128 Panorama -77
Re: 128 Panorama -77
Ei se veitsenterävä ole, ei tosin järin paksukaan vaikkei siitä ole juurikaan materiaalia hävinnyt. Onhan tuota taidettu pohtia lähinnä 16V imukanavan osalta. Mikä lie sitten vaikutus on Luulisin, että ainakin tässä tapauksessa olematon. Lähinnähän tuota on kaivettu runnerien yläreunoista ja 1- ja 4- runnerien ulkokurvista kun tuossa kaasarissa läpät on sen verta kaukana. Vakionahan tuossa on sellainen korkeampi kumivulkanoitu tötterö välissä jolla tehdään tuo supistus. Itse katsoin paremmaksi avata imusarjaa ja pudottaa virtauksen suoraan alas kun tehdä lisämutkia.
Se mitä mietin on tuo katon pahka tuossa runnerien välissä. Voi olla, että sitä vielä madallan. Nyt esimerkiksi 2-kurkulta virtaus 2- ja 3-sylintereille joutuu tavallaan tuon pahkan ohi koukkaamaan. Samoin 1-kurkulta 1- ja 4-pytyt. Voi kyllä olla, ettei tuollakaan mitään käytännön väliä ole. Vähän luulen, että ahdistukset on jossain ihan muualla kun ei tuo koko kansikaan mikään race ole ja aika rajallista mitä tuolle vakioimarille kykyenee tekemään. Tosin tuskin tuosta pahkan poistosta haittaakaan olisi.
Joitain olen nähnyt missä on tuon tavallaan plenumin lattiaan tehty jollain paddingilla sellainen V-pahka kääntämään virtausta runnereihin ja estämään ristiinvirtausta. Niinkun näin:
Mutta tiedä sitten tuostakaan. Jotenkaan ei tunnu hyvältä idealta.
Onhan sitten esim 1,8 VAG 1-pistekökössä sellainen siili tuossa pohjalla, eli ohuita alumiinipiikkejä pystyssä. Varmaan rikkomassa pisaroita tjsp. Ja löytyyhän noista niitä väliseinämallejakin:
Mutta luulisin olevan enempikin päästöjuttuja ja onhan tuossa runnerien layouttikin poikkeava.
Se mitä mietin on tuo katon pahka tuossa runnerien välissä. Voi olla, että sitä vielä madallan. Nyt esimerkiksi 2-kurkulta virtaus 2- ja 3-sylintereille joutuu tavallaan tuon pahkan ohi koukkaamaan. Samoin 1-kurkulta 1- ja 4-pytyt. Voi kyllä olla, ettei tuollakaan mitään käytännön väliä ole. Vähän luulen, että ahdistukset on jossain ihan muualla kun ei tuo koko kansikaan mikään race ole ja aika rajallista mitä tuolle vakioimarille kykyenee tekemään. Tosin tuskin tuosta pahkan poistosta haittaakaan olisi.
Joitain olen nähnyt missä on tuon tavallaan plenumin lattiaan tehty jollain paddingilla sellainen V-pahka kääntämään virtausta runnereihin ja estämään ristiinvirtausta. Niinkun näin:
Mutta tiedä sitten tuostakaan. Jotenkaan ei tunnu hyvältä idealta.
Onhan sitten esim 1,8 VAG 1-pistekökössä sellainen siili tuossa pohjalla, eli ohuita alumiinipiikkejä pystyssä. Varmaan rikkomassa pisaroita tjsp. Ja löytyyhän noista niitä väliseinämallejakin:
Mutta luulisin olevan enempikin päästöjuttuja ja onhan tuossa runnerien layouttikin poikkeava.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Bemareissa oli tuollaista siiliä myös, ja muistaakseni siihen meni johtoja, eli kyseessä lienee lämmitin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 128 Panorama -77
Tuo plenumin pohjan pahkaaminen, jolla jaetaan kanavia, ei välttämättä paranna moottorin toimintaa.
Esim. 903 tappikoneessa keski/alavääntö huononee, eikä huipputeho kamalasti kasva.
Jos moottori on ns. "käyttö"autoon tulossa, koettaisin tehdä plenumista mahdollisimman jouhevan ja tilavuudeltaan ison. Ala-/keskikierros vääntö paranee huomattavasti (kuten myös kaasuun vastaavuus).
Esim. 903 tappikoneessa keski/alavääntö huononee, eikä huipputeho kamalasti kasva.
Jos moottori on ns. "käyttö"autoon tulossa, koettaisin tehdä plenumista mahdollisimman jouhevan ja tilavuudeltaan ison. Ala-/keskikierros vääntö paranee huomattavasti (kuten myös kaasuun vastaavuus).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 128 Panorama -77
Tuossa kuvassa vielä manuskasta tähän tieto.Stefa kirjoitti: Onko kukaan perillä noista porauksien toleransseista? Hankalampaa mitä naisten kanssa.. Lohkossa oli pari B reikää ja pari C reikää. Männät taas oli A, B, B, ja C. Laitoin nuo siten, että pari täsmää ja A on B reiässä ja yksi B taas C reiässä. Kolmehan olisi saanut kohdilleen, mutten halunnut A mäntää C reikään. Mitä lie mittoja nuo kirjaimet sitten taakseen kätkeekään
- Liitteet
-
- 1600-16v-bores.jpg (79.69 KiB) Katsottu 9407 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 128 Panorama -77
Mä olisin käyttänyt tipon imusarjaa.
Virtaa paremmin ja tuossa jos ensin avautuvan läpän pistää etummaiseksi on kanava pidempi kuin sitten läpät seljällään.
Virtaa paremmin ja tuossa jos ensin avautuvan läpän pistää etummaiseksi on kanava pidempi kuin sitten läpät seljällään.
Re: 128 Panorama -77
Itsekkin löysin tuon manuaalin, tuossa vielä nuo lohkon reiät.
Kai ne on Tipon lohkossa vastaavasti
Jossain 70-luvun alun 128 manuaalissa muuten nuo poraustoleranssit oli 0,02 mm välein.
Eli pari reikää mulla nyt on lie satkun harvat, käytännössä ei varmaan vaikuttane mitään. Melko varmasti tuossa lohkossakin on hooni käytetty, eli voi olla enempikin kuin satkun. Ei siinä yhtään rappua ole, joten tuskin kovin harva kuitenkaan. Jotainhan tuosta selviää vielä kun alkaa uusia renkaita laittamaan ja katkosvälykset katsoo.
Imusarja on tuo koska mulla ei muita ole Eli tuon koneen mukana ei imaria ollut. Hyvä tieto, että Tipon olisi parempi. Et Wesu muistaisi minkä kokoiset reiät tuossa Tipon imarissa olisi? Tässä mulla oli jotain 27..28 mm vakiona ja nyt vähän enempi. Tipon 1,4 ja 1,6 on lie samat? Eperistä katsellen näyttäisi olevan pidemmillä runnereilla ja olisiko vähempi pituuseroa runnerien kesken. Sikäli olisi kyllä parempi jos vielä virtaakin vapaammin. Tosin mulle tulee vähän vakiota isompi (~10 cm) putsarikotelo, joten jos paljon kaasari menee kauemmas koneesta, niin tuo kolisee lämppärikoteloon.
Mitä meinaat tuolla kanavan pituudella?
Eperi antaa tuollaista. Jos ykkösläppä olisi kauempana koneesta, niin silloin runnerien pituusero tasoittuisi ennästään "Väärinpäinhän" nuo kaasarit taitaa näissä olla joka tapauksessa. Mulla tulee nyt kohokammio vasemmalle. Tuonnepäin käännyttäessä voinee periaatteessa haukata tyhjää, mutta toivottavasti ei muodostu ongelmaksi. En ainakaan ole ongelmista kuullut Vaikutti helpommalta sovittaa noinpäin. Olisi kyllä toisaalta oma logiikkansa laittaa toisinkinpäin.
Vissiin kyllä tuolla 1500:n imarillakin on irroteltu jotain 120 hepan tienoille, joten siltä pohjalta pitäisi kyllä tähän riittää ja toivottavasti se vähän olisi nyt vakiota parempi.
Katselin tuota kanavien välistä katon pahkaa illalla ja siinä kohtaa on valu siten, että alkaa olla jo vähän ohut. Eli valu ulkopuolellakin sukeltaa runnerien väliin. Siksi sen taisin noin jättää. Vähän saisi ihan kaasarin laipan liki pois vielä, mutta syvemmälle runnereihin ei juuri passaa enää mennä.
Kai ne on Tipon lohkossa vastaavasti
Jossain 70-luvun alun 128 manuaalissa muuten nuo poraustoleranssit oli 0,02 mm välein.
Eli pari reikää mulla nyt on lie satkun harvat, käytännössä ei varmaan vaikuttane mitään. Melko varmasti tuossa lohkossakin on hooni käytetty, eli voi olla enempikin kuin satkun. Ei siinä yhtään rappua ole, joten tuskin kovin harva kuitenkaan. Jotainhan tuosta selviää vielä kun alkaa uusia renkaita laittamaan ja katkosvälykset katsoo.
Imusarja on tuo koska mulla ei muita ole Eli tuon koneen mukana ei imaria ollut. Hyvä tieto, että Tipon olisi parempi. Et Wesu muistaisi minkä kokoiset reiät tuossa Tipon imarissa olisi? Tässä mulla oli jotain 27..28 mm vakiona ja nyt vähän enempi. Tipon 1,4 ja 1,6 on lie samat? Eperistä katsellen näyttäisi olevan pidemmillä runnereilla ja olisiko vähempi pituuseroa runnerien kesken. Sikäli olisi kyllä parempi jos vielä virtaakin vapaammin. Tosin mulle tulee vähän vakiota isompi (~10 cm) putsarikotelo, joten jos paljon kaasari menee kauemmas koneesta, niin tuo kolisee lämppärikoteloon.
Mitä meinaat tuolla kanavan pituudella?
Eperi antaa tuollaista. Jos ykkösläppä olisi kauempana koneesta, niin silloin runnerien pituusero tasoittuisi ennästään "Väärinpäinhän" nuo kaasarit taitaa näissä olla joka tapauksessa. Mulla tulee nyt kohokammio vasemmalle. Tuonnepäin käännyttäessä voinee periaatteessa haukata tyhjää, mutta toivottavasti ei muodostu ongelmaksi. En ainakaan ole ongelmista kuullut Vaikutti helpommalta sovittaa noinpäin. Olisi kyllä toisaalta oma logiikkansa laittaa toisinkinpäin.
Vissiin kyllä tuolla 1500:n imarillakin on irroteltu jotain 120 hepan tienoille, joten siltä pohjalta pitäisi kyllä tähän riittää ja toivottavasti se vähän olisi nyt vakiota parempi.
Katselin tuota kanavien välistä katon pahkaa illalla ja siinä kohtaa on valu siten, että alkaa olla jo vähän ohut. Eli valu ulkopuolellakin sukeltaa runnerien väliin. Siksi sen taisin noin jättää. Vähän saisi ihan kaasarin laipan liki pois vielä, mutta syvemmälle runnereihin ei juuri passaa enää mennä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: 128 Panorama -77
Ei näy kuvat.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: 128 Panorama -77
Salatun yhteyden linkkejä eli näkyy varmaan vaan tietylle kirjautuneelle käyttäjälle..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 128 Panorama -77
Jännä tuo Googlen kuvalaatikko. Suurin osa kuvista näkyy ihan ok, mutta jotkin eivät halua näkyä vaikka tekee kaiken aivan samoin. Tietty tuo postin muokkaus olisi ihan kiva...
Kokeillaas näin:
ABC poraukset
ePer imari
Tipomallin imari?
Luulisin tuon jälkimmäisen olevan sen mitä Wesu tuossa tarkoitti. Tuossa ymmärrän tuon kanavan pituus -pointinkin.
Semmoinen muuten jännä havainto, että tässä 1,6 lohkossa on tosiaan öljyjetit. Mutta miksi mulla sitten on ruiskureiät myös kiertokangissa Laakerit näytti olleen CB-1332AL ja noissakin on öljyreiät. Kannattanee lie jotain tulpata tai etsiä reiättömät liuskat. Kuuluisiko Tipossa olla moiset? Noille laakereille löydän itse viittauksia vain vanhempiin moottoreihin. Nuohon on uudet laakerit jotka tuli itselle tuon Tipon koneen mukana. Toisaalta löydän Tipo-viittauksia esimerkiksi Glycon 1645RA laakereille ja noissakin on reiät. Onkohan mulla nyt eri kanget vai mistä kyse?
Edit: vielä kerran..
Kokeillaas näin:
ABC poraukset
ePer imari
Tipomallin imari?
Luulisin tuon jälkimmäisen olevan sen mitä Wesu tuossa tarkoitti. Tuossa ymmärrän tuon kanavan pituus -pointinkin.
Semmoinen muuten jännä havainto, että tässä 1,6 lohkossa on tosiaan öljyjetit. Mutta miksi mulla sitten on ruiskureiät myös kiertokangissa Laakerit näytti olleen CB-1332AL ja noissakin on öljyreiät. Kannattanee lie jotain tulpata tai etsiä reiättömät liuskat. Kuuluisiko Tipossa olla moiset? Noille laakereille löydän itse viittauksia vain vanhempiin moottoreihin. Nuohon on uudet laakerit jotka tuli itselle tuon Tipon koneen mukana. Toisaalta löydän Tipo-viittauksia esimerkiksi Glycon 1645RA laakereille ja noissakin on reiät. Onkohan mulla nyt eri kanget vai mistä kyse?
Edit: vielä kerran..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Muissakin kuvapalveluissa on tuollaista, että tietyt kuvat näkee vaan käyttäjän jakaman linkin kautta, muuten niihin ei pääse. Joskus oikeuksien asetuksia kysellään kuvan latausvaiheessa, Googlen (tässä vaiheessa tehdään sormilla ristinmerkki) palveluista ei ole kokemusta.
Ja muutamat on muuttaneet ohjelmaa niin, että suoraa kuvalinkkiä ei enää jaeta. Mutta oikeassa kohtaa hiirellä napattu "kopioi kuvan osoite" saattaa silti toimia.
Ja muutamat on muuttaneet ohjelmaa niin, että suoraa kuvalinkkiä ei enää jaeta. Mutta oikeassa kohtaa hiirellä napattu "kopioi kuvan osoite" saattaa silti toimia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 128 Panorama -77
Itsellä tuo ongelma on liittynyt tietyihin yksittäisiin kuviin. Toinen kuva tulee ihan ok, mutta toinen taas ei millään vaikka mitä tekee, tallentaa uudelleen eri muodossa ja uppaa uudelleen jne, mutta ei. Mitään oikeuksiahan tuo ei kysele. Olen juurikin sopivasti tuota "kopioi kuvan osoite" -toimintoa hyödyntänyt. Yleensä pelaa. Toivottavasti nyt ei kaikki kuvat olisi menneet tällaisiksi. On kuitenkin liki 1000 kuvaa tuolla.
Kuitenkin paljon mukavampi lukea jos kuvat on suoraan, en itsekkään jaksa linkkien takaa aina hakea.
Kuvablogi oli ihan hyvä, mutta kun tuota ei enää ole. Ämpäri taas on ihan syvältä mainoksineen. Jos ny on näin, niin hyvästä hostista otetaan vinkkejä vastaan..
Kuitenkin paljon mukavampi lukea jos kuvat on suoraan, en itsekkään jaksa linkkien takaa aina hakea.
Kuvablogi oli ihan hyvä, mutta kun tuota ei enää ole. Ämpäri taas on ihan syvältä mainoksineen. Jos ny on näin, niin hyvästä hostista otetaan vinkkejä vastaan..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Pyörivät kävi tasapainoituksessa: vauhtiksessa oli heittoa reilu 1000 jotain yksikköä kun tavoite oli Sporttiautolla alle 360. 7 g tuosta kuulemma oli pitänyt poistaa. Kytkinasetelma taas oli vakiona jotain 450..500 taas jotain yksikköä pielessä. Ny nuo molemmat on hierottu johonkin 240 tienoille.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Venttiilit on taas kannessa ja nokkapukkia aloin sovitella. Venavälykset näyttäisivät muodostuvan ihan hyviksi mitä vähän kokeilin. Täytyy shimmit käydä läpi ja katsoa sitten laittaako tiipparilla vai ilman. Nyt oli jotain 3,6 ja 3,8 shimmit parissa venassa ja välykset ihan alueella ilman tiipparia. Jos tuosta paljon ohenee tai kaikki liki samaa, niin voi olla että sopivat shimmit loppuu. Likempänä 4 mm noita sitten kyllä löytyy. 3,58 shimmi painaa muuten 22 g ja 4,05 mm 27 g. Sen verta noilla on väliä.
Lohkoa arponut käyttääkö vielä dekin oikaisussa vai ei kun meni ensimmäinen suunnitelma tuohon vähän mönkään. On tuossa männät about 0,05 mm sisään samassa korossa, mutta paljeraot 0,85..0,9. Tuo on vähän enempi mitä tahtoisin. Kyllähän se pelaisi noinkin, mutta jos kympin verran sheivaisi.
Toinen pohdittava asia on nuo kiertokanget. Nyt tulee öljyä männän alle useammasta paikasta eikä tuo lie ole oikein hyvä noin. Onko joku perillä onko 1,6:ssa noin vakiona?
Lohkoa arponut käyttääkö vielä dekin oikaisussa vai ei kun meni ensimmäinen suunnitelma tuohon vähän mönkään. On tuossa männät about 0,05 mm sisään samassa korossa, mutta paljeraot 0,85..0,9. Tuo on vähän enempi mitä tahtoisin. Kyllähän se pelaisi noinkin, mutta jos kympin verran sheivaisi.
Toinen pohdittava asia on nuo kiertokanget. Nyt tulee öljyä männän alle useammasta paikasta eikä tuo lie ole oikein hyvä noin. Onko joku perillä onko 1,6:ssa noin vakiona?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Lohkosta lähti vielä kymppi. Nipin napin putsaantui dekki tuolla siivulla. Eipähän jää jossiteltavaa.
Nokkapukki tarvii tiipparin, muuten menee shimmit liian ohuiksi. Tiipparin kanssa taas onnistuu hienosti. Ei tuo vajaat pari kymppiä lisämassaa tässä varmaankaan ole kovin oleellista. Nätisti on kyllä kaikki venat suht samassa korossakin.
Arpatille taas kiitokset osatäydennyksistä. Taidan kuitenkin Tipon imarilla tämän tehdä kun nyt moinen on. Tuo on vähän isompireikäinen ja kanavien pituudet vaikuttaisivat hyvältä. Tuolla voi jopa saada vähän jotain hyötyä käyttökelpoiselle kierroksalueelle. Ei huonosti yhden kaasarin imarilta. Tuossa myös on kanava paljon suorempi ja virtausakseli täsmää ehkä paremmin kannen kanavaan.
Saisi ruveta konetta kasailemaan. Saa sitten nähdä saako tätä laillisesti keulalle enää kuun vaihteen jälkeen
Nokkapukki tarvii tiipparin, muuten menee shimmit liian ohuiksi. Tiipparin kanssa taas onnistuu hienosti. Ei tuo vajaat pari kymppiä lisämassaa tässä varmaankaan ole kovin oleellista. Nätisti on kyllä kaikki venat suht samassa korossakin.
Arpatille taas kiitokset osatäydennyksistä. Taidan kuitenkin Tipon imarilla tämän tehdä kun nyt moinen on. Tuo on vähän isompireikäinen ja kanavien pituudet vaikuttaisivat hyvältä. Tuolla voi jopa saada vähän jotain hyötyä käyttökelpoiselle kierroksalueelle. Ei huonosti yhden kaasarin imarilta. Tuossa myös on kanava paljon suorempi ja virtausakseli täsmää ehkä paremmin kannen kanavaan.
Saisi ruveta konetta kasailemaan. Saa sitten nähdä saako tätä laillisesti keulalle enää kuun vaihteen jälkeen
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Tekniikkamessuilta vähän mattoa kotiintuomisiksi ja tallin lattialle. Kivempi kävellä kun ei ole niin kova eikä varpaita palele ja onhan tuosta helpompi puistella rojutkin ulos:
Laipoitus alkaa istua imarin päälle:
Vähän vielä levensin kylkiä ja etureunaa tiivistepinnan rajoissa että saa paremmin putoamaan virtausta runnereihin.
Spacerit altapäin, 30 mm nousi:
Lohkolle vielä harjaa ja fairyä dekin oikaisun jälkeen:
Sekä painepesuria perään:
Mutta ei se puhtaaksi tullut vaikka kuinka rapsutti:
Vähän öljyä pyttyihin ja rätti läpi. Öljy nostaa hyvin jankkia pinnasta. Sormella jos pyyhkii, niin mitään ei tartu.
Kiiltävä lohko:
9 kW lämppärillä kuivausta ja päälle T-paidasta suojaa. Tietty päältä revin kun Hulk Hogan konsanaan.
Imuroin tallin ja nyt ei enää sotata.
Mäntien putsaamista:
Kyllä ne vielä saa jaksaa hakata edestakaista liikettä.
Laipoitus alkaa istua imarin päälle:
Vähän vielä levensin kylkiä ja etureunaa tiivistepinnan rajoissa että saa paremmin putoamaan virtausta runnereihin.
Spacerit altapäin, 30 mm nousi:
Lohkolle vielä harjaa ja fairyä dekin oikaisun jälkeen:
Sekä painepesuria perään:
Mutta ei se puhtaaksi tullut vaikka kuinka rapsutti:
Vähän öljyä pyttyihin ja rätti läpi. Öljy nostaa hyvin jankkia pinnasta. Sormella jos pyyhkii, niin mitään ei tartu.
Kiiltävä lohko:
9 kW lämppärillä kuivausta ja päälle T-paidasta suojaa. Tietty päältä revin kun Hulk Hogan konsanaan.
Imuroin tallin ja nyt ei enää sotata.
Mäntien putsaamista:
Kyllä ne vielä saa jaksaa hakata edestakaista liikettä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.