Vähän tiivistettä tuon uuden kellarin päälle mallailin ja saa sen tosiaan väärinpäin, mutta kyllä mielestäni aika taulu pitää olla. En tosin tiedä onko tuo vanha pikkulohko samanlainen.
Vähän kuitenkin tusattu eteenpäin. Joskus vinkasta värkkäämäni venttiilijousipuristin jolla olen saanut tähän asti tehtyä TC:t, 1,6 16V:n ja Fordin OHC:n ei ylttynyt sohon venttiileihin. Kidan syvyys jäi vajaaksi. Ajattelin sitten hyödyntää pylväsporaa ja väsäilin seuraavaa:
Kivuttomasti purkui.
Imusarjaakin aloin kaivella:
Pari tehty, toinen puoli kesken kun jarrutehostimen alipainenippa ei meinannut lähteä irti. Lähtihän se sitten kyllä kunhan siihen vähän paneutui, joten nyt pääsee jo toistakin puolta rassaamaan.
Noita pitempiä kanavia olen muuten siivoillut tällaisella:
Varttituuman hytikkaletkuun toiseen päähän puristetaan sopivalla holkilla sopiva virsikirja ja toiseen päähän vaikka 6 mm pultista pätkä.
Kun tuo imusarja vastusti niin kaivelin pakosarjaakin. Tuo vain idealla, että lähdöt pikkuisen pakokanavia isommiksi.
Sama putken lähtöön. Melkoiset hitsinöölit tuossa oli. Toinen reikä hiottu, toinen ei.
Kanttakin aloin kaivella. Toivottavasti paremmaksi
Muodot on aikalailla valmiit, viimeistelyä vielä uupuu ja imusarja sitten määrää vielä vähän kanavien suita. En oikeastaan isontanut kanavia lainkaan, taskuja ja kaarretta parantelin, sekä hitusen yritin kääntää virtausta sylinterin keskelle. Juu, lyhensin ohjureita.. En tosin paljoa, lähinnä sen verta mitä työskentelyn helpottamiseksi tarvitsi. Palotilojakin sen vähän siivosin mitä oli tarvis.
Venttiileitä hipistelin. Tein noihin 30-asteen takaviisteet, pyöristin pakoventtiilien lautasten kulmat ja imuihin taas tein selvät kulmat. En sitten tiedä, mutta pitäisi kai vähän hankaloittaa kaasujen etenemistä vikasuuntiin ja kun tämä kuitenkin tulee yhdellä kaasarilla ja kuitenkin overläppiä jonniin verran.
Leepu-style:
Pöydän käänsin ylösalaisin sopivaan kulmaan, penkkikone taas nostaa venttiiliä sitä vasten. Viila ei itsessään pure venttiiliin oikeastaan yhtään, mutta piirtää jälkeä kyllä. Itse työstö tietty rälläkällä ja samalla voi seurata viilan jälkeä kumpaan reunaan hiontaa se tulee, Sen mukaan sitten säätää rälläkän asentoa. Tarkkaa puuhaa kun se puuhevosen poraaminen. Ennen tuota läppäsin venttiilit, niin näki tiivistyspinnan rajan. Paossa jätin reilummin tilaa tuohon ja imuissa otin vähän lähemmäs.
Imu, vakio ja hiottu:
Pako, sama homma:
Noissa kuvissa ei venttiileihin vielä muuten ole koskettu.
Sitten vielä ajoin lautasiin vähän kuppia palotilan puolelle. En niinkään kevennyksen takia, vaan kun joku oli merkannut venttiilit aiemmin pistepuikolla ja halusin nuo jäljet pois
Alkaa olla nämä hieromiset jo siis voiton puolella. Mäntiin venttiilikolot, sitten vielä kaikenlaista viimeistelyä ja hieromista. Sitten mittailua ja toivottavasti kasaan. Puristuksia voi tulla reilunlaisesti, saa nähdä. Helppohan sinne on onneksi lisää tilaa kaivaa. Johonkin 10,5 nuo yritän tähdätä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.