128 Panorama -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^^ Ei siellä vielä ole ole tuo 5v paikoillaan. Katsoo nyt ehtiikö ennen kesää vaihtaa. Onko muuten hajua mikä mahtaa olla tripoidien ulkohalkaisija tällaisessa farkussa? Täytyy tuo vielä varmistaa ennen vakavaa laatikkojumppaa. Tuossahan voi myös olla vähän ahdasta vakaajan kanssa, joten täytyy tuokin puoli katsoa kuntoon. Ei huvittaisi tätä purkaa suotta, ettei ala kasaus venyä. Kuitenkin kovasti kevättä jo puskee.

^ Juu, noilla 16V männillä ajattelin tehdä. On vähän sirommat ja modernimmat sekä tietty puristuksia saa. Kai tuo hervoton höylääminen ja sorvaaminenkin yksi vaihtoehto olisi, tai voisihan nuo vaikka hitsata umpeen :mrgreen: No juu, jos jotain muuta kuitenkin keksisi. Jäähän sinne vielä paljealuetta vaikka osan poistaisikin..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kasia kenttään.

Kuva

Seuraavaksi jossain välissä rengas-vanne -puolelle jotain päivitystä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Enskesänä kokeillaan pitää madallettujen panoraamojen minimiitti. :lol:
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kuva

Ei hassumpi. 175/60R13 kumit eksyi alle Mangelsien kera. 6" leveät ja ET jotain 24 tienoilla. Taakse aika justiinsa, eteen kärsisi vaikka vielä vähän spaceriakin. Tosin taakse ehkä pitäisi saada vähän camberia negatiivisemmaksi ja edestä voisi vähän ottaa pois.

Pari pyöränlaakeriakin taitaa vähän elämöidä ja etujarrut voisi olla läpikäynnin tarpeessa.

Sytkää tuli katseltua lampulla ja olihan siellä korvakuulolta käännettynä vähän liikaa ennakkoa. Tosin tuossa taitaa olla jakajan jouset vähän kuoleentuneet kun heti tyhjäkäynniltä lähtee ennakko aika vauhdilla kasvuun. Kierrokset oltava todella alhaalla, että perusennakkoa saa katsottua, joten voi olla, että ensimmäisessä lamputuksessa oli keskipakoakin jo mukana kun ei kuitenkaan esim startatessa yhtään vastaan potkinut vaikka lamppu näytti jotain 20-asteen tienoilla. Helpompi olisi jos tekisi maksimimerkit ja laittaisi sen perusteella. Olkoot sitten alhaalla mitä on. Noin olen etenkin vähän viritetyissä tehnyt.

Mitähän tässä perusennakko pitäisi olla ja mitä maksimit? Nyt on perus joku 10..12 -astetta. Maksimista ei tietoa, lie joku 38 tienoilla olisi sopiva? Mitään alipainesysteemiähän tässä ei ole.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
bad127
GFF
Viestit: 133
Liittynyt: 09.09.2006 12:16
Paikkakunta: Lieto AS

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja bad127 »

Hyvältä näyttää! :D Alkaa ikävä jo olla... Täytyy varmaan yrittää etsiä samallainen :lol:
Romut, mutta omat...
Fiat Argenta 2000i.e. -84
Fiat Panda -82
Fiat Regata -85
Fiat Regata farmari -88
Fiat Ritmo -82
Fiat Ritmo Cabrio -84
Fiat Tempra Stw -95
Fiat 127 -82
Fiat 133 -79
Fiat 850 -74
Kupla -67
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Etsi ihmeessä yksi lisää niin saadaan lisää osallistujia minimiittiin.

Itsellä kyllä loistavasti palvellut käyttöharrasteena. Mukaan mahtuu vaikka mitä, eikä tuo lainkaan huono ole kruisailla kun vaan matkanopeuden pitää kohtuudessa. Huomatkaa kuvassakin kyydissä ollut lastenistuin.

Kunhan saa isolohkon keulille ja pykäkälän lisää kaaveliin, niin hauskuus vaan lisääntyy.

Ensi viikonloppu sisäisen väännön alla lähteäkkö Gruppon ratapäiville vai Old Timeriin. Mitään kierrosaikaa ei uskaltane jahdata vaikka uudet pyöränlaakerit ja jarrukamat pitäisikin olla tassussa jo perjantaina..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuli keulalle ruuvattua lisävalot ja perään vetokoukku. Kiitokset vaan taas osia nurkistaan kaivelleille. Tuli oikein päivänvalossa kuvakin napattua:

Kuva

Pienenä yksityiskohtana ja ebay-löytönä laitoin pikkutarrat vanteisiin:

Kuva

Laittaakko kattotelineet, vai onko nuo jo niin nähty? Konepelti mattamustaksi?

Päätöksen jättää ratapäivät nyt väliin ja käydä Old Timerissä sinetöi lopulta se, kun jarrupaloja ei tullutkaan. Pyöränlaakerit ja levyt sentään tuli kuten pitikin. Vaikka nesteet onkin tuoreet, niin en viitsinyt rataa kokeilla ties kuinka vanhoilla paloilla. Ensi vuonna sitten.

Taisi Old Timerissä olla kolme fiiua rivissä: Nätti punainen 133, tuo oma ja sininen 600. Miksi lie mut tullessa ajatettiin rompetorin viereen :lol: Enkä saanut edes sitä osallistujanumero-autotietolomaketta :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kuvapäivitysplajäys:

Etutolpat vs. vakiot
Kuva

Pesastu:
Kuva

Kyllä tuota perää on vähän nostettava.

Konepeltiin spreijasin Mastonin rubber coattia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Piti takakilven kanssa vähän kikkailla :mrgreen:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuli tosiaan jo aiemmin ralliratti kötösteltyä. Ylimääräisestä ratista keskiö rälläkällä irti, siihen hitsillä vähän lisärautaa jotta sai kiinnitysruuveille paikkaa ja auto seurannut vanha ruori kiinni.

Kuva

Kuva

Samalla tiputin pikkuholkeilla rattitolppaa vähän alemmaskin.

Nyt on hyvä kruisata luu ulkona kun samalla kädellä ylttyy vielä rattiinkin.

Vähän harkinnut jos vaikka vaihdekeppiä pikkuisen taivuttelisi. Ei ole vissiin apinan käsiä kun kolmonen on vähän jo kurkotuksen päässä :roll:

Mitä väki on mieltä, sopisiko mustat puskurit tähän vai pitääkö tuon kauhtuneen harmaan lookin?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Eksu79
Viestit: 79
Liittynyt: 17.02.2008 21:52
Paikkakunta: Janakkala

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Eksu79 »

Komee peli. Joku näissä farkkuversioissa viehättää.
Vedä puskurit väriin vasta kun/jos maalaat auton. Kauhtuneena sopii just hyvin nykyiseen luukkiin.
Fiat Ritmo Abarth 130TC -87
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eilen tuli vähän lenkkiä heitettyä, melkoisia kitinöitä ja rahinoita ilmeni. Jarrupalat loppui ja iltapuhteena laitoin pari uutta pyöränlaakeria. Kun saa jarrupalat niin selviää hiljenikö jurinat vai arvasinko väärin. Repsikan puolella takana oli ainakin jäänyt metallilastu koolin ja akselin väliin, se lie teki sen pienen välyksen.

Vähän tuota 1,6 moottoria hahmottelin. Kaivoin yhden ritmon kantta testiksi noille 16V männille. Palotila kasvaisi noin 4 cc jos tekee 4mm syvät väistöt venakoloille palotilaan. Tuohon jos laskee muut muuttujat, niin 0,8 dekkivälyksellä saisi noin 9,9 puristusta. Vähän enempi haluaisin. Liekkö tähän pitää kuitenkin sorvata 1,5 männistä sopivat. Sitten taas puristusta tulisikin jo noin 14.

Onko hyviä ideoita? 1,6 omat ja dekistä reilummin pois? Paljon lie noissa se monttu vakiona?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lisää laskeskelin. Ei taida noilla 1,6:n omilla männillä saada puristusta riittävästi sorvaamatta niitäkin tai höyläämättä kantta. Jos vakiona on 9,2 ja männät silloin dekin tasalla, niin männän monttu ei millään voi olla niin pieni, että olisi varaa ottaa millin verran lohkosta pois. Tuolla millin laskulla pääsisi noin 10,3 mikä olisi lie aika passeli.

Ei olisi kellään jouten noin 1,7 mm paksua kansipahvia? Tai tietoa mikä olisi moinen? Asennettuna siis tuon verran. Ei ole paljoa missään motoneteissä enää pahveja valkattavaksi asti. Jos vähän modaisi mäntiä, niin saisi jonkun 10,2..10,4 eikä paljoa häviäisi jos kokeilisi miten pelaa. Jos tulee susi, niin laittaa sitten jotkin toiset männät. Ei vaan huvittaisi lohkosta lähteä kymppiä kahta tuota varten ottamaan. Toisaalta mielelläni alta milliin dekkivälyksen ottaisi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Näemmä kun näitä vanhoja ropaa, niin aina pitäisi varautua laittamaan kaikki uutta. Eilen illalla purin repsikan puolen etujarrun ja siellähän oli pölysuoja rikki. Enkä tietty tajunnut tiivisteitä ottaa kun osia tilasin. No päivässä tulee paikalliseen tarvikkeeseen tiivistesarjat huimaan 3,5 e kappalehintaan. Paloiksi taidan laittaa Ferodoa, ei tosin näitä motorsports-malleja vaan vähän vanhempi 3466 kitkamateriaali, jonka senkin pitäisi olla vakiota jonniin verta parempi. DS2500:t olisi kuitenkin satasen paukku ja Yellowstuffitkin yli 70e. Jossain välissä oli tarkoitus jarruja vähän isontaa, niin ei näihin nyt mahdottomia.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Rattiakselin ylempien pulttien väliin prikkaa niin helpottuu ISA-ajoasento.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jeps. Juurikin tuolla rattiakselin pulttien välissä on jo holkit. Nyt tuo ajoasento ei oikeastaan ole hassumpi.

Kuriiri sattui menemään Motonetin ohi, niin tuli jarrupalatkin kotiin. Näytti olleen Roadhouset. Heitin nuo alle ja kyllähän se niilläkin pysähtyy. Tosin muutama jarrutus jostain reilusta satasesta ja pehmeäksi alkoi tuntuma mennä. Kuitenkin kohtuullisella poljinvoimalla alkoi kumit valittaa, että on noissa ainakin viileänä pitoa, eivätkä kyllä noilla muutamalla jarrutuksella vielä hävinneetkään. Olkoon nyt toistaiseksi kunnes saa vähän parempaa, saipahan ajoon taas.

Taisi osua laakeriarvauksetkin kohdilleen. Ylimääräiset äänet vähenivät huomattavasti koeajon perusteella. Vaikka ei tuota vieläkään hiljaiseksi voi sanoa :lol:

Jarrusatuloiden hiplausta:

Kuva

Puhdistettu, kannakkeet maalattu mustalla Hammeritellä, uudet tiivisteet, kaikki liukupinnat käyty läpi viilalla, santapaperilla ja kasattu alumiini-grafiittipastan kanssa. Jarrutuntuma parani huomattavasti. Uudet levyt tietty kanssa.

En aiemmin ole näiden liukupalasatuloiden kanssa pelannut, mutta onko noihin jarrupalojen asennus ihan pöljää nyhräämistä ja pujottelua, vai enkö tajunnut jotain oikein? :roll:

Nyt on joka kulman jarrut käyty läpi. Oli muuten toinen takakulma ainoa missä pölysuojat oli saatu oikein paikoilleen. Jospa nyt pelaisivat huoletta jonniin aikaa.

Kansipahveja kaivellut ja Elring on 1,75 mm paksu ja asennettuna kympin vähempi. Tuolla tulisi palje noin 0,75. Taitaa olla aika lailla niin tiukka mitä uskaltaa tehdä. Ajusa olisi uutena 1,8 mm, asennettuna en ole mittaa löytänyt.

Yhtää mäntää jyrsin ja mittailin. Tuo taitaa olla se temppu millä homma onnistuu ja saa puristukset noin 10,5 ja jää vielä varoja kaivaa palotilasta venttiilejä esiin. Enää pitäisi viimeistellä ja tehdä kolme samanlaista sekä kaivaa venttiilikolot, niin voisikin niputtaa koneen. Tainno kansi on vielä kanssa siistittävä muutenkin kuin palotilojen osalta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin