetisti , mutta kun on 4 astetta negaa edessä niin eipä vetele enää.
Toki häviää veto ja jarrutus pitoa.
Siksi takapyörät onkin syytä pitää aivan pystyssä etuvetoisessa , silloin nuo jarruttavat parhaiten, kurvissa pito on huonompi , mutta etuvetosessa on aina etupäässä pito pulaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuossa camberissa voi olla perää kun miettii geometriaa. Oliskohan mulla jotain 1,5..2-asteen väliin negatiivista edessä. Paljon 1300ti:llä on?

Takana mulla on noin puoli astetta negatiivista. Enempi ehkä haluaisin, mutta en oikein saa helpolla lisää enää käännettyä. Kyllähän kovemmassa vauhdissa etuvetoinenkin alkaa yliohjata. Sikäli tuota camberia voisi ainakin tässä laittaa lisääkin. HGT:ssä tuo perä taas ei leijaile läheskään niin helposti ja aika nollilla se taitaa tuossa meidän ratakamppeessa olla. Se vaatiikin jo vähän brutaalimpia ratkaisuja jos sitä tahtoo peukaloida.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Alkaa olla taas sellainen aika vuodesta. Tulipa eilen vaihdettua kesärenkaat alle ja heitettyä pieni lenkki. On se vaan hauska ajaa. Mitään suuria ei ole tarkoitus touhuta, mutta jotain pieniä päivityksiä on suunnitteilla, tehdään mitä ehditään ja jaksetaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jotain mittailtu:

Kuva
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kuva

Onko jostain saatavilla laatikkoon laakerisettiä? Voisi nuo lie samalla vaihtaa. Pääakseli hitusen ääntää. Synkissa ei tuntuisi olevan vikaa, mutta kai voisi varuilta jotkin 2/3 renkaatkin samalla vaihtaa jos tuon avaa jossain välissä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kesä meni satunnaisesti ajellessa. Eilen käytin leimalla ja nyt taidan tämän tiputtaa talviseisontaan. Vajaat 4 tkm näytti tulleen tänä kesänä. Leimasta taas läpi huomautuksitta 8-)

Talven aikana tuskin tulee ihmeitä tehtyä. Olisi tarkoituksena joskus vihdoin viimein saada tallia tehtyä eteenpäin ja siten harrastetilat paremmiksi. Sikäli voisi koittaa tallin pitää nyt projekteista tyhjänä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Oli nätti päivä, niin tuli kaiveltua kasi tallista pois. Pikainen tsekkaus, pölyjen pesu päältä pois ja ilmoitus liikennekäyttöönotosta. Tuli joku satakunta kilsaa ajeltua. On se vaan hauska laite ajella. Vasen etujarru tuntuisi välillä satunnaisesti yrittävän laahailla. Pitänee käyttää auki. Jos ei sitten ole pääsylinteri. Jotenkin tuntuisi jarrutuntuma vähän olevan erilainen joka jarrutuksella. Jarruthan olen aukonut useammankin kerran, mutta tuohon pääsylinteriin en ole koskenut. Nesteet toki tuoreet joka kesä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eilen ajellessa ei jarrut enää jurppineet, että saattoi olla vain talven tuomaa kankeutta. Täytyy kuitenkin jossain välissä tutkia tarkemmin kun jotain orastavaa vikaahan siellä varmaan on.

Mutta nyt hitusen tympii. Auto oli yön alapihalla parkissa tuota pihaa reunustavan penkan vieressä. Vissiin muksut illalla kiipeilleet siinä penkalla ja pyörättäneet sieltä alas sellaisen pään kokoisen kiven. Oli jäänyt auton keulan eteen. Meinasin aamulla tuolla lähteä ja tietty kävelin autolle takaapäin. Nytkäys eteenpäin ja keula nousee ylös kolinan saattelemana. Siellä se kivi on nyt auton alla ja ainakin ottavasti asennettu öljyjäähy rikki :evil: Heitin pari lapiollista haketta alle, paljun siihen päälle ja lähdin Alfalla töihin. En sentään öljyjä ehtinyt vielä vaihtaa vaikka eilen jo suunnittelinkin. Onneksi grillailu vei voiton niin ei sentään tuoreet liemet ole maassa. Täytynee tänään tunkkailla kivi pois alta ja tutkia vauriot tarkemmin. Toivottavasti ei olisi öljypohja kovin pahasti sisässä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei sentään ollut kun öljyjäähy rikki ja repsikan jalkatila sisässä. Öljyjäähyn letkut yhteen ja siirsin auton talliin. Ompahan syy asentaa öljyjäähy kunnolla piiloon. Sellainen pikavirityshän tuo oli. Ei vaan tahdo olla aikaa, mutta täytyy yrittää jotain ehtiä tehdä. Hyvin tuo kyllä pelaa ja jos koittaisi käydä vaikka sporttiauton penkissä käydä koittamassa lukemat. Kantta olisi varaa työstää lisää. Sieltä varmasti saisi lisää reuhua. Nythän tuo on hyvin maltillisella kanavakoolla tehty ja lähinnä väännöille tähdätty.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Laitetaampa pieni mainos. Voisi olla aika luopua tästä sinällään hauskasta kulkineesta. Kiinnostaisiko ketään? Voin myös moottorin myydä erikseen. Tai nakata jonkin vakiokoneen keulille. Kyllä tällainen aika pirteä on ihan normi 1,6:llakin.

Nyt vielä kun laki muuttuu, niin tuohon voisi hakea toukokuun puolessa välin 2 vuotta leimaa kerralla 8-)
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Täräytin kasin tallista tulille ja kävin ajelemassa lenkin 8-) On se vaan kiva laite.

Vähän meni tuo myyntimielenkiintoikin ohi. Autokuume laski kun kävi yhtä harrasteautoehdokasta katsomassa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Stefa kirjoitti:Täräytin kasin tallista tulille ja kävin ajelemassa lenkin 8-) On se vaan kiva laite.

Vähän meni tuo myyntimielenkiintoikin ohi. Autokuume laski kun kävi yhtä harrasteautoehdokasta katsomassa.
No, ei huono vaihtoehto pitää tallessa, ei mene aikaa ja vaiva hukkaan :thumb:
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Komppaan jeqqua.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Täällä turun suunnilla löytyisi kyllä ostajia... :geek:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin